De dream 180 klinkt als een humbucker, de dream 90 als een P90. Ik heb zelf ook een crunchy rails in een gitaar bij de nek, maar die zijn totaal niet vergelijkbaar met de dream 90, de rails klinkt veel moderner.
Printable View
Vraagje:
De emg hz's in m'n Schecter hellraiser (maple hals+top maho. back) grondig beu aan het raken en was aan't het kijken naar de rails (power/crunchy) van GFS.
Het lijkt mij dat de power rails iets veelzijdiger zijn en beter zouden zijn, of gaan deze te donker klinken?
Even een bumpje hier ;).
Ik ben van plan een humbucker in men LC strat gooien, maar heb twee probleempjes/vraagjes. Aangezien ik nu sss heb moet er uiteraard ook een nieuwe slagplaat in. Ik heb hier gelezen dat ze bij pick-ups nog wel eens op het doosje zetten 'Repair parts $6' waardoor je geen belasting/invoerrechten betaald hoeven te worden, maar ik kan me voorstellen dat met iets groters als een slagplaat dat wat minder snel lukt. Kan ik die dan beter hier (in NL) kopen? Of is het hier met extra verzendkosten erbij wel net zo duur. Iemand?
Ten tweede, welke humbucker zou ik er in stoppen? Ik wil er graag hard rock à la Van Halen mee spelen, dus redelijk wat output lijkt me gewenst. Tips zeer welkom!
Iemand? 10tekens
Vraag 1 weet ik niet.. Ik heb al een 3 tal keer wat bij ze besteld maar geen grote dingen helaas.. Vraag 2, de VEH? Ze adverteren d'r mee als de van halen brown sound..
De crunchy pat is wel lekker, en ik heb 'm in twee gitaren zitten en ik heb in m'n pigro een een classic II alnico 2 zitten in de hals positie waar ik erg tevreden over ben. Slash sound op en top.
Vraag 1 kan ik denk ik wel beantwoorden. Ik heb begin 2009 een slagplaat met elementen besteld, toen kreeg ik geen inklaringskosten erachteraan, wel 20$ verzendkosten. In november heb ik een gitaar bij GFS besteld, en daar kreeg ik wel die douanemannetjesbelasting bovenop. Dus, ik durf het helaas niet met 100 % zekerheid te zeggen, waarschijnlijk krijg je geen inklaringskosten erbovenop.
Maar weet je wel zeker of de frezing van je LC strat groot genoeg is om er een humbucker in te plaatsen?
Ik vind dr geen reet aan.
Heb van hun de volgende pickups gehad:
- Fat Paf
- Alle tele pickups
- Mean 90's
- Al hun P90's
- de fat mini HB
En allen klinken zo saai........ ze lackten alles wat ik zocht. De HB is matig, kaal, saai, steriel en heeft weinig output. De tele pickups waren saai, steriel en gaven geen diepte aan mn instrument. De P90's waren mss OK maar haalden het niet bij de andere P90's die ik had liggen. De fat mini is helemaal niets. Kan dr niets van maken. Geen output, geen diepte, schraal, hoog, iel. De mean 90's waren nog t beste........ maar die halen t niet bij bv de Phat Cats oid.
Oh, das waar. Had voor een vriend een hot rail besteld. Dat is de enige die ik wel leuk vind :D
Ah reacties :crazyhappy:
Hoorde dat die VEH nogal muddy was dus daardoor heb ik die eigenlijk een beetje overgeslagen in mijn zoektocht. De crunchy pat stond al hoog op mijn lijstje, en aangezien jij ze ook goed vind, denk ik dat ik die maar ga kopen. Is relatief goedkoop ($22), en vond ze op dit filmpje wel er-rug lekker klinken.
Oke, dan probeer ik het denk ik maar gewoon. Ik had even onder de slagplaat gekeken, heb niet gemeten maar de fresing van de pick-up cavity lijkt me groot genoeg (en ook gemaakt) om er een humbucker in te gooien. Maar even zoeken leverde een topic van iemand die succesvol humbucker(s) in zijn LC had gegooid, dus dat moet wel lukken dacht ik.
Hmm, heb goede en slechte verhalen over GFS gehoord, de één vind ze geweldig, de ander helemaal niks. Maar je moet niet vergeten dat deze maar een derde kosten van wat Seymour Duncan's kosten, dus dat ze ook gewoon wat minder zijn. Vind het de poging wel waard :).
Ik vind GFS pickups altijd erg goed klinken. Ik heb nu 3 gitaren met GFS PU's en er is nu een setje Crunchy Pats onderweg (heb wel andere setjes van hen geprobeerd maar die inmiddels verkocht), die in mijn LP komen in JP-wiring.
