Tekenend voor enkele mods, aanspreken is zeiken.
Kennelijk mis jij volledig het punt waar we het hier nu al tijd over hebben.
Printable View
Man, lees eerst eens terug voordat je commentaar levert.
>
>
>
>
Kijk nou eerst eens naar jezelf Kaboemba. En lees eerst eens voordat je je scheur open trekt:
had je de moeite genomen ff te lezen (ipv oh zo graag te willen lullen en kritiek te willen leveren) dat was mijn ban duidelijk geweest. En had jij nooit over dat verhaal van die spiegel hoeven beginnen.
Kaboemba, rellen is leuk, maar maak nou eerst je huiswerk eens af.
Dit komt namelijk niet heel snugger over.
Zoals ik al zei, ben ik 't eens (ook met Pepe) over de scheidslijn tussen mod en niet-mod. Die is niet altijd 100% duidelijk. Het is wat mij betreft vooral aan ons mods om daar bewust van te zijn. Wij moeten niet te lichtzinnig als mod ingrijpen als we ook gebruiker betrokken zijn bij die situatie. Ook moeten we niet te losjes als gebruiker reageren als we in die situatie als mod gezien kunnen worden.
Gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar dat is geen reden om dat op z'n minst beter te proberen.
Er zijn ook andere ideeen geopperd om die scheidslijn duidelijker te maken. Zoals "jouw" mod zijn in een forum waar je zelf juist niet post en een voorstel voor een mod-account en een gebruikers-account (met pepe's anonieme mod-voorstel als meest verregaande variant).
Die bieden idd oplossingen voor dat probleem, maar brengen duidelijk aanwijsbare andere problemen met zich mee. Ik gaf al aan dat interesse/plezier (en daarmee samenhangende specifieke kennis) een grote rol speelt in het modschap. Dat vind ik zwaarder wegen, omdat dat zorgt voor langdurig gedreven en inhoudelijk capabele mods.
Een extra mod-account naast een gewoon account heeft geen zin tenzij dat anoniem is. Anders is de mod-account binnen de kortste keren "besmet" door eventueel gedrag van de gebruiker onder z'n normale account. Dan heb je dus dezelfde situatie als nu met rode en zwarte tekst.
Anoniem ben ik persoonlijk sterk tegen, omdat ik vind dat wij als mod gemakkelijk aanspreekbaar moeten zijn op onze acties. Alleen dat geeft volgens mij werkelijke grond om ook als mod een gebruiker aan te mogen spreken op zijn/haar gedrag. Mod-anonimiteit gaat imo uit van een zeer onvolwassen manier van met elkaar omgaan. En die onvolwassenheid kan heel goed werkelijkheid zijn, maar het lijkt me juist dat je dat als mods moet proberen te minimaliseren ipv een machtsbasis ervan te maken.
Op die manier kom ik persoonlijk dus bij het standpunt dat het huidige systeem beter is dan de andere mogelijkheden, maar dat wij er als mods bewuster mee zullen moeten omgaan.
Na overleg, blijf ik weg uit dit onderwerp. De groeten.
Dat is eerste verstandige opmerking die ik in deze discussie van je lees. Je hebt er volgens mij geen idee van waar deze discussie over gaat. Of je gooit met opzet benzine op het vuur. Een goed voorbeeltje van machtsmisbruik. Het enigste wat je daarmee hebt bereikt is je collega mods in deze discussie onderuithalen. Kennelijk hebben die achter de schermen dit ook geconcludeerd.
Beste stikel, het zou je sieren niet op de man te spelen. Dit topic is bedoeld voor algemene discussie over moderatie. G.G. hier nu afzeiken met "eerste verstandige opmerking in deze discussie" kan je mening zijn, maar draag ook erg weinig bij aan deze discussie. ''Machtsmisbruik" is een hele grove term in deze en grenst aan belediging, die mag je me uitleggen. Als je het objectief kan houden in dit topic, als je per se op de man wil doorspelen moet je dat maar via PB doen, met G.G. of met mij.
