Ik ben het caged system aan het leren maar ik vind alleen de vormpjes e en a.
Waar kan ik de rest vinden.
En eventjes over improvistatie zijn hier do en don'ts in de zin van noten combineren.
thanks.
Printable View
Ik ben het caged system aan het leren maar ik vind alleen de vormpjes e en a.
Waar kan ik de rest vinden.
En eventjes over improvistatie zijn hier do en don'ts in de zin van noten combineren.
thanks.
http://thefreeguitarlessons.blogspot...ed-theory.html
Dit misschien?
heel goeie site met van alles en nogwat over gitaren en technieken echt ff kijken hoor!
Ah! Dus dat is caged! Ik kende de term wel maar wist niet wat het betekende. Geweldige methode. Zo leer je echt in iedere positie de akkoorden zien liggen.
Als je een toonladder van A speelt op pos. 5, dan kan je binnen die greep alle akkoorden binnen die toonsoort pakken. De A als barre, de D als barre, en nu dus ook de E als barre (open C-figuur). En de mineur-akkoorden ook! Geweldige methode! Maakt soleren en improviseren stukken gemakkelijker. Zeker qua targetnotes.
in het CAGED systeem speel je juist GEEN barré, g-mania
check deze post van mij:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=100137
wij noemen dat blokakkoorden
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gitaar4LifeDude
wel eens gehoord van EDIT :listen:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gitaar4LifeDude
zou ook wel handig zijn als je er bij vertelt waar info over het CAGED systeem staat op die site
Caged is dat eigenlijk een goede manier om toonladders te leren ?
Dat is dan weer niet waar...de A-vorm en de E-vorm zijn uiteraard wel barré-akkoorden vanaf het 1e fret omhoog.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=JEROEN=-
Ja, zo begreep ik het ook. Tis toch zo dat je met dit systeem alle akkoorden binnen dezelfde 4 a 5-fretsgreep pakt?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ErikE
En het is misschien een kwestie van naamkaartjes, maar alle open akkoorden die worden opgeschoven verworden toch tot een barre? Als ik een D speel met open C-figuur-ligging, dan leg ik mijn wijsvinger over de hals. Die wijsvinger is gewoon je capo...
Kleine begripsverwarring mijnerzijds: ik dacht dat caged de verleden tijd was voor het werkwoord "to cage" (invangen / inkooien). In die zin dacht ik dat je alle akkoorden van een ladder vangt binnen een 5-frets-greep. Maar het is kennelijk C.A.G.E.D. naar de akkoorden die je opschuift.
Nu maakt dat niet zoveel uit, want het een hangt samen met het ander. Wat is mis zijn echter de mineur-akkoorden. De truc kun je ook uithalen met de open mineur-akkoorden: Dm-Em-Am. En natuurlijk de diverse septiemakkoorden.
In de toonsoort A, in de positie 5, krijg je binnen dezelfde "kooi" de volgende ladder-eigen akkoorden:
A: is duidelijk; E-figuur;
Bm: die pak je als Bm7 op fret 7;
C#m: die pak je als open Am-figuur op a-snaar pos. 4;
D: is open A-figuur;
E: is open C-figuur (pos. 7 op a-snaar);
F#m: is open Dm-figuur met root op d-snaar;
G#m7b5: die bouw je op vanaf de e-snaar pos. 4.
Van in het begin dan maar :
CAGED is een letterwoord voor :
C akkoord-vorm : x3201x
A akkoord-vorm : x02220
G akkoord-vorm : 320003
E enz
D enz
enz, enz... de beste manier, vond ik, om er kennis mee te maken is 'Hey Joe' spelen: eerst de progressie waarin alle akkoorden worden gespeeld in de C vorm, dan de A vorm, de G vorm enz.
Er komen dus heel wat barrés aan te pas....en het systeem is natuurlijk perfect toe te passen op alle types akkoorden, maar zoek dat maar zelf uit.
in feite past elke gitarist dit al ( gedeeltelijk) toe:de E vorm wordt op een 'natuurlijke' manier gebruikt, dezelfde vorm schuift door in barré vorm.
als je wil toonladders gaan spelen, kan je je mss het boek 'fretboard logic' aanschaffen.
En de Joe Pass DVD bekijken , Jazz lines, wat er me aan doet denken dat ik die heb en dat ik die nog 's ga bekijken ( en kwijlen)
Voor mij is het idd het handigst om het te hanteren in solo's met arpeggio's. Je kunt je helemaal scheel soleren binnen een bepaalde greep. Alle akkoordprogressies vang je erin.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
Maar, dat speelde ik net even, als je van de A naar de F#m gaat in open Dm-setting, dan klinkt dat ook fantastisch. Hoewel het hetzelfde F#m-akkoord blijft, krijgt het een hele andere impact.
En het is geweldig voor het overzicht. De meeste gitaristen laten het bij de open A-, open E-, open Am- en open Em-ligging. Dit vergroot je wereld echter!
@guitarmania: eerst ff Hey Joe spelen....
en het is dus wel de bedoeling om toonladders te spelen,( maar arpeggios mogen natuurlijk ook ) over 2-3 frets in éénzelfde positie en in de vorm van het akkoord.Probeer ff de C-vorm met barré op de 5de fret beginnend 5de snaar : bvb stijgend
d f g a c e f a
je 'ziet" de C shape, en hij valt je zo voor de vingers
Have fun.
Op deze site: http://www.guitarplayertv.com/ staan wat videolessen over CAGED. Onder 'guitar lessons' -> 'truefire lessons'.
aha, dan had ik me ook vergist
CAGED is dus wel barré
blokakkoorden is weer wat anders (2x221x of x5465x bijv)
caged is de naam voor het opschuiven van barréakkoorden in de volgorde c a g e d.
dus stel je hebt een standaard c
032010
dan is het volgende akkoord voor c de a vorm
x35553
dan volgt de g vorm
875558
dan de e vorm
8101098
en als laatste de d vorm
x(10)10121312
waarna je het octaaf rond bent weer bij de c vorm terug bent.
zo werkt het dus voor alle akkoorden zeg maar
misschien dat het grafisch duidelijker wordt met een fretboard (hopelijk doe ik hem goed)
Code:0 _______
1 xxxxox c-vorm
2 xxoxxx
3 xoxxxx a-vorm
4 xxxxxx
5 xxooox g-vorm
6 xxxxxx
7 xoxxxx
8 oxxxoo e-vorm
9 xxxoxx
10 xooxxx d-vorm
11 xxxxxx
12 xxxoxo c-vorm
13 xxxxox
14 xxoxxx
15 xoxxxx
duidelijke uitleg, vind ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Terence
die vergelijking met de capo : was ik niet opgekomen.
Pat Martino heeft trouwens een vergelijkbaar systeem om het fretboard in te delen, dat noemt hij de vijf area's of activity. Staat in zijn boek linear expressions. Een aanrader als je interesse hebt in jazz!
Ik denk dat iedere gitarist op een gegeven moment zelf wel op die 5 area's uitkomt. Zowel toonladders als penta's heb ik altijd in 5 figuren over de hals geleerd.
Ik heb de boel voor een eigen methode als volgt uitgeschreven:
1. alle 5 de penta-figuren kennen (majeur en mineur; het blijven dezelfde parallelle figuren);
2. daarin de majeur- en mineurakkoorden zien liggen tot en met hun septiem;
3. alles over kerktoonladders vergeten.
De dag dat jij je hieraan kan houden wil ik nog meemaken ;)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
Ik probeer voor mezelf vast te stellen wat er allemaal ' overbodig' is, maar ik heb over pentas alleen een paar duizend bladzijden liggen, die het allemaal anders benaderen, maar uiteindelijk kom je steeds tot dezelfde conclusies.`
Ikzelf speelde in elk geval beter alvorens ik er ben over beginnen lezen.
Het CAGED systeem is iig een goed begin om weer gewoon te spelen en mijn spontaniteit terug te vinden. En melodietjes spelen, waarschijnlijk herbegin ik The Shadows ofzo.
' Forget about scales, forget about modes : play tunes' ( An evening with Joe Pass-DVD) .
Ik ga mijn ambities wat bijstellen.
Nog iemand zulke ideeen?
Ach, weet je; ik weet inmiddels alles over kerktoonladders en andere ladders. Maar als ik ergens moet spelen en een solootje moet maken, dan heb ik er totaal niks aan. Ik probeer al die kennis handzaam te maken voor praktijk. En dan wil ik gewoon met een penta uit de voeten komen. Met hier en daar een aanpassing naar het akkoord.
