Dat heb ik gemerkt, de lak is nog erg zacht, zelf na 3 dagen nog..
Printable View
je zult het helaas een paar weken met rust moeten laten, voor lakken met acryl hou ik zelf minimaal een maand droogtijd aan maar ik heb ook wel eens gemerkt dat het na 5 maanden nog steeds gemakkelijk deukjes opliep (in dat geval had ik zelf de lak te dik, te snel opgebracht)
Laat me raden, vandaag was eigenlijk te warm om te lakken?
Ik heb mijn body (essen + mahonie) behandeld met plamuur, en na de eerste laag grondverf de plekken nog een keer aangesmeerd waar de poriën niet helemaal dicht zaten. Plamuur is alabastine houtplamuur, en de grondverf is Flexa grondlak. De plamuur kan zowel op kaal als geverfd hout worden aangebracht, en kan net zoals de grondlak met iedere verfsoort overschilderd worden.
Tot zover dus. Dat was een week geleden. Vanmorgen heb ik het oppervlak licht opgeschuurd en beide zijden met drie lagen grondvlak behandeld (netjes met 10 - 20 minuten tussenpozen en vervolgens een uur laten drogen).
Toen het eenmaal stofdroog was zag het oppervlak er erg gepowdercoat uit en kon ik redelijk veel lak er gewoon af borstelen (poedervorm). Echter naar mijn inschatting is er wel een goede dekkende laag overgebleven.
Wat kan ik hieruit opmaken? Is de laklaag mislukt, of kan ik binnen aanzienlijke tijd al de dure bus Duplicolor erop spuiten? Het oppervlak is egaal wit/cremekleurig maar geeft bij aanraking erg veel poeder af.
http://s1003.photobucket.com/albums/...t=SAM_0137.jpg
't Is kalk hè. Lijkt me naar mijn bescheiden menig geen probleem. Ik zou 'm zo goed mogelijk schoon borstelen en dan primer spuiten. Met mijn blauwe gitaar had ik dat ook en die zit nog steeds prima in de lak:
[IMG]http://www.mijnalbum.nl/Foto-LLPGL7IW-D.jpg[/IMG]
Primer? Dat is nieuw voor me, nu ik er zeker van ben dat het hout relatief goed geseald is was ik van plan om de duplicolor lak direct op te brengen (geschikt voor iedere ondergrond).
Op een proefstuk (zichtbaar op foto) is te zien dat dit goed mogelijk is. Alleen was de droog- en verwerkingstijd daar krap drie uur, dus daar had ik die poedervorming niet.
Bedankt voor de geruststelling.
Moet ook kunnen, lijkt me.
De gitaar die ik als voorbeeld noem, had al een heel lakdrama achter de rug. Toen ik klaar was met plamuur en grondverf was het echt een lappendekken varierend van bijna kaal hout en alles wat ik had gebruikt om de zaak weer glad en strak te krijgen. Voordat ik met het metallic blauw aan de slag ging, wilde ik een qua kleur egale ondergrond hebben.
Zo te zien, heb jij die al.
Maar beschouw mij vooral niet als expert op dit gebied.
Haha, het leven is te kort om alles te willen leren ;) iedereen is een expert in de manier van werken die hem het beste af gaat.
ik zou zelf even 1 blanke lak laag er tussen spuiten om in ieder geval het poeder te sealen (je wilt geen witte deeltjes in je kleur laag ;) ) en pas daarna de kleur er over heen
ik heb zelf gisterochtend en gisteravond gelakt en geen problemen gehad, zeker na het regenbuitje was het echt ideaal om te lakken
http://94.100.114.49/1009650001-1009...47_6_obRY.jpeg