Jullie wellicht al ter ore gekomen:
http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...-werkplek.html
Kansloze poging van de dader om bijstand te vinden:
http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-new-post.html
Heel triest...
Printable View
Jullie wellicht al ter ore gekomen:
http://www.licht-geluid.nl/forum/de-...-werkplek.html
Kansloze poging van de dader om bijstand te vinden:
http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-new-post.html
Heel triest...
Geenstijl had het berichtje ook al opgepikt. Ik wou 'm eigenlijk al neerplempen in het 'commentaar op geluidsmensen'-topic hier op GN :D Het leuke van internet is dat dingen er altijd heel erg lang op blijven staan, dus ik hoop in ieder geval voor de band dat dit niet te veel gevolgen heeft (al weet ik niet of ik al te veel sympathie met ze moet hebben, maar dat terzijde).
Buitengewoon belachelijk. Bestaat er geen zwarte lijst voor bands?
Te bziar, en zo te lezen heeft die kerel er ook geen greintje spijt van :stop:
Zo ik begreep van mijn collega heeft hij een bericht van de overige bandleden ontvangen waarin zij afstand nemen van het geheel en tevens aangeven uit de band te zijn gestapt.
Het is inderdaad een voorval dat te bizar voor woorden is. Een driftige lowlife die neer overeenkomsten met een aap dan met een mens vertoont. Niet communiceren, maar erop los rammen... getuigt van niet veel intelligentie in mijn optiek.
Ik keur echt af wat er gebeurt is. maar wat een gezeik dat die gast meteen even moet vermelden dat het om molukkers gaat.
Net als de ultieme sneue reactie van showband(is dat dezelfde als op dit forum?) over vechten met de ME in Den Haag.
Nee het waren eigenlijk Marrokanen;maar ja die krijgen al overal de schuld van.
Een echte slaggitarist!
Het was juist een solo-actie als het goed heb gelezen. Een bijzonder destructieve actie ook.
belachelijke actie natuurlijk, ik hoef dat bij mijn geluidsman niet te doen, want die vent is net zo groot dan ik maar 3x zo breed, dus dan beland ik in het ziekenhuis denk ik....
jammer dat molukkers worden aangehaald natuurlijk, maar dit heb ik nog nooit gehoord of meegemaakt.
Echt bizar om te lezen!!!
Alleen, met alle respect en zonder te discrimineren.. maar ook ik heb hele rare ervaringen met Molukkers. Ik zeg hiermee niet dat ze allemaal kommer en kwel zijn alleen denk ik wel een 2e keer na om met een Molukker in zee te gaan.. eigenlijk wil ik ze ver bij me vandaan houden.. Net als Indo's overigens, op een of andere manier vinden die zichzelf heel wat en denken ze stuk voor stuk dat ze de grootste muzikant zijn.. Hiermee zeg ik niet dat ik de beste ben.
Molukkers zijn over het algemeen wel goed geïntegreerd hoor. Jammer, want nu worden eigenlijk alle Molukkers aangezien voor geweldadig terwijl dat niet zo is. Ik vind het wel een waardeloze actie van die man. Als die geluidsman werkelijk zo slecht is neem je toch gewoon zijn werk over lijkt me?? Iemand het ziekenhuis is wel heel laag voor een volwassene:dontgeti:.
Hier verder niet over molukkers, indo's of welke bevolkingsgroep met wat voor toegedichte eigenschappen dan ook posten. Dit lijkt me niet het onderwerp en ook niet het subforum voor dat soort discussies.
Vragen => PM.
Als je een geluidsman aan gaat spreken om zijn prestaties moet je mischien eerst even naar jezelf kijken, waarom speel ik nog steeds in dit kleine kroegje, waarom is het geluid zo? juist ja, je bent nog niks dus ga dan niet lopen klagen omdat jij als "muzikant" niet kunt wennen aan "ander" geluid, iets wat je niet kunt voorkomen in andere ruimtes en ander geluidspersoneel met ander apparatuur... roeien met de riemen die je hebt, pas als je dat kunt mag je jezelf een muzikant noemen.
