Ik vindt "Eric clapton" de meest overschatte gitarist, valt bij mij onder de cat. gitaarvirus :zz:
Printable View
Ik vindt "Eric clapton" de meest overschatte gitarist, valt bij mij onder de cat. gitaarvirus :zz:
The Edge vind ik een hele goede gitarist :) .
Oke, hij is behoorlijk afhankelijk van zijn effecten (met name delay), maar hij toont zich daar wel meester in. Ik hoef maar een stuk te horen op de radio met wat delay en enigzins fender-achtig clean geluid en ik denk meteen aan The Edge van U2...Hetzelfde geldt ook voor John Frusciante van RHCP, heel herkenbaar geluid.
Ook Gary Moore heeft een volslagen eigen sound en dat met alleen wat gain/reverb! Knap hoor....dr zijn weinigen in geslaagd om met zo'n simpele set-up, zo'n geweldige sound te creeren. Boegbeeld van een 'luie' gitarist met een fenominale sound en techniek. Zwaar ondergewaardeerd. Die man heeft echte ballen.
Nja, hij is een van de weinigen die naar mijn mening echt een Gibson Les Paul laat horen in een melodieuze blues/hardrock stijl, o.a heel duidelijk te zien en te horen op de dvd van Gary Moore 'Live at Montreaux'. GEWELDIG concert, echt genieten.
Elke Les Paul of blues liefhebber zou deze dvd moeten aanschaffen...echt een aanrader. Blijvend genieten.
Is wel een mooi detail om te weten:
BB-king kan nauwelijks akkoorden spelen, alleen losse tonen op de gitaar.
Zingen vindt hij ook niet te doen tijdens het spelen....
En toch zo'n bekende wereld-gitarist!!
De uitvinder van de vibrato-technieken.
Ik vind dat concert van Gary in Montreux echt niet mooi. Heeft voor mij weinig met blues te maken.
Ik denk dat je in het verkeerde topic zit.
edit: dat was aan Yam gericht :satisfie:
Wow, meen je dat nou?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nopster
Dat is een van de beste en meest overtuigende concerten die ik ooit heb gezien van Gary Moore. Ik vind de blues ervan af druipen. Het is blues met ballen, gecombineerd met vleugjes van hardrock.
Ik begrijp dat het hier niet om primitieve blues gaat, maar die solo's...geweldig gewoon. Wat een gevoel legt hij in zijn spel! Hij is daar juist helemaal op dreef.
Dit is rock voor mij. Blues met heel veel gain en een teveel aan noten-gepingel. Ik wil zeker niks afdoen aan de spelwijze en zijn tone, hij staat er en is goed, maar voor mij is het echt geen blues, sorry. :satisfie: Ik mis trouwens ook ademruimte. Soms is het teveel en te hard en kan ik er mijn aandacht niet echt bijhouden.
Haha, ik begrijp iig wel wat je bedoeld!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nopster
Ik hou juist van 'blues' met VEEL gain. Daarin moet ik je gelijk geven: hij speelt idd met bergen gain en ook daar moet je maar net van houden. Het is een vrij druk concert, maar meestal ben ik er wel voor in de stemming :)
Gary Moore, geweldig en:
Hij is eigenlijk een linkshandige speler, die het rechts heeft aangeleerd.
ff een filmpje van dat concert:
Gary Moore live
Dat lijkt me een mooie samenvatting van hoe ik het aanvoel. :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yamhammer_71
Wat dacht je hiervan: Live at Montreaux:
http://youtube.com/watch?v=u-8KGQuRQWQ
Dat vind ik heel lekker, maar de sound mag toch iets minder fel voor mij. Toch nog iets te veel gain naar mijn smaak. :)
John Frusciante for sure. Die vent maakt gewéldige muziek, maar hij speelt gewoon niet zo goed als de meesten denken. Zijn riffs zijn simpel (en daarom misschien wel geniaal) maar puur als gitarist beheerst hij weinig technieken (of hij gebruikt ze weinig). Als hij snel gaat spelen is het of een eenvoudige snelle herhaling van een aantal noten, of een truucje op 1 snaar. Je zal hem nooit ff een hele hals over zien gaan met veel sweeps en tricks, maar dat past ook niet bij zijn punkachtige stijl en bij de peppers. Ook vind ik dat hij er erg vaak naast zit, live.