Sjonge jonge,
Niks van aan trekken Boem, hij begreep het punt van discussie niet helemaal...da's wel duidelijk.Citaat:
Kijk nou eerst eens naar jezelf Kaboemba. En lees eerst eens voordat je je scheur open trekt:
Wel een beetje doorzichtig en getuigend van weinig respect voor de forumgangers als je als Mod zelf niet beledigd word maar wel iemand klakkeloos kan bannen....
Drap, heeft het in mijn opinie, zeer duidelijk en begrijpelijk gesteld.
Dus die ban-actie ziet er een beetje raar uit dan...
...ff duidelijk, ik wil niemand aangevallen, gewoon aangegeven hoe het op een doorsnee forumganger ( mijzelf ) overkomt als ik dit lees:hippie:.
Over welke ban actie heb je het?
deze..wanneer niet duidelijk, iets verder terug lezen.Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G. http://www.gitaarnet.nl/forum/images...s/viewpost.gif
Ja hoor, prima. Hij vraagt er letterlijk om in zijn post en krijgt hem.
Ik krijg de nu volgende indruk: het komt een klein aantal mensen ( waaronder jij dus ook ) beter uit dat dit kan...
Of heb ik dat mis?
Als dat zo is, dan is het hek van de dam....toch?!
Dan zijn er geen grenzen meer en kan dus elk willekeurig individu op dit forum weggepoetst worden???
Gevolg is dus dat de spontaniteit van de berichten, de kern waar het forum om draait, iets minder zal worden als gevolg van vrees voor willekeurige censuur?
.....gewoon als discussie antwoorden graag.
Nou, voor de discussie dan: We hebben als mods de macht om iemand een permanente ban te geven. Dat is tot nu toe maar weinig gebeurd, maar het kwam voor dat we gezamelijk vonden dat iemand niet meer op dit forum thuishoorde. Om die reden is het natuurlijk ook niet toegestaan om dubbelaccounts te hebben.
Als bij iemand na veel mailverkeer en herkansingen het besluit valt dat de ban nu echt permanent is, dan is het toch niet gek dat een dubbelaccount meteen weer gesloten wordt?
Ik vind censuur wel een erg zware term. Ik zal volstrekt eerlijk zijn: ik heb geen zin om nog verder er op in te gaan. Het is een gecompliceerd verhaal waar een aantal mods al op in zijn gegaan, er gaat een enorme stroom woorden aan vooraf welke buiten dit forum plaatsvinden en de contekst kan niet meer duidelijk worden, tenzij er prive informatie hier wordt gepost en pm is prive, dat wordt niet openbaar.
Verder kan ik melden dat ik al meer dan 10 jaar op heel veel forums kom, op audio, recording, auto en weetikveel forums. En nergens wordt er zo open en eerlijk door mods ingegaan op kritiek, nergens. Ga eens naar gearslutz en verbaas je over het feit dat daar zomaar tussen de 600 en 700 mensen online zijn. Daar wordt strak gemodereerd en nooit is er kritiek op mods. En denk nou niet dat die mods perfect zijn, verre van dat.
Ga naar Harmony Central, geen draadje mogelijk over het functioneren van de mod team, ik denk dat het alleen hier kan.
Moderators zijn nogmaals geen computers of robots, maar mensen van vlees en bloed, met gevoel en emotie en sommigen vliegen wel eens uit de bocht, big deal.
Theoretisch is die mogelijkheid er idd.
Daar zitten gelukkig wel een paar praktische haken en ogen aan. We hebben bijvoorbeeld de afspraak dat berispingen en bans worden gemeld met bijgaande reden. Dat laatste is vaak deels een quote van het bericht dat de reden of aanleiding was.
We kunnen de bans ook allemaal zien, dus het heeft weinig nut om ze niet te melden. Op die manier is er dus controle van de hele moderator-groep, waardoor die theoretische mogelijkheid zich niet zo maar zal voordoen.
De geschiedenis met Drap moeten we nu echt niet opnieuw ingaan. Al is 't gewoon maar, omdat we hier geen individuele gevallen bespreken... alleen algemene zaken / beleid.