En oja, als je geen rider afgeeft dan heb je sowieso geen recht van spreken..
Ongeacht kleur of niveau van de geluidsman....wanneer je iemand een gat in z'n kop slaat en daarna op het gemakje je spullen opruimt en verdergaat waar je mee bezig was, en het slachtoffer gewoon laat liggen tot de ambulance komt, ben je OF Chuck Norris, OF een enorme zakkenwasser.....
Geluidsmannen: ik woon in Bovenkarspel en dat ligt hemelsbreed een kilometer of acht van Andijk, waar afgelopen zaterdag een 'concert' was in de buitenlucht.
En om half twee 's nachts hield die geluidsman mij nog steeds wakker, dan krijg je ook verkeerde neigingen.
Sorry for off topic.
Ja, maar ik ben dan wel weer blij dat ik er niet bij ben geweest, die mensen moeten nog steeds suizende oren hebben.
Vaag verhaal. Wat een idioot. Hij heb het niet van een vreemde denk, ze vader doet lekker mee. :???:
Tjonge jonge,
vroeger ging je, als je als band niet helemaal blij was met de geluidsman zijn prestaties, een biertje drinken en zette je elkaars mening uiteen hoe het geluid was die avond.
Dit is echt de eerste keer dat ik hoor cq lees dat de geluidsman in elkaar geslagen wordt.
"Verharding" in de muziekwereld, het moet allemaal niet gekker worden.
De geluidsman zit zijn best te doen (die willen ook niet voor l*l staan) en dan krijg je dit als bedankje.
Ik denk dat die "slaggitarist" nergens meer aan de bak komt.
dat wordt lastig organiseren, die zijn al een jaar of tien uit elkaar :soinnocent:
en nogsteeds, en daarbij is het ook zo dat elke kroeg/zaal anders klinkt, dus als je sound niet naar wens is, geef dan niet gelijk de geluidsman de shuld, die doet immers zijn best om er iets van te maken. meestal wel een bedankje waard.
Mijn gesprekken met geluidsmensen waren voor mij altijd erg leerzaam, de kennis die je bij gesprekjes opdoet is zo positief! ookal heb je tijdens je show het gevoel dat het geluid niet erg lekker was..
en daarnaast, het geluid moet voor het publiek lekker klinken tijdens een show en hoe de muzikant het ervaart komt altijd op de 2e plaats, hoe kun je dus vanaf het podium constateren dat je optreden "verpest" is terwijl het publiek het mischien wel lekker vond klinken?
Yep... daarom leg ik vaak een opname-apparaatje neer bij de geluidsman. Dat geeft wel een aardig beeld.
Vaak hoor je dan ook dat er geluid onnodig "gemaakt" is... da's dan een mooie om een keertje aan de bar gezellig een boompje over op te zetten als 't een geluidsman is waar je wel vaker mee te maken hebt. Daar leer je vaak allebei wel iets van... soms neemt zo'n gozer de beslissingen helemaal niet vanuit de hoek waaruit jij denkt dat ze komen...
Daarna kan je altijd nog elkaars tanden eruit rossen met een willekeurig stuk apparatuur.
geheel mee eens, en ook is het soms leuk om eens bij andere (vrienden) bandjes te gaan kijken hoe de geluidsman werk en hoe het daar klinkt en dan de onderlingen verhalen te vergelijken.
Puur voor de hell of it, dan gaat het niet meer om de geleverde prestaties.
Live geluid is wat het is, vaak is het niet optimaal en vaak is dat ook voor een goede geluidsman niet helemaal op te lossen (akoestiek, apparatuur). Als men alles een beetje kan horen en je sound min of meer herkenbaar is, kun je musiceren en effect bereiken bij het publiek. Je maakt er door gedisciplineerd te soundchecken het beste van, en daarna zet je je over eventuele minpunten heen. Na afloop kun je een enkele keer beslissen: zo komen we niet tot ons recht, met deze partij werken we niet meer. En that's it.
