Ik denk dat je het beste gewoon een 12AX7 erin kan doen?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Printable View
Ik denk dat je het beste gewoon een 12AX7 erin kan doen?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
klopt, maar als je het begin van deze topic hebt gelezen is door de test van nijboer wel verschil in kwaliteit per merk buis.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TimmU
Vnl Verschil in klank. En da's smaakgebonden ;) Ik heb er eentje gebouwd met een EH 12AX7-tje er in en die klonk aanzienlijk meer "metal" dan met een philips miniwattje"
De JJ's die ik heb geprobeert waren wel ronduit kut te noemen.
dirk.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
jij hebt toch een soort van duo model hiervan gemaakt van met smd componenten.
hoe zou je nu, in een grotere behuizing twee 'realTS' kunnen zetten met ieders een andere buis.
zou je dan iets kunnen maken met twee kanalen elk een andere 'voicing'
maar je zou dan een aan/uit en een A/B moeten hebben.
of zou het verschil niet groot zijn?
Uiteraard haalbaar.
Ik heb indertijd met m'n prototype van het nijboertje nog wat zitten expirimenteren met pre-buis diodeclipping maar vond de resultaten minimaal. Als je gaat, zoals je terecht zegt voicen, in de toonregeling, valt daar een hoop resultaat uit te halen. Opzet is vrij eenvoudig. Zet het ding op neutraal, neem een grafische EQ en zouk naar je "nieuwe" basissound. voeg die vervolgens, als fixed EQ, aan je toonregeling toe.
Hoe dan?
Gyrators, kleine actieve circuits die een spoel imiteren en samen met een condensator een RC kring imiteren. Een voorbeeld is wat in dit schema aan de tone knop hangt:
http://dirk-hendrik.com/classic_metal.pdf
Je kan er meerdere aan diezelfde toneknop hangen.
En daarnaast zie je nog zo'n schakeling die niet instelbaar is en daarmee een stuk fixed EQ heeft.
Ik zal op een later moment even een excel bestandje omhoog gooien waarin je zelf de filterfrequentie kunt aanpassen door met componentwaardes te spelen.... met een paar voorbeelden erbij ;)
dus voicing alleen met een andere buis geeft weinig effect?
want dat was dus mijn noop idee, heb er dus geen verstand van.
twee nijboers allebei met een andere buis in 1 wat grotere bak dan het origineel.
Bijzonder interessant. ik heb je pdf'je afgehaald en het schema eens bekeken. De gyrator is toch de 2sc1815 met twee weerstanden en een condensator, hè ?Citaat:
Dus als je die aan je tone knop hangt, is je neutrale stand plots anders, of hoe moet ik het zien ? Erg fijn, zulke linkjes. Zo'n toneregeling had ik nog niet te vaak gezien.
Bijna goed ;)
In de neutrale stand heeft het netwerkje (idd rond die 2sc1815) geen invloed. Bij andere posities wel. Het leuke is dat als je deze opzet vergelijkt met bijvoorbeeld de toonregeling van een tubescreamer je een RC kring ziet hangen. Dat geeft dus een hoogdoorlaat filter dat versterkt of verzwakt. Ik dit geval heb je een combi van een condensator en een spoel die dus een bandfilter geven.
Mooi, hoor. Waarom wordt het eigenlijk niet toegepast in meer toneregelingen ? Lijkt me een meer uitgebalanceerd geluid te kunnen leveren, maar zijn er ook nadelen (behalve de iets hogere partcount)?Citaat: