Het gaat hier om een mat gelakte gitaar (zie foto) die ik alsnog een beetje glans wil geven. Commandant is hier dus geen geschikt middel voor?
http://www.gibson.com/Files/productI...Faded/body.jpg
Printable View
Het gaat hier om een mat gelakte gitaar (zie foto) die ik alsnog een beetje glans wil geven. Commandant is hier dus geen geschikt middel voor?
http://www.gibson.com/Files/productI...Faded/body.jpg
deze lak kun je nog iets meer laten glanzen door het te polijsten maar het wordt nooit hoogglans, de gebruikte lak is een satijnglans en dat beperkt helaas je mogelijkheden. Ik heb bij een andere faded 2 nieuwe hoogglans lagen er op gespoten en dat is uiteindelijk het gemakkelijkst wil je dit effect bereiken.
Het is ook niet de bedoeling dat hij hoogglans wordt. Maar ik kan dus wel gewoon polijsten volgens de faq?
ja hoor, gebruik alleen liever commandant 5 ipv 4 omdat je nogal snel te veel lak weghaalt (de lak is niet zo dik en ook niet zo hard)
hoelang duurt het uitharden van PU-lak voordat je het kan schuren/polijsten?
(het is met een motip spuitbus gedaan)
is het de 2 componenten versie ? dan binnen een paar dagen, is het de "normale" dan toch wel minimaal 2 weken wachten (liefst 3)
ben bang dat het de normale versie is.komt van guitarsupplies.kreeg de PU-lak in een acrylspuitbus van motip dus der stond weinig info op waar ik iets aan had.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
de normale versie is dan op alkydbasis ofzo?
valt me wel op dat ie glas-en glashelder is.
tis volgens mij geen alkyd, ik heb jaren met motip gespoten en dat ging altijd prima terwijl ik met alkyd lak eigenlijk altijd problemen had
het fijne van motip vond ik dat het zeer weinig reageerde wanneer je te weinig tijd nam met het wachten tussen de laklagen door, nadeel is wel dat het wat kwetsbaar is, met name wanneer je gaat polijsten; de lak wordt dan weer iets zwachter door de wrijving en het is beter dan je dan geen losslingerend gereedschap in de buurt hebt of sieraden om hebt die krassen kunnen maken
na het polijsten van motip moet je het weer een dag laten drogen en dan nog een keertje met finepolish poljsten
Ik ben op Ebay aan het bieden op een allparts neckje, zonder finish. Ik ga hem in cellulose afwerken. Maar zou hem graag stainen (van dat vintage geel).
Op guitarsupplies.nl verkopen ze zakjes poederbeits. Iemand al ervaring met welke zakjes ik het best neem?
alvast weer bedankt!
voor een vintage yellow icm met poederbeits meng ik geel en eiken en verdun ik het met iets meer water
voor een all parts neck is transtint/colourtone stain btw beter omdat de toets al gesealed is (bij de maple toets versie dan) en hier pakt de waterbeits niet op, anders zul je eerst de toets tussen de frets moeten schuren
Wat zouden we doen zonder die Fred hier hé!!! Het zal een Allparts neck worden, maar wel een Rosewood, dus geen probleem hier!
Erg bedankt!
Ik ben de weg kwa finishen ff kwijt..
Er stond ooit ergens op het forum een mooi uitgewerkt lijstje met wat je wanneer precies moest dan..
Van begin tot eind.. Alleen kan zijn dat ik er overheen kijk..
Want ik ben nu dus bezig met de afwerking van me eigen gitaar.
Heb dus eerst grondlaag 1 gedaan, toen geschuurd. Grondlaag 2, weer geschuurd.
Toen de echte kleur, in dit geval weer wit. Moet ik dan tussen de kleur lagen ook schuren? en moet dat dan ook nat?
