Ik zou tussen 240 en 1200 grit zeker nog schuren met 320, 600, 800 en 1000 grit. Iedere grit hoger schuurt de ‘krassen’ van de grit lager weg. Zo krijg je een mooi glad oppervlak. Met 1200 grit krassen van 240 grit wegschuren gaat imo bijna niet.
Printable View
Ik zou tussen 240 en 1200 grit zeker nog schuren met 320, 600, 800 en 1000 grit. Iedere grit hoger schuurt de ‘krassen’ van de grit lager weg. Zo krijg je een mooi glad oppervlak. Met 1200 grit krassen van 240 grit wegschuren gaat imo bijna niet.
Ik vind de top wel mooi gelukt hoor! Als je deze zo glimmend kunt krijgen wordt ie best mooi!
Thanks guys! Ik ga nog wat tussenmaatjes schuurpapier halen en kijken of het nog wat strakker kan worden. Heb nog genoeg voor in ieder geval één laag transparant, waarschijnlijk wel twee.
Ondanks dat de top niet zo gepland was, vind ik ‘m toch wel cool! Ik speel nog wel met het idee de achterkant donker walnut of zo te lakken. Daar denk ik nog even over na. Vind de lichte achterkant ook wel weer iets eigens hebben, maar wel ongebruikelijk.
Ben inmiddels wel goed geworden in binding schrapen, haha!
Tussen de lagen nitro moet je niet schuren. De nitro lagen ‘smelten’ in elkaar. Na de laatste laag nitro lak moet je de lak minstens twee weken goed laten drogen, en daarna schuur je alles glad met 320 - 400 - 600 - 800 - 1000 - 1200 - 1500 - 2000 grit, liefst nat. Daarna polijst je de gitaar nog. Ik deed dat met de hand, met Colad OneStepReady polijstpasta en katoenen doekjes (van een oud laken bijvoorbeeld).
Ah ok... ik heb nu lichtjes geschuurd (echt heel licht) tussen de lagen, vnl om stofjes te verwijderen.
Ja, polijsten heb ik nu ook met de hand gedaan, katoenen doeken met Velma Scratch Remover.
Denk je dat ik nu nog een paar lagen nitro kan toevoegen en dan weer opnieuw kan schuren (met extra stappen grits) en weer polijsten? Wordt het dan strakker denk je?
Ja, dat kan zeker. Tussendoor schuren is ook geen ramp hoor. Iedere laag nitro versmelt met de vorige, dus schuren is niet nodig. Je vult met iedere nieuwe laag ook steeds iets meer van de poriën op, hoewel dat alleen maar met heel veel lagen totaal gaat lukken als je geen poriënvuller gebruikt hebt. Maar: schuur en polijst pas 14 dagen ná je laatste laag nitro !
Okay dan wordt dat het plan. Thanks!
Ik heb van Fred Dons geleerd dat je prima tussen elke laag nitro kan schuren. Je schuurt alle stofjes en pluisjes etc dan uit je lak, en je vlakt de lak ook direct dus uiteindelijk ben je sneller klaar met polijsten.
Je kan elke olie laklag mits uitgehard schuren, of het je eerste, laatste of tussentijds is doet niet terzake.
Is dat met de huidige celluloselakken niet anders dan vroegah?