Dr zijn echt zoveel gitaristen, ook hier, die John als hun grote voorbeeld zien. Dan denk ik echt "ach lik toch me bolle reet". Oefen zelf ff een paar jaartjes netjes elke dag en je speelt die vent 3 x weg. Wat heeft hij nou te bieden naast een stukje creativiteit. Creativiteit vind ik niet 'het' argument om een gitarist te idolizen.
Hij is natuurlijk wel de man van de songs bedenken. Snow Hey Oh riffje, wat een schitterend riffje. Enorm veel plezier gehad aan een boel songs van de peppers, maar John zelf? Hij weet me nooit te overtuigen op het gebied van gitaartechniek en beheersing.
Gisteren die special gezien op TV.
Chillipeppers zijn niet echt mijn band,maar ik vond het toch goed.Het is wel een echte band en ze hebben ook leuke liedjes.
Frusciante gaat er gewoon lekker voor,dat mag ik wel.Ook al is het niet allemaal even zuiver .Hij speelt wel goed en er zit gevoel in.
Clapton wordt altijd afgezeikt,maar het is momenteel een songbegeleider en soms moet ie soleren.
Akkerman vind ik nix.Dat is gewoon een chacherijnige grootmuil die aan alle kanten voorbij is gestreefd.Moet ie gewoon kunnen hebben en niet zo zielig gaan zitten janken.
John Frusciante is zoals Mozart op een piano.
Niet qua techniek of virtuositeit, maar qua brein, inspiratie, kunstzinnigheid, muzikale ideeen, fantasie, gekte, melodieen in zn hoofd en TOEWIJDING.
Zijn gitaar is zijn levenspartner.
Het lijkt me een chaos om John Frusciante te zijn en tevens zo knap dat hij zich hiermee door zijn 'gekte' en 'verstrooidheid' heeft geworsteld en tot op de dag van vandaag nog steeds een groot aanwinst is voor de muziek van tegenwoordig.
mee eens, gister die documantaire gezien over de peppers, en heeft mn blik toch veranderd
voor mij is creativiteit juist datgene wat de jongetjes scheidt van de mannen.... en dan zijn de creativelingen de mannen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsW
Creativiteit is dus 'het' argument om een gitarist te idolizeren. (als je dat al uberhaubt moet doen...)
Mijn stem gaat naar Hank B. Marvin. Wat een triest gedoe is dat, die duizenden, vaak wat oudere mannen, grotendeels gespeend van talent, die dat Shadows-gepiel als het hoogste ideaal zien. En dan ook nog beweren dat rock'n'roll geen muziek is, want iedere vorm van overdrive is een doodzonde...
Wizz
Ja,maar er zit natuurlijk verschil in originele ,oorspronkelijke gitaristen en jongens die het hoogste ideaal hebben als ze iets kunnen naspelen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wizz
Dit zegt niet zo heel veel van de beste man zelf, noch z'n fans eigenlijk. Over het algemeen hoor ik alleen die gasten kritiek geven die werkelijk alleen wat hitjes kennen en z'n solowerk überhaupt nog nooit gehoord hebben. De man is klassiek opgeleid en heeft daardoor een accoordenkennis niet te zuinig, speelt in momenteel waarschijnlijk de meest succesvolle rockband, is een voorbeeld voor een complete generatie aan gitaristen, heeft compleet een eigen stijl + geluid en heeft wat mij betreft een uitstekende slagtechniek. Verder staat ie vooral dwars van het gelikte, wat ik persoonlijk dan weer enorm kan waarderen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NielsW
EN SNOW IS EEN KUTNUMMER VAN DE BOVENSTE PLANK, DAT DAT GEZEGD MAG WORDEN!!!...
En voor je bolle reet moet je bij een dietist zijn.
Overigens is elke gitarist die de hemel in wordt geprezen overschat.
IK vind al dat geneuzel over gitaristen die met een leuk kunstje een mega hit hebben gescoord een beetje slap hoor, alsof je alleen met een mega moeilijk nummer een hit mag scoren. Ik vind het juist top als je een echt lekker pakkend nummer kan schrijven met slechts enkele akkoorden of simpele loopjes, ik vind dat daar juist meer genialiteit achter zit dan je denkt. Vai en dat soort jongens zjin mega mega gitaristen, maar ik vind het een hele kunst als je met E, D, C een dijk van een nummer schrijft.
