-
spoke schaaf
zijn er hier gebruikers van spokeshave die me kunnen vertellen hoe ik dat ding moet gebruiken? Ik dacht dat het mijn halsmakerij zou vergemakkelijken, maar ik vind het gebruik heel moeilijk. Na heel veel stelwerk van het snijblad lukt het wel een beetje, maar enkel bij zacht hout, bij maple blijft het maar hakken in het hout
Ik heb de indruk dat zo'n schaaf enkel goed is voor het heel fijne schaafwerk, maw als de hals als bijna in vorm zit?
(ik heb een rechte schaaf, dus niet de holvormige)
-
Allereerst moet hij goed scherp zijn. (dat geld voor alle schaven wil het lekker werken. )
Zorg ervoor dat de beitel goed aansluit aan de achterkant van de schaaf.
Laat de beitel niet te ver uitsteken.
Als je de beitel wat dieper zet zorg er dan voor dat je snelle gecontroleerde halen maakt (dit is een gevoel wat je moet ontwikkelen.)
Kijk goed naar de nerfrichting.Zo: ->/////// dus niet zo: ->\\\\\\\\\\\
Aan het eind de beitel steeds iets zoeter stellen.
-
Voor het grofste werk gebruik ik een haalmes, gaat lekker snel, maar er is ook vrij precies mee te werken. (een gekromde heeft mijn voorkeur)
http://www.bootbouwer.nl/cms/php_upl/G-02-20gv.jpg
Een spookschaaf moet eerst en vooral goed geslepen en gewet zijn. Hij is scherp genoeg als je de haartjes van je arm kunt scheren.
Stel de beitel van je schaaf niet te diep in. Kijk over de zool van de schaaf naar achteren om te zien hoe diep hij staat. De makkelijkste manier om hem in te stellen is eerst de beitel zo ver naar achteren te zetten dat je niets afneemt. Dan de beitel een klein stukje uitdraaien tot je een schaafkrul hebt waardoor je de krant kunt lezen. Dan kun je hem nog iets verder zetten, maar niet veel.
Heel belangrijk bij het schaven is met de draad mee te werken. Van de hiel naar de kop dus. Sommig hardhout (gevlamde esdoorn bijv) is nogal kruisdradig. Daarbij blijf je vezels uittrekken. Schrapen is hierbij een betere optie.
-
Het is idd de slag te pakken krijgen met dat ding.
Ik was pas lekker bezig tot ik m liet vallen. Daarna was het drama. Ik kreeg m niet meer goed. Binnenkort maar even slijpen.
Ik kan je niet zoveel zinnigs zeggen over hoe het moet want ik heb m zelf nog niet genoeg onder controle. Als je de slag hebt werkt het wel erg prettig.
Zo'n haalmes lijkt me ook wel een handig stuk gereedschap.
-
thx gasten, voor de nuancering, ik meende es ergens gelezen te hebben dat een halsje maken zo gepiept was met een spookschaaf, not dus :)
heb ondertussen ook al door dat het een kwestie van feeling is, en dat mijn schaaf eigenlijkj niet scherp genoeg is, hetgeen ik wel verwachtte van iets dat uit de verpakking komt, maar soit.
-
Spokeschaaf heb ik ook geprobeerd, maar uiteindelijk kwam ik verder met een set vijlen, een schuurmachine en veel geduld. Ik ben van mening dat een gitaarhals gewoon te licht is. In mijn verdediging: ik heb hem geleend van een kennis die midwinterhoorns bouwt (juist bij voorkeur uit esdoorn) en dat heeft een formaat en gewicht dat je fatsoenlijk kan bewerken met dergelijk gereedschap.
-
Gewicht en formaat van de houtbewerker doet er niet zo toe volgens mij. Het gaat gewoon om een scherp gereedschap waar je toch echt goed mee moet oefenen.
Het is mij ook erg tegen gevallen de eerste keer dat ik hem gebruikte.
-
Barno,
Het meeste is al gezegd maar nog 1 kleine tip. Als hij blijft 'hakken' dan de beitel zodanig instellen dat er zo goed als geen materiaal wordt weggehaald; een fractie van een millimeter dus. En idd even oefenen op een ander stukje maple
-
Ik doe ondertussen al m'n halzen met de spokeschaaf: esdoorn en ceder.
Dus een hard of zacht maakt niet uit.
Als hij blijft kappen: of het mes steekt er te ver uit (en dat ga je doen als het bot is.)
of je bent tegendraads bezig. Je moet met de nerf mee schaven.
Wat ook helpt is de schaaf een beetje schuin houden, heb de indruk dat het voor esdoorn gemakkelijker gaat.
Een spokeschaaf is (denk ik) ook niet gemaakt om brede oppervlakten mee te schaven, telkens een hoekje eraf tot het rond is. Ik vind 1,5 cm al een beetje te breed.
En je hals in facetten opdelen (check 'vie-bass').
s
-
Ben ik toch wel benieuwd hoe Barno tot nu toe halzen gemaakt heeft?
k Dacht toch dat de schaaf hier wel het ultieme instrument voor is.