nice, maar is dat niet erg gevoelig zeg maar?
Printable View
nice, maar is dat niet erg gevoelig zeg maar?
die buis op je vorige overdrive stond daar wel erg onbeschermd op. ga je daar nog iets aan doen?
heb je die trouwens al aan de praat gekrege?
Ik hoop van niet, bij de Hot Tubes van EH staan de buizen ook deels buiten de behuizing.
@ Valoosj: die vorige versie ga ik niet meer gebruiken, ik ga nu deze Real Tubedriver bouwen in de plaats
Oh oke, je maakt er dan ook net zo'n rooster omheen als bij de EH?
Nou dat begint duidelijk vorm aan te nemen.
Ik ben benieuwd!
:p
Ik kan zelf (of wil) op het moment niet etsen. Ik ben vorige week in mijn hand gebeten (door een hond) en twee hechtingen verder.
Lijkt me niet fijn om daar caustic soda of etsmiddel in te krijgen.
Trouwens, ik kan de printen niet zagen en denk ik ook niet boren vanwege de pijn.
En plectrum vasthouden gaat nog net goed :D
Dus dat scheelt.
KP, welke producten kon ik weer gebruiken op die prints?
en haal jij je gerief ook bij de Rato? of online shopping
Die ik voor je heb geëtst moet je eerst nog effen afwassen in aceton (gewoon in een badje leggen) voor je begint te solderen. Er zit namelijk nog een beschermende laag op het koper en die moet er eerst af.
Mijn 'gerief' komt meestal van Rato en die IC's en transistor ben ik in Arton gaan halen (ook een winkel in Antwerpen).
En ik ben net zo benieuwd als jullie naar het resultaat. Morgen kan ik voor het eerst testen, maar zulke dingen werken nooit de eerste keer bij mij, dus normaal gezien heb ik nog wel wat prutswerk voor de boeg.
KP, ik zou wel iets van bescherming over dat buisje doen hoor. Er komt een moment dat je hem per ongeluk kapot trapt.
Ik heb er ook aan zitten denken om straks (als ik het printje van Valoosj heb) de pots met draadje ste verbinden en op een andere plek te zetten. Dan kan het buisje wat verder weg.
Vannacht bedacht ik me ook nog een andere oplossing:
Gewoon een paar sleuven in de hoek aan de voorzijde van de behuizing zagen en het buisje binnenin plaatsen. Dan is ie toch zichtbaar, en wel beschermd.
misschien kan het buisje plat op de behuizing worden gemonteerd en er dan een kapje over doen
http://img522.imageshack.us/img522/6306/pedaalpq9.png
PS: misschien is het handig om hier een sticky van te maken
ik ga mn buisje langs binne late zitte, maar wel een hele rechthoek uit de behuizing zage, zodat je t volledig ziet zitten
Als je toch naar R'dam komt, dan heb ik nog wel een stukkie doorzichtig plexiglas voor je (om stof buiten te houden)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Gisteren getest en zoals verwacht werkte het nog niet. Er kwam enkel luid gekraak uit, ook wanneer de IC's en de buis er uit waren.
Ik had ook nog een vraag over het schema op pagina 5: Is de inputjack een stereojack en zo niet, waarom ziet die er dan anders uit dan de output?
Ziet er inderdaad uit als een stereojack. Meerwaarde ervan kan ik in het schema niet ondekken tenzij je er een massaverbinding van zou maken van de voeding ofzo.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -KP-
Er was toch ook nog iets met die diode dat anders moest? Heeft dat er iets mee te maken?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -KP-
Ik gebruik gewoon twee monojacks waarvan ik de massa's met de minpool verbindt. Misschien dat de ontwerper hier een antwoord op heeft?
Zoals de diode nu staat krijgt de schakeling stroom, dus daar is niets mis mee denk ik.
Hoi allemaal,
Ik wil dit ding ook gaan bouwen en ben de componenten aan het verzamelen.
De weerstanden die newtone levert zijn metaalfilmweerstanden ipv koolfilm.
Is dit een probleem?
Bij de filmcondensatoren zijn er 3 typen: MKS, MKT en FKP
Welke moet ik hebben?
Nee, metaalfilmweerstanden zijn zelfs beter, gezien zij nauwkeuriger zijn.
En voor condensatoren maakt het niet veel uit, zolang het maar filmcondensatoren zijn, ik gebruik MKT (maar mijn pedaal werkt natuurlijk nog niet ;) )
Oke, bedankt
Ik had begrepen dat de metaalfilmweerstanden in sommige gevallen els een spoeltje kunnen gaan werken.
Hoe ver ben jij?
De boel al werkend gekregen?
Ik zit nog erg te twijfelen tussen het maken van het printje en p2p.
Het zou wel fijn zijn als ik zeker wist dat het ontwerp van printje 100% was.
KP kijk eens naar post 289 en 290 (dit was geloof ik nadat jij met het printje begonnen was.)
Joris, ik heb vandaag telefoon gekregen van het interim, ik moet werken in de week, dus het weekend is vrij. Als jij het met Robert uitvecht welke dag , dan kom ik het weekend van 7 en 8 juli af.
Dat stukje plexiglas is geen slecht idee :)
Ik heb ergens iets gelezen van gloeidraden, wat hield dat juist is? of zijn dat gewoon de draden in de buis?
Moet ik nu een stereoinput gebruiken of niet? Mijn gans bord krijgt toch geen stroom meer als ik de algemene schakelaar uitzet, dus voor stroombesparing zou dit niets uitmaken bij me.
KP, post eens wat foto's
Ik heb de aangepaste lay-out gebruikt in post 297.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
Ik zal straks nog wat foto's posten.
de test print is klaar maar jammer genoeg gaat het miniwatt verhaal niet door.
dus zat weer bij tonefactory te kijken
EI, welke ecc 82 of 83 is goed?
de normale of de V1 serie.
en wat maakt het verschil tussen de 82 en 83?
ik begreep de EH 12AX7 is ook bruikbaar, maar las op tonefactory ook over de tungsol en de svetlana.
iemand die mij hierin de weg kan wijzen?
De input is geen stereo input. Het is dus ook niet zo dat de spanning wordt ingeschakeld als de gitaarjack in de input wordt gestoken. Dergelijke zaken hebben alleen nut bij een batterij voeding.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -KP-
De input jack heeft een schakelcontact naar massa. Als er geen plug in de input zit, wordt het input contact kortgesloten met massa. Als je dit niet doet zou de overdrive een brom veroorzaken als je de gitaarplug er uit trekt.
Hetzelfde wordt toegepast bij inputs van nagenoeg alle gitaarversterkers die er te koop zijn. Vrijwel alle plastic inputs hebben zo'n contact. Bij metalen inputs moet je even opletten, die zijn er in verschillende soorten.
@VALOOSJ: gloeidraden zitten in de buis. Pen 4 en 5 zijn van de gloeispanning en sluit je aan op de voeding. Pen 9 (ook gloeispanning) wordt niet gebruikt maar mag ook geen andere contacten of massa raken. Er staat ondanks dat ie niet is aangesloten wel spanning op.
@KP: als je luid gekraak hoort terwijl de buis is verwijderd is er iets goed mis. Zonder buis hoort er geen geluid uit de overdrive te komen. Zonder opamps natuurlijk al helemaal niet meer. Kraken duidt vaak op slechte verbindingen en controleer ook je schakelaar (indien aanwezig) Schakelaars willen nog wel eens niet goed werken ook al zijn ze nieuw.
De massa aansluiting moet je als je een print gebruikt van de grote massa eilanden van de print pakken. Dus niet een draadje van de voeding naar de massa aansluiting van de inputs en dan weer met een draadje naar de print. Dat is vragen om problemen, lussen, brom en ellende.
Edit: @ no1hops: naast de eerste video heb ik er nog eentje gemaakt waarin ik verschillende buisjes gebruik. Linkjes staan ergens in dit forum. Ik geloof dat de 12AX7LPS van Sovtek wel erg gewaardeerd werd door het luisterend publiek. Overal verkrijgbaar en beslist niet duur! Je kunt natuurlijk ook even de link zoeken in dit forum en zelf even luisteren......
Ik zal morgen eens zonder die schakelaar proberen. En ineens dat draadje naar de massa van de voeding veranderen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
Bedankt voor de tips.
Edit: ik heb dit net gedaan en nog steeds geen verschil. Er komt enkel een gekraak uit en niets anders, ook wanneer de opamps en de buis eruit zijn, vreemd.
voor de output en input deze dus gebruiken
http://i69.photobucket.com/albums/i4...etbuchmono.jpg
moet je elk paar lussen eigenlijk verbinden ? want je moet toch maar 2 punten gebruiken om te soldere, wat doe je dan met de rest?
Misschien een hele domme opmerking.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -KP-
Weet je 100% zeker dat de print vanaf de juiste kant geprint is, en de onderdelen vanaf de juiste kant in de banen gestoken zijn? (bij de meeste onderdelen maakt dat niets uit, alleen de pots werken dan andersom en de IC's staan dan helemaal verkeerd qua nummering).
Hele wilde gok, maarja, je weet noooit.
EDIT: ik zie je foto op pag. 32. Printje moet goed zijn zo.
dat zijn dus de schakelcontacten. Kijk maar eens wat er gebeurd als je er een plug in steekt.......Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valoosj
Zonder plug zijn de contacten gesloten.
Zelfde als deze, maar dan zonder ring:
http://diy.musikding.de/berichte/gru...uchs/kunst.jpg
Hoi,
In de post van Aad (#297) staat in de pdf file de print 2 maal afgebeeld.
De beide printen zijn anders.
Ik neem aan dat degene die afgebeeld is naast het plaatje met de componenten de juiste is?
Ik zie der toch echt maar één?
Ik zie het nu ook. Ze zijn inderdaad verschillen, en dan bedoel ik niet alleen het vergrootte massa-oppervlak.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Welke de juiste is weet ik niet.
Volgens mij heeft nog niemand een werkend exemplaar vanaf het printje weten te maken. Dacht dat KP zo'n beetje klaar was, maar die heeft alleen gebrom en geruis.
Ik ben nu bezig met de gemakkelijke stukken zoals het buizenvoetje en de schakelaar. Zodra er duidelijkheid is over de print waag ik me daaraan.
Dirk, de pdf pag 2 en 3. Je moet een van de 2 ff 180 graden draaien, en dan zie je verschillen in de afgebeelde print.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Ik denk nog een verschilletje te zien tussen het schema van Richard Nijboer en dat van Aad.
In het schema van Aad hebben de weerstanden R22 en R23 een waarde van 22k.
In het originele schema van Richard zijn deze 10k.
De print zoals die staat op pag 3 van mijn pdf in post 297 is een voorbeeld van de montage. Deze had ik eerder getekend dan de rectificatie die volgde na een aantal terechte opmerkingen over het ontwerpje.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
De lay-out op pag 2 van de pdf is de juiste.
Vreemd toch dat er zoveel probs zijn.
wat dus verklaart dat ik er maar 1 zag. Ik ga niet uit van een gekleurde layout in een montagetekening.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door aad
En dat gaat dus geen fluit uitmaken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Dat dacht ik dus al, maa het was wel ff verwarrend.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Oke, de waarde van R22 en 23 maakt niets uit.
Mits ze dezelfde waarde hebben zeker?
Elektriciteitsleer is voor mij al lang geleden.
Heeft Aad de boel wel werkend met zijn ontworpen printje?
Zomaar een opmerking:
In een wegwerpcamera (met flits) zit een klein printje.
Hiermee wordt met een oscillatie-circuitje en een trafootje (en nog wat gruis)
een mooie 300V-330V gemaakt.
Kan je niet te zwaar belasten, maar gezien de 68K en de 100K......
Testen!
:D
ik heb die hier niet liggen, zijn besteld maar nog niet verzonden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer
kan ik die gebruiken? of niet
wat die schakelcontacten juist zijn moet ik nog eens opzoeken dan, tenzij iemand van jullie t snel kan zeggen
Klopt. Met deze weerstanden wordt alleen een virtuele nul gecreeerd voor de opamps. Zelf gebruik ik liever zelfs 1K voor beide weerstanden.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Maar ja, maakt eigenlijk niet zo veel uit.
Zoals ik al had aangegeven heb ik dit nog niet gebouwd, mijn hand was gewond en ik kon dus nog niet etsen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EricSw
Denk dat ik nu toch maar aan de slag ga.
Zou toch in 1 keer moeten werken eigenlijk.
/edit
Ziezo, 1 stuk print gezaagd voor 3 pcbs. Wacht nu tot mijn etsmachine op temperatuur is en dan kan-ie daarin.
wordt vervolgd.
*Ik denk niet dat 't vandaag nog afkomt :D
maar de printen hangen nu in de etsmachine.
En nu wachten........biertje? :)