Ik heb eens een plan gemaakt voor als ik aant het solderen ben: alle waarden i.p.v. die R1, R2, etc.... Is natuurlijk veel simpeler...
http://img265.imageshack.us/img265/7...rtjebu9.th.jpg
Wil iemand deze is nakijken? :satisfie:
Dankuwel!! :soul:
Printable View
Ik heb eens een plan gemaakt voor als ik aant het solderen ben: alle waarden i.p.v. die R1, R2, etc.... Is natuurlijk veel simpeler...
http://img265.imageshack.us/img265/7...rtjebu9.th.jpg
Wil iemand deze is nakijken? :satisfie:
Dankuwel!! :soul:
Om maar weer eens een oude koe uit de sloot te halen...
Vandaag was het pakjesdag voor mij, de PCB's met het printontwerp van Dirk Hendrik had ik al een tijd liggen en nadat de onderdeeltjes door Banzai opnieuw verzonden waren (de vorige keer was er niemand thuis en heb ik van de tnt ook geen briefje gezien) heb ik nu alles in huis om dit pedaaltje te gaan maken.
Allereerst wil ik zeggen: wat een tight fit wordt dat! Het wordt even puzzelen om dit allemaal in het hammond doosje te krijgen. Dan meteen mijn eerste vraag: hoe kan ik nu het makkelijkst uitpuzzelen waar ik alle gaten moet boren? Het klinkt misschien een beetje stom, maar dat heb ik nog niet zo vaak gedaan en dan neem ik toch liever het zekere voor het onzekere. De meeste onderdelen zal ik niet PCB mounted gaan maken zoals Dirk dat heeft gedaan, maar zullen met korte draadstukjes verbonden worden.
toen ik alle onderdelen bekeek merkte ik meteen een paar dingen:
-Mijn PCB is niet 100% van de originele grootte, waarschijnlijk heeft degene die de print gemaakt heeft de pdf geprint met de optie "fit to page". Het verschil is maar 5% (hij is kleiner bij mij, dus past wel) dus dit moet geen probleem worden.
-De female jacks die ik heb zijn van een ander type dan die van D_H en die zal ik dus niet pcb mounted kunnen maken. Het zijn echter wel pcb mounted jacks (deze: http://www.banzaieffects.com/Jack-ST...-pr-19699.html). Doordat ik ze niet pcb mounted kan maken komen ze hoger uit en ik ben bang dat dan de potmeters er niet meer boven passen. enige susggesties of oplossingen op dit vlak? (ze hebben bij de lokale elektroboer vast ook wel gewone stereo jacks, misschien wel de goeie. als ik nu zo naar de jacks kijk dan zijn die bovenste dingen enkel van plastic, ik zou ze dus ook wat kunnen afzagen zodat het dan wel past (en dan de volgende keer de goede kopen). dan heb ik het probleem voor de breedte nog niet opgelost, maar misschien kan ik de pootjes ombuigen en er dan een draadje aan solderen oid. Tips zijn welkom!
Nu moet de PCB nog even geboord worden en dan kan ik in principe aan de slag. Ik weet niet of ik tijd heb om foto's te maken tussendoor, maar een fotootje van het eindproduct (als dat behaald wordt) zou moeten lukken. Wish me luck ;)
pM me even ;)
Jeetje, dat is alweer lang geleden.... Succes met bouwen!!
Bedankt :satisfie:
Met het schema van Dirk en wat hulp van de elektrotechnicus hier (iedereen moet een leermeester hebben ;)) moet het toch wel lukken hoop ik.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar hoe het pedaaltje zal klinken na er zoveel lovende woorden over gehoord te hebben.
Hey, na wat knutselen zit ook mijn pedaal bijna in elkaar ;)
Het zit in elkaar in de zin dat alles erop gesoldeerd zit, maar ik kamp met exact dezelfde problemen als Valoosj in zijn bericht: #588 en #590. Wat dus betekent dat de buis wel opwarmt, de led's het ook doen, maar dat het ergens in het schema mis zit.
Na een tijdje gestaard te hebben lijkt het ook bij mij rond de transistor te zitten, wat een ondingen toch ;)
Dit bericht is op dat gebied meer een verslag dan een vraag waar het probleem zit, want ik ga dit weekend eens wat voltages meten zodra ik weer een voltmeter in mijn handen kan krijgen. Dankzij dit topic weet ik nu in ieder geval welke spanningen er op bepaalde pennen moet staan (diegene die aan vcc of ground zaten kon ik dan weer wel zelf raden :P).