Oh ja... en over censuur. Het is natuurlijk ook een taak van de mods om te censureren. Het gaat dus vooral om de willekeur daarbij. Zoals gezegd, is er vaak een persoonlijke factor in een mod-besluit. We nemen absoluut de regels als uitgangspunt, maar iemand die iets voor de zoveelste keer flikt, krijgt toch echt niet alleen maar de berisping die op die actie staat. Die krijgt een bonus voor zijn/haar hardnekkigheid :D.
Als je echt volledige willekeur vermoedt bij een actie, dan moet je dat gewoon per PM melden.
Overigens helpt 't dan als je in die PM niet meteen de betreffende mod voor rotte vis uitmaakt en over totalitaire regimes en dergelijke begint. Je wilt niet weten wat voor meuk er via de PM binnen komt :o.
Wat dat betreft, geldt via PM hetzelfde als hier in de discussie: als je met een nette post komt, krijg je vrijwel zeker een nette post terug.
Dacht je dat ik dat van die ban niet gelezen had, kennelijk miste je daar al de onderliggende boodschap, en het droop er nog wel vanaf. En dan gaat hij weer SCHEUR OPEN, LULLEN.
Net die dingen waar wij hier op wijzen en dan noem je mij niet snugger.
Jij snapt er echt helemaal niks van en doet afbreuk aan de goede discussie die o.a. Mith hier wel als mod neer zet.
Mijn God Han, jij zakt niet 1 maar twee keer door het ijs, als dat wat Drap waar is zou jij je heel heel erg moeten schamen. (waar de waarheid ligt weet ik niet en dus zeg ik ALS).
En dan nu weer wijzen naar de regeltjes, dat is potdomme nog geen 2 pagina's terug als verwijd naar sommige mods gezegd (en ja jij bent 1 van die mods).
Het leek er even op dat het hier goed ging, met dank aan Pim en Mith en dan komt gg en jij die meteen alles weer onderuit halen.
Daarnaast mis jij kennelijk het cynisme van drap zijn opmerking.
Kaboem, GG heeft al direct na dat bericht aangegeven na overleg ff buiten de discussie te blijven. Overigens heb je daar direct een bewijs dat de mods elkaar op de donder geven... Je twijfelde nog of dat werkelijk gebeurt.
Laat dan alsjeblieft zelf ook soms even zo'n mogelijkheid tot discussie over niets schieten. Zoals je zegt, is de discussie hier voor een goed deel goed te pruimen en soms verrassend constructief.
Help 'm dan zelf ook zo houden...
[edit]dit geldt meteen ook maar voor je post richting Han die ik nog niet had gezien :D[/edit]
Kijk dat bedoel ik nou. Meteen gaan de stekels weer omhoog. De ene mod dekt de ander meteen met een tekst waar al enigsinds dreiging van uitgaat. Als je even terugleest dan vraagt deze mod er zelf om. Hij is voor mij het perfecte voorbeeld van een burger welke je een oranje hesje geeft en meneer veranderd meteen in oom agent. IK noem dat machtsmisbruik, en neem daar geen letter van terug.
Dat lijkt er inderdaad op Pim.
En mijn post richting Han ? sorry maar daar zie ik niks verkeerd aan ik zeg ALS het waar is en verder duikt hij meteen achter de regels, niet meer en niet minder.
Zoek er dan ook niks meer achter.
En GG vond het nodig om op de man te spelen, je hebt gelijk het zou mij sieren als ik er niet op in ging maar helaas zo zit ik niet in elkaar.
en als je mijn post naar Han als op de man spelen zou zien, wat ik mij voor kan stellen, dan is dat jammer maar als dat wat drap poste waar is dan vind ik dat echt een schande en dat wilde ik wel even kwijt.
Rob, ik heb van de week aan email tenminste 3000 woorden gekregen van een enkel persoon en ik heb ze allemaal gelezen. Je gelooft kennelijk alles wat hier wordt neergezet, tenzij het van een moderator afkomstig is.
Ik zei ALS en ik heb jouw kant niet gezien, verder heb ik je een aantal jaren hier meegemaakt en maak ik mijn eigen afweging wie ik wel of niet geloof.
En dat heeft niets met wel of geen mod te maken hooguit met sommige mods.
