Amen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ik vind m echt al Super zoals ie nu is, kan alleen nog maar beter worden.
Bestaat die slagplaat trouwens uit lagen?
Printable View
Amen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mattia
Ik vind m echt al Super zoals ie nu is, kan alleen nog maar beter worden.
Bestaat die slagplaat trouwens uit lagen?
Ja 3 lagen, en als je heel goed kijkt is de middelste laag volgens mij opgebouwd uit strookjes van 2 mm breed.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F*R*E*A*K
Kan iemand hier eens kritisch naar kijken:
Stratschema met een master volume, een mastertone en een pot om een dummiecoil in te draaien. Op de volumepot zit een treble bleed mod zoals Kinman die voorstelt. Waarden van de pots wordt nog even experimenteren aangezien ik verwacht dat de essen body (hard essen) nogal wat extra hoog zal geven.
http://img399.imageshack.us/img399/8412/p1010360mg7.jpg
http://img165.imageshack.us/img165/9813/p1010363cn7.jpg
Hey GG,
Waar voor is dat Dummy element eigenlijk?
dat zou een deel van de ruis/brom weg moeten nemen zoals bij een humbucker. Dit element heeft alleen een spoel en geen magneten. Hij pikt de trilling van de snaren niet op, zit in de ruimte bij de schakelaar en de potmeters, maar werkt wel als een soort atenne voor alle ruis/brom die normaal zo storen bij een strat.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joene20
Hoe het electronisch allemaal 100% werkt kan ik je moeilijk vertellen, vind het nogal wat hogere wetenschap. Maar zo zou het moeten werken als ik alle info op het internet volg. Als de ruis/broom blijft bestaan moet ik de twee draden van de dummie omdraaien of de dummie zelf omdraaien:
http://www.thefenderforum.com/forum/...ad.php?t=36689
Heb 4 dummies gemaakt om te experimenteren met de waarden hiervan.
Owke bedankt voor de uitleg! Ben benieuwd of het ook echt goed werkt!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
hey G.G.,
dat extra hoog met essen valt eigenlijk wel mee, ik heb gewoon 250 k pots erin gegooid en kan niet zeggen dat ik meer "twang" heb als bij mijn fender van elzen. maar proberen kan geen kwaad.
groeten Pasqual.
Het is niet moeilijk uit te leggen. Ga er vanuit dat je elementen ruis opvangen:Citaat:
Echt element:
- Je vangt geluid op van je snaren
- Je vangt ruis/brom op
Dummy element
- Je vangt geen geluid op van je snaren (geen magneetjes)
- Je vangt ruis/brom op (met name magnetische van bijv. een oud computerbeeldscherm)
Let op: de elementen moeten exact dezelfde output hebben! Je zet de elementen in fase. Dus dan heb je het simpele vergelijkingtje
(Signaal + brom) - (brom) = Signaal
Sluit je de fase verkeerd aan, dan wordt het in plaats van verminderd verdubbeld:
(signaal + brom) + (brom) = signaal + 2brom
Let wel: brom haal je er bijna altijd mee uit, ruis niet. Ruis ligt eerder aan je apperatuur. Zoals een overdrive/distortion. Die produceren veel ruis. Maar een nadeel is is dat ze ruis en brom nog eens versterken.
Brom komt of van je aarding, of van magnetische straling. Stel, je woont in het Zuid-Franse Cadarache, waar die kernfusiereactor staat, waarschijnlijk kun je daar met je stratje niet in de buurt komen van die reactor. Mochten ze een openingsfeestje hebben, en dat ding draait, komt er nogal magnetische straling vrij die brom veroorzaakt. Waarschijnlijk mag je er met je pacemakertje ook niet in de buurt komen.
Dat is natuurlijk erg onwaarschijnlijk, maar wat dacht je van een elektriciteitskabelmast? Fabrieken? Oude computerbeeldschermen? Schoothoop? Harde schijven? Mobieltjes? Of erger: TL verlichting? Ringleiding?
Maw, overal zijn bronnen van storing voor de strat. Het zou een gat in de markt zijn om die dingen, kant en klaar om in te bouwen, met goede handleiding, te verkopen. Ik denk dat iedereen met een goede strat er wel een wilt, als het je geluid niet aantast.
In theorie merk je, behalve de brom en ruis, niets van zo'n dummy. In de praktijk weet ik het niet, dus verlicht mij; vertel mij het resultaat.
Ik zou ook wel willen weten hoe je zo'n dummy maakt/waar je voor een habbekrats zo'n ding koopt. Mochten ze nergens te koop zijn, zal ik er miss wel een aantal maken, en op t forum verkopen. Dan ben ik wel non profit, zo ben ik nou eenmaal :) Als het goed werkt, zijn het zulke handige dingen.
Maar wat ik me afvraag: Het tweede element van een humbucker, zitten daar ook magneetjes in? Zo ja, wat is het verschil met een dummie?
Wat een vragen, hè? Ff op een rijtje:
1. Hoe bevalt de dummie?
2a. Waar koop je dummies?
Als het antwoord "nergens" of "heel ver weg"
b. Hoe moet je ze zelf maken?
