Ben blij dat ik niet de enige ben die er zo ver denkt...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MazeMouse
In welke band speel je?
Printable View
Ben blij dat ik niet de enige ben die er zo ver denkt...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MazeMouse
In welke band speel je?
Naast het standaard op je kabel staan waardoor je kabel uit je instrument getrokken wordt heb ik het volgende meegemaakt.
We hadden net 2 sets van 45 minuten gespeeld, en hadden nog een toegift, dus wij lopen eerst allemaal het podium af om daarna weer op te komen.
Beginnen vrolijk aan het nummer, en ineens komt de bassist er achter dat ze multiFX pedaal nog op tunermute stond en hij was hele tijd vrolijk aan het spelen, en ineens kwam ie er halverwege het nummer weer bij :D
Eens denken wat ik al meegemaakt heb:
-Klassieke trap op kabel verhaal
-De adapter van mijn wahwah was losgekomen. Nu kun je als je wah uitstaat perfect spelen, maar eens je dan de wah inschakelt valt je geluid weg, want die wah is niet meer aangesloten. Ik ga dus enorm stoer klaarstaan om (voor het eerst in m'n leven, ik had hem pas) een helse wah solo te spelen, stamp ik het pedaal in en plots geen geluid meer... en ik wist niet wat het was.
Dat was dus een nummer zonder solo :)
-Tekst vergeten van een eigen nummer, dan maar terplaatse iets verzonnen, bleek de tekst van crazy train van ozzy osbourn te zijn :D (het nummer hebben we dan ook Crazy gedoopt achteraf)
-Op een podium waar al geen verlichting was (die was al kapot) liep de bassist het laatste lampje omver
-op dat zelfde optreden viel de stroom uit
-Voor bepaalde nummers werken wij met drumtracks, blijkt dat we een drumtrack per ongeluk gewist hadden oid. toen begon er zo een rare drumtrack te spelen waar we het maar mee moesten doen. (wat niet lukte :p)
-Ooit eens de slappe lach gekregen terwijl ik 'The house of the rising sun' aan het spelen/zingen was.
waarschijnlijk nog wel wat
Een zangeres die er genoeg van heeft en midden in een optreden de zaal verlaat. Ik dan maar het volk beginnen entertainen met wat gitaarsolo's op één van onze gitaristen zen gitaar die op niks trokken :D. Gelukkig was het in een café en was iedereen zat en was iedereen razend enthousiast.
Het ergste was nog dat de rest van de bandleden behalve de drummer het dan ook gebold waren. Maar ze zaten wel nog ergens in het café, ze schaamden zich ofzo. Dat was mijn laatste optreden met die band :D.
Ik had laatst zo'n planet waves kabel gekocht met aan/uit knop, bleek wat minder handig tijdens optreden... Per ongeluk op knopje gedrukt met als gevolg dat ik helemaal geen geluid meer had. Snapte er even helemaal niks van totdat ik het doorhad,
of bij een heel subtiel nummer per ongeluk de keiharde scheurpatch intrappen, hehe
Gezien wij de reputatie hebben het podium op stelten te zetten kunnen wij met Helldozer eigenlijk geen genante dingen voorhebben want alles wat misloopt is toch "Rock 'n Roll"... uitgetrokken kabels, omvallende drumstatieven, straplocks die niet degelijk vastgeschroefd blijken te zijn, met instrumenten tegen elkaar opbotsen op kleine podia, snaren breken (waar ik trouwens een wereldrecord in heb denk ik... er werden zelfs weddenschappen ingezet over hoeveel nummers ik zou kunnen spelen tot de 1ste snaar brak), we doen het allemaal.
Wel 1 minder R 'n R moment: 'k had men gitaar eens zo gestemd zodat er 1 snaar een halve toon te hoog stond en door het slechte podiumgeluid (ik hoorde mezelf amper) duurde het effe voor ik het doorhad... dat klonk ineens pijnlijk toen ik een stukje alleen speelde zeg.
tjah uuhhmm ik heb eens zo dronken op het podium gestaan dat ik nog niet eens fatsoenlijk kon blijven staan ..
en toch 45 minuten staan spelen ..
veel drinken en optreden gaan niet lekker samen !
ook een keer met zware kater gespeeld nog van de vorige avond, niet aan te raden, alhoewel de band me erg lekker vond spelen :S
Oew ja, dat ik dat vergeten was... eens een avond net iets te zwaar op stap geweest met onder andere onze drummer en daardoor waren we 's anderendaags net dat ietsje minder ritmevast... zeer pijnlijk in ons genre.
