Marshall 1987x: bleeder weerstanden om condensatoren te ontladen
Laat ik een keer beginnen met een quote: :ok:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door
Frits van Mourik
Om je eigen levensduur te verlengen is het verstandig, om in welke- versterker-dan-ook z.g. "bleeder"-weerstanden van bijv. 270k/2W aan te brengen over de eerste hoogspanningselko's tussen de + en aarde.
Bij het uitschakelen van je amp loopt de hoogspanning weg over deze weerstanden en kun je na een minuutje ofzo ( 1ste keer ff meten...)veilig werken. De hsp-elko's verderop in het circuit ontladen zich natuurlijk ook over deze weerstanden.
Laatst nog een doodsklap gekregen van een versterker die al vijf!! dagen uitstond! Goeie elko's, daar niet van, maar leuk = anders.
Ik begrijp niet, dat die weerstanden niet standaard ingebouwd worden.
Wat zal dat de fabrikant nou kosten? 50 eurocent incl. montage??
Ik ga de komende tijd het een en ander knutselen aan mijn 1987x (en later misschien ook wel mijn JCM 800 4104 combo) en ik wil daarbij zo weinig mogelijk risico lopen, dus ik wil bleeder weerstanden aan gaan brengen.
Nou heeft mijn 1987x drie van die blauwe joekels waarvan twee dubbele 50uF's na de diodes achter de standby switch en 1 dubbele van 50uF na de choke. (poweramp, preamp)
Vragen:
1) Welke elco's moeten voorzien worden van zo'n bleeder?
2) Hoe ontlaad ik de elco's voor de bleeders er in gaan? :chicken:
http://img.sait.nl/1987x/big_caps.jpg
Mij lijkt de elco aan de rechterkant een mooie kandidaad om een 270k/2W weerstand tussen GND en gecombineerde + te krijgen!