HNAD, Blackstar, Reviewtje.
WTF dit is na 5 jaar gitaar spelen mn eerste buizenversterker en fuck ik heb spijt dat ik dit niet eerder heb gekocht. Een openbaring na een nachtje pingelen.
Sinds gisteren ben ik de (trotse?) bezitter van de nieuwe Blackstar HT5C. Een schattig klein buizencombootje, 5 watt. Na een barre treinreis naar het pittoreske Zwijndrecht.
Omdat het 5 watt buizen segment redelijk nieuw is (heb ik het idee) schrijf ik maar een reviewtje.
http://img697.imageshack.us/img697/1701/blackstarn.jpg
Algemeen:
Goed, zoals je kunt lezen en zien is het een kleine versterker, 5 Watt. Hij heeft 2 kanalen, clean en overdrive. Het geluid gaat via een 10 inch speaker naar je oren.
Er zit een bas-mid-treble toonregeling op (die sterk werkt) en een aparte ISF (Shaping) knop die bepaald of er veel hoge of lage mids in zitten. Als je een beetje variatie wilt van je versterker (zoals ik) dan is dit ding erg fijn!! Het mag misschien wat minder "puur" zijn en enigszins hangen naar modulatie maar soit.
Er zit een koptelefoonaansluiting op die erg goed werkt. Met mn Sennheiser 595 klinkt hij echt heel lekker. Het buizengeluid blijft absoluut behouden, veel, veel, veel lekkerder dan mn PodXT.
Achterop zitten 2 lijnuitgangen en de footswitch. De speaker kun je eraf halen, die zit gewoon met een jack aangesloten. Die ingangen zijn wel "lastig" te bereiken, ze zitten naar boven een stuk achter een plankje (hij is half-closed back). De pluggen steken echter niet mee uit naar achteren, dat is wel veilig voor je versterker. Ook steken ze naar beneden dus als een of andere lul op de kabels gaat staan trekt ie niet je pluggen kapot.
Eigenlijk is dat verder allemaal niet zo belangrijk.
Kanalen
Het cleane kanaal is clean, niet super fender sparkly clean of lelijk hughes en kettner clean (ja das mijn mening van HK), maar wel clean. Het maakt een wereld van verschil welke pups je gebruikt. Ik heb met mn Flying V echt een heeeel ander geluid van met mn Strat. Je krijgt m met single coils en treble helemaal open wel sprankelend maar ergens blijven er wat hoge tonen achter.
Ik heb m kunnen vergelijken met de custom build amp van lexvdoef (waarvan ik deze heb gekocht) en die clean was echt sprankelender.
Het overdrive kanaal is waar deze versterker voor gemaakt is. Rocken en bouncen.
De gainknop reageert goed en heef een groot bereik. Het eerste kwart issie crunchy en je kunt met de Shaping knop van Money for Nothing naar Houses of the Holy. Daarna wordt het echt wel een rockfestijn. Met de gain helemaal open wordt het nog wel een beetje metal, Enter Sandman. Voor Slayer moet je echt een pendaaltje gebruiken.
De gain komt op mij over als erg smooth/ bluesy. Een fuzzy gain wordt het nergens.
Nou hoe dan ook ik ben er erg blij mij. Voor thuis op de studentenstek is hij ideaal. Ik heb m eenmaal op vol volume gehad en in een kleine tent is hij nog wel gigbaar. Mn ouwe Line
6 2x12 150watt (trans) ging niet veel harder.
Speel je vooral pop, rock en blues, dan is deze versterker voor thuis een goeie optie. Beter dan een PodXT , maar dat moet je lekker zelf weten. Ik heb hieraan voorlopig even genoeg.
Even poepen en weer verder jengelen.