Vast wel! :seriousf:
Printable View
Vast wel! :seriousf:
Vast wel! :seriousf:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MarkF
Daar twijfel ik ook niet aan ;)
Nu ik toch al bezig was, en voor de volledigheid, nog het volgende om te overwegen.
Naarmate je het volume van de gitaar dichtdraait, komt een steeds groter deel van de weerstand van de potmeter in serie te staan met het circuit. Het stuk dat 'overblijft' als de sleper in de tekening hieronder naar beneden wordt verplaatst:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PFOJJMQ6-D.jpg
Zo'n weerstand in serie hoor je vooral als een verlies aan hoge tonen (ik heb op één van mijn gitaren zelfs op die manier een toonregeling gemaakt; puur een weerstand die je in serie kunt draaien). Het grootste verlies aan volume heb je pas op het allerlaatste stukje van het bereik van de potmeter; er zijn maar een paar kOhm nodig om nog een duidelijk hoorbaar signaal over te laten, zeker als je dat stuk weerstand in serie omzeilt door het kort te sluiten.
Allemaal in de praktijk uitgeprobeerd.
Als je nu een hele zware potmeter neemt, omdat je graag zo min mogelijk hoog verliest bij het volume op 10, heb je dus bij het terugdraaien van het volume eerst een heel stuk dat vooral hoog opsoupeert.
Als je dat als een nadeel ervaart, kun je tussen de sleper en de hete (linker) kant van de potmeter een 'treble bleed' zetten; een condensator, al dan niet uitgerust met een weerstand naar smaak, die hoge tonen laat passeren voorbij dat stuk weerstand dat in serie komt te staan.
Ik hoop dat het iets toevoegt ;)
Dat moet ik maar eens op mijn gemak doorlezen om te kijken of ik het kan volgen ;-).
@ Hassent; ik zal tzt wel eens een avondje komen bomen onder het genot van een koude rakker, haha
Groet, Mark
ik loop met het idee om een heel simple gitaar te maken, met 1 humbucker
in de brug positie,
de bedoeling is om er met een simpele 3 standen schakelaar er een
paar condensators bij de tonecontrol te zetten, zodat ik virtueel een brug en nek element heb, als ik het goed uitleg te minste,treble en bass cut
het idee is een gretsch toneswitch met een pot.
als het goed is staat hier onder een link naar een pdf die ik getekent heb van wat de bedoeling is,
kan iemand die beter met spanning om kan gaan me laten weten of dit werkt,
en welke condensator ik moet gebruiken voor C1 en C2
zelf dacht ik aan een 2,2nF voor beide,
in 1 stand heb ik dan c1 +c2 samen 4,4 wat ongeveer gebruikelijk is voor een hb.
de andere stand C2+r1
de weerstand R1 ongeveer 2k5 om wat output van t element te halen,
middenstand zonder tone control enkel c2
http://cid-df38e4b9bccc6fa2.office.l...i%20wiring.pdf
omdat ik toch 4 knoppen op de body wil is er een schakelaar toegevoegt die een ingebouwd effect schakelt,
een electra distortion met gainpot, als je voor de eerste keer een effect in wilt bouwen lijkt me dit wel leuk, een heel klein, eenvoudig ding, wat in ik geloof in de begin jaren 80 of eind 70 door electra werd ingebouwd, en laten veel distortions van zijn afgeleid (zoals cot50), dus ook veel te verbouwen is.
zodra de bouw start open ik wel een volg t bouwprocces
ik hoop dat ik t in het goede subforum heb gezet
Ik ben zo vrij geweest een deel van je schema na te tekenen op een voor mij wat gebruikelijkere manier:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UZOZBDAA.jpg
Als ik het goed zie, gaat op deze manier het signaal van je pickup altijd door minstens één of door beide condensatoren. Ze staan in serie met de pickup en zullen dus, afhankelijk van de waarde, een deel van de lage tonen eruit halen.
Er is geen bypass van de schakeling.
Is dat wat je voor ogen hebt?
In zijn algemeenheid: voor het bepalen van bruikbare waardes van condensatoren en weerstanden zou ik een zg. 'assortiment' kopen, dan heb je voor 10 of 15 euro een hele bak van die dingen.
PS:
Zoals je de toonpot nu hebt aangesloten, gaat ie als een volumeknop werken.
klop dat is het idee of het werkt weet ik niet, als c2 klein genoeg is gaat er altijd een beetje laag weg,
dan moet ik alleen de tonepot anders doen, 2 volume is onzin
de body word vuren met massonite, de hals moet ik nog zoeken,
net wat ik ga vinden, zal dus wel een donkerklinkende soort worden
zit te denken aan eiken omdat ik nog nooit een hals heb gemaakt is het mooi om te proberen of hij recht blijft met een stuk vierkant alu,
zoals de 1e dano's
vandaar c2 altijd, maar misschien wel kleiner als 2,2 nf
een bak kopen is een goed idee, vallen er denk ik nog wel een paar pedaaltjes uit
Ik zou het eerder bijvoorbeeld zo aanpakken:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VPLDOFVU.jpg
Met de potmeter kun je dan het hele hoogdoorlaatfilter omzeilen en met de schakelaar kun je kiezen tussen één of beide condensatoren.
Blijft echter het feit dat beide standen met ingeschakeld filter dunner, minder bassig, zullen klinken dan het kale signaal; ik betwijfel of dat gaat klinken in de richting van een midden- of hals element.
Eerder zou ik dan nog een spoel in serie zetten met de condensatoren zodat er een 'mid cut' filter ontstaat. Zoiets bijvoorbeeld.
EDIT:
Dat laatste zeg ik verkeerd: om met een condensator en een spoel in serie een mid cut filter te maken, moet je dat setje parallel aan het element zetten. Als je het in serie zet met het element wordt het een mid pass filter; dan hou je nog minder frequenties over.
ik denk dat ik er beter eerst een schema van een esquire in kan maken, luisteren hoe het klinkt en van daar uit gaan veranderen, met de condensators
toch bedankt voor t mee kijken
Ik ben bezig mn stratje te rewiren met een heel simple schema van seymour duncan met 1 humbucker, 1 volume 1 tone en kill switch. Nu is het probleem dat als ik de gitaar inplug hij heel erg bromt, opzich valt het bij clean nog wel mee maar als ik een beetje distortion gebruik is het heel erg. Als ik de kill switch op uit zet is hij wel gewoon stil. kan iemand me misschien helpen?