stel ik speel Am Bm Dm
dus 2 chords uit de Cmajeur-progressie, en je Bm ontleen je dan(heb je dan een moll dur)
Normaal zou t Bdim moeten zijn, maar ik wil Bm.
En we soleren in C majeur, maar in Bm zit een fis. Wil die oplossen naar g?
Printable View
stel ik speel Am Bm Dm
dus 2 chords uit de Cmajeur-progressie, en je Bm ontleen je dan(heb je dan een moll dur)
Normaal zou t Bdim moeten zijn, maar ik wil Bm.
En we soleren in C majeur, maar in Bm zit een fis. Wil die oplossen naar g?
Am Bm Dm kan je op verschillende manieren bekijken
1. vanuit C majeur = VI VII? II
VII is dus niet moll-dur, omdat niet de 6e maar de 4e toon wordt verhoogd (f wordt fis)
VII Lydisch ?
Bdim (b d f) wordt Bm (b d fis)
2. vanuit A mineur = I IIdm IV
II is dur-moll, omdat de 6e toon verhoogd wordt (f wordt fis)
Bdim (b d f) wordt Bm (b d fis)
3. vanuit G majeur = II III V?
V Mixolydisch denk ik, omdat de 7 verlaagd wordt (fis wordt f)
D (d fis a) wordt Dm (d f a)
klopt dit hendrix/reinout?
nog even wat extra info:
Code:C majeur (ionisch)
1 2 3 4 5 6 7
c d e f g a b
A mineur (aeolisch)
1 2 3 4 5 6 7
a b c d e f g
G majeur (ionisch)
1 2 3 4 5 6 7
g a b c d e fis
Jeroen, je verhaal klopt wel aardig, geloof ik.
In C:
Am is de 6e trap, Dm de 2e, Bm is dan de 7e trap lydisch, ik kan er niets anders van maken. Am kan ook nog in C lydisch, maar Dm niet (vanwege de fis)
In Am is dit natuurlijk hetzelfde verhaal (parallelle toonsoorten).
In G:
Am is de 2e trap, Bm de 3e, Dm is de 5e trap moll-dur. In Gm komt Dm wel voor.
In Dm:
Am is de 5e trap, Bm is 6e trap moll-dur, Dm is dan de 1e. Alleen klinkt ie niet zo.
Iets in die geest? Verder klinkt het dingetje wel geinig, heb je er een opname van (incl jouw improvisatie)?
is mijn impro :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ReinoutV
als je je Bm luider speelt klinkt de boel wel vind ik
Dm Am Bm Bm Dm Am...
< >
Erg boeiend om te lezen allemaal! Ik moet me weer ff door een stuk theorie heen bijten om weer verder te kunnen komen. Ik zit met een aantal zaken waarvan ik niet zeker weet of ik ze nu wel helemaal goed begrijp. Hoop dat iemand me wil helpen.
Ik ben nog een beginner en kan nu de ladders majeur en mineur redelijk over de hals spelen. De vijf patronen gaan er steeds beter in zitten en het gaat steeds meer op de automatische piloot. Laat ik twee nootjes achterweg dan heb ik de pentatonische ladder cadeau.
Ik snap de theorie van de harmonische ladder en de melodische ladder.
Alhoewel? Ik begrijp dat er een probleem ontstaat met de 7e noot van de toonladder C-mineur (C-D-Es-F-G-As-Bes-C) als je het V accoord majeur maakt i.p.v. mineur. Dit wordt vaak gedaan omdat het mooi en krachtig klinkt. (speel bijvoorbeeld maar eens Am-Dm-Em-Am en dan Am-Dm-E-Am die laatste overgang van E naar Am klinkt veel krachtiger)
De Bes zit niet in het belangrijk V majeur accoord (G = g-b-d) Het moet eigenlijk een B zijn dus. Vandaar die aanpassing in de ladder (C-harmonisch C-D-Es-F-G-As-B-C) . Dan ontstaat er een gapend gat van 1,5 toon tussen Amol en de B wat vloeiende melodielijnen lastig maakt en dus verhogen ze de Amol naar een A. dan heb je een C-melodisch ladder (C-D-Es-F-G-A-B-C). Dat begrijp ik uit het boek "De gitaar" van Ralph Denyer. Maar jee dan gaan ze ook nog weer eens accoorden reeksen opbouwen op de harmonische ladder. Dat zit mijn harde schijf ff vol.
Ik heb dit nog niet gebruikt en laat dit ook nog maar ff liggen. Komt wel als ik er aan toe ben. De Kerktoonladders vind ik lastiger. De C ladder op D starten levert de D-dorisch op enz helder.
De Lydische en de Mixolidische ladder zie ik als een variatie op de standaard majeur ladder. Dus in de toonsoort A-groot kun je alle drie de ladders spelen en ontstaat dan een anders sfeer/klank enz. In mineur kun je de standaard soep dan opfrissen met een klein snufje Dorisch of Frygisch. Zo probeer ik het voor mezelf althans te onthouden. Eerts majeur en mineur er maar eens goed in. Dan kun je voorzichtig aan eens een nootje gaan verhogen of verlagen.
