..nee, ik moet toch even een plaatje zien denk ik :D:D
Printable View
..nee, ik moet toch even een plaatje zien denk ik :D:D
Mark, ik stel voor dat we de discussie voortzetten in dit draadje. Ik voorzie dat het steeds minder met de Axe te maken zal hebben :P.
Ik kom zeker even kijken.
Aha, dat is leuk!
Vraagje over powers amps (eindtrap) voor de Axe FX Ultra:
Ik schakel binnenkort over op een Ultra, maar wil hem wel perfect kunnen gebruiken op een Marshall 1960 cab met V30's. Ik lees nu zo veel verschillende meningen over verschillende eindtrappen, maar ik begrijp eigenlijk niet wat het verschil is tussen bijvoorbeeld een Peavey Classic 60 en een Peavey Classic 60/60. De ene is natuurlijk mono, de andere stereo, maar wat heeft dat precies voor gevolgen?
Ik heb vroeger altijd op een 5150 gespeeld, en zou, met behulp van de power amp, het liefst zo dicht mogelijk in die trend blijven zitten. Ik twijfel eigenlijk vooral tussen de power amps van Mesa (50/50 met name) en die van Peavey.
En stel dat ik dan zo'n 60/60 zou kopen; zijn die dan ook mono bruikbaar op 120 watt? Dus zoals ik gewoon was bij mijn 5150? Of hoe wordt dat meestal opgelost door de ervaren gebruikers alhier? :)
Alvast bedankt!
Mijn 60/60 kan alleen stereo, er zit geen brugmogelijkheid op. Weet niet of dat bij alle 60/60's zo is. Ik wist ook niet dat er een mono 60 is, wel een 120. En de 50/50 in verschillende uitvoeringen.
Maar wat voor gevolgen heeft het nu of een poweramp stereo of mono is? Dat er twee afzonderlijke cab op aangesloten kunnen worden? Dus telkens à 60 watt bij de Classic 60/60?
Als ik het dan goed begrijp, kan ik ook niet mijn 1 1960 cab aansluiten op een 60/60, omdat die poweramp stereo is? Ik zie het namelijk niet zitten om nu plots met 2 cabs te gaan spelen... :)
Bij de 60/60 moeten er twee sets speakers aangesloten worden omdat er maar een power/standby-knop is. Een buizeneindversterker moet immers altijd aangesloten zijn op een speaker. Bij stereo eindversterkers die per kant aan en uit kunnen worden gezet kun je gewoon een van de beide eindtrappen gebruiken en de andere uit laten.
Ik weet niet of jouw cab een stereo/mono-aansluiting heeft zoals veel nieuwere Marshall cabs? Dan zou je beide kanten van de eindtrap elk op een van de stereo-aansluitingen in je cab kunnen zetten.
Je cab hoeft natuurlijk geen 60 watt te zijn, moet wel minstens 60 watt kunnen verstouwen. Maar dat haal je met 2V30's per kanaal makkelijk.
Aha! Nu begrijp ik het. Mijn 1960 heeft inderdaad gewoon 2 stereo ingangen. Ik neem aan dat er qua tone dan eigenlijk niets veranderd?
Hoe moet ik dan het verschil in vermogen opvatten tussen mijn oude 5150 (100 watt) en die Classic 60/60? Kan ik stellen dat een Classic 60/60, in stereo aangesloten op mijn 1960 cab, 2 keer 60 watt levert en dus qua vermogen overeenkomt met een versterker van 120 watt? Of kan ik dit niet zomaar optellen en zit ik eerder met een vermogen van 60?
Het zit namelijk zo dat ik momenteel zéker niet meer vermogen nodig heb dan die 100 watt van mijn oude 5150. Ik wil ook op lagere volumes nog een goede tone hebben. (Nuja, is dat eigenlijk nog wel relevant wanneer ik een Axe FX koop? Echte buizenversterkers klinken wat beter als ze goed kunnen gloeien, dat is misschien niet meer zo bij een digitale voorversterker?)
Alleszins thanks voor de info! :)
Het stereo gebeuren maakt qua geluid niet uit lijkt mij. Twee keer 60 watt zal ongeveer even luid zijn als een keer 120, maakt niet zoveel uit, het gaat hard zat, zeker met V30's eronder met hun hoge rendement.
Op lage volumes een goed geluid, denk niet dat dat een groot probleem zal zijn. Je maakt het geluid inclusief eindtrapverzadiging in je Axe, het zou eerder een probleem zijn als de boel wel heel hard moest, dan krijg je ook nog de compressie van een hardwerkende echte buizen-eindtrap erbij. In de Axe de speakersim uit en proberen lijkt mij. Een buizeneindtrap moet een beetje op zijn donder krijgen om echt te gaan klinken, hangt er ook nog vanaf of je qua voorversterker met high-gain geluiden werkt of met low-gain. Met de Axe denk ik dat je het geluid zoveel mogelijk moet maken in de Axe en dan zo neutraal mogelijk doorversterken. Een buizen eindtrap lijkt mij wat dubbelop, maar het blijft een kwestie van proberen.
Vorig jaar had mijn gewone voorversterker problemen, toen heb ik mijn oude Tonelab (eerste versie) een poosje voor mijn 60/60 gehangen. Als speakerkast een Engl Standard, moet zeggen dat ik het eigenlijk verrassend goed vond klinken, er kwam alleen veel te veel laag uit, kon ik er ook niet lekker uit draaien.