Goeie tip van Pasqual, en kost je alleen een multiplex plankje (in tweeën gezaagd).
Bij een meer "open" sound denk ik ook wel een beetje aan Greenbacks.
Printable View
Goeie tip van Pasqual, en kost je alleen een multiplex plankje (in tweeën gezaagd).
Bij een meer "open" sound denk ik ook wel een beetje aan Greenbacks.
Krijg je de achterplaat ook niet los als je de speaker-aansluiting eerst verwijdert, en m.b.v. dat gat de achterplaat los proberen te trekken?
Wat betreft het zagen in een stuk multiplex, en geen permanente oplossing, hoezo niet?
Bij mijn 2x12 Marshall heb ik hetzelfde gedaan, en die 2 achterplaatjes zitten er toch al zo'n 2 jaar in, permanent genoeg voor mij. :)
Heb zelf ook een Bassman 100 en vond alle kasten met Celestion waar ik hem op heb gehad klote klinken. Idd te boomy, lelijk hoog.
En wat was de oplossing (naast bassman wegdoen)? Overigens vond ik hem met mijn orange rocker ook niet mooi klinken.
Het zelf maken van een achterkant vind ik ja, ik heb liever gewoon een mooie kast die goed is zonder extra getimmer en gezaag.
EDIT: Greenbacks hebben niet genoeg vermogen, maar wat van creambacks? Die kunnen 65Watt trekken.
Tja, je hoeft alleen maar een passend achterwandje op maat te maken en als het uiterlijk voor jouw veel uitmaakt, kun je 'm natuurlijk bekleden met tolex. Maar als je het liever niet doet, het is natuurlijk jouw feestje. Maar als je zeker wilt zijn van een geschikt cabinetje, zul je toch echt jouw basman mee moeten nemen, anders weet nog niets. Succes in ieder geval.
Voor een half open open back zou ik zeker een ported design alla dumble 2x12 aanbevelen. Die heeft mij positief verast met mijn zelfbouw. Ik vond hem een hele gebalanceerde sound hebben met voldoende strak laag. Er staan plannen online. Dus als je de inhoud van de bestaande dumble 2x12 opmeet en dan in relatie tot de oppervlakte van de poort. Zou je dit oppervlak kunnen herleiden tot de inhoud van de kast die je al hebt. Gewoon even een plaat halen bij de doe-het-zelf zaak en decouperen. Lak hem gewoon zwart.
Zoals ik al zei, er zijn eigenlijk geen winkels in de buurt met veel speakerkasten. Heb laatst wel op een oude hiwatt kast gespeeld bij een winkel, was wel mooi, maar die had nogal een stevige mismatch. De kast was 16 ohm.
Ik denk dat het ook erg de aard van de mesa kast is dat hij donker klinkt. Het is een oer stevige kast die weinig mee resoneert met het geheel. Als ik hem deels openback maak haal ik denk ik alleen punch weg.
Probleem is en blijft dat je hier om advies vraagt en vervolgens een mening krijgt die misschien totaal niet strookt met jouw mening/gevoel dus zul je het toch zelf moeten ervaren, hoe dan ook. Of je kast zonder back alle punch weghaalt weet je pas als je het probeert. hmmm......moeilijk. Mijn advies: probeer gewoon te experimenteren zonder back, half of driekwart.... Dit is makkelijk zelf te doen zonder het halve land af te reizen. Andere cabs proberen betekent toch het huis uit.....