Dat zou ik niet zeggen. Door alle elektrolyten die achterblijven kan je apparatuur behoorlijk naar de klote gaan en water is zeker niet goed voor hout.
Printable View
mijn ervaring is vooral dat ze me consistent zeggen dat ik stiller moet. Plexi baffle here I come !
Met pro geluidstechniekers werken is fantastisch, met amateurtechniekers werken een hel. Sommigen moet je gewoon de basics bijbrengen net voor een show...
Dat kan je wel vinden Vincent maar volgens mij staat die geluidsman daar voor de artiest en niet andersom.
Even de verhoudingen weer rechtzetten.
Maargoed, de artiest staat er weer voor degene die ze heeft ingehuurd, die mag het zeggen uiteindelijk.
De geluidsman en de band moeten het uiteindelijk samen doen. Ik denk niet dat de één boven de ander staat op het moment dat de band staat te spelen. Als de geluidsman niet kan werken met het geluid wat hij van het podium krijgt, moet de band daar wat aan doen. En als de band niet kan werken met het geluid wat terugkomt via de monitor, moet de geluidsman daar wat aan doen. Je moet allebei zorgen dat de ander zijn deel kan uitvoeren, en dat kan alleen maar d.m.v. goeie communicatie en wederzijds respect. Je werkt niet tegen, maar met elkaar. Je moet samen zorgen dat het zaalgeluid klopt, en daar is iedereen verantwoordelijk voor, band én geluidsman.
Mijn probleem is dat ik altijd wat gedesorrienteerd raak bij veel lawaai, en daardoor mezelf niet goed hoor op een podium omdat ik mezelf slecht kan focussen op één geluid, tenzij alles op een beschaarfd niveau blijft (wat vaak niet zo is). Ik snapte eerst dus nooit dat ik altijd maar zachter moest, want ik kon mezelf écht maar net horen! Nu weet ik dat ik het gewoon anders ervaar dan anderen en heb ik leren leven met dat ik mezelf net goed genoeg hoor om te weten wat ik doe. Er zijn ook wel wat trukjes die soms werken: versterker voor mijn neus naar achteren gericht, of me laten uitversterken door de monitor en versterker zachter. IN ear monitoring zou voor mij dan ook ideaal zijn, maar da's best prijzig :)
Kwestie van geven en nemen denk ik dan maar.
Ik blijf het nog maar een keer zeggen: bouw een wedge monitortje voor jezelf en zet daar een zelfde speaker in als welke in je versterker of cab zit. Leg die voor je op het podium en je hoeft nooit meer hard en kunt jezelf uitstekend horen. De geluidstechnici zullen blij met je zijn en de veel mindere gitaar overpraak op de drums overheads maakt het totaalgeluid in de zaal een stuk strakker.
Bijkomend voordeel is dat zo'n wedge monitortje meestal veel beter klinkt dan een gitaarversterker met speaker en open achterkant.
Ik moet zeggen, ik vond het best prettig spelen met mijn versterker schuin voor me (als monitor inderdaad). Ik mocht toen van de dirigent mijn geluid niet het podium opsturen. Het heeft wel wat om je versterker achter je te hebben, maar da's puur traditie denk ik. Nouja, bij repetities is het ook wel handig als je niet de enige bent die je gitaar kan horen...
Herkenbaar hoor. Opeens sta je daar in een wervelwind van geluiden en moet je echt focussen om de instrumenten uit die soep te vissen. Oordoppen (geen in ear monitoring, maar gewone dempende gehoorbescherming) helpen daarbij. En zijn nog goed voor je oren ook.