Ja joh, net als alle grote acts doen. :seriousf:
Gewoon alles op alle monitoren, zodat je overal en altijd alles hoort... :???:
Groet, Rob.
Printable View
Ja joh, net als alle grote acts doen. :seriousf:
Gewoon alles op alle monitoren, zodat je overal en altijd alles hoort... :???:
Groet, Rob.
Bovenstaande vragen/opmerkingen van Harry en Keenoncoolstuff spelen bij mij ook: wat hadden jullie dan allemaal over de monitors staan en waarom?
Ik bedoel... mooi om te horen dat jullie 't nu met een vaste geluidsman onder controle hebben, maar 't maakt wel nieuwsgierig :D.
Voor bas en gitaar op de monitor hoeft het podium niet groot te zijn. Je kan er ook een klein beetje opzetten voor alleen wat definitie in het geluid. Of als je als zanger moeite hebt om de juiste toonsoort te vinden. Het enige wat onzin is op monitors zijn de overheads, voor de rest is overal wel een reden voor te verzinnen.
we zijn een 3 koppige band, waarin ik zing en gitaar speel,
daarom heb ik de bas over mijn monitor voor solo's en zang,
is dat zo raar dan, dat doen wij altijd..?
hoe doen jullie dat dan, dan kan ik het misschien anders proberen?
Wij hebben nooit wat over de monitors gehad, behalve de zang en de piano. Drums hoor je overal, en als je je amps niet te hard hebt staan, kun je elkaar ook nog prima horen. Met alles over de monitors wordt het gauw te hard.
Als je als zanger gitaar op de monitor nodig hebt voor de toonhoogte, ben je een prutser. Of alles staat gewoon veel en veel te hard.
ik heb het over de bas die over mijn monitor staat en voornamelijk voor solo's en soms zang, ben ik nu een prutser?
Ik denk dat je bij de opmerking van KW minder naar het prutser-gedeelte moet kijken, en meer naar de rest.
Hoe minder je over de monitor nodig hebt, des te beter. Dat betekent immers dat je 't al hoort zonder extra hulp van de geluidsman en je bent minder extra volume het podium op aan het pompen (en meer herrie => minder horen).
Zoals eerder gezegd, hangt veel samen met twee dingen: plaatsing van de versterkers en volume. Als je je amp goed op jezelf / de band richt, zet je 'm automatisch ook wel wat zachter dan wanneer het meeste lawaai bijvoorbeeld langs je kuiten 't publiek ingaat.
In principe hoort een 3-mans formatie (drum/git/bas/zang) te kunnen knallen met slechts zang over de monitor. En als je dat kan, heb je waarschijnlijk ook de onderlinge volumes al veel beter onder controle.
Dan kan zelfs de grootste prutser van een geluidsman het nog recht doorversterken, en heeft-ie maar 1 monitor-taak: zang :D.
wij, viermansband met 2x gitaar, drums, bas en 4x zang, hebben alleen zang over de monitor. De rest is prima te horen uit de gitaar- en basversterkers, en inderdaad, de drums hoor je toch wel. Kwestie van alles goed op- en afstellen.
(dit zou je anders kunnen doen als je met hele lichte versterkertjes werkt, maar met hele goede PA-boxen, maar meestal is dat niet het geval)
Wij hebben bij eigen installatie optredens slechts één monitor, voor de zang... en of die dan aub niet naar ons toe gericht is thankyouplease! ;) Op een groot podium zijn monitors nuttig, in een klein kroegje, hoe minder hoe beter! Sterker nog, de kroegoptredens met slecht geluid waren stuk voor stuk optredens met VEEL monitors...
Op een groot podium is, iig voor iedereen die zichzelf wat harder wil horen op zijn eigen plek, everything louder than everything else, tot op zekere hoogte nog mogelijk. Op een klein podium is dat een stuk lastiger tot onmogelijk.