met langere tennon heb je o.a. meer sustain, het klinkt ook imo uitgebalanceerder, en brult gewoon lekkerder. vind ik. ik voel t persoonlijk wel.
Printable View
met langere tennon heb je o.a. meer sustain, het klinkt ook imo uitgebalanceerder, en brult gewoon lekkerder. vind ik. ik voel t persoonlijk wel.
ik kan het beredeneren dat het zo zou moeten zijn alleen heb ik les pauls met en zonder lange tenon en het lukt mij niet om de verschillen die tussen deze gitaren zitten te wijten aan de tenon :-( (ik merk verschil als ik de pickups verwissel maar als ik de zelfde pups in de verschillende lp's zet dan wordt het moeilijker )
Grappig genoeg hebben veel van de " bekende" les Pauls een korte tenon
(bijvoorbeeld John Sykes, Zak Wylde, een aantal van Slash' Les Pauls)
dus blijkbaar spelen er toch ook nog andere factoren een rol in deze
@ Fred:
ja, maar zakk...das nie eerlijk. die dude gooit emg's in zijn gitaren. met emg's klinken alle gitaren hetzelfde (vind ik).
slash overigens, heeft alleen maar OUDE les pauls hoor. met long tennon. zn '59 replica heeft long tennon. zn signatures hebben long tennon. en zn andere gibsons ook.
maar bv Page, mijn grote held, heeft wel een gitaar met long tennon.
ik denk zelf niet dat een luisteraar het horen kan, maar dat de speler het zelf vooral voelt, tis een gevoelskwestie denk ik.
nee hoor slash heeft ook "nieuwe" les pauls :D
de les paul waar hij mee op Live * speelde was een norlin les paul (3 delige top en brede binding in de cutaway)
(ook in de norlin periode werden goede les pauls gebouwd)
ik vind het gewoon moeilijk te vergelijken, ik heb 2 heritage les pauls gehad (short tenon) zelfde pickups (SD 59) en die klinken beide anders
in de zelfde set up waarbij 1 van de 2 nagenoeg hetzelfde klinkt als mijn les paul met lange tenon
maar ik geloof best dat die van jouw heel erg goed klinkt hoor :)
Jimi Page heeft ook een norlin les paul met trilogy brug en die heeft ook een short tenon (maar nu. 1 en 2 zijn natuurlijk wel met long tenon)
Hallo allemaal, :lol:
Tjonge wat een discussie, weet het zelf niet, maar als ik het zo bekijk vanuit mijn technische opleiding gezien dan, heb je met een long tennon meer contactoppervlak tussen hals en body, wat idd meer sustain zou kunnen geven.Bij een kortere tennon juist andersom uiteraard.
Nu wil ik eigenlijk het liefst het "brullende " Gary moore geluid eruit kunnen halen, en zoals we allen weten ,heeft hij verschillende oude Gibbies, dus ik denk dat ik toch voor de long tennon ga.
Kan het nu nog wijzigen..... . :razz:
Bedankt en groetjes Charlotte . :wink:
ghehe, mijn LP custom is uit de Norlinperiode, en als ik er even andere pups inzet (doe ik niet) klinkt ie echt subliem. met deze pafs ben ik al heel blij.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
trilogy brug? wat is dat voor iets...
een trilogy brug is een hele lelijke brug waarmee je snel verschillende stemmingen kan maken
omdat jimmy page regelmatig in open stemmingen speelt is het voor hem wel handig dat hij de stemming snel kan wisselen, ik pak gewoon een andere gitaar (zou hij ook moeten doen :-D)
ok....zoiets als dat autotuning systeem? peter frampton had t gebruikt op bospop weet ik...ziet eruit als een soort MEGA-tremsysteem, maar dan zonder...de tremfunctie :D en dan zit er naast de puptoggle een soort kasje met een hoop knoppies dat je je " stemming" kunt kiezen oid.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
zoiets dus?
purcies :-D
Hallo Luitjes, :razz:
Ik heb de knoop maar doorgehakt en toch een long tennon in mijn LP to be gemaakt, heb de laatste foto's weer op mijn site staan. :wink:
Ook heb ik inmiddels mijn " gitaardok " bekleed met skai .
Ziet er gaaf uit nu,al zeg ik het zelf.
Hoop komende week te starten met de neck..... .
groetjes Charlotte . :wink: