Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
TJa, misschien is een boer laten dan toch niet zo'n goede vergelijking. Misschien moet ik het vergelijken met de muziek van de zangeres zonder naam ofzo. Stel je voor dat je op veel plaatsen zoals bij de kassa, op straat in de trein etc. continu deze (voor mij) vreselijke muziek hoort. Ja dat is mijn probleem, maar met mij het probleem van vele anderen. Het is namelijk auditieve milieuvervuiling. Ik kan namelijk geen oordopjes in doen de hele dag.
Laten we het even op een rijtje zetten. We zijn het erover eens dat Twents een streektaal is en niet op school wordt onderwezen. Dit geeft al aan dat het volledig nutteloos is. Want wat is het nut ervan? Buiten een paar pluimveehouders in Twente begrijpt niemand ook maar iets van wat je zegt.
Verder moet je eventjes goed relativeren en inzien in wat voor klein kutlandje we al leven hier in Nederland. Kortom het is al een privilege dat we nederlands kunnen praten. Immers zijn er buiten Nederland (Antillen, Suriname, zuid Afrika, Belgie) al weinig mensen die Nederlands kunnen.
Verder zijn er inmiddels de nodige mensen uit verschillende culturen in NL bijgekomen die ook nog (deels) proberen zich het Nederlands eigen te maken. Dan zijn er veel nederlanders die op het Nederlands van die mensen kritiek hebben maar zelf wel in een prehistorische oertaal spreken. Halve woorden inslikken, het hebben over 4 maand ipv maanden.... zucht. Je maakt het er voor die mensen ook niet makkelijker op om Nederlands te leren om nog maar te zwijgen over het feit dat je zo niet het goede voorbeeld geeft.
Wake up dude. Je leeft in 2008 en behalve je grootmoeder wil niemand die "taal"/oerklanken nog horen. Period!
En als de meeste twentenaren dan toch ABN kunnen, Please doe mij en 90-95% van de Nederlanders dat plezier en spreek dat dan ook!