Ben altijd erg te spreken over die pickups. Ik ben alleen niet zo tevreden over de 70s en 60s single coils van hen. Die dream vind ik wel lekker klinken, net als die P90's. Crunchy Pats weet ik dus ook over 1 week ongeveer.
Ohja en die Neovins klinken echt lekker! Ik heb de Powerrock.
Ik ben zeer tevreden over mn dream90s en mn crunchy rails
Maar je moet niet vergeten dat deze maar een derde kosten van wat Seymour Duncan's kosten, dus dat ze ook gewoon wat minder zijn. Vind het de poging wel waard :).[/QUOTE]
Ik wil je wel een setje telecaster pickups verkopen voor 1000 euro...moet je horen hoeveel beter die zijn .......:crazyhappy::crazyhappy:Net of hoe duurder iets is hoe beter.....wordt eens wakker....:punk::punk:
JJ
Ik heb op aanraden van Dave Wilkinson (gitarist van Fast 3, echt een monster op de gitaar) Mean 90s besteld. Ik had hun laatste plaat gekocht en dacht daar een jazzdoos van 6000 euro te horen, maar het bleek een epi dot met mean 90s! Anyway, ik heb ze nu in de Heritage zitten en kan ze vergelijken met Gibson p94s en stock gibson p90s. Uit die vergelijking komen ze erg goed. (De gitaren zijn erg verschillend, zodat ik niet precies de karakteristiek kan vergelijken). Levendiger en meer detail dan de stock p90s, wat aggressiever dan de p94's (ook erg mooi hoor) en ze behouden het karakter van je gitaar. De variatie aan klanken die je kunt krijgen door met de afstelling van deze pickups te spelen, is trouwens idioot groot. Dus als je ze probeert, echt even de tijd nemen om met een schroevendraaier te gaan zitten.
Ook leuk: ik had mijn bandgenoten niks verteld, plugde in in het repetitiehok en kreeg meteen te horen: wat klink jij goed vandaag! Het zit dus blijkbaar niet tussen mijn oren...
Oh ja en de prijs.... direct online bestellen bij de leverancier of via een winkel die er ook weer marge op moet maken - lijkt me een duidelijk verhaal waarom GHS goedkoper is.
Je hebt twee (en nog veel meer) verschillende "beter". Twee voorbeelden:
1: Wat voor de een de ideale sound is, kan best komen door 3 single coils van 12 dollar, terwijl de ander 300 dollar moet besteden om tevreden te zijn.
2: Je hebt ook nog een "beter" in bouwkwaliteit, onderdelen e.d. Ik durf best te claimen dat over de gehele linie pickups van 100 dollar beter zijn gebouwd dan pickups van 12 dollar. Mijn ervaring met bijvoorbeeld die beginnersstjes waar dus pickups in zitten van 12 dollar per 3 SC's, is niet erg goed.
In vrijwel alle markt is het zo dat er een dure variant is, die ook beter is (en dus ook weer andersom), het is alleen net welke "beter" je pakt en is vaak persoonlijk. En wat EGH zei was dat je van 1/3e van het geld ook niet dezelfde kwaliteit zou moeten verwachten als bijvoorbeeld Duncans. Hier heeft hij gewoon gelijk in imo, wees nou eens eerlijk, verwacht jij niet meer van 500 dollar pickups dan van 12 dollar pickups? (puur de verwachting) Ik verwacht ook een bijvoorbeeld betere auto of fiets te krijgen voor 500 dan voor 12 euro.
Ik vind het niet meer dan logisch dat pickups die wat goedkoper zijn wat minder klinken dan pickups die 3 of meer keer duurder zijn (ookal is dit niet altijd zo). En ja, er zijn uitzonderingen, genoeg zelfs, maar ik heb het over de algehele linie. Als goedkope pickups zo goed zouden zijn, zouden mensen niet overgaan op al die A-merken, ik zie namelijk zelden dat mensen van een duncan naar een 12 dollar pickup van een beginnerssetje gaan ;). Overigens, pickups van Seymour Duncan zijn vaak 4-5 keer zo duur, en niet 3 (vergeleken met GFS).
Ik moet overigens zeggen dat ik die GFS pickups echt niet slechter vind dan Duncans ofzo. Ik ben tegenwoordig fan van de P-Rail, die is gewoon niet te krijgen bij GFS, maar de rest van hun pickups vind ik over het algemeen prima. Er zijn nog veel meer uitzonderingen op "goedkoper = beter/gelijk" (voor mij persoonlijk dan uiteraard, er zijn ook mensen die GFS elementen verachten e.d.) maar geef mij maar geen pickups van 12 dollar want ik krijg er geen lekkere sound uit, en met mij velen denk ik.