Als optredende band weet je dat, en zorg je dat je muziek tegen een stootje kan: arrangementen mogen niet hangen op dat ene subtiliteitje, overgangen moeten niet zo lastig zijn dat ze alleen werken als de monitoring super is, sounds moeten niet zo complex zijn dat ze bij het minste geringste verzuipen in de mix. Je streeft naar het beste, maar blijft wel realistisch. En zoals gezegd: als je podiumgeluid gewoon klopt, qua balans, dynamiek en klankkleuren, valt er een stuk minder aan te verpesten. Helaas houden veel gitaristen en toetsenisten vast aan hun in de slaapkamer gebrouwen sounds en instellingen en zijn er drummers die zo hard mogelijk slaan voor een ultieme sound, en dat er niet tegenop te mixen valt is andermans probleem. De arme geluidsmensen mogen het oplossen!
Verder moet je niet in de val trappen van na afloop op het geluid gaan zeiken. Het is ook zo'n dingetje van mensen in het publiek die graag willen laten blijken dat ze "kenner" zijn: in de pauze komen melden dat de drums een fractie harder mogen of dat er een soort vervorming op de toetsen zit (eh ja, dat heet nou een leslie).
Ik heb in de HMH wel een geluid gehoord dat beter was dan elke CD die ik heb gehoord, dus het kan zeer zeker heel goed klinken. Als ik in de studio een band in een keer opneem en het is een goede band met discipline dan hoor ik uit de grote monitoren een geluid wat ik prachtig vind. De band staat dan gewoon live te spelen. Een paar betere microfoons wil ook nogal eens een verschil uitmaken.
Dat het vaak minder goed via slecht tot volkomen ruk klinkt heeft alles te maken met de band, de geluidsman en zijn apparatuur, het kan ook met goedkopere spullen fantastisch klinken, kwestie van met elkaar samen iets doen en je eigenwijsheid opzij zetten. Soms moet er iets zachter, doe dat maar gewoon.
+1 !!
Ik heb best wel een hekel aan van die gitaristen die 1001 presets gebruiken die geheel thuis afgesteld zijn, al die miditroep en miljoenen effectenbanken die vooraf gevuld zijn met de meest over de top effecten die de gitaarsound doen verzuipen.. meestal klinken ze dan veel maar dan ook veeel te schel en is er niks meer te maken van wat ze spelen..
nee, geef mij maar een simpele setup, single channel buizenbakje, een drive pedaal met booster erna met een chorus en delaytje en daarmee speel ik de gehele set zonder de settings te hoeven aanpassen en tussen kanalen switchen.
In de loop der jaren heb ik geleerd dat dit toch echt het beste werkt. less is more.
Dit is ook erg prettig tijdens soundchecks, er is niet veel te veranderen en dus hoef je hier en daar maar iets te tweaken en het geluid is prima.. niet als in de oefenruimte waar ik normaal speel maar dat daargelaten, het podiumgeluid is bij mij bijna altijd goed, is het een keer minder, dan is het nog steeds goed genoeg om mee te kunnen werken.
Nou ja, de HMH adverteert dan ook met "de beste akoestiek van Europa". In Ahoy en ArenA heb ik ook veel geweldige bands met superspullen en dito geluidsmensen horen falen. Om over een openluchtfestival met niet al te beste spullen op een plein met een natuurlijke echo van 2 seconden maar te zwijgen. You can't win them all, maar je kunt wel overal het beste van maken, dat wil ik maar zeggen.
De reacties hier even doorgenomen wil ik toch nog wel het een en ander nuanceren.
Ik ben dus de bewuste technicus die de klap heeft gekregen.:crazyhappy:
Alle speculaties omtrent het te hard spelen of gebrekkige apparatuur zijn niet waar.
De apparatuur waar ik mee werk is allemaal van meer dan uitstekende kwaliteit en met inmiddels een kleine 20 jaar ervaring als technicus denk ik mijn vak best aardig te verstaan. Overigens wordt ik al 15 jaar door de organisatie tot volle tevredenheid ingehuurd en dat zal vast niet zijn omdat ik mijn werk slecht doe.;)
Het probleem die middag was voornamelijk ontstaan doordat er, ondanks herhaald verzoek van mijn kant, geen leesbare rider was verstuurd door de betreffende band.