3a. Zitten er magneetjes in de tweede element van de humbucker?
Als het antwoord geen "Nee." is
b. Wat zit er wel in?
c. Wat is het verschil met dummies?
Hoop het je over een paar maanden allemaal te kunnen vertellen, zodra de gitaar af is.
In theorie moet de waarde van de dumie exact hetzelfde zijn als de andere elementen. In de practijk blijkt dat een afwijking geen ramp is. Wat wel belangrijk is, is dat het middelste element NonRWRP moet zijn voor een goeie werking in stand 3.
Een dummie maken is redelijk simpel. Je neemt zo'n goedkoop element (zon ceramisch ding) snij de lijmrand rondom de magneet los en verwijder die voorzichtig. Sommigen zeggen dat je de polepieces moet verwijderen, maar wanneer de magneet weg is, zijn die polepieces niet magnetisch. Dus ik laat ze zitten want ik wil dat ze zoveelmogelijk dezelfde werking hebben als de echte elementen zonder de trilling van de snaren op te vangen.
Is een hoop draad niet goedkoper? Je neemt een kartonnetje in de goede vorm, en je wikkeld er een bepaalde afstand (of een aantal windingen?) Draad eromheen. Dan sluit je bedrading aan en voilà. Dat kost nog minder ruimte ook. En dat is belangrijk, want veel plek heb je niet achter de slagplaat van je strat. Maar wat houd NonRWRP precies in dan? Zullen we er niet een apart topic van maken?Citaat:
Is goed, zoek eens op "dummie coil"kom je een onderwerp van ene Johan tegen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephistocles
Net de slagplaat bedraad met 3 GFS singlecoils, de Blue Texas Set (5.2 5.7 en 7.8K) en de dummie (5.35K)
Volumepot is 250K, tone is 500K met een 1 meg weerstand parallel, zodat ie mooi op 324K uitkomt (met die weerstanden kan ik nog een beetje rommelen om de waarde van de pot te beinvloeden. Daarom heb ik ook 500K genomen ipv 250K want met een weerstand kan ik hem gemakkelijk omlaag brengen, niet omhoog). De pot aan de dummie is een 500K volumepot.
Alles in alle standen doorgemeten en het lijkt allemaal te werken. 5-wayswitch kiest de juiste elementen Het bijdraaien van de dummie doet de weerstand ineens omhoog gaan, dus dat klopt ook. De pushpullpot is een soort S-1 switch dus met seriestanden. Bij het uittrekken van de pushpullpotmeter geeft mijn universeelmeter ook een hogere output aan (in standen 3, 4 en 5), dus dat lijkt ook te kloppen.
Pot omlaag (= normale strat):
1 Hals
2 Hals en mid
3 Mid
4 Mid en hals
5 Hals
Pot omhoog:
1 Hals
2 Hals
3 Mid in serie met brug in serie met hals
4 Brug in serie met hals
5 brug in serie met hals
http://img365.imageshack.us/img365/9331/p1010371wc0.jpg
http://img365.imageshack.us/img365/9357/p1010377jk3.jpg
Dit zijn dus al 7 standen bruikbare singlecoil standen en dan kunnen ze ook nog eens alle 7 in "humbucker-mode" door de dummie erbij te draaien.
mooi gedaan. dat zal wel een serieus soldeerfeestje geweest zijn :)
indrukwekkend, snap er weliswaar geen hol van :)
die "humbuckermode" : wil dat zeggen scoil geluid zonder ruis?
Pecies, die dummie is reverse wound (net als vaak het middelste element, maar mijn midden element is normaal gewikkeld) Die dummie pikt wel alle signalen uit de omgeving op. Signalen uit de omgeving worden dus opgepikt door normaal gewikkelde elementen en een reverse wound dummie, die dus de ruis cancelled.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Het gitaarsignaal wordt alleen opgemerkt door de gewone elementen aangezien de dummie niet magnetisch is en niet onder de snaren zit. Dus het geluid blijft 99% singlecoil, maar dan zonder ruis.
Als ik de middelste potmeter dicht draai, dan ben ik de dummie kwijt en heb ik het normale singlecoilgeluid, dus met ruis.
zou je de dummy eerst in plastic kunnen verpakken (of krimpkous) en dan omwikkelen met zelfklevende alu folie en leg die folie aan de GND zodat hij geen ruis meer oppiktCitaat:
.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Ik denk dat dat net niet gaat werken omdat de dummie volgens mij hetzlefde moet oppikken als je elementen en als je de dummie volledig gaat inpakken ben je dat dus kwijt.
Euh... Je dummie moet behalve de magneet identiek zijn aan je normale element.
Mooi soldeerwerk. Voor mijn eigen strat had ik iets anders in gedachten. Met faseschakelaars, dummiegedoe, 3 volume pots en geen tonepots (die gebruik je alleen om je strat bagger te laten klinken als je een ander er op laat spelen :p )
Qua waarde het liefst wel. Als ie niet reverswound is, moet je wel ff de twee daden omdraaien (of de dummie zelf)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephistocles
de dummy is niks zonder magneet, werkt niet en kan dus niks oppikken want juist die magneten zijn de 'oppikkers' volgens mijCitaat: