Ik zou denken dat je die kan weglaten, maar DH is de man die dat kan beantwoorden.
Printable View
Ik zou denken dat je die kan weglaten, maar DH is de man die dat kan beantwoorden.
Die kun je rustig weglaten hoor ;) Pure mojo voor hen die die buis zo nodig zichtbaar willen hebben.
Hoi,
Ik heb sinds een tweetal weken deze site en vooral dit subforum ontdekt. Ik was direct verkocht en uitermate gefascineerd door de projecten die hier beschreven werden. Ik ben dan ook uitgebreid beginnen lezen op het forum en de meest verscheidene links, bovendien ben ik naar de bibliotheek gespurt en heb mij verschillende boeken over buizenversterkers geleend.
Nu zijn deze boeken nogal muffig en een beetje verouderd, ze hekelen bijvoorbeeld allemaal het gebruik van moderne chips, maar ik begin de basis nu toch wat te vatten van de werking van buizenschakelingen.
Ik heb echter nog behoorlijk wat vragen, ik hoop dat er iemand zich geroepen voelt om deze te beantwoorden. Ik kan namelijk de gedachte niet af dat ik iets klakkeloos zou nabouwen zonder de achterliggende werking te kennen...
Eerstens zou ik willen informeren naar "moderne" literatuur over buizen techniek en literatuur over electronica in de verwerking van audio. Ik heb een bepaalde kennis van electronicacomponenten en behoorlijke vaardigheid met de soldeerbout, maar dit was nooit in functie van audio.
Ik zou dus graag het circuit kunnen ontleden en de toepassing van filters in dit circuit kennen, hoe zit de terugkoppeling van de opamps, functie en werking van de Vbias, het niet aanwezig zijn van kathodeweerstanden en het gevolg hiervan op de sound.
Het zou dus eigenlijk schitterend zijn indien iemand het schema stap voor stap zou kunnen ontleden, of mij op weg wilt helpen met verwijzingen naar literatuur.
Alvast bij voorbaat dank!
Mvg,
Geert
Ben jij nu de zelfde knakker die eerder liet weten dit project als eindopdracht voor school te willen gebruiken?
Nee dat ben ik :hippie:
Probeer het tot nu toe nog iets meer op eigen houtje te doen. Hoewel een antwoord op bovenstaande vraag altijd handig is:P Maar inmiddels niet echt meer nodig voor mij tenminste.
Dat ben ik dus niet nee :) Ik weet dat zo een uitleg heel veel moeite kost, daarom dat ik ook de vraag stel naar ondersteunende literatuur, tenzij iemand zijn tijd hier zou in willen steken :)
je bent een uitzondering denk ik.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aquila
was laatst in gesprek met iemand die zei.
' vroeger waren er nog mensen die bedacht zelf een schakeling en dokterden dat uit, nu pluk men snel wat vaninternet en begint het pas bij het maken van de print'
daarom heb ik ook respekt voor mensen als nijboer en al die anderen hier die zelf aan de gang gaan, of dat nu versterker, trapbakje of gitaar is.
Ietwat kort door de bocht. Veel bassisschematuur komt uiteindelijk van de applicatieengineers van firma'a als GE, RCA, Motorola, Philips alsmede uit universiteiten. Da's al jaren zo. Men plukte indertijd gewoon uit application notes, beroemdste voorbeeld zijn de eerste versterkers van Ome Leo Fender.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door no 1 hops
Als je op die manier door wilt redeneren kun je ook zeggen dat Richards Nijboertje "gewoon" een combi van een van het net getrokken tubedriver schema met een van het net getrokken TS toonregeling schema is. Ik vind niet dat Richard op dat moment de credits krijgt die z'n ontwerp verdient. Of de basis ervan nou wel of niet plaatsbaar is in andere ontwerpen.
Ik vind dat hij complimenten verdiend voor zijn transparantie: in de naam en in zijn uitleg verwijst hij keurig naar de twee schema's die hij samenvoegt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk_Hendrik
Verder lijkt een discussie als deze op muziek maken/stelen. Als je binnen de bestaande kaders blijft van een 12 tonig stelsel en kiest voor accoordencombinaties met een grondtoon, dan begeef je je snel op eerder betreden paden. Dat doet niets af aan de integriteit waarmee iemand binnen de kaders "creeert". Er zijn maar weinigen die buiten kaders kunnen treden. En als dat al gebeurd zijn er nog minder mensen die dat kunnen waarderen.
@dirk H
denk dat het voor jouw ook allemaal gesneden koek is en voor velen abracadabra (zoals ook voor mij)
dus om, neem de TS te voorzien van een echte buis vind ik knap.
net zoals jij bv er een dubbele van maakte.
maar nog even wat anders.
nu er toch meerdere gebruikers komen , hoe zit het met de meest gewaardeerde ( leverbare) buis?