Bas snaren op een jazzgitaar
Bas snaren op een jazzgitaar.
Probleem. Zangeresje of 1 of 2 blazertjes begeleiden in realbook jazz repertoire en geen bas en drumz. Alleen slaggitaar klinkt wat dun, je mist de basfunctie.
Oplossing. De A en D snaren van een set bas snaren op de positie 6 en 5 van een goedkope archtop zetten en in E en A stemmen. Maar dan een octaaf lager dan bij een gewone gitaar.
Probleempjes.
De dikke bassnaren passen met moeite in de mechanieken en het staartstuk. Maar waar een wil is is een weg. De bassnaren liggen meer op dan in de topkam. Is met een vijltje op te lossen.
De bassnaren zijn een eind omlaag gestemd. Snaarspanning valt erg mee, ik ben niet bang voor mijn neck. Maar het is wat lastig om de bassnaren goed op stemming te houden en om zuiver te intoneren. Ik heb nu roundwound bassnaren erop, had ik nog liggen. Flatwound is hier waarschijnlijk beter, setje voor een Beatlebas bijvoorbeeld, voor 30 inch schaallengte Hofner.
Versterking. Met een Roland Cube 60 kwamen de bassnaren er wat zwak uit t.o.v. de gitaarsnaren. Pickup wat omhoog gezet aan de baskant. Bas erin draaien, mid en hoog er wat uit. Geen galm. Wordt het al beter. Met een 1X 15 bascombo komen de bassnaren er beter uit en voor jazz klinken de gitaarsnaren ook lekker mellow.
Spelen. Ballads en bossa gaat wel. Uptempo swing met walking bass en dan ook nog hier en daar een akkoordje op de gitaarsnaren. Dat is nog even in de garage oefenen. Maar het kan, zie de Jijbuis filmpjes van Charlie Hunter. Ook dit is allang gedaan en goed ook.
Hunter speelt wel op custom built bas/gitaren van 4500 dollar. Basgeluid een octaaf lager alleen op de E en A snaar kan ook met gitaarsynth en Virtual Guitar. Kost veel geld, je moet een hex pickup en dat plastic kastje op je gitaar frummelen, is niet echt podiumwaardig vind ik met die iele plastic stekkertjes. Versterking is ook een probleem.
Lollig. Nog afgezien van het feit dat je geen bassist hoeft in te huren, goede bassisten zijn zeldzaam en duur. Je akkoordliggingen worden breder. Je basnoot en de rest van het akkoord komen verder uit elkaar te liggen. Net als op een keyboard. Klinkt goed vind ik.
Ik voel de lollige posts alweer aankomen, je bent gek (klopt...), koop een bas. Ik heb al een bas, cheapo jazz bas copy, 34 inch scale. Dat is hard werken voor deze arme ouwe gitarist en tegelijk bas en gitaar spelen zit er dan niet in.