We hebben sinds dien besloten dat we toch een minimum aan slaap en nuchterheid nodig hebben om een goede show te kunnen geven.
Da's een klassieker. Wil je een heel gevoelig solo spelen met veel chorus ofzo, komt er plots een zware metal distortion uit je amp.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefox
Heb het zelf al een aantal maal gehad...achteraf is het grappig, maar op het moment zelf..:p
Gnaah, dat kan toch ook.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
Luister maar naar 'In This River' van 'Black Label Society' ...
- Damage Inc.
de rest van de band heeft er alleen meestal weinig begrip voor :) Maargoed, het is me nu al een tijd niet meer gebeurd, ben nu wel gewend aan mn spullen, zit niet meer zo te klooien tijdens optredens.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hendrix2
Wat is er met die gitarist van die band voor je gebeurd..???Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bram Versteeg
Ik heb ook zoiets meegemaakt.. maar gelukkig waren de buizen nog intact!
heh ik speel met mijn vingers dus ik heb nooit last van wegvliegende plectrums ik denk dat minj probleem is dat ik vaak loop en altijd uiteindelijk hetzelfde rondje dus mijn kabel in de kronkels raakt.
Ondanks dat dit een oud topic blijft het wel een erg grappig topic :satisfie:
Dat van die kabels komt mij ook vaak voor.. uiteindelijk sta ik na het oefenen altijd mijn kabels weer goed te draaien.
Toch is zien voor zo'n draadloos setje :chicken:
Moesten we op optreden op een buitenpodium. Vlak voor we beginnen moet ik van de zenuwen heel erg nodig. Gauw aan de achterkant het trapje af en in de haast in het wilde weg maar wat staan pissen. Gauw weer terug want het publiek begint al te fluiten en te joelen. Kom ik boven, beginnen ze allemaal te klappen. Bleek dat de backstage beelden op een groot scherm te zien waren. En daarna mijn rode kop, toen ik begreep wat er gebeurd was. :confused:
Niets zo heel erg, heb ook nog maarr 2 optredens gehad.
Mijn stunt op het laatste optreden was toch bij de medley vergeten zijn hoe je dat ene stukje ook weer speelde, geklukkig was het tweestemmig. Volumeknop maar dichtgedraaid en geplaybackt :sssh:
Was in een zaal voor 300 mensen, niemand gezien :)
Een uur heel moeilijk lopen doen met de man van het podium over waar mijn EON GL-15 G2 kon staan, uitgelegd hoe ze dat moesten patchen, uitgelegd dat ik stereo wou spelen vanuit mijn pod.
Vervolgens alles het podium op slepen en erachter komen dat de Pod nog thuis onder mijn bureau staat ...
Of zoals de man op de eerste pagina: er vanuit de coulissen achter komen dat je volumepedaal dicht staat.
Of een hele tijd staan afvragen wat er mis is met je amp want je moet hem op 6 zetten ipv de gewoonlijke 2 om er wat geluid uit te krijgen. Tijdens het tweede nummer moest ik de gitaar even uittrappen om ruis te voorkomen. Wanneer ik het volumepedaal weer intrap sta ik echt LOEIHARD en krijg ik een hoop vuile blikken van de geluidsmensen ...
Of je afvragen waarom je solo zo slecht klinkt en er achter komen dat je de verkeerde snaren aan het picken bent ... (don't ask)
Of opkomen en merken dat je wireless nog uitstaat.
Of vlak voor je een solo moet geven nog even een wilde sprong waarbij de kabel van je wireless uit je gitaar schiet. Oplossing: stug doen alsof je aan het soleren bent, aan het einde van de solo even omdraaien naar de toetsenist en fluks je kabel weer instoppen.
Of lekker springen op het podium en achter een kabel blijven haken die NIET met ducttape was vastgeplakt.
In alle gevallen: doen of het normaal is.
Of in het geval van Arjen Lucassen: je solo missen omdat je hele rig uitstaat. Snel de volumeknop van de gitaar opendraaien en als dat niet helpt maar helemaal opgeven. Hij heeft wel applaus van het publiek gehad voor dat incident :)
Hahaha, die kan zo ook in het dieptepunt topic!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flint Stone
Jaren geleden hadden we een optreden op koninginnedag in een kroeg. Kroeg was lekker volgelopen, wij stonden klaar om te beginnen. Na het tweede akkoord was de hele tent donker....stoppen eruit. Alles ging over 1 groep blijkbaar...zucht...kroeg liep weer leeg. De drummer pakte het wel leuk op door een vette drumsolo van 15 minuten te spelen, waarop de kroeg toch weer volliep en wij na een kwartiertje dan toch echt konden beginnen.
En dan ons laatste optreden als band (oude band) zou op de dam zijn geweest voor een of ander goed doel, ik weet niet eens meer wat. Komen we daar aan zien we een perfect opgebouwd podium....maar volgens de gemeente stond het niet op de juiste plaats en ging het hele evenement niet door. Een behoorlijke anti-climax van mijn oude band...
Vergeten dat we het nummer met een bassolo zouden beginnen en gewoon keihard accoorden door z'n solo heenraggen. Erachter komen dat dat niet de bedoeling was en dan toch maar voor de show doorraggen, alsof het erbij hoort. Resultaat was een op-Rutger-raggende-bassist na de show
Vergeten dat we het reffreintje zouden herhalen en pontificaal accenten neerleggen, waarbij ik met m'n vuist in de lucht meezing met wat eigenlijk nog helemaal niet gezongen moest worden. Resultaat was een publiek die je uitlacht en een Rutger die maar meelacht en met een rooie kop lekker doorjumpt :)
Aan alle mogelijke volumeknoppen draaien, je amp checken, woest naar de geluidsman kijken, patchkabels in en uit trekken, pedalen checken, etc omdat je geen signaal hebt. En opeens tot de conclusie komen dat je gitaar niet ingeplugd zit (of je stemapparaat aanstaat, of de volumepot van je gitaar nog dichtzit, etcetera.....)
Mijn ergste blunder is niet zo erg als ik het met de rest vergelijk :P
Ik heb een keer heel hard het refrein staan spelen terwijl we met n couplet bezig waren, had t zelf niet door :D
ik heb eens een refrein in G staan spelen ipv B waar we eigenlijk in zouden spelen .. gelukkig was het met repeteren
Ik heb een paar optredens terug ook zoiets gehad. Ik heb het intro van dat nummer, wat bestaat uit een turnaround. Dus ik begin: G - F - C met R&R-slag.
En de rest van de band valt in in Bb...
Bij het begin van het optreden een black-out en niet meer weten hoe het nummer gaat ... Heeft een heel couplet geduurd voor ik weer wist hoe het ging en mijn volumepedaal eindelijk aan kon :D
Of optreden met een flanellen hemd met een sleeveless t-shirt eronder. Halverwege de set krijg ik het toch te warm dus begin ik mijn hemd uit te trekken. Wanneer de eerste mouw uit is tikt de drummer af en begint de rest van de band met het volgende nummer. Sta ik daar gitaar te spelen met mijn hemd half aan/uit ...
Ja, ook zoiets: met een ouwe band begon de zangeres een nummer accapella, waarbij ik vantevoren even de begintoon op gitaar aangeef. Begint mijn gitaar bij het aftikken precies een toon lager rond te zingen.... valt de zangeres in op DIE toon!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson
Het mooie was dat ik het met de zangeres kon communiceren, en dat ze ongestoort een toontje omhoog ging toen de hele band inviel, alsof er niets aan de hand was :)
Ik was ooit aan het jammen met een band waar ik goed bevriend mee ben, toen heb ik een heel nummer meegespeeld terwijl ik een toon te hoog gestemd stond..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door glacius
Aan het begin van de sessie vroeg ik aan de andere gitarist hoe hij gestemd stond.. D zegt ie, ik stond in E. Daarna zag ik hem stemmen, dus ik dacht dat aangezien ik in de standaard stemming stond hij hem ook in E aan het zetten was.. Niet dus. Maar ze stonden zo fockin hard te spelen dat ik gewoon echt niet hoorde dat alles wat ik speelden n toon te hoog was.. maar hoorde wel dat er iets niet in orde was. Dus na dat nummer nog maar eens gevraagd hoe hij nou gestemd stond :D
men eerste optreden moest ik beginnen met nothing else matters van metallica.ik had men gitaar gestemd en had em naast men amp gezet met de stemknopjes ertegen.er speelde eerst een aap een liedje voor mij en dan begonnen we en men gitaar stond zo vals als men zus kan zingen.ik voor al het volk trug men gitaar moeten stemmen :sneaky: was wel kut:p ja en dan wist de drummer niet meer welk nummer hij aan het spelen was enzo toen we slayer speelden-.-na optreden effe gaan zat drinken om snel te vergeten want k voelde me klote.naja...
