Het maakt niet uit! Let op je instellingen.
Mooie verhalen allemaal. Vergeet echter niet dat veel gitaristen hun geluid (Recto of pod, whatever) compleet verneuken door de middenfrequenties weg
te draaien. HALLO - IK ZEG HET NOG EEN KEER: gitaar IS mid.
Dus als je weer eens niet door de mix komt: te veel laag, te veel hoog, te weinig mid. Buizen of modelling? Maakt niet uit, als het over de mix gaat.
Mijn ervaring: als je gitaargeluid - alleenstaand - heel mooi is, ben je op de verkeerde weg. Smerig is het toverwoord, clean en distortion. Wel eens naar de Shadows geluisterd? dat is mooi klinkende muziek, en de gitaar klinkt mooi clean ten opzichte van de rest van de muziek. De meeste gitaristen zouden er echter voor kiezen een helderder, dieper, cleaner gitaargeluid te gebruiken. En daarom hoor je nooit meer iets van hen, bij wijze van spreken. Met distortion is het net zo: het typische "brute" metalgeluid bijvoorbeeld is voorzien van een "mid-scoop". Zompzompzomp. Luitjes, dat is alleen leuk voor op de CD. en dan alleen thuis! Heb je wel eens een metalplaat in een kroeg gehoord? Weinig gitaar, niet? Dat komt niet door het geroezemoes heen. Daar heeft Eddie Van Halen geen last van, die heeft zijn mids op 10. Kijk, ik vind Severe Torture een erg goede band. Ik heb zelfs twee keer met hen op een bill gestaan. Ik heb echter nooit live kunnen horen wat ze nu speelden. Welke noten? Akkoorden? Helaas, onhoorbaar. Je kon wel zien dat het erg cool was, die vingers vlogen over de hals. zeker die van de bassist, aardige vent bovendien! Bruut en opwindend was het zeker. Denk er het jouwe maar van.