Jij dacht zeker weten aan Neil Young :DCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RedBuell
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wickerman
Moet eerlijk bekennen dat ik me daar de afgelopen dagen een beetje mee bezig gehouden heb :)
Prachtig nummer om je eigen stijl aan toe te voegen; heb er met de band punk- en heavy metal- en akoestische versies van gespeeld...
Maar ontopic ben k het deels met je eens; ze mogen doorbreken met een paar akkoorden. Maar voor de rest moeten ze toch ook eens laten horen wat ze waard zijn; my 2 cents.
Ook even offtopic, La grange is ook zo'n heerlijk nummer daarvoor...........
Ben het ook gedeeltelijk met je eens, alleen als ik zo eens naar diverse rock klasiekers kijk zijn het best vaak 'simpele nummers' of lijken ze ze simpel maar zijn in feite nog best moeilijk, kern van mijn punt is eigenlijk dat om een goed pakkend nummer in elkaar te flansen je geen technies vituoos hoeft te zijn en dat je daar best gewardeerd voor mag worden zonder overgewardeerde gitarist genoemd te worden, alleen als je je als vituoos gaat gedragen met E, D, C is weer ander koek natuurlijk.
Haha, goede post, ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel met je eens ben, ook wat betreft Jan Akkerman en het hele overschat/onderschat en beste gitarist zijn en alles, eigenlijk is het allemaal ook onzin...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door repelsteeltje
Ik denk dat elke gitarist de beste gitarist ter wereld kan zijn op dat specifieke moment dat hij of zij gewoon helemaal opgaat in de muziek en met zijn of haar hele hart en ziel gitaarspeelt...
Als iemand dat echt goed doet denk je niet meer aan een andere gitarist en is degene die je hoort automatisch de beste gitarist ter wereld, Akkerman kan dat zeker, evenals vele anderen dat kunnen (losgezien van wat je persoonlijke smaak is dan)...
Ehm, de grote rock'n'roll gitaristen speelden toch allemaal zonder overdrive? Scotty Moore, Chuck Berry...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wizz
die oude versterkertjes moesten (inderdaad clean) erg hard, waardoor ze toch gingen oversturen.....
De eerste was toch Link Wray als ik het goed heb?
De microfoonstandaard was door de speaker van z'n amp gevallen en daardoor ging dat ding vreselijk over z'n nek, later ging 'ie bij al zijn nieuwe versterkers de speakers kapot snijden zo gaat de legende... :D
helemaal mee eens!!!!Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RedBuell
ik vind de meeste blues niet zo indrukwekkend, behalve jj cale dat is dan weer prachtigmooi!
hij prikte er gaatjes in met een potlood. En speelde op zo goedkoop mogelijke gitaren omdat die van zichzelf al ranzig klonken. Geweldige vent....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tristan
John Frusciante, beetje overrated maar wel respectvol minimalistisch, hij heeft niks te verbergen dus.
Kurt Cobain (rounduit slecht)
Ik vind BB King over het algemeen overschat,
ik vind dat hij zijn status als een van de beste ooit gewoon
niet waar maakt met zijn minimalisme en herhaling.
Ik heb Clapton een tijd overrated gevonden,
ik vind hem niet een van de beste ooit,
maar zijn geluid is altijd herkenbaar, krachtig en
bluesy, en hij heeft een goed gevoel voor melodie.
Michael Angelo Batio vind ik overrated als gitarist,
hij is een geweldig circusartiest.
Frusciante vind ik overrated, omdat mensen hem verkeerd
beoordelen. Voor het soort mainstream genre wat de Peppers
spelen is hij prima, maar niks speciaals. Technisch gezien is
hij niet speciaal (of hij laat het niet zien). Zijn visie op muziek
en gitaristen in het algemeen vind ik wel erg sterk,
zie de engelse wikipedia versie om te zien wat ik bedoel.
Kirk HAmmet vind ik ook behoorlijk overschat. Hij begon wel goed met een aantal leuke nummers zoals bijv. One. HOe langer hij meedraait hoe slechter zijn spel lijkt te worden. HEt lijkt wel of hij geen inspiratie meer heeft ofzo. En hij wordt zo de lucht in geprezen, onbegrijpelijk.
Yngwie vind ik niet echt overschat aangezien hij een heel nieuwe muziekrichting (neo-classic rock) heeft ontketend. Je kunt er van walgen maar die composities daar was hij toch wel de eerste mee. Dat hij een te groot ego heeft wil ik daarmee niet goedpraten.
Clapton, inderdaad. Way back in the 60's werd er zelfs gezegd "CLapton is GOd". unbelievable. Dan ga ik liever niet naar de hemel ....
Vai en Satriani vind ik wel goed. Het kunnen notenpoepers zijn maar vooral Satriani is altijd op zoek naar nieuwe ladders en nieuwe stemmingen. Zijn muziek gaat wel een beetje vervelen net als Vai's muziek maar desalnietemin heb ik niet het recht zo iemand de grond in te praten. NIet overschat dus IMO
Oh en met stipt om nummer 1
Jeff BEck wahahahahahah
Ja ik moet weer even happen :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter van Dijk
Ik denk juist dat jij hem verkeerd beoordeeld. John Frusciante speelt in principe ook niet iets speciaals, maar wat mensen (en ikzelf ook) zo mooi aan hem vinden is juist dat minimalistische. Zijn feeling, geluid en nootkeuze is juist zijn kracht (als je ervan houd).
Geen gebitch verder, hoor! Ik wil gewoon zeggen hoe ik er over denk.
Meest overschat ? Mja ... veuillez m'excuser svp maar ik snap de hype rond John Frusciante niet. Minder minimalistisch dan op het eerste gehoor vind ik en RHCP hebben nu al vrij vaak Californication uitgebracht als single, maar telkens met een andere titel :stop:
Steve Vai is technisch gezien misschien een van de beste gitaristen, maar zet hem in een band met een zanger en er blijft jammergenoeg veel meer over van de songs (zie Whitesnake, PiL). Ik vind hem bij momenten een beetje te ijverig, wil te graag laten zien wat hij allemaal en dat staat niet altijd in functie van de song. Overigens zijn zijn solowerk en zijn bijdragen bij Zappa wel te pruimen, maar dat was dan ook een en al freakshow :D
Ah, en alweer eentje die alleen de hitjes heeft gehoord.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kakihara
Duidelijk het wereldbeeld van de nieuwe generatie jonkies. Het gevoelspel van Clapton en Beck afkraken en het zielloze geriedel adoreren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
Ergens wel jammer.
In de songs van Malmsteen zit echt wel veel gevoel in anders. Ja okay hij speelt een paar niveaus hoger dan Eric Clapton en speelt een paar noten meer, maar daarom is het nog niet zielloos.
Kijk Als Yngwie Malmsteen zo had willen spelen als Eric Clapton dan was hij na een jaar spelen al opgehouden met het leren van nieuwe dingen op gitaar. Eric Clapton is gewoon erg vroeg in zijn ontwikkeling stil blijven staan. Getuige ook het niet betrekken van zijn pink in zijn gitaarspel.
En adoreren is een beetje misinterpretatie van wat ik net heb gepost. Ik luister ook amper naar Vai omdat ik het gewoon ook saai vind worden. De essentie is daar namelijk ver te zoeken, maar ik zal wel de laatste zijn die hem overschat zal noemen. Dat zou ik pas mogen als ik dat niveau ook bereikt heb. En Clapton, dat niveau dat wil ik niet eens bereiken :-)
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axis303
Hoe kun je claimen dat Malmsteen een aantal niveaus hoger speelt dan Clapton? Hij probeert alleen Ritchie Blackmore te kopieeren, en Ritchie is niet eens onder de indruk aldus een interview.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
In het bijzijn van de topgitaristen zou ik je claim niet herhalen als ik jou was. De talloze guest appearences, het verschijnen op de lijstjes en mensen als van Halen die verklaren dat EC hun grootste invloed was maakt Clapton een legende.
Sterker nog, zonder ooit veel les gehad te hebben is hij waarschijnlijk eén van de meest natuurlijke spelers ooit die we gezien hebben in ons leven met zoveel talent. En de enige gitarist die ooit op hetzelfde voetstuk stond als zijn vriend Jimi Hendrix.