Kan me je irritatie voorstellen, maar iemand mag toch het recht hebben te bieden, af te wegen en toch verder te kijken?
Hoe vaak kom ik het zelf in de industriële markt niet tegen? Zo werkt de commercie ook joh!
Printable View
Kan me je irritatie voorstellen, maar iemand mag toch het recht hebben te bieden, af te wegen en toch verder te kijken?
Hoe vaak kom ik het zelf in de industriële markt niet tegen? Zo werkt de commercie ook joh!
Als iemand biedt, je gaat akkoord en iemand trekt zich terug... dan heb ik ook zoiets van: Bied dan niet.
Maak dan kenbaar dat je serieuze belangstelling hebt en heb dat dan ook, laat de prijs nog 'open' (meestal is er toch wel een richtprijs bekend) en kom tijdens de bezichtiging iets overeen of niet. Het hoeft niet automatisch afdingen of zeveren te betekenen.
Een vraag stellen kan beter voor het bieden, ja. Toch vind ik het niet zo erg als er serieuze interesse is en iemand vraagt na het bieden nog wat. Ook niet elke advertentie is even duidelijk. Is er geen serieuze interesse (hoe sneu ben je als je kennelijk de hele dag voor je hobby op Marktplaats gaat bieden?) dan jaagt zo'n persoon wel de andere geïnteresseerden weg.
Ik ben altijd zuinig op mijn spullen, maar zet het wel netjes in de advertentie mocht er iets aan schelen. Vind het dan wel heel vervelend als mensen nadat een prijs is afgesproken fysiek toch weer proberen af te dingen op die punten of zoeken naar minuscule details. Een element wiebelde eens een klein beetje. Of ik dan maar een paar tientjes wou zakken, terwijl ik al minder dan de helft van de nieuwprijs vroeg. Ga buiten spelen, ik ben geen muziekwinkel met nieuwe spullen.
Mankementen vermelden doet trouwens ook lang niet iedereen (zeker bij auto's bijvoorbeeld). Dan ben je wel mooi je reiskosten kwijt. Dat is dan geen oplichting, maar je bent de boel wel aan het belazeren.
O, maar die zijn er hoor.
Ik heb weleens een bod gehad van een bieder die achteraf bekende gewoon lukraak op meerdere advertenties te bieden in de hoop dat iemand met een belachelijk laag bod akkoord gaat. Je moet dan ook niet gek opkijken als zo'n bieder het dan zelf meteen weer te koop zet voor een hogere prijs. Laatst een akkefietje gehad met een handelaar die zich voordeed als particulier en dacht een koopje te scoren en het zelf in z'n winkel weer te koop te zetten. Ik kwam er achter omdat ie ineens onder bedrijfsnaam ging communiceren. Ik ging googlen en kwam bij z'n in- en verkoopbedrijf uit.
Ook heb ik al een paar keer onrealistische biedingen boven mijn vraagprijs gehad en vervolgens geen enkele reaktie meer. Ik verdenk diegene ervan hetzelfde als ik te koop te hebben. Door zo'n bod kan niemand anders meer lager dan dat fakebod bieden en maakt hij zelf meer kans.
sneu of uitgekookt...
Dan kun je tegenwoordig gewoon het bod weer verwijderen. Dus dat hoeft dan maar van korte duur te zijn.
Ik verkoop ook regelmatig dingetjes op MP. Toevallig vorige week mijn auto nog verkocht. Maar zet er altijd mijn telefoonnummer bij. Met reageren op een ad zet ik ook altijd mijn telefoonnummer in de mail. Ook zet ik in mijn ads (als het de moeite waard is zoals bij de auto, niet bij een paar schoenen van een tientje) dat er op onzinbiedingen simpelweg niet gereageerd wordt, en het bod wordt verwijderd. Zo had ik een bod op de auto van de helft van de vraagprijs... Heb de MP-app en mail op mijn telefoon ingesteld, dus kreeg meteen een mailtje dat het bod was gedaan, MP geopend en bod verwijderd.
Meegemaakt: klant geeft aan "prijs is nog net te hoog, als jullie er x vanaf kunnen doen, dan heb ik de voorkeur voor jullie". Na goed nadenken en intern overleg x eraf gedaan. Dan via de markt horen dat de klus toch aan een concurrent is gegund, zelf na moeten bellen om dat te horen "ja, na jullie nieuwe offerte kon er bij die andere partij toch ook nog wat vanaf."
Klant bleek dat wel vaker te doen en kreeg op die manier op een gegeven moment een slechte naam in de markt. Gevolg: een paar keer deksel op de neus gekregen bij een spoedklus (niemand wilde meer hard voor hun lopen) en uiteindelijk was inkoper bij de klant zijn baan kwijt.
Ach zolang je als handelaar ook maar eerlij blijft is daar niks mis mee, ik koop ook op via marktplaats en verkoop het net zo makkelijk weer (en ja ik ben handelaar zolangzamerhand).
Maar ik biedt wel redelijk naar waarde en als een vraagprijs echt laag is dan betaal ik dat gewoon.
Als mensen meerdere dingen te koop hebben dan vraag ik gewoon wat ze voor het totaal willen hebben.
Inderdaad lijkt het er ook steeds meer op dat mensen advertenties van andere blokkeren door een hoog bod en ik vermoed ook dat men zelf ook dat artikel te koop heeft, heel jammer.
dat laatste heb ik deze week meegemaakt, ik wilde een noisgate kopen, stond er een bod van 65 euro, ik dacht: dan koop ik hem wel nieuw dus ik een nieuwe besteld, volgende dag: bod weg
godverdegodevr
had ik hem dus waarschijnlijk voor 50 euro gewoon op kennen halen
Dat wat jij schetst is heel herkenbaar voor bijvoorbeeld de weg en waterbouw. Als jou offerte maar een deel was van een totaal werk, dan kan de klant met een smoes gebracht hebben dat hij bij die ander nog goedkoper was. Ook komt gunning in die branche om de hoek kijken. Schimmige wereld die bouw en door dit soort praktijken werken die bedrijven onder de prijs waardoor aan het eind van de rit er toch mensen uit moeten.
Ook een leuke:
Iemand biedt gitaar aan met notk.
Ik stuur een mail met de vraag: wat is de vraagprijs.
Antwoord: ik noem geen vraagprijs, je weet zelf wel wat deze briljante gitaar waard is.
Dan zakt m'n broek af. Hoeveel gitaren staan er wel niet te koop. Als je een normale vraag krijgt over je te verkopen object dan kun je toch normaal antwoord geven?
Heb de verkoper veel succes gewenst met de verkoop.
Ik heb echt geen zin in een eindeloos hoger/lager spelletje.
Niet een hand vol maar een land vol met les pauls....
Groeten,
Dunhill