mijn betaling is al onderweg :)
Printable View
mijn betaling is al onderweg :)
aha mijne nu ook!
Ik heb eens zitten kijken en als je een standaard 19" behuizing neemt (Conrad binnenbreedte 438) red je het net als je geen enkel soldeerpuntje overslaat en de extra punten ook weglaat. Ik ben dan uitgegaan van zo'n standaard klemmenstrook met een oogjesafstand van 0,8 mm.
Maar er is volgens mij hier en daar nog wat winst te behalen. Ik zie dat Simon hier en daar componentjes schuin tussen twee punten heeft geplaatst en wij alles netjes recht op zijn plaats hebben geplaatst. Als we dat ook zo doen kunnen we nog een paar centimeters winst halen, mits we ook die dikke filterelko's met een tywrappie onder het board plaatsen waardoor er genoeg ruimte is om alle weerstandjes lekker bij elkaar te proppen zonder punten over te slaan. Tevens heeft ie het handig gedaan met die weerstandjes van de toonregeling.
Volgens mij gaat het helemaal goed komen! Ik zal het nog een keertje aanpassen. En Hugo heb je al over het schakelgedeelte wat ín het voetpedaal moet nagedacht?
Het schakelgedeelte in de voetschakelaar staat voor vandaag op het menu.
De lengte van de strips zijn 250 mm, in de tekening zijn het er 26 dus we moeten er 1 onbenut blijven. Wat we ook kunnen doen is twee componenten die parallel zijn op 1 aansluiting zetten bijv. bij C16 en R30.
Ik heb trouwens ook smallere terminal strips besteld, voor de zekerheid.
Kan je mij nog een illustrator bestand sturen dan kan ik ook nog wat aanpassen.
Fijn weekend
Ok ik heb ze gezien die strips, de punten hebben een onderlinge afstand van 1 cm. Ik zou namelijk die van 8 mm niet gebruiken, die zijn wat minder stevig. Jammer, want 1 cm is ook wel een beetje lomp. Het beste zou zelf een turret-board kunnen maken, maar ja dan ben je weer even bezig.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hugo
Dus uitgaande van 1 cm en een behuizing-binnenmaat van 438 mm kunnen we dus met wat speling maximaal maar 42 punten gebruiken.
http://www.musikding.de/images/bp1.jpg
Als de buizen ook nog een beetje in de buurt van het board moeten zullen die dus eigenlijk ook in de volle lengte van de behuizing moeten komen. Misschien moeten we dan ook maar overwegen om de buizen rechtop te zetten als dat past in de hoogte. Stom dat we hier allemaal niet eerder aan hebben gedacht. Vervelende 19" behuizing ook...
Jij ook fijn weekend.
http://home.casema.nl/hartm294/pics/...out%20v3.4.pdf
Allright hier is ie; ik heb het kunnen reduceren tot 41 soldeerpunten, dan hou je in totaal dus ongeveer 38 mm over, gedeeld door twee is dat 19 mm aan beide kanten. Ruim voldoende denk ik.
Dit is voorlopig mijn laatste wijziging, want het is een rotwerkje al die zooi opschuiven.
We moeten nog wel even meten of de buizen er liggend inpassen want dat is afhankelijk van de transformator en de buisvoeten. Gebruik je wel van die voeten met een kraag en afschermhuls? Dat houdt brom van de trafo buiten.
Okee nu die schakelzooi nog even afmaken en dan kan je beginnen. Ik zou dat ook zo compact mogelijk houden.
Groetjes!
Edit: Hier nog wat werk van die maat van Peter Diezel, Olaf Krampe. Hij heeft ook zoiets gemaakt. http://www.thinlizzy.de/html/preamp.html
Ah Cool, ik zal er nog even doorheen lopen, 19 mm lijkt mij zat. Ik wil de buizen plat plaatsen dan heb ik wat meer overzicht, ik verwacht niet dat het in 1 keer werkt dus een beetje overzicht heb ik dan wel nodig. De buisvoeten heb inderdaad een beschermhuls, ik verwacht volgende week de onderdelen binnen te hebben.
De site van Olaf ken ik inderdaad, hij heeft het schema ook iets aangepast, of eigenlijk Peter, en gebruikt alleen het lead en crunch kanaal.
Ik ben ook begonnen met de footswitch maar snap nog niet helemaal hoe dat werkt, en heb het nog niet netjes op een boardje kunnen plaatsen. Komt later wel, er komt een draaischakelaar op voor de verschillende kanalen, een voetschakelaar komt later wel. Het schakelgebeuren is volgens mij goed zo.
Wederom bedankt,
Hugo
Ziet er cool uit allemaal.
Lijkt me vet om te zien hoe jullie zo'n ding bouwen.
@ Geronimo: Jij hebt toch al eens een SLO/Recto/5150 kloon gemaakt?
Is het moeilijk om een single channel preamp te maken op basis van het Red kanaal op een recto? Of zijn daar moeilijk schema's van te vinden?
Damn Floris,
Ben er net doorheen gelopen dat was inderdaad heel wat werk, top gedaan! Heb maar 1 foutje kunnen ontdekken (R9 naar OI1A pin3). Kan niet wachten om te beginnen, heb net nog even naar het clipje van Olaf geluisterd dan is 1 van de redenen dat ik graag een dergelijke preamp wil bouwen. Meeste clips van DIY spul klinkt toch een stuk minder vet, maar de clip van Olaf vind ik heel erg lekker klinken.
Aart, check hier eens
http://www.schematicheaven.com/mesaboogie.htm
Wat betreft plaatsing van de filter caps (voor A,B,C,E), trafo en buizen:
Stel dat je alle componenten op een lange strip doet (zoals Hugo,Geronimo), heb je een probleem mbt plaatsing van buizen en trafo: de draden tussen buizen en board wil je zo kort mogelijk houden. krijg je door de buizen over de hele breedte van 't chassis te verdelen. Maar dan zitten er een aantal (1a2) dicht bij de trafo in de buurt. Is weer een nadeel. In hoeverre je dan nog wat aan het voordeel van de filtercaps dicht bij resp. gainstage vraag ik mij af.
Het lijkt mij voordeliger om een korter preamp board te hebben, met de 6 buizen op een rijtje in de ene hoek, en een ander board met de filtercaps en trafo in de andere hoek. Nadeel: filtercaps ver van preamp board. Voordeel: geen buizen/preampboard dicht bij trafo; korte draden buis-preamp board. (Dit is trouwens dezelfde manier als Olaf Krampe, zie link Geronimo)
Het ultieme zou zijn om in 3D te gaan werken, in de hoogte dus. Heeft zo zijn duidelijke ontwerp-nadelen.
@ Geronimo: wat betreft mijn pre-board layout: ik ben benieuwd in hoeverre het gaat passen :) Er is geen rekening gehouden met de grootte van de onderdelen (m.n. de caps) dus ik ben benieuwd. De verwachting is dat er tijdens de bouw nog genoeg gaat veranderen qua ontwerp/layout dus heel veel zorgen maak ik me er niet over.