Bij mij gebeurd zoiets wel eens andersom (hehe, ik gebruik NOOIT clean 8-)).Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefox
Ik heb dan meestal ook niet eens pedaaltjes op het podium liggen, hoogstens een tuner.
Dat met die kabel is mij nog nooit overkomen, miss is dat omdat ik met een haakse plug speel en em altijd achter m'n band laat lopen.
Haha, mooi topic...
Recent, met mijn eindexamen (Pop Gitaar) gebeurd, het was tevens het eerste live optreden van onze band (John Doe's Revenge) ooit...
We hebben een intro op cd staan en daarna zouden we invallen met de hele band met een nummer, maar ik heb ruzie met mijn tuner (Peterson Strobostomp) en krijg m'n gitaar maar niet gestemd...
Uiteindelijk denk ik dus dat mijn gitaar gestemd is en ik knik naar de band dat ze kunnen beginnen...
Gitaar natuurlijk zo vals als kanarie maar ik ben de enige die akkoorden speelt in de band (zang, gitaar, bas, drums) dus ik moest wel doorspelen, heel kut...
Uiteindelijk kon ik 'm in een bas en drums tussenstukje stemmen en was 'ie weer okee...
Tweede nummer:
De bassist weet niet meer welk nummer we gaan spelen en zit in een heel andere toonsoort, rustig buigt hij zich naar de drummer om te vragen welk nummer we ook alweer spelen...
Ik val alvast in met mijn gitaarloopje en denk, hmm, vreemd, er klopt iets niet maar toch klinkt het niet vals...
Bassist hoort hoe het zit gaat rustig over naar de juiste toonsoort waarbij we elkaar aankijken en lachen, de zangeres had ondertussen de hele tijd gewacht, wist wel dat er iets niet helemaal klopte, heel relaxt en professioneel...
Een klein knikje naar haar toe en daar begonnen we met het nummer...
Oh ja, een beetje aan het einde van het nummer verlies ik ook nog mijn plectrum waardoor ik als een imbeciel met mijn handen op de snaren moet raggen (het was wel een heftig stukje), daarna kwam een soort tokkeltje dat ik normaal met plectrum deed en dat moest dus ook even zonder, haha, ook erg alternatief... :D
Derde nummer:
Ik vergeet dat ik voor dit nummer van drop D naar gewone E stemming moet tunen, dus nummer ingezet en bij het derde akkoord denk ik, hmm, dat klopt niet helemaal, gelukkig was het een gitaarintro en kon ik snel even omstemmen en opnieuw beginnen...
Oh ja, het hele gebeuren begon al goed, want iedereen zat vast op de A10 dus hebben we geen soundcheck kunnen doen, alleen een korte lijncheck midden in het programma...
Wij dus even een soort jam gedaan en daarna van het podium af, komen er mensen naar ons toe om te vragen waarom we zo kort speelden, die dachten dat dat het optreden was... :D
Tsja, het was dus wel een mooie avond, ik heb echt flink gelachen op het podium, het mooiste was nog wel dat iedereen zo relaxt bleef, de sfeer kwam uiteindelijk heel goed over en we hebben louter positieve reacties gehad...
Oh ja, wil iemand misschien een Peterson Strobostomp kopen? [SPAM] :D
ach jah iedere grote band hadden in hun begin tijd wel problemen...
ons eerste optreden ooit (in nieuwe band) was strak en leuk om te doen.. ging maar een ding mis en dat was dat ik mijn plectrum verloor tijdens spelen..
en op 2e optreden was gewoon weg kut.. ik hoorde mezelf niet door de monitor.. viel zo nu en dan weg en kwam het geluid uit het niets ineens hard terug.. tussen het optreden door werd er naar gekeken en was niks mis mee..
wat ik vooral kut vond was dat het een half uur voordat we moesten beginnen pas werd opgebouwd.. hadden daardoor 5 minuten soundcheck tijd.. en.. en... en.. ach snel vergeten.. zie het als leer moment.. its a long way to the top if you wanna rock n roll
we spelen in ieder geval al strakker dan ik in mijn oude bandje (16 jaar oude gozertjes die maar wat deden)
op naar september, moeten we voor bier drinkende boeren spelen..
Haha, ach, ik vond het eigenlijk nog wel meevallen hoor...
Iedereen bleef relaxt en de sound stond ook, dus tsja...
Het is wel kut als je niet kan soundchecken maar echt een ramp is het nou ook weer niet, monitors zijn eigenlijk het belangrijkste, tenminste, voor de andere muzikanten, mij maakt het geen reet uit...
Als er een monitor is dan vraag ik er altijd bas en soms ook een beetje drums op, tweede gitaar of keys als ze er zijn, soms wat vocals, mijn eigen gitaar gaat gewoon direct en die probeer ik een beetje in balans te zetten met de rest van de band...
Ik ben ook altijd de eerste die zegt dat 'ie geen monitor nodig heeft als er niet genoeg zijn ofzo...
Veel plezier met het optreden dan trouwens, vox... :D
Monitors brengt me trouwens nog op een mooi verhaal, de enige keer dat ik wel een monitor nodig had...
Ik speelde namelijk van die Weather Report stukken (de saxofoon partijen zeg maar) met soms van die rare maatsoorten erin enzo, net even een tweekwarts stukje of wat dan ook...
De rest van de band speelde alles van blad, maar ik deed alles uit mijn hoofd, de toetsenist/bandleider zou de moeilijke punten voor iedereen even intellen via de microfoon...
Dus soundchecken en alles is okee...
Gaan we spelen, geen monitor meer, oef man, toen zat ik wel even op hete kolen, een beetje kijken naar de toetsenist en alles uit mijn hoofd gedaan, er is niks misgegaan, vond ik wel stoer... :D
Ik had met ons vorige optreden nog een mooie bak. Er zijn wat nummers waarbij ik mag drummen en de drummer zijn mondharmonica pakt. Dus ik zet mijn hollow weer voor de versterker in de standaard. Met de volumeknoppen nog open. Een half nummer lang op zoek geweest naar waar die brom toch vandaan kwam. :D
:seriousf: :seriousf:Citaat:
eerste optredens en optredens die geweest zijn die brengen altijd wel leuke verhalen mee ook al gaat er niks mis mee...
@tristan voor sommige kan het wel een ramp zijn..
ik moet zeggen ben nu een jaar in deze band en de drummer is er onlangs mee gestopt (thanks god) en spelen nu ook strakker... een band moet groeien en ik vind het podium er uitermate voor geschikt..
Juist! Wij hebben in het afgelopen jaar ongeveer net zoveel geoefend als daadwerkelijk gespeeld, maar we zijn toch een heel stuk beter geworden :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vox
je zet je meer in vind ik.. wij spelen dan nu ook strakker door nog maar 2 optredens gespeeld te hebben maar ook de nieuwe drummer helpt erg mee. Het is nu weer zoals ik had in me oude band maar dan strakker..Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Mess
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vox
wat nou soundcheck....opzetten, inprikken, line-check en spelen.
Eerste nummer is de soundcheck.
Echt, ik kan me niet herinneren wanneer wij voor het laatst een behoorlijke soundcheck hebben gehad :stop:
En een behoorlijke sound, wanneer was dat voor het laatst?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FNaRK
precies.. een soundcheck vind ik noodzakelijk, kom er liever achter dat iets niet werkt tijdens de soundcheck dan tijdens het optreden... en ff lekker warm spelen, het versterker geluid mooi afstellen, zang etc etc..Citaat:
hmmm....mn allereerste optreden ooit...was k n jaartje of 13 en moesk erbij gaan zingen......
k begon in die periode n baard in mn keel te krijgen dus...
ik stond daar met mn gitaarke voor ietsjes meer dan 500 mensen (school)
1.gitaar kei vals (was n stagg,1 of andere manier ontstemmen ze altijd in mn handen) :chicken:
2. mn stem sloeg of uit of erg laag of ontiegelijk hoog...de hele tijd....
yup,yup...mooie herrineringen de eerste shooljaar van de middelbare school :chicken: