Misschien een rare vraag, maar als ik op google bijvoorbeeld een toonladder opzoek bijvoorbeeld C majeur. Waarom zijn er dan zoveel verschillende? Is er. Iet bijvoorbeeld een vaste C majeur toonladder?
Alvast bedankt.
Printable View
Misschien een rare vraag, maar als ik op google bijvoorbeeld een toonladder opzoek bijvoorbeeld C majeur. Waarom zijn er dan zoveel verschillende? Is er. Iet bijvoorbeeld een vaste C majeur toonladder?
Alvast bedankt.
Er is maar één majeur toonladder per toonsoort, er is dus ook maar één C maj toonladder, zoals er ook slechts één G, A , Bb , F enz toonladder is.
Mogelijk interpreteer je één en ander verkeerd ? Post eens een vb van zo'n ' misverstand' .
Bedoel je als je zo n plaatje opzoekt waarbij je de gitaarhals ziet en dan de CMaj?
Je kunt hem in meerdere posities op de hals spelen
Maar C maj is C maj..
En dat geldt voor alle toonladders
Pentatonisch is pentatonisch etc
Er zijn meerdere 'typen' ofwel variaties van majeur als je dat misschien bedoeld? Standaard majeur wordt wel ionisch genoemd, maar je hebt bijvoorbeeld ook Lydisch en Mixolydisch, dat beide ook majeur toonladders zijn, maar uit een iets andere samenstelling van noten bestaan.
De C majeur toonladder bestaat uit C D E F G A B. Maar deze noten zitten, zoals eerder aangegeven door gitaarvrouwtje hier boven, op meerdere plekken op de hals. Daardoor ontstaan er verschillende 'vormpjes' voor de zelfde toonladder. Misschien is het wat duidelijker zo?
Aanvullende info:
Lydisch heeft een verhoogde 4e toon en bestaat dus uit C D E F# G A B
Mixolydisch heeft een verlaagde 7e toon en bestaat dus uit C D E F G A Bb
Deze twee toonladder zijn, samen met de ionische ladder kerktoonladders. Er zijn er in totaal 7.
Maar misschien gaat dit te ver. Als dat het geval is: excuses en beschouw alles onder het kopje 'aanvullende info' als niet gelezen!
Wat gitaarvrouwtje zegt: er is maar één C majeur toonladder. Maar:
1) Je kunt hem op verschillende frets spelen, zowel in hetzelfde octaaf of octaven hoger/lager
2) Je kunt hem niet 'lineair' spelen, dus als ik een melodie speel van F - G - A - G - E - D - C, is dat ook C majeur (mits de context C majeur is, maar daar gaan we even van uit).
Zoals Luke zegt zijn er wel meer toonladders met een majeur tonaliteit die als tonica C hebben. Maar dit is NIET synoniem aan 'C majeur toonladder'.
TB: "Er is maar één majeur toonladder per toonsoort"
L-wb: "maar je hebt bijvoorbeeld ook Lydisch en Mixolydisch, dat beide ook majeur toonladders zijn, maar uit een iets andere samenstelling van noten bestaan"
G: "Zoals Luke zegt zijn er wel meer toonladders met een majeur tonaliteit die als tonica C hebben. Maar dit is NIET synoniem aan 'C majeur toonladder'."
Arme blackie91...
Wahahaha ja das wel erg confusing
Maar ik wil over mijn post wel verduidelijken dat ik er van uit ging dat het over een heule gewone alledaagse rechtoerechtaane C majeur ging
En die kan in meerdere posities gespeeld worden
Voor de rest klopt t ook,..maar dan moet de vraag denk ik verduidelijkt worden hahaha
Vanwaar je verwarring blackie? Wat heb je gelezen / gezien ..site? Linkje?
Volgens mij zeggen we allemaal redelijk hetzelfde. Zo verwarrend lijkt het mij dus niet.
Zeg dat wel.....Citaat:
Arme blackie91...
Arme Blackie? Volgens mij is mijn verhaal vrij duidelijk hoor ;)