Effe gekscherend: Ik heb bij Little Wing al een probleem over die F. Ik benader dat hele nummer uit de G-ladder (Em). Dan raak ik halverwege het nummer de draad kwijt en weet ik niet waar ik zit als die F voorbij komt. Zit ik vrolijk een f# over te spelen uit de G-ladder... Kan ik achteraf heel goed verklaren waarom ik vals speelde. Maar op het moment zelf... Dus nu doe ik maar een Em-penta; heb ik ook geen gezeur met die f/f#.
Thuis voor de kachel gaat het goed, maar op een podium ben je zomaar van je a pro pos. Dan moet ik echt 5 stappen terug.
Thuis voor de kachel gaat het goed, maar op een podium ben je zomaar van je a pro pos. Dan moet ik echt 5 stappen terug.[/QUOTE]
Dus in de zomer ....... :p
Ik ben momenteel HELEMAAL van mijn propos, ik weet niet hoeveel stappen terug, en ik wil dat dus duidelijk gewoon niet : ik blijf knoeien.
Nou ja, als je met Jazz wil beginnen, ook met beperkte ambities, moet je bereid zijn jezelf een tijdje belachelijk te maken (ik weet niet meer van wie die woorden komen ). Zal wel zijn als met sporten : no pain, no gain.
Maar een schriel mannetje die er wil uitzien als Hercules... dream on.
Johan Cruijff was een schriel mannetje. Maar die speelde de bal gewoon tussen de benen van die herculesjes...
Over caged gesproken ;
http://nl.youtube.com/watch?v=GPupTMfgx24 (interview Buckethead)
http://nl.youtube.com/watch?v=DPK-R8_S1Bc (Hans Teeuwen)
En heb ik het goed dat je dit caged-systeem niet echt nodig hebt, als je de meeste akkoordgrepen al kent en redelijk snel alle noten op je fretbord kunt vinden ... ?
_____________
inter
01
10
net
Weet je wat het ook is: er wordt zoveel onzin verteld over jazz. Alsof elke jazzgitarist 1000 nummers kan spelen in alle 12 toonsoorten en daarover elke keer een compleet andere solo improviseert op basis van allerlei theoretische inzichten. En dat in elke positie op de hals.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
Emily Remler zei dat je maar zes licks hoeft te leren en vervolgens moet leren die aan te passen aan de omstandigheden. Misschien was dat wat overdreven, maar licks leren is veel belangrijker voor jazz dan je zou denken uit al die bla-bla. Alle grote jazzgitaristen hebben hun herkenbare licks die steeds weer terugkomen, net als bluesmannen. En ze spelen allemaal blues in F en Bb en Rhythm Changes in Bb (wat nou alle 12 toonaarden, gewoon de makkelijkste voor blazers!). Een beetje theoretisch inzicht is daarbij nooit weg natuurlijk, helpt je te onthouden wat wanneer werkt.
@eurocinema : bedankt voor het hart onder de riem. Ik heb net mijn 3de les notenleer gekregen van mijn 71 jarige buurman ( 30 jaar beroepsmuzikant geweest, daarna leraar omdat zijn instrument compleet uit de mode was geraakt-accordeon- eerste prijs conservatorium....) en hij was het met me eens om te zeggen dat het belangrijkste-of 1 van het belangrijkste- het volgende akkoord is, en ik heb naast mijn verstand toch ook nog 'oren', nee?
Zo heb ik dat vroeger ook steeds 'aangevoeld', en waar in de lichte muziek komt dat mooier uit dan in de Jazz...?( Mijn buurman vindt trouwens dat ik prima speel.)
Anderhalf jaar geleden ben ik met theorie begonnen, voordien wist ik soms niet eens de naam van de akkoorden die ik speelde .....
Ik ga dus een stapje terug zetten, melodieen spelen, met eenzelf gemaakt tussenstukje als versiering ertussen, dat wel. Ik denk dat ik daarmee veel meer zal te weten komen over die muziek en hoe ze in mekaar steekt, dan met het zuiver spelen van scales, modi, enz... uitzondering gemaakt voor ii-V-I's, en wat typische Jazzdingen voor in de blues.
Wat is mooier dan een muziekstuk dat je mooi vind , dat knap gecomponeerd is.... vooral als je zoals ik erg van braziliaanse muziek houd.
En ik ben niet vergeten dat dit topic over het CAGED systeem gaat, ik denk dat het, in elk geval voor mij, zeker omdat ik in dat dipje zit, nuttig zal zijn.