Ik vat er echt ff niks meer vna...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennaertn
Das volgens mij de spijker op zn kop slaan alhier....teveel vragen en antwoorden voor vaak hetzelfde en zo loopt deze lakfaq helemaal dicht...
jj
eerste pagina....
Tip!
blank ongelakt hout moet je voor het lakken NOOIT te fijn schuren.
op het werk gaan we tot max 180 liefst 150. (met de nerf mee)
dan zijn de eerste 2 keren lakken enkel om de porien vol te krijgen, dan schuren en pas echt beginnen met lakken.
als je met bijv, p600 de body schuurt en lakt kan de lak niet in de porien/nerf komen, en houd het dus voor geen meter in de meeste gevallen.
Zolang je met 150/180 niet dwars op de houtdraad schuurt maar met de nerf mee word het lakwerk met die korrel even strak als een bijna gepolijste body.
Lakwerk op een gitaar heeft andere eisen dan gelakte meubels, hoor. Porienvullen is bij flink wat houtsoorten gewoon nodig als je perfecte afwerking wil, en maple komt het beste uit de stain als je het tot 400 (minimaal) opschuurt nadat je de grain heb 'geraised', vind ik zelf.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rickygibson
220 van goede kwaliteit (ik gebruik of de festool papieren op een excenterschuurmachine, of de 3M FreCut gold die StewMac heeft) is echter ongeveer perfect voor bijna allen houtsoorten, met de nerf mee. 320 kan ook geen kwaad. Lak zelf schuur ik niet grover dan 400.
Olie moet je fijner schuren voor een mooier resultaat.
150/180 is veel te grof. Hou hier zeker rekening mee als je een relic maakt. Op het moment dat je door de lak heen schuurt zie je de streepjes lak in het blanke hout staan.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rickygibson
Zelf schuur ik blank hout door totdat ik bij +/- korrel 600 ben
Hallo,
Ik ben bezig aan het lakken van een strat body, er zitten momenteel een aantal lagen zwarte lak op (acryl), maar ik merk dat, na meer dan een maand, de lak nogal behoorlijk fragiel is (Als ik er met mijn nagel over ga zie je een lichte kras). Ik zou dus graag een hardere lak erop zetten, nu is mijn vraag welke?
Zou gewone blanke acryllak in spuitbussen veel harder zijn dan de kleurlak?
Is het enigszins mogelijk om hiervoor parketlak te gebruiken, ik heb de zoekfunctie gebruikt en vind nogal wat tegenstrijdigheden. Mij lijkt het dat parketlak toch behoorlijk hard moet worden.
Als dit te gebruiken is : watergedragen of op een andere basis?
Wat raden jullie me aan?
dat is helaas het nadeel van gekleurde acryl, dat kan nog een jaar duren voor dat die kleur voldoende is uitgehard en dat effect weg is.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Davy
helaas kun je hier eigenlijk niet of zeer moeilijk een hardere lak over heen zetten, de reden hiervoor is dat er nog oplosmiddelen in de lak zitten en die gaan gegarandeerd reageren met de meeste andere lakken. Daarnaast, wanneer je over een nog niet volledig uitgeharde lak heen gaat zal de nieuwe lak moeten meebewegen met de lak er onder (die nog in beweging is) anders zal hij barsten
het meeste succes zal je in theorie moeten hebben met een watergedragen lak alleen zal die zich niet of zeer slecht gaan hechten aan de acrylonderlaag (hij gaat in ieder geval niet reagaeren dus dat is wel een pluspunt)
voor de volgende keer; dunnere lage zwart spuiten met langere tijd tussen de lagen zodat de oplosmiddelen kunnen ontsnappen
verder; sterkte!
Het is niet zo dat de lak echt nog zacht is, tis gewoon dat ik er gemakkelijk krassen in kan trekken met bv sleutels ofzo. Nuja, dan laat ik gewoon de gitaar zo en zal ik er proberen wat voorzichtig mee om te springen.
Om een voorbeeld te geven : bij het spuiten was de lak na een half uur droog maar kon ik er nog heel makkelijk een vingerafdruk in drukken, 't is niet dat ik dat nu nog kan, ik moet echt erin krassen.
ik overdreef ook met "zacht" maar als je met je nagel of met je sleutels makkelijk een kras kunt trekken dat is hij te zacht
uiteindelijk verdwijnt dat effect wel maar met name op zwart is het gemakkelijk te zien, mocht het gebeuren dan kun je met een watje en wat polijstmiddel het wel weer wegkrijgen maar tis irritant omdat het zo gemakkelijk gebeurt
Echt, voor al je vragen, roep fred. Die weet er alles van :P
Een vraag aan de lak guru (s)
Ik wil wat testjes gaan doen met een beits en daarover nitro.
Het is een acrylbeits maar toch eerst maar even voor de zekerheid wat proberen.
Als lakken met elkaar in reactie gaan, gebeurd dat meteen of kan dat ook na een langere tijd pas plaatsvinden?
Als de lak droog is en het is ok is het dan dus ook echt ok of kan er later alsnog een 'verrassing' komen.
De beits is heel dun gestaind.
Ik heb het eerder gedaan en toen ging het goed maar die beitslaag was al 1,5 jaar oud ofzo. Misschien was dat meer mazzel.
Gegroet!
reakties treden over het algemeen meteen op, de lak gaat blisteren dan wel craqueleren. Wat wel kan gebeuren met 2 verschillende laksoorten is dat ze op de lange termijn anders gaan "inklinken" waarbij laag 1 meer krimpt dan laag 2 en hiermee laag 2 "kapot" trekt echter dan hebben we het wel over 2 flinke lak lagen en dat lijkt met hier niet het geval.
in het geval van een 1,5 jaar oude beitslaag zou ik het positieve resultaat niet als maatstaf nemen omdat in die periode de oplosmiddellen wel verdampt zijn en dat zijn nou net de stoffen die voor de reaktie zorgen
dus gewoon even testen en als er binnen 20 minuten niets geks gebeurt is het goed
ah kijk thnx.
Ik wilde die oude ook niet als maatstaaf nemen juist omdat er zo'n lange tijd overheen is gegaan.
Ik wil binnenkort wat flesjes stain bestellen bij stewmac maar het is handig om wat dingen te proberen omdat de verfwinkel dichterbij is en ik gewoon wil weten hoe en wat.
Ik ga zo even een laag nitro aanbrengen om te kijken wat er gebeurd.
Ik heb de beits opgebracht en met een doek uitgesmeerd dus het is een heel dun laagje. Op het andere houtje heb ik een iets dikkere laag aangebracht.
Ik ben benieuwd.
die stains van stew (transtint/colourtone) zijn erg goed maar met verdunde acryl en ecoline kun je ook al heel leuke dingen doen
ik zal zondag wel wat kleurtjes meenemen om te laten zien
Ik ben nu ook bezig met ecoline.
Ik ben er zondag helaas niet bij.. Ik laat hier ook wel even weten hoe de testjes gegaan zijn en wat ik heb gebruikt.
Wat denk jij van oost indische inkt? het is wel moeilijk om gelijkmatig aan te brengen maar het geeft wel een mooi diep zwart.
hoe breng je het aan ? ik gebruik van die schuursponses en daarmee gaat het prima, soms dekt het niet gelijkmatig en dan schakel ik over op de airbrush
Ik gebruik een doek, met een sponsje heb ik nog niet geprobeerd. Dat werkt wellicht beter omdat het meer opneemt. Verdun je het nog met het een of ander?
ik merk met die sponsjes (alleen het puntje in de inkt dopen) dat het wat gelijmatiger verspreid
als ik het verdun (en dat hangt van het effect afwat ik wil bereiken) verdun ik het met een paar druppels water
ik heb wel gemerkt dat inkt veel minder dan ecoline kleurvast is
ffe een vraagje:D Mn pa heeft op z'n werk een verfspuit staan, hij zegt dat deze alleen voor thinnerbassis verfen is , welke soorten verf heb je dan allemaal, nitro cellulose toch ook :satisfie: ??? maar das nu verboden in NL??