Het lenen van accoorden uit een andere toonsoort hoorde ik voor het eerst (bewust) bij Creep van Radiohead. G-B-C-Cm. Leuk als je net een beetje grip probeert te krijgen op de theorie. Je zoekt je suf naar de juiste toonsoort maar het past in geen van de twaalf rijtjes :) Klinken doet het geweldig.
Wat ik ook nog lastig vind om te begrijpen is dat het verschil in toonafstanden in elke ladder voorkomen. In C-majeur komen dezelfde tonen en afstanden voor als in A-mineur. Als je dus zomaar wat zit te pingelen met beide ladders dan kan het maar zo zijn dat je dezelfde loopjes speelt. De ene denkend vanuit C-majeur en de ander denkend vanuit A-mineur. Bepaald het accoord waarover je speelt niet veel meer of een bepaald loopje majeur of mineur overkomt? (of wat de bassist doet bijvoorbeeld) Of is het zo dat je dan meer moet spelen vanuit de grondtoon om het majeur of mineur karakter goed naar voren te laten komen?
Wat zou het mooi zijn als het zo werkt. Dan geloof ik dat ik het snap :)
Mark
jeetje mina wat een hoop poespas allemaal....
ik denk dat ik bij lange na dit niveau nooit zal redden, dus heb t zeg maar op mn eigen ding gedaan...graag wil ik even bevestiging of dit klopt...(of niet :p )
Ik heb een backing track, heel simpel 5 akkoorden : D Bm G A.
Ik begin met soleren in D Aeolish (powerchord dus ik speel mineur, klinkt leuker als ionisch)
dan hoor ik dat de Bm eraan komt, en klinkt mijn D aeolisch niet lekker meer, mede omdat ik op de G snaar in D aeolisch een C speel en in Bm moet dat een B zijn.
Dus bij die B fret ik bv de G snaar op de 4e fret, en speel vanaf daar gewoon weer Aeolisch, ik denk dan gewoon in stappen van 2 2 1 22 1 22 enz..
klopt dit?
@Mark
Jouw opmerking over het feit dat lydisch gewoon een kleurtje is van majeur vind ik heel goed. Natuurlijk is het de 4e trap van een majeur toonsoort, maar op de eerste trap kan deze ook heel goed klinken. Net als dorisch op de eerste trap majeur. Ik benader deze toonladders (net als phrygisch en mixolydisch) vanuit de 'standaard' majeur en mineur ladders waar ik een paar noten van verander.
Over Creep:
G: 1e trap
B: tussendominant naar Em
C: ondermediant van Em
Cm: 4e trap moll-dur (geleend uit G mineur)
Over jouw laatste majeur-mineur verhaal: vertrouw op je oren. De harmonie (de akkoorden) bepalen voor een groot deel hoe een melodie klinkt. De noot E op een C akkoord klinkt heel anders dan dezelfde noot op een Am of Em. Dus, ookal soleer/improviseer je maar in één ladder, wees er bewust van dat de harmonie wel verandert.
@Keesz
Ik vind het maf dat je voor D mineur kiest op de 1e trap. In D majeur zijn alle akkoorden prima te analyseren en blijf je gewoon binnen één toonsoort (I, VI, IV, V). Misschien moet je op het D akkoord eens proberen om pentatonisch majeur te spelen (1, 2, 3, 5, 6, 8).
Maar (!), je kan ook heel goed D mineur spelen op de 1e trap. Minder voor de hand liggend, maar misschien wel net zo mooi!
theoretisch neuzelen vind ik prachtig, maar uiteindelijk komt het toch altijd op hetzelfde neer: klinkt het?
dus als jij mineur wilt spelen over D Bm G A, laat je dan vooral niet tegenhouden door wat theoretisch wel of niet klopt (want eigenlijk klopt alles =P )
over creep:
bekijk de akkoordtonen eens op zich
G = g b d
B = b dis fis
C = c e g
Cm = c es g
wat je dus eigenlijk ziet gebeuren is een opbouw van spanning, d wordt dis, dis wordt e, en dan weer een ontspanning door terug te gaan naar es
het brilliante zit em eigenlijk in de basnoten
http://www.theshower.nl/~zeronine/loops/creep.html
(draai je balance knop naar links of rechts om alleen gitaar of bas te horen)
over kerktoonladders:
de ladders op zich zeggen eigenlijk helemaal nix
F lydisch over een C akkoord is namelijk gewoon C majeur, nix lydisch aan
dus het komt vooral neer op waar je welke ladder speelt, waarover
speel je de C majeur ladder over een F akkoord, dan klinkt dat samen lydisch
speel je de C majeur ladder over een Dm akkoord, dan klinkt dat samen dorisch
snap je?
Oke bedankt!, Ik durf soms niet op mijn oren te vertrouwen als ik bang ben dat ik de theorie niet snap. Dat zit ik met die ladders te klooien (in mijn eentje) en dan denk ik. Het is allemaal gewoon groot, A-groot, B-Groot, Cis groot. Maar nu snap ik hoe het werkt. Ik ga wat experimenteren met een eenvoudig accoorden schema. Kijken wat er gebeurd met de klank van een ladder wanneer je overgaat van een C-majeur naar een D-mineur enz. Ik kan weer maanden vooruit!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ReinoutV
Mark