En noten kunnen lezen, natuurlijk.
Iemand?
Het spijt me werkelijk, maar een beetje geschoold iemand weet daadwerkelijk een hoop songs. En weet erg goed zijn weg door alle toonsoorten. In dit wereldje kom je gewoon gasten tegen die echt veel kunnen. Het is ook niet zomaar iets, muziek. Er zijn echt hotemetoten, en het is een echte studie. En dan heb ik het niet over die paar boerenjongens die toevallig goedSteve Vai stukkies kunnen naspelen maar over gasten die er "in zitten". Daarom is de muziek zo'n frustererende bizz: je komt constant talenten tegen die ineens iets blijken te kunnen waar je nog nooit van gehoord hebt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen : je zal altijd wel een stukje uit de puzzel ontbreken, om wat theoretisch kan en mag te spelen.
Anderzijds is de theorie ook beperkend, en dat is wat ikzelf nu ervaar.Het kan/ mag eventueel voor inspiratie zorgen, en niet omgekeerd, beperken.
Vinden wat er op een bepaald moment ballast is en wat nuttig , is best moeilijk, en ik denk dat het spelen van melodieen daar enigszins zuiverend kan werken. Concentreren op improvisatie, of de concepten daarvoor, doet dit niet.
Ik heb gisteren een hele tijd oefeningen gespeeld uit de ' Chord Bible' en vermits daar niet of weinig met akkoorden over de 6 snaren wordt gewerkt, leer je sommige akkoorden die verschillende namen in verschillende toonsoorten krijgen kennen. Nu weet iedereen dat al, bvb dat je een Emin7b5 kan spelen ipv een C9, maar zo zijn er hopen meer dan ik maar al kon vermoeden : ik denk dat dit veel interessanter is dan het oefenen van scales of arpeggios, want IMO zijn de akkoorden de basis, en is het daar waarvoor het CAGED systeem het nuttigst is, tenminste zoals ik het wil toepassen.
Ik denk hierbiij ook aan het boekje geschreven door een ' nieuwe jazz-gitarist', zijn naam ontsnapt me ( Scott ......??? -hij speelt op een strat) met een heus akkoordensysteem waar éénzelfde akkoord 'shape'5 of 6 verschillende benamingen krijgt, al naar gelang de rangorde van de hoogste noot, ik herinner mij XX8755, ( als ik het verkeerd heb ik heb hier geen gitaar bij me..) dat je kan beschouwen als bvb een BbMaj7b5, maar ook als een C11.
@ guitarmania : als je denkt dat pentas de zaak vereenvoudigen, think twice, indien nodig geef ik je de titels van een paar werken over Pentas ( oa Joe Bergonzi-ik twijfel weer aan de naam..).
Muziek is idd niet ' niks', en ik denk dat het zo wel zal zijn dat de beste wss ook wel meest intelligente zijn, maar ik denk dat ze hun intelligentie vooral kunnen gebruiken om het essentiele te onderscheiden.
Je hebt gelijk, maar ik heb het niet over "een hoop" stukken kennen of "goed je weg weten" in alle toonsoorten. Sommige Aebersold-discipelen beweren dat je LETTERLIJK duizend+ nummers MOET onthouden en die ALLEMAAL in 12 toonsoorten MOET beheersen. Ik bedoel: Autumn Leaves of Footprints een paar vakjes opschuiven, big deal. Maar complete Real Books inclusief dingen als Giant Steps of Nefertiti stante pede de kwintencirkel doorjagen, dat schudt echt niet elke jazzer uit zijn mouw. Zal ook heel zelden van je verwacht worden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
Die hele filosofie komt uit Amerika, waar jazzers om te overleven heel veel spelen in wisselende settings, zonder te repeteren en vaak op afroep. Zangeres begeleiden, invallen in een big band, duo in een restaurant etc. Dan zijn repertoirekennis, lezen en transponeren je survivalskills. Ik vind dat bewonderenswaardig, maar ook een verschraling van de muziek. Miles, Trane, Parker, Wes etc etc speelden allemaal muziek vanuit hun eigen visie en dat zou je streven moeten zijn, niet efficient kunnen invallen als achtergrondmuziek.
Vind ik dan he....
Das ook de hele issue. Waar plaats je jezelf als gitarist? Je kan ook met jezelf afspreken: Ik en mijn band spelen 20 songs per optreden, en van die songs weet ik alles. En daarbinnen doe je je ding.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EuroCinema
Maar er zijn ook gasten die guitaroholic zijn, en gewoonweg alles willen weten.
Mijn grote idool is Pat Metheny. Hemelse muziek. Die kan echt niet bij een kampvuur alle popliedjes spelen. Die is totaal met zijn eigen muziek bezig.
* schudt hand * Bright Size Life is een van mijn all time favorite platen. Die man schrijft gewoon zelf nummers die standards worden, en als-ie een bestaand nummer speelt, maakt hij het zich compleet eigen.
dit probeerde ik pas geleden hier nog duidelijk te maken toen iemand vroeg naar de naam van een akkoordCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
ik zei: dat hangt van de context af
zelfs een doodgewoon C akkoord kan je op zo veel manieren toepassen, en vaak is het dan allang geen C akkoord meer
heel vaak wordt er geschreven C/E (een C met een E in de bas), maar eigenlijk klopt daar geen snars van, omdat het namelijk helemaal niet uit maakt wat je in de bas speelt, zelfs niet als je alleen speelt
c e g wordt dan e g c, en dat kan je net zo goed als een Em#5 beschouwen
of vanuit G gezien: g c e = G6sus4
dat is het mooie maar ook tegelijk het ingewikkelde van muziek; er zijn regels, maar er zijn zo veel uitzonderingen op die regels, dat je soms maar eigenlijk beter die regels helemaal kan vergeten
Leuk ding die gitaar, Jeroen...
X X10 9 7 7
is een CMaj7#11, Amin6/9,D13, Ab7alt en F#min7b5......
Heeft natuurlijk niks meer met Caged te maken, tenminste heb ik er nog niet nog niet in gezien. Was dat ding trouwens gewoon vergeten, waar een crisis al niet goed kan voor zijn.
ja idd prachtig
op piano maken ze het nog bonter soms, zeker ook omdat je daar 10 vingers ter beschikking hebt, je kan allerlei vage omkeringen spelen enzo, al vind ik die op gitaar toch makkelijker toepasbaar
Ik weet niet of je CAGED nu echt alleen maar in die CAGED-akkoorden moet zien. Ik zie het meer als de 5 liggingen van alle akkoorden over de hals. Ik heb ze in een schrift allemaal uitgeschreven: majeur met de septiemen en mineur met de septiemen. Als ondergrond gebruik ik de 5 penta-figuren. De 9-11-13 zie ik nu ook vanzelf liggen binnen die figuren. Ik ben daardoor steeds minder bezig met toonladders.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
Het topic is 'CAGED', vandaar.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guitarmania
En je kunt dus effectief alles zien 'liggen'.
Ik hoe me voorlopig wel aan de vorm van die akkoorden, anders dreig je mss te snel in het toonladdersysteem te hervallen.
Ja, oke, maar wat is CAGED dan puur op de keeper beschouwd? Dat je C-, A-, G-, E, en D-akkoorden in open ligging opschuift.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door terrasbeest
Hoera...
Maar laat ik dan effe mn eigen chaos ervan af trekken, wat resteert er dan? Wat is CAGED??
In het begin vh topic zei ik : vergeet niet ' Hey Joe' te spelen, eerst een paar keer de gewone progressie in open akkoorden, daarna volgens het CAGED systeem, het klinkt volledig anders ook al speel je dezelfde akkoorden, zoals het ook zal zijn dat er 'andere' noten voor je vingers zullen komen te liggen als je gaat soleren. Verwar het niet met alles in één positie spelen: dan speel je toonladders, of ze nu penta zijn of niet.
Is natuurlijk moeilijk om schriftelijk uit te leggen, maar ik doe een kleine poging. C-vorm, barré op 5de fret, van hoog naar laag beginnen op de 6de snaar dus ( A), en volg de vorm van een gewoon C akkoord( in dit geval dus F).Ik groepeer de noten per snaar
A C- D F- G A- C- F G-A
Doe hetzelfde met een Maj7 vorm (komt er bvb een E bij), of met een dominant vorm( komt er een Eb bij).
Moeilijk om op deze manier uit te leggen, hoor.Ik weet niet in hoeverre vorenvermelde filmpjes-pag 1 ofzo nog kunnen verduidelijken, ik heb slechts de eerste twee bekeken.
(Je doet dit waarschijnlijk als je Emin penta speelt over G7.....)