Oeh ... interessant! Maar ehm, zit er ook een DVD-handleiding bij? ;)
Als het goed is zit er een heel boekwerk en een schema hoe er mee om te gaan. En anders kun je leuke boekjes downloaden van mijn site. Mocht hij defect raken is hij heel simpel opgebouwd met goed verkrijgbare onderdelen. Zo'n 25 jaar terug heb ik zo'n ding nieuw gekocht en flink aantal jaren plezier van gehad. Heb je meer aan dan een DVD.
Ik zou 'm graag kopen, maar ik moet eigenlijk alles wat ik hier heb aan elektronica opruimen om ons appartement te koop te kunnen zetten. De scope zou dan misschien wel voor lange tijd "in opslag" moeten gaan. Dan kan ik beter een oscilloscope kopen als we een nieuw huis hebben ...
Hoe jammer ook. :|
Tja....keuzes he!
Ik heb afgelopen weekend mijn JMP 2204 onder handen genomen omdat ik 'm achteruit vond gaan qua klank, vooral in het laag. Dus: de 50/50uF F&T bekerelco's die hier al een tijdje klaar lagen er in (ter vervanging van de originele DALY's), nieuwe F&T 10uF bias caps (de oude Frako's kwamen nog uit W. Germany) en nu ik toch bezig was: nieuwe Belton eindbuisvoeten en shielded wire op de inputs van V1. Kon er ook eindelijk per buisvoet een 1R op om de bias wat makkelijker in te stellen dan met de bias-adapter waar dit topic mee begon.
De JJ EL34L's heb ik er halverwege 2011 in gezet en volgens mijn aantekeningen op 39.2 en 39.6 gebiast. Eens kijken wat ze nu doen: V4 is 39.7 :ok: en V5 ... 30.2 :???:
Om uit te sluiten dat er iets mis is met de buisvoeten heb ik ze gewisseld, en de 25% mismatchte bias verhuist ook netjes mee.
Kan een buis zoveel verlopen in 2 jaar gemiddeld gebruik? Slecht exemplaar? Weggooien?
Edit: biasberekening: 25W/396V*.65 = 41mA
Volgens de Internets is 5mA een acceptabele mismatch en soms zelfs wenselijk omdat er meer "harmonics" doorkomen. Te veel mismatch gaat ten koste van je laag en de DC-offset in je OT kan hij niet leuk vinden.
De meeste van mijn EL34 amps zijn in opslag, maar ga proberen met de twee EL34L's van mijn 4104 combo twee setjes te "matchen" die binnen de 5mA blijven.
Ja joh, dat komt nu eenmaal voor, soms zelfs al na een paar maanden, of - echt waar! - na 24 werkuren.
Net als bij mensen veroudert de ene buis anders, sneller dan de andere.
Als je filosofisch bent aangelegd, kun je nog veel meer analogieën tussen mensch & buis bedenken...
Dat is denk ik de reden, dat we er zo gek op zijn ( en er van worden...).
Ik heb na het terugplaatsen van de buizen de bias afgeregeld op de hoogste waarde dus weet helaas niet of ze beiden een andere kant opgedrift zijn of dat er 1 flink aan het driften is geslagen.
Stopt zo'n "drift" op gegeven moment, of blijven ze dat de rest van hun leven doen?
Ik markeer in ieder geval een jaarlijkse check op mijn agenda voor al mijn versterkers ;)
Yep! als ie stuk is :)
Zoals elk onderdeel onderhevig is aan slijtage geldt dat ook voor buizen en de hedendaagse productie is er ook niet beter op geworden. Als een buis nog helemaal niet ingebrand is, dan gaan ze meestal eerst als een jojo op en neer en daarna stabileren ze zich. Tenminste die NOS 6V6 buizen die ik heb. En sommige klanten draaien er nu elke week met een optreden mee sinds 2005. En daar zit het kwaliteits verschil in. Kan best dat je een minder goede buis hebt gekregen. Kan ook dat ie over 20 jaar nog stabiel is en de anderen zijn gaan lopen.
Maar zelfs een drift van enkele mA zegt nog niets over het gedrag. Je gaat er nu van uit dat de curves verder gelijk zijn en dat is vrijwel nooit het geval. Dan moet je al met een curve tracer aan de gang voor elke buis en ze dan over elkaar leggen. Pas als die curves gelijk zijn dan heb je 99% kans dat de buizen echt identiek zijn.
Vandaar dat goed gematchde buizen 2 parameters hebben nl. versterking (S of in muOhmos) en stroom. Dan is de kans op gelijkheid al groter. Veel fabrikanten leveren alleen maar gelijke plaatstroom.
En voor beter gematchde buizen wil men niet betalen.
Maar waar maak je je druk over :) zolang hij goed klinkt en niet harder begint te hummen (tekenen van een mismatch)