Mijn verantwoordelijkheid als technicus is niet om te zorgen dat bands leesbare informatie sturen en wanneer ik na drie pogingen niets meer hoor vind ik het allemaal ook best.
Dit evenement is, zoals vele, een 'plug en play' verhaal waarbij simpelweg geen tijd is om uitgebreid te sound-checken, de wissel tussen de artiesten mag hooguit 15 minuten duren. Dat is normaal gesproken geen probleem mits er niet op één middag twee uitgebreide bands staan geprogrammeerd waarbij ik bij de eerste band al ruim anderhalf uur nodig had om te installeren.
Die eerste band (Orfeo Folk Band) was er overigens één van bijzondere kwaliteit waarbij de samenwerking uiterst relaxt verliep en het geluid gewoon heel goed was.
Voordat Manoa het podium op kon moest Orfeo er eerst af, dit duurde al ruim 15 minuten, uiteindelijk heeft het precies een uur geduurd om de band te installeren en een line-check te doen.
Gezien de complexiteit van de band, het ontbreken van een rider en de korte wissel tijd mag het een klein wonder genoemd worden dat er al vrij snel een heel redelijke sound stond.
De band speelde gedisciplineerd alleen was het niet bepaald een topklasse band. Wanneer er poep op het podium wordt geproduceerd lukt het ook mij niet om daar een 5 gangen diner van te maken zullen we maar zeggen.;)
Kortom, eigenlijk was er niet echt een reden om zo te klagen over het geluid, zeker wanneer je bedenkt dat de gitarist in kwestie zijn eigen geluid via zijn eigen versterker hoorde en dus al helemaal geen mening kon hebben.
Daarbij getuigd dergelijk primitief handelen van frustratie over het eigen kunnen en gebrek aan intelligentie, dit is in mijn optiek op geen enkele manier te verantwoorden. Gelukkig ben ik over een week of twee weer volledig hersteld maar ik zal ervoor zorgen dat de dader hier nog jaren pijn (in zijn portemonnee) van zal voelen.
geheel terecht dat je er werk van maakt!
Wel moet ik zeggen dat het dan een enorm complexe band is als het opzetten en linechecken 3 kwartier moet duren.
Wij krijgen het binnen 10 min voor elkaar :???: en kunnen met 5 min er weer af zijn als het moet, wij zijn dan ook redelijk doorgewinterd met plug and play avonden en zijn dan ook altijd erg dankbaar dat het geluid nog redelijk goed is gezien de korte voorbereiding.
Verder is het gewoon zaak dat je een rider afgeeft waarmee te werken valt, ik geef je groot gelijk dat je na 3 keer erom vragen het wel welletjes vond..
Een rider maken kost maar een uurtje van je tijd en scheelt een hoop gezeur. en als je het dan toch al zo belangrijk vind dat het geluid goed is dan lijkt dat me alleen maar een grotere reden om een rider te maken...
sterkte de komende tijd!
En toch, ik heb het een jaar of tien gedaan en een PA bedrijf is een dienstverlenend bedrijf. De bands en artiesten zijn vaak gespannen en het is niet zo gek moeilijk om de boel dan te laten escaleren. Ik vind dat de geluidstechnicus de rust zelve moet zijn en niet van zijn stuk te brengen. Het is een baan die zeer veel stress kan veroorzaken en daar moet je tegen kunnen en vooral mee kunnen omgaan.
Dat betekent niet dat je geslagen moet worden, dat gaat alle perken te buiten, maar je moet toch wel vaak je schouders ophalen en gewoon je best blijven doen. Sommige muzikanten valt geen soep van te maken en daar moet je ver boven staan zonder het te laten merken. Ik vind het nog steeds te gek om te doen.
Als je het draadje hier leest over de ervaringen met geluidstechnici dan kom je af en toe niet meer bij van verbazing, er zijn er toch veel die wat anders zouden moeten doen.