GFS :P.
En vergeet niet dat ook GFS een marge heeft, kun je ook zien dat pickups maken amper geld kost. Het is alleen de vraag altijd bij Gibson, SD, DiMarzio, Fender e.d. hoeveel geld ze besteden aan onderzoek/research, ontwerpen e.d., in welk land ze dit alles doen... Want in hoeverre zijn die extreme bedragen eerlijk tegenover de echte productiekosten? Maar hier heb ik echt geen idee van (misschien iemand hier wel?). Bij GFS weet ik dat ze veel zaken compenseren door extreem dure onderdelen bij GuitarFetish.com. Er zijn dingen spotgoedkoop, maar ook dingen extreem overpriced.
Simpele voorbeelden:
- 2 tonecaps voor 2 dollar (heeel schandalig :p, voor 2 dollar heb ik er 10 bij veel andere winkels)
- 2 orange sprague voor 4 dollar (schandalig)
- Het merk pots dat ze hebben is inkoop een stuk goedkoper dan de A merken, maar wel even duur qua verkoop als de grote merken. Neemt niet weg dat ze even goed zijn (al vind ik die van Stewart MacDonald gewoon lekkerder draaien :p).
- string trees
- switchplaatjes
- schroeven
Zo zijn er nog tientallen dingen die toch al gauw 40% duurder zijn dan bij andere winkels. Veel mensen hebben het niet door maar ik had het eens gevraagd aan Jay en die zei dat ze wel moesten omdat andere dingen weer weggaan tegen inkoopsprijs, maar in hoeverre dat echt zo is weet ik natuurlijk ook niet, het blijft een commercieel bedrijf.
De dingen die extreem overpriced zijn er niet veel, het is vooral de algemene dingen die op zichzelf niet veel meer kosten, maar als je er 30 bestelt opeens erg duur zijn ;).
Jongens waar hebben we het over.... GFS en Gibson etc zijn normale bedrijven en passen marketingprincipes toe die je ook bij de kruidenier op de hoek tegenkomt. Of dacht je dat scheermeshouders echt zo goedkoop zijn om te maken, en scheermesjes zo duur? ;)
Als je de dollarprijs omrekent naar euro's komt je op dezelfde bedragen uit als bij de Nederlandse online gitaaronderdelen shops. Met potmeters, condensators en weerstanden ben ik bij de electronicaonderdelenzaak ook goedkoper uit. En schroeven kan ook goedkoper bij de ijzerhandel.;)
Daar gaat het hier niet om. Een bedrijf in Amerika moet je vergelijken met een bedrijf in Amerika. Ze zijn gewoon duurder met dat kleine grut dan bij andere amerikaanse winkels (zelfde staat zelfs). Maar dat vind ik ook niet meer dan logisch want je moet ergens je winst vandaan halen :p.
Schroeven haal ik inderdaad altijd bij de ijzerhandel, zelfde schroeven voor minder geld. Maar ook bij StewMac zijn ze goedkoper ;).
Overigens, als ik de prijzen omreken naar euro's (inclusief verzendkosten) is het nog maar te bezien of het hier even duur is ;).
Ik hoop dat mijn pakketje snel binnenkomt :D. Twee nieuwe buckers en 4 pushpull pots voor Jimi Page schakeling (gewoon omdat het kan :P). Ben benieuwd hoe het wordt. :D
Wat Resonare ook al zegt: prijs zegt niet alles, maar ik zeg alleen dat als je een Fiat koopt, je niet moet gaan klagen als hij niet zo lekker rijdt als een Ferrari. Trouwens, als ik dusdanig naar prijs keek had ik wel een MIM Fender gekocht IPV een London City.
Als je ze binnen hebt, laat even weten hoe die Crunchy PAT's zijn. Ik wou ze ook bestellen, maar ze zijn nu uitverkocht (teminste in de kleur die ik wil). Ik wacht dus wel even op jou. Verder wil ik ook een 500k (pushpull) pot erbij, maar ik hoorde dat die van GFS niet zo best waren, dus laat aub even weten hoe je die pots vindt :).
