Welke/wat voor porienvuller is aan te raden?
Printable View
Welke/wat voor porienvuller is aan te raden?
Als je dekkend aflakt, zou je gewone witte plamuur kunnen gebruiken. Dat is kalk met een bindmiddel. Goedkoop en makkelijk en snel te verwerken (en heel goed te schuren). Geeft naar mijn ervaring prima resultaat.
Met alles wat je gebruikt, is het verstandig om eerst op een proefstukje te proberen of de verschillende middelen niet agressief op elkaar reageren. Je wil niet weten hoeveel verhalen er zijn van mensen die bij het laatste laagje het gevoel kregen dat ze de gitaar met afbijtmiddel hadden bewerkt.
Vanaf de plamuur of poriënvuller tot te laatste laklaag; en ook tussendoor proberen of het zich goed laat schuren. Soms ziet het er op het eerste gezicht prima uit, maar als je gaat schuren trek je wel eens hele plakken los als je de verkeerde spullen hebt gebruikt.
Hallo mensen,
na wat lezen wil ik mijn gitaartje ook gaan lakken maar nog even een paar vraagjes.
ik heb de brug vervangen van een floyd naar een vintage tremolo, en het missende stukje hout vervangen. Nu is dit vervangende stukje niet van dezelfde houtsoort als de rest van de gitaar (geen idee wat dat is).
Ik wilde de gitaar graag paars gaan beitsen, maar dan zit ik met dat stukje, plan was om er misschien een streep op te verven zoals die amerikaanse muscle cars maar is dit een goed idee? Het kleurverschil is echt licht contra donker hout..
Na nog even een nachtje erover te hebben geslapen zijn de plannen iets gewijzigd.
Het plan is nu om de hele gitaar paars te beitsen en m.b.v. een pickguard het donkerder stukje hout te "verbergen"
Maar heeft iemand een adres om paarse beits te halen?
Bij een speciaalzaak o.i.d. moet je al snel een grootverpakking kopen :dontgeti:
paarse beits zou ik of met clou beits doen (een zakje rood gecombineerd met een zakje blauw) dan wel een potje paarse ecoline gebruiken, moet je onder de 10 euri wel klaar zijn
een mogelijk probleem kan wel zijn dat je misschien wat scheutig bent geweest met de lijm voor het verlijmen van het nieuwe stukje hout en dan zul je zien dat deze 2 "beitsen" niet goed zullen pakken op de lijmnaden (sowieso moet de volledige lak van de body verwijderd zijn). (btw colortone stain van stewmac zou wel hechten)
ik was van plan de lijmnaden af te werken door eerst een geultje te frezen o.i.d. en dan opvullen met hout plamuur zodat het een strak geheel word.
De gitaar was eerst rood en dat is er nu al bijna afgeschuurd, wel kwam er na het rood een behoorlijk dikke doorzichtige laag (vuller?, primer?) welke wat minder goed weg te schuren is.
Heeft iemand een idee hoe dit weg te halen of is het gewoon doorbikkelen?
dat betekent inderdaad gewoon door bikkelen, btw de ecoline en clou beits pakken op de meeste houtplamuur niet, kijk daarom eerst of je plamuur oplosbaar is in water (zo ja dan heb je een goede voor deze beits)
Deze gitaar is een beetje hardhandig in contact gekomen met een rondvliegende bongo. Daardoor is er een heel stuk uit de gitaar gebroken. Ik heb het stukje weer terug kunnen lijmen en vervolgens de breuk vlak geschuurd met 1000grit schuurpapier. Nu is alleen de lak dof geworden. Twee vragen hierover:
1. Kan ik de glans nog terug halen
2. Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?
http://i473.photobucket.com/albums/r...0-03-22004.jpg
Polijsten tot je armen eruit zien als die van Popeye :seriousf: Zo is het bij mij toch gelukt om een afgebroken kop van een gitaar terug (op het eerste zicht) onzichtbaar te herstellen.
ik heb een body gestained
dan de stain gesealed met twee laagjes blanke lak van motip
dan met borstel doorzichtige vloeibare porieënvuller, synthetisch erop gezet, drie lagen, telkens 24 u uitharden en schuren tussenin.
Nu zet ik er een eerste laag motip blanke lak op verschillende plaatsen krult de lak zwaar op: niet compatibel dus.
Ik heb het nog eens voorgehad (met een andere combinatie), toen heb ik alle kleurlagen en primerlagen moeten afschuren. Daar heb ik nu geen zin meer in, ik kan moeilijk alle porien terug vrij maken van porienvuller.
Iemand een idee welke blanke lak (spuitbus) ik wel kan gebruiken met een synthetische filler? cellulose werkt, heb ik al gedaan, maar zijn er andere lakken in spuitbusvorm?