Ik heb het idee dat ik een van de weinigen ben die heel die bied-onzin niet gebruik. Als ik iets zie op marktplaats o.i.d. dan mail ik altijd direct de verkoper.
Printable View
Ik heb het idee dat ik een van de weinigen ben die heel die bied-onzin niet gebruik. Als ik iets zie op marktplaats o.i.d. dan mail ik altijd direct de verkoper.
Nog iets aparts: je mag toch binnen 8 dagen iets terugbrengen/ruilen als het niet bevalt?
http://www.2dehands.be/muziek/muziek...qq=&afd=muziekCitaat:
Ik heb heb maandag gekocht in de Piens (15/8/2011) omdat ik zo overtuigd was van de klank. Ik ging echter net niet luid genoeg voor onze drummer. erg jammer.
Bij internet aankopen wel ja, maar bij winkels ook? Het zou de winkel sieren als ze het gewoon deden om beter met webshops te concureren, maar of ze het verplicht zijn?
dat scheelt per winkel, een winkel is in principe niet verplicht iets terug te nemen tenzij het niet functioneert zoals omschreven bij de verkoop
9 van de 10 keer heb ik prijs staan die ik hoop te krijgen en verder heb ik vrij bieden gewoon aan staan. Mocht er na een tijdje niemand mijn vraagprijs hebben geboden dan is er altijd een grote kans dat er een goed bod in de buurt zit. Al moet ik zeggen dat al mijn verkopen zijn gedaan aan mensen die of hebben gemaild of gebeld(al dan niet na eerst een bod te hebben geplaatst). Onzinbiedingen laat ik gewoon lekker staan en als ze mailen dan verzoek ik ze vriendelijk ergens anders te gaan koopjes jagen.
Meestal krijg je in de eerste week van die onzin biedingen van mensen die of dom zijn of gewoon de hele dag mp afstruinen in de hoop wat extra geld te kunnen verdienen aan mensen die snel van hun spullen af moeten komen. Als je ruilen als optie hebt aangegeven krijg je ook spullen aangeboden die totaal niet overeen komen met de waarde van jouw spullen. Vaak wordt het daarna een hele tijd akelig stil en na die periode meld er zich altijd wel een koper die een fatsoenlijke prijs wilt betalen.
Enkel bij koop op afstand heb je dat recht, of bij verkoop buiten de winkelruimte.
Dus wanneer je iets koopt via internet, postorder, op de markt, aan de deur, in beperkte mate op een beurs, etc. Zo lang het maar buiten de winkel plaats vond.
De ratio is dat de koper dan eventueel makkelijker beïnvloed kan worden en het product niet 100% wilde kopen. De koper wordt dan extra beschermd door een verplicht recht van teruggave van 14 dagen lang.
De verkoper moet dan overigens ook expliciet meedelen dat de koper 14 dagen lang dit recht heeft. Doet de verkoper dat niet, wordt de termijn verlengd tot 3 maanden en begint die overigens pas te lopen van zodra de koper op de hoogte wordt gebracht van enige termijn.
Als je dus gewoon iets in de winkel koopt en het bevalt je niet, kun je het alleen terug brengen als er een gebrek aan de levering of een verborgen gebrek is. Dat is meestal niet het geval als je een gitaar gewoon niet leuk vindt spelen.
Hoe de winkel er echter in de praktijk mee omgaat, ligt echter nog altijd volledig in haar macht. Ze kan er natuurlijk zeker gunstiger mee omspringen voor de koper. :)
Ik zou ook teruggaan, wie niet waagt die niet wint, maar als het apparaat functioneert zoals omschreven heb je nergens recht op - tenzij je hebt afgesproken dat je 'm terug mocht brengen als ie niet hard genoeg kon.
Bij een versterker zou ik bijvoorbeeld af willen spreken dat ik zeker wil weten dat ie ook op bandvolume naar mijn smaak is. Bij de betere muziekwinkels is dat ook gewoon mogelijk, dan krijg je 'm gewoon voor een weekend mee en als ie niet bevalt (en niet beschadigd is) kun je hem gewoon weer inleveren. Het zou een winkel ook sieren als ze dat ook gewoon standaard aanboden. Maar goed, dat is in dit geval blijkbaar neit gebeurd.
Ik vermoed dat Piens niet zo van het geld terug is, maar dat ie wel tegoedbonnen of iets anders kon krijgen. Kan me voorstellen dat ie liever cash heeft.