Mogelijk was mijn post een beetje te veel een aanval maar ik wilde kwijt dat ALS het waar was ik dat een schande zou vinden.
Zullen we het daar dan verder bij laten wat betreft het Drap-gebeuren?
ALS het waar is, is het een schande... of ALS het waar zou zijn, zou het een schande zijn....
En KLAAR ERMEE!
verdomme...:mad:
Rob, ik heb het al eerder uitgelegd, ik merkte dat drap zijn posts systematisch aan het wieden was en dat kan een mod alleen stoppen door hem tijdelijk te bannen. Niets persoonlijks, maar wij willen niet dat iemand zijn posts systematisch gaat verwijderen. Een paar posts waar hij spijt van heeft is geen probleem.
En daar is het mee begonnen en als ik geweten had wat de gevolgen zouden zijn had ik hem gewoon zijn gang laten gaan. Ik vind het niet leuk meer en ik wil graag iets uitleggen, maar als het dan niet ophoudt en alleen maar heviger wordt dan reageer ik niet meer, kruip stil in een hoekje en hoop dat het over zal gaan.
Voor de duidelijkheid: ik heb geen hekel aan drap, nooit gehad en ik begrijp niet waarom het zo wordt opgeblazen.
Edit: Pimmetje's post stond er nog niet, laat maar staan en we houden er over op.
Wat mij betreft prima Pim, Han reageerde op mij en ik geef een toelichting op mijn post.
Maar goed we zijn kennelijk niet eens zo ver van elkaar af kwa mening, het in de praktijk brengen hiervan is het probleem.
Zie voor off-topic maar is mods te krijgen die niet mee doen of zich heel erg kunnen beperken BB en Mith kunnen dat prima.
Han en Bert zijn naar mijn mening te veel een persoonlijkheid en dragen dat ook te veel uit waardoor dat lastig wordt om dit met modschap te combineren in off-topic.
Dat heb ik nooit meegekregen (lees niet gelezen), ik moet zeggen dat ik dat na een ban ook wel gedaan heb (iets van een maand aan posts verwijderd). Ik heb het recht het er neer te zetten dan heb ik ook het recht het te verwijderen.
Maar goed we stoppen er mee, het Drap verhaal.
Dat recht om te verwijderen is juist een hele andere discussie over geweest van de week: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121562
8 pagina's aan leesvoer en je leest er ook nog over Drap...
Jouw 2e paasdag is nu al gemaakt :D.
Damn Pim ik heb je, als je is terug leest (ghehehe ja ja) dan kon je zien dat mijn post hier vanuit dat topic hierheen zijn gezet.
ghehehe je hebt gelijk, dit maakt mijn dag goed.
Helaas wordt dit al snel te niet gedaan door het kapot gaan van de vaatwasser, kreng moest het nog 4 weken volhouden tot de overdracht van ons huis.
Daarnaast wil de verhuurder van de woning die wij tijdelijk zouden huren het contract niet tekenen omdat hij een mogelijke koper heeft.
Citaat:
Daarnaast mis jij kennelijk het cynisme van drap zijn opmerking.
Kijk, goed verwoord!!
Tenminste, voor mijn beleving dan.... ik las het ook zo!
@ Han S: Let wel, je komt toch 2 dimensionaal over daar waar 3 dimensionaal gediscusieerd wordt.
Voor wat betreft Drap zul je wel gelijk hebben met die dubbele accounts, echter, zijn inhoudelijke zaken blijven voor mij helder, duidelijk en niet beledigend.... en daar komt niemand op terug, dat aanschouw ik dan als opmerkelijk als forumlezer, snap je dat een beetje?
Voor wat betreft die andere sites, daar weet ik niets van, kom ik niet, en dus kan ik geen vergelijk doen, laat staan iets vinden.
Hier hebben wij nu een discussie gaande ( on-topic ) om punten van verbetering te vinden met elkaar.