Jah meen je dat? Ik dacht juist dat het andersom was. Meen daar ook ooit es iets overgelezen te hebben.. Dat ikt juist goed kleurvast is.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
**loopt ff naar de schuur om de plankjes te checken**
Het ziet er goed uit. Ik heb rambo buitenbeits gebruikt.
Ik denk wel dat de stain dieper wordt met iets als ecoline oid. Ik ga nog es wat verder experimenteren.
Nitro idd.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bassej
Schilders ed mogen het niet meer gebruiken. Het is nog wel te koop.
inkt is helaas niet kleurvast, is ook goed te zien bij oude schriftjes; het meeste penwerk is allemaal wel verkleurdCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door niekb
als een spuit voor thinnerbasisverf geschikt is dan is hij dat zeker voor ander verfsoorten omdat de thinner nogal aggressief is voor met name rubbere onderdelenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bassej
voor je gezondheid zou ik zelf eerder een op waterbasis lak aan bevelen maar het zou kunnen dat de onderdelen in je vadersverf spuit niet roestvrij zijn en dan heeft hij een probleem
een hvlp spuit kun je btw op ebay.de al voor 3 tientjes kopen dus het geld is het niet
hoeveel kost zo'n precisie airbrush ( hoe heet zo'n ding precies ) , want mondkapje en masker e.d. hangen er ook wel denk ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
Ik ben toevallig gisteren bij Airbrush Service in Almere geweest.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bassej
Een fastoenlijke compreesor die een beetje stil is: €179 en een spuit ongeveer vanaf een eurootje of 80.
voor "ons" soort werk zou ik een evolution airbrush adviseren van Harder en Steinbeck, die zijn meteen kleine gemakkelijke aanpassing geschikt voor alle verfsoorten (inclusief cellulose), kan tegen een stootje en is zeer nauwkeurig
ik geloof dat die dingen zo'n 120 eurie zijn.
btw ik neem zondag 3 verschillende types van H & S mee, dus als je wilt proberen ?
een goede stille compressor gaat al snel boven de 300 eurie maar een tweedehands moet je al voor de helft kunnen krijgen, en ze gaan erg lang mee
degene die ik gebruik heb ik al zo'n 18 jaar
K kan zo 6 com pressors in mn garage krijgen das het probleem niet. Dat airbrush lijkt me wel een hele uitdaging. Ik heb op school ook tekenen en is ook altijd leuk. Is nitro net zoals olieverf dat de lagen in elkaar op gaan of een soort plakaatverf? zou dus 120 euro kosten en mischien minder als ze 2e hands te verkrijgen zijn. Ik ga helaas zondag niet heen :satisfie:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
kweenie wat die 6com compressors zijn maar je wilt in ieder geval een stille compressor voor het airbrushen, ik heb voor het aflakken een industriele compressor en de buren 6 huizen verderop zijn daar niet blij mee :D (maar dat doe ik in mijn berging terwijl ik de airbrush in mijn "tekenkamer" doe)
nitro is in principe een lak die in de volgende laag smelt maar ik gebruik nitro alleen voor het aflakken en niet voor kleurlagen of voor airbrush, dat is voornamelijk om dit ik niet in mijn huis met thinnerhoudende verf wil werken en ook het kleurenpalet voor voor nitro nogal beperkt is tov acryl
die evolutions zie je helaas niet zo vaak tweedehands omdat ze zo lang mee gaan en omdat je ieder onderdeel makkelijk kunt vervangen, Airbrush Services Almere heeft nu wat Iawata kopieen die zo voor rond de 80 euri gaan en ook prima zijn (maar het zijn geen evolutions of echte iawata)