Ik las alleen dat vcc iets van 11 volt zou moeten zijn, maar op de een of andere manier was die volgens mij maar 9 volt in mijn geval. Ik moet dit nog even controleren voor de zekerheid, maar ik weet het bijna zeker. Vbias viel uit op zo een 4,5V naar ik meen, zou toch in de buurt van de 5V moeten zitten. Maar even voor de zekerheid: is dit normaal?
Ik maak gebruik van een el cheapo gestabiliseerde voeding die op verschillende spanningen in te stellen is, ik heb hem op 12V staan en de maximale stroom bedraagt 300 mA, wat toch genoeg zou moeten zijn.
In het weekend meer informatie als ik weer wat meer licht en een voltmeter heb.
Edit: na wat meer friemelen merk ik dat ik bij de transistor 1 pootje vakkundig van wat tin heb voorzien, ipv de verbinding van het pootje met de baan :P
ook maar eens een soldeerbout zoeken dus. Ik had alles samen met een vriend gedaan, dus nu wordt het even ruzieën over wie die fout gemaakt heeft :) We wilden alleen het risico niet lopen dat we de tor kapot bakten.
Edit2: ok, dit is echt heel hoopgevend :D Ik had hem toch even aangesloten, de transistor aansluitingen wat aangedrukt tegen de baantjes en toen hoorde ik veel gekraak en tussendoor zowaar ook een miniem stukje vervormde gitaar. Ik baal nu wel dat we net dat ene kleine foutje gemaakt hebben, ik wil m uitproberen!
Edit3: ok nu moet ik stoppen met dit bericht bewerken maar ik kon het toch niet laten. Ik kreeg het voor elkaar om het pedaaltje zo neer te leggen dat de aansluitingen contact hielden en dat er geluid uit kwam. Ik heb even met de knopjes lopen spelen en wat gitaar gespeeld maar hij klinkt best gaaf! Ik weet niet of hij precies zo hoort te klinken want ik heb geen idee op welke standen de potmeters stonden, maar ik kon er wel veel variatie in geluid uit halen. Het vreemde is wel dat ik met de 1e en 3e pot (dus de twee buitenste) beide het volume naar nul kon draaien. Ergens toch nog een contactje teveel dan?
Op 12 V werkt ie echt beter dan op 9 V.
De ene knop die jij bedoeld is de volume knop en de andere de gain. Met beide kun je het geluid helemaal uit draaien.
Gain op 0 = geen geluid
Volume op 0 = (logisch toch) geen geluid.
Het pedaal heb ik ook wel op 12v draaien, maar Vcc wordt dan iets van 9v in plaats van de 11 volt die je zelf ergens in dit topic genoemd hebt.
En ik had niet verwacht dat je ze met beide helemaal uit kon draaien, als ik naar het schema keek leek dat niet zo te zijn (maarja, tot waar reikt mijn kennis ;)) Ik dacht dat je met de gain op 0 (bijna) geen verstoring zou hebben.
Verder vind ik het heel vreemd dat ik op de een of andere manier toch gek draaiende pots heb. Ze lijken aan het eind veel meer effect te hebben dan aan het begin, terwijl ik toch de goede logaritmische en linear (voor tone) pots gebruikt heb. Ik zoek het nog even door op enkele foutjes, verder lijkt hij wel helemaal te werken, binnenkort maar eens aan de behuizing beginnen.
Ik weet dat dit al een oud topic is maar ik zag bij toeval,dat fantastische bouwwerk van Dirk en ik ben ook van plan deze te gaan bouwen.Ik heb inmiddels met fotopapier de afdruk op het koper gezet,en ik denk dat ik hem vanmiddag ga etsen.Wat ik nog wilde weten is de weerstanden,zijn deze 0,25 watt of 0,5 watt.Voor de rest als ik nog vragen heb is er hier op dit forum kennis genoeg toch?Want dit word mijn eerste buizenpedaal,want tot nu toe heb ik alleen maar de ocd ,de guv'nor en de texas brownie gebouwd,en de big daddy van Newtone.Graag jullie reactie.Mvg,Gerrit.
0.25W is zat bij dit soort laagspanningschakelingen. tenzij je dikke stromen er doorheen laat gaan. P (vermogen) is I^2 * R. Als voorbeeld: Stel 1K weerstand, Led in serie. U Led is 2V. Spanning is 9V. Dan geldt:
Ur = 7V (9-2). Ir= Iled = Ur/R = 7 / 1000 = 0.007A
P = 0.007^2 * 1000 = 0.049W ruimschoots onder de marge van 0.25W.