-
Stalen gitaar
Ik heb er al vaak wat over gehoord, een stalen gitaar. In dit forum heb ik gezocht hierna, en kwam ik uit bij een Tele project. Maar daar is al heel lang niks bij gepost. Daarom maak ik maar een nieuw topic.
Nou ben ik aan het overwegen of ik er 1 zal bouwen, nou heb ik het over alleen de body. De hals haal ik gewoon van marktplaats of iets dergelijks.
Gereedschap en dergelijke zijn geen probleem, want mijn vader heeft een eigen bedrijf. Waar veel gelast wordt enzo.
Nou is mijn vraag, of er mensen zijn die ervaring hebben hiermee, en of het wel verstandig is. het handigste lijkt mij een een Telecaster omdat deze een vlakke body heeft. heb je andere suggestie's, of tips dan hoor ik ze graag.
-
Staal is te zwaar voor een solid body, plaatstaal zal je bedoelen?
Metaal wordt vaak gecombineerd met hout, misschien is alluminium beter te bewerken.
-
ik zou ook eerder voor aluminium gaan, of ijzer en dan een tijdje laten roesten:)
-
Ja alluminium hollow body zou ik doen anders word hij te zwaar
-
-
ken wel iemand die het es gedaan heeft. heeft veel moeilijkheden gehad met het laswerk omdat de hitte een te dunne plaat vervormt... en een dikkere plaat is belachelijk zwaar.
de trussarts zijn idd het bekende voorbeeld
-
Ik heb wel eens een body gemaakt van 2 stalen u-profielen; dat werkte prima. Massief zou idd erg zwaar worden.
Ik denk dat aluminium nogal wat output van je pickups op zou gaan vreten.
-
ik heb het ook niet over een solid body gehad, :???: ik was sowieso al van plan om een hollowbody te maken. Maar ik snap waarom jullie dachten dat ik solid bedoel.;)
Alluminium is heel moeilijk te bewerken, je moet de las op het materiaal "leggen" dat zie je altijd weer.
RVS kan ook, trouwens ook nog niet aan gedacht.
-
Heeft iemand een tekening van een telecaster, met maten erbij. Of is er iemand die die van mij wil verschalen naar 1:1. Ik ben namelijk niet echt handig met autocad. ik heb een tekening van guitarbuild.com gehaald, maar die moet ik nog op schaal hebben.
-
Misschien moet je dan eens zoeken hoe ze die resonator gitaren maken, bij sommige modellen is de klankkast ook volledig in een metaal, maar vraag me niet welk metaal.
s