Ik heb deze in mijn oude Squier:
http://store.guitarfetish.com/vistsewocrbl.html
Klinkt prima, en dat voor 18 dollar. De body van de Squier heeft een jaar of vier in de zon liggen drogen en heeft nieuwe pots. Ben er erg blij mee! :)
Ja, ik heb ze bij Guitarfetish gekocht. Ze bevallen mij prima, maar of het echte kwaliteit is weet ik niet. Dit is mijn enige strat, en heb al jaren geen strat meer gespeeld. Ik ben tevreden met de klank maar ik denk dat dat grotendeels door de droogte van het hout wordt bepaald..
Als je echt goede pots wilt kan je denk ik beter CTS of RS Guitarworks kopen, zit je sowieso goed. Ik heb een RS kitje in mijn SG en dat merk je wel..
Jepjep ^^.
Even over die Pots @ EGH. Die van GF doen het prima, maar de echte merken zijn gewoon beter naar mijn mening. Ze draaien lekkerder, zitten steviger in elkaar enzo. Wat ik ook op zich wel goede pots vind zijn die pots bij StewMac. Maar als je gewoon normale simpele pots wil voldoen die GF pots meer dan goed ^^.
ik zoek voor in mijn ibanez SA een brughumbucker, met niet teveel hoog.
ik heb al een coilsplit dus als die dat kan is dat helemaal handig!
ik speel vooral met een(modeled) bassman geluid, met vaak wel een lekkere dosis distortion(o.d.)
welke GFS humbucker raden jullie me aan?
Oke, ik denk dat ik dan maar gewoon zo'n 500k PushPull erbij bestel. Als ik ze bij StewMac moet halen oid, moet ik 2x verzendkosten betalen, waardoor het wel weer erg duur wordt, nu kunnen ze gewoon bij de bestelling. Zo'n Pushpull pot kost bij GF zo'n 6 euro, lijkt me wel een redelijke prijs.
Maar die Pushpull's had jij ook besteld toch Resonare (of had jij 250k)?
Bedenk me nu ook net, in mijn hoofd zit dat 500k beter werkt/klinkt bij een humbucker dan een 250k pot. De laatste wordt met een humbucker een beetje modderig. Klopt dat?
Bij humbuckers is het inderdaad aan te raden om 500kohm te nemen. Ik heb 4 500k en 4 250k bestelt bij StewMac (pushpull) en voorheen bij zowel stewmac als GF. Als je volgende keer een gil geeft kan ik ze wel meebestellen met mijn bestelling ;-). Ik bestel regelmatig bij Stewmac.
Mijn bestelling is inmiddels binnen (van GF en StewMac), allebei tegelijk en dat al na 8 dagen! Het is nog nooit zo snel geweest bij mij :-).
Alles ziet er goed uit :-).
Sinds een paar dagen een al wat ouder setje GFS 1960 Premium Alnico's (non RW/RP middle pu) in een volledig verbouwde LC Strat gezet. De originele pu's waren m.i. iets te agressief en de GFS doen wat ik gehoopt had: gewoon een mooi vertrouwd Strat-geluid waar je alle kanten mee op kunt! En dat voor weinig (ong. 30 euro) op Marktplaats. Er zaten bovendien ook nog prachtig natuurlijk verouderde covers op, die naadloos aansloten bij de de relicjob die ik van plan was, dus dat scheelde weer...;)
Ik heb ze op de gok laten komen en ben er beslist tevreden over. Prijs/kwaliteitsverhouding dik in orde, maar ik heb ook wel verhalen en reviews gelezen met een heel andere inhoud en het schijnt dat er veel verschil zit in de geleverde pu's qua kwaliteit. De zgn. maandagochtend-modelletjes..?
Gr. C.
Vandaag de volgende mail naar Guitarfetish gestuurd:
"I have a Squier Stratocaster that I would like to equip with new humbucker pickups.
Here is a picture of my guitar: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...57#post1938657 (This concerns the black guitar (the other one is a Fender which I’d rather not change too much))
The first question I have is: what humbuckers would be best? I want to make it a guitar better suitable for playing metal (such as Children of Bodom), but in the band we play mainly Creed, Foo Fighters, Alter Bridge, Metallica, Green Day etc.
I was thinking of “GFS Power Rails- Crushing power, Killer Tone- Black on Black” or “GFS Crunchy Rails- Our Hottest- Modern Metal Power- Black on Black”. Will that probably give the sound that I’m looking for?
Further I need to be sure to have a specific neck pickup and a bridge pickup.
I’m looking for two ordinary humbucker sized pickups instead of the two single coils and one humbucker I have now. So I need a new pick guard as well. I think I can find that myself on the website (although hints and tips are always welcome).
Next to that I would like to know what sort of new tone and volume pots I need. As well I think I need a new pickup selector as well. Can I just choose one?