Dat kan ik slecht rijmen met "ik zit hier al 10 jaar dus ik weet het " of " Ik heb mijn maandelijkse periode dus als je zin in een ban hebt.. ga zo door! "
( dit zijn frases die overigens zeker wel passeren in verschillende topics )
Ik bedoel er slechts mee aan te geven dat er wel een beetje meer gekeken mag worden naar dit soort "witte boorden " praktijken. ( geestig bedoeld, vat je dit niet zo, niet mijn gebrek. )
@ bert K: Ik hoop slechts een bijdrage te kunnen leveren aan de mods door een open discussie te behouden.
Wellicht kunnen beide partijen hier wat uit leren ( mods en forumleden ).
.....maar al dat gedoe met dubbele accounts, en dan pas die grap van skiets etc.. even had ik het idee dat het allemaal minder geloofwaardig werd.
Als ik dat idee heb, dan denk ik altijd maar: ik zal daar vast niet de enige in zijn...
.... ach, wie ben ik...
oke, einde drap verhaal.
AAAAAAAAAArrrrrrrrrrrrghhhhhhhhh, er zijn echt mensen die er voor KIEZEN om daar heen te gaan.
Btw ik heb dat topic nog is goed doorgelezen, had ik beter niet kunnen doen het bevestigde mijn beeld van enkele mods, maar da's niet het ergste ik kan er weer 1 aan het lijstje toevoegen.
Sorry maar hoe sommige mods zich daar gedragen en dingen zeggen over anderen is werkelijk een schande.
Overigens kan ik het verhaal over Ido of Ivo beamen, ik had een zelfde situatie en daarin reageerde hij precies het zelfde.
Damn ik was zo lekker op weg om hier met een frisse wind weer verder te posten maar niets doet mij ook maar vermoeden dat er hier ooit wat veranderd, maar goed dat had ik al geaccepteerd.
Ik dacht dat ik vanochtend wel op een redelijk constructieve manier de discussie had hervat, maar volgens mij is die lijn niet erg doorgezet. Er is weer een hoop gezegd vandaag, zit er nog wat tussen wat ik echt even moet weten?
Het is idd jammer genoeg vrij hard bergafwaards gegaan.
Maar we hebben toch al wel genoeg om onderling misschien nog ff over te bakkeleien?
Veilig weg van de vele ogen :D.
Juist, daar wringt 'm dus de schoen, zie ik nu bij toneblo ook. Jullie lezen het als cynische slotregel van drap waarop wij dan, buiten proporties, hem die ban ook geven. Laat het dan voor eens en altijd duidelijk zijn: vrijwel zonder uitzondering heeft iedereen, die een permban heeft gehad, wat ons betreft recht op een tweede kans. Ja, je leest het goed, die onredelijke machtsgeile mods zijn vanuit eigen beweging soepel over iets dat niet in de regels staat :D
Die heeft drap ook gekregen onder de noemer Klaasj Vaak. Dat die daarna weer een ban krijgt is een verhaal op zich, daar wil ik me verder niet aan branden. Maar als dat eenmaal gebeurd is, dan blijf je geband. Daarna heeft -ie, ten behoeven van een PB en nog eens voor een post een account aangemaakt, maar drap wist vantevoren dat deze gelsoten zou worden. Door er zuur over te doen zet -ie jullie op het verkeerde been, niet meer en niet minder.
Nee beste vriend, nou zit je eigen vooringenomen, op de man spelende post recht te lullen en mij dingen in mijn schoenen te schuiven die er niet thuishoren.
Je hakt vol in op G.G. en ik vraag je daarmee te stoppen. Dan kun je dat negatief opvatten als "jullie dekken elkaar" maar misschien ligt daar wel de heel simpele gedachte achter dat het niet handig is als G.G. zelf gaat reageren op een dergelijke persoonlijke aanval. Wordt hier niet keer op keer gezegd dat mods geen grote mond moeten hebben over leden? Andersom dus blijkbaar wel, maar als dan om verantwoording wordt gevraagd is er ineens niemand thuis? Zo maar wat roepen is natuurlijk erg makkelijk, maar dit is een serieuze discussie. Je hoeft er ook geen letter van terug te nemen, maar ik vraag wel om opheldering. Wat is er machtsmisbruik aan?
mag ik ook iets zeggen over de moderatie?
Als ik nu zeg "Nee, jij moet je grote muil houden" zonder smilie erbij....