-
Check even of de slots van jou fretboard overeenkomen met de getekende fretjes op het plan.
Dat fretboard is je basis. Als je de hals incl fretboard gemonteerd hebt. Meet je de afstand van de kam naar de 12e fret. Deze afstand meet je ook naar waar je brug moet komen (+ compensatie) Zo klopt de scale.
Langs het fretboard leg je een profiel dat recht is. Bij de brugpositie teken je dat af. Aan beide kanten. Het midden van die twee lijnen is de middenlijn.
Mijn ervaring is dat het verlijmen van de hals soms niet helemaal in het lood is. Op deze manier voorkom je dat je snaren scheef lopen.
uh ik hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Gebruik de tekening voor de vorm van de body, hals en kop (evt dus aanpassen) maar gebruik je toets als basis om te bepalen waar je brug komt. Daarom is het verstandig om dat dus pas te doen als je hals bevestigd is.
-
Bedankt voor de tip! Ik begrijp het volledig wat je bedoelt.
Zonet even bezig geweest met de afmeting van het hout dat ik ga bestellen en dit is het geworden.
http://i69.photobucket.com/albums/i4...outLesPaul.jpg
Voor zover ik weet en kan nameten moet het lukken met deze afmetingen.
Enkel voor de neck tennon weet ik niet of het gaat lukken met de 10cm die ik voorzien heb. Zoals je ook kan zien maak ik de body en de top uit 2 delen die terug aan elkaar gelijmd dienen te worden. Barno zei ook van de top al meteen op maat te laten schaven, bij deze is die dus al meteen 17mm en de body 45mm. Als iemand deze maten even kan bevestigen (vooral voor de nek en kop dus), dan bel ik even naar mijn houthandelaar.
-
Hoi Valoosj ,
De Mahonie body is origineel 5 cm dik, maar als je hem geschaafd 4,5 hebt,zou ik er niet wakker van liggen,scheeld alleen al in gewicht.
De top is volgens tekening exact 17mm op het dikste deel.
de hals kun je ruim uit de balk halen van 10x10 bij 80 cm, dan heb je genoeg speling,zelf ga ik ook altijd van een balk 10x 10 uit.
Succes,groetjes Charlotte :lp:
-
Dank je wel Charlotte!
Veel beterschap gewenst trouwens. :)
-
Aangezien iemand hier zei dat het plan van Stewmac te groot is, dit scheelt hem volgens de pdf met guitar building plans 4,5mm. Lijkt me gewoon een typfout in de pdf waar 330,5mm staat. Ik meet 335mm op mijn stewmac plan.
De 438mm klopt op zowel de pfd als het plan. Bij deze ga ik beginnen aan de mallen, morgen hout kopen!
Edit: het was dus Niekb. Die 4,5mm kan er toch niet voor zorgen dat de LP niet in een koffer past?
-
-
Die 4,5 mm kan daar dus wel voor zorgen. Als je een pinnetje hebt van 2 mm past het ook niet in een gat van 1,5 :satisfie:
Charlotte heeft dezelfde tekening gebruikt dus vraag haar eens of die van haar wel past in een case.
http://www.mylespaul.com/forums/luth...-mistakes.html
Mooi om te zien dat je gaat beginnen. Zorg ervoor dat je mal mooi strak is want dat scheelt je een hoop schuurwerk.
Veel plezier!
-
Hey Luitjes,
allereerst; je moet nooit gaan meten op een tekening en die maten overnemen,altijd uitmeten op je werkstuk adhv de maten die op de tekening staan.
idd,toen mijn eerste Lp klaar was,kreeg ik die niet in de koffer die ik gekocht had,het was een LP koffer van Gator.
het probleem was,dat de body aan de kant van de tailpiece te lang was, iets van 5 a 10 mm,verder paste hij precies.
Later nog eens kunnen passen in een originele gibson Lp koffer,en wat bleek,daar hield ik dus mooi die 5 a 10 mm weer over,dus de maten van de gitaar klopten wel,echter de Gator koffers hebben een kleine afwijking.
Ik heb het opgelost door het schuim aan de binnenzijde te verwijderen,en een aantal mm van de gitaar body af gehaald ( hij was gelukkig nog niet gelakt).
Voor de strap pin heb ik een gat gemaakt in de koffer,en aan de buitenzijde weer een afdekplaatje op gemaakt.
groetjes Charlotte :lp:
-
Als ik zo snel even lees op dat Les Paul forum staan er wel veel fouten op het Stewmac plan. Vanmiddag heb ik toch afgesproken met die vriend van de gitaarbouwschool in Boom, ik ga hem eens vragen of hij geen accuraat plan heeft.
-
Die gasten op dat forum bouwen nagenoeg allemaal exacte copien. Incl Gibson logo. Het is maar net wat je wil.
Als je een gewoon een lp wil bouwen kan je prima uit de voeten met het plan. Met wat eventuele aanpassingen. Wat Charlotte ook zegt alles uitmeten en tekenen. Jou fretboard als basis voor je scale en het komt helemaal goed.