Advice would be highly appreciated!
"
Wellicht dat hier mensen ook nog wel ideeën hebben.
Die pickups doen wat je wil :). Beiden, een is wat meer geschikt dan de ander voor moddeling/transistor amps, ander is wat agressiever enzo.
Gewoon een HH pickguard, neck en bridge PU kopen, meer heb je eigenlijk niet nodig tenzij je geluid nog wat wil aanpassen.
Als je ook nog een mid pickup wil behouden moet je bij GFS of ervoor kiezen om een HH pickguard te versnijden naar een HSH, of je huidige pickguard versnijden, ze hebben namelijk geen HSH pickguards. Anders moet je die even ergens anders bestellen. Wat je ook kunt doen is die single coil opvullen met 1 van die railcoils van GFS, geeft ook nog leuke dimensies aan je geluid :). Dan kun je 3 500k pots (en eventueel caps) kopen met een 5 way switch (die je dus al hebt). Als je coilsplit wil moet je push pulls nemen, rest spreekt voor zich eigenlijk :).
Omdat ik veel te goed ben voor je hier de links:
Pickguard
- http://store.guitarfetish.com/pickguards.html
- http://store.guitarfetish.com/fatst2hupi3b.html
- http://store.guitarfetish.com/fatst2hupi3w.html
Puckups neck en bridge bucker (kies je kleur :p):
- http://store.guitarfetish.com/gfsporacrpok.html
- http://store.guitarfetish.com/gfsporacrpok5.html
- http://store.guitarfetish.com/gfsporacrpok1.html
- http://store.guitarfetish.com/gfsporacrpok2.html
- http://store.guitarfetish.com/gfsporacrpok3.html
Pickup mid bucker:
- http://store.guitarfetish.com/lilkiblhurap.html
- http://store.guitarfetish.com/lilkiwhhuhus.html
Let erop, dit zijn gewoon humbuckers maar ze zijn NIET geschikt voor coilsplit. Er zijn 3 versies bij elk kiesbaar, vintage, rythm en lead ofzo volgens mij, als je echt metal wil is lead (15k) best, rythm is ook relaxt :).
Pots:
- http://store.guitarfetish.com/pudppo50auge.html
- http://store.guitarfetish.com/fusi50aupoal.html
Cool! Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Van Guitarfetish heb ik ook (iets minder uitgebreide) reactie :
Een mid pick up heb ik denk ik niet nodig. Die kan ik er altijd nog bij zetten en later de pickguard nog een beetje aanpassen.Citaat:
I’d probably go for a pair of crunchy rails
Jay
Dus ik denk dat ik ga voor:
http://store.guitarfetish.com/gfscrraourho4.html
Deze pickguard:
http://store.guitarfetish.com/fatst2hupi3b.html
Waarom zou ik 3 500k pots nemen? Dat is toch gewoon mijn volumebediening? Eigenlijk wil ik daar gewoon 1 pot voor hebben. Is zo'n 500k daar voldoende voor? http://store.guitarfetish.com/fusi50aupoal.html Zo eentje dus.
Edit: ah ok...1 voor volume 2 voor tone :) Maar 1 voor de tone voor beide humbuckers moet ook wel kunnen lijkt me. En een gewone audio pot (niet de pull-push dingen) kun je dus voor zowel volume als tone gebruiken?
Een dergelijke 3 way switch voldoet dan neem ik aan ook wel: http://store.guitarfetish.com/3wayswwifrti.html
Maar dan gaat mijn huidige toon regeling er dus ook uit... Of kan ik die nieuwe humbuckers gewoon op de huidige toonregeling aansluiten? Hmmm...als ik zo kijk op de site van Guitarfetish zijn dat dus die caps. Daar moet ik me denk ik nog wel wat in gaan verdiepen! Misschien eerst de gitaar maar eens een keer open maken en kijken wat er nu in zit!
In een draadje dat ik gestart ben over het vervangen van die dingen kwam iemand al met de suggestie voor een .047uF cap. Ik neem aan, dat er een installatiehandleiding bij die dingen zit?
Met coilsplit gaat een humbucker als single coil werken? :chicken: Hmmm...als ik dan toch voor enkel humbuckers ga die coilsplit wel aankunnen is het misschien verstandiger die optie nog wel erin te houden.
Wees gerust: voor het soldeerwerk zelf komt mijn broer me helpen; die is daar wél bedreven in! :) Maar ik wil natuurlijk wel de juiste spulletjes in huis hebben, zodat zijn ritje van Limburg naar Zwolle niet voor niets is geweest.