Ik doe mee. Komen jullie anders morgen ff langs? Half drie in Rijnsburg.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piezo
Printable View
Ik doe mee. Komen jullie anders morgen ff langs? Half drie in Rijnsburg.Citaat:
allebei! o nee kan niet...Citaat:
als toehoorder dan maar, ik ben heel klantvriendelijk dus als het in de zaal goed klinkt neem ik eventueel wel genoegen met een beetje minder ;)
Nee, ik geef argumenten en feiten, en krijg geen argumenten en feiten terug die het tegendeel bewijzen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geronimo
Dat kan ik niet garanderen.Citaat:
Net zo min als ik kan garanderen dat je jouw geluid kunt krijgen uit mijn Marshall 6101. Hee, maar dat is geen modeling! Dat is een mega-buizenamp!
Hoe zit dat?
Ik kan wel garanderen dat je een voor jou acceptabel geluid uit de Vetta kunt krijgen, met goede feedback en wah en alles wat erbij hoort.
We hebben niet allemaal aan het TU gestudeerd...:roll:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scali
Je bent op zoek naar feiten en verklaringen in de mystieke wereld van gitaartone. Als daar pasklare antwoorden waren zou het wel heel simpel zijn.
Ik heb 't eerder gezegd. Ga meer je oren af en oordeel niet zo met je feitjes. Dat gaan je samples ook heel wat beter klinken...;)
Dat zal lastig worden, want een gitarist zal toch z'n eigen geluid willen instellen, en dat gaat een beetje lastig als je de versterker/effecten niet kunt zien/bedienen.Citaat:
Het idee is wel aardig als je versterkers direct wilt vergelijken, maar dat bewijst hooguit of modeling wel of niet van echt te onderscheiden is.
Maar wat ik veel interessanter vind, is uit welke versterker ik 'mijn' geluid het best kan halen.
En natuurlijk ook of het beste geluid uit een modeler door het publiek als beter of slechter wordt gezien dan het beste geluid van de buizenversterkers.
Weten we meteen of je echt 'voor lul' staat met een modeler op het podium, zoals sommige gitaristen denken.
Laat jij eens wat horen dan, met je grote mond.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Droffie
Ik heb vaak genoeg complimenten gehad over mijn tone, zowel hier op het forum, als live op het podium (ja, zelfs met een Zoom 505). Ik weet dat mijn tone goed is, en dat het slechts jouw smaak is (of een andere emotionele reden) dat jij het niet mooi vindt.
Maar ik ben erg benieuwd naar jouw tone. Laat wat horen dus.
Kan ik meteen kijken of ik die tone zelf ook kan benaderen, vind ik altijd wel een uitdaging.
dit verhaal is nou 'ns een echt goed antwoord op mijn vraag! dank daarvoor. hier heb ik tenminste wat aan in tegenstelling tot het gebekvecht tussen scali en geronimo bijv;Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door e!
@geronimo; als je wilt debatteren, zul je meer objectieve argumenten moeten gebruiken en minder subjectieve meningen, daar heeft Scali wel een punt lijkt me zo.
@scali; je kunt een dergelijk debat niet alleen maar vanuit technisch oogpunt en op basis van objectieve, meetbare argumenten benaderen, dan blijf je tegen onbegrip aanlopen...je hebt ook echt rekening te houden met gebruikerservaringen. (waar ik overigens ook om vroeg....)
zo kinders, en nu weer gewoon RUSTIG verder praten..... ;-) relax, weet je wel....
Ik weet dat ik je vraag niet beantwoord, maar ik wil dus ontkrachten dat modeling per definitie minder goed door de mix komt, of minder klinkt of wat dan ook (wat dus niet wil zeggen dat dat nooit voorkomt. Natuurlijk komt dat voor, maar dat komt ook voor bij dure buizenversterkers. Het is niet altijd de apparatuur die de schuld is van een slecht geluid. In de ICT hebben we daar een mooie uitdrukking voor: PEBKAC, ofwel "Problem Exists Between Keyboard And Chair").Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door qwertyuiop
Een hoop kun je opvangen door gewoon goed in te stellen. Dat is mijn gebruikerservaring. Ik kan je alleen aanraden om eens een Vetta te bespelen met iemand die er ECHT verstand van heeft hoe je er goed geluid uit krijgt, want dat is dus VEEL moeilijker dan bij een buizenversterker met 3 knoppen. Het is een andere denkwijze, een ander paradigma. En wat we hier constateren is dat mensen met de 'buizen'-denkwijze ofwel de modeling-denkwijze uberhaupt niet begrijpen, ofwel er niet voor open staan.
Ik heb nog nooit van mijn leven mijn elektrische gitaar opgenomen en daar ga ik echt niet mee beginnen.Citaat:
Ik weet wat goede tone is na 20 jaar gitaarspelen en heb daar geen bevestiging voor nodig zoals jij blijkbaar wel nodig hebt. De amp van Geronimo bijv. daar zit meer tone in dan ik al jouw modeling truukjes. Vraag een keer of je z'n amp mag lenen en neem 't op.
Misschien vind ik je samples dan wel prettig om naar te luisteren...;)
Vergeet die laatste zin uit mijn vorige post. Een beetje flauw vind ik 't wel als 't zo terug lees...
Ik geef net aan dat ik die NIET nodig heb. Ik WEET dat ik goede tone heb, uit ervaring met mijn publiek.Citaat:
Maar jij loopt mijn goede tone af te kraken, dus vind ik dat je dan wel even mag laten horen wat jij goede tone vindt. Ik ben benieuwd. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Als je niet definieert wat voor jou goede tone is, dan is het zo'n loze opmerking. Voor hetzelfde geld roep je maar wat.
Verder moet je niet te makkelijk oordelen over het opnemen van gitaar, zeker als je het zelf nog nooit gedaan hebt. Goede tone hebben is 1 ding, goede tone in een opname vastleggen is iets heel anders.
Ik weet dat mijn live-geluid beter is dan mijn opnamen. Maar helaas kan ik je dat live-geluid niet laten horen over het internet, dus zul je het hiermee moeten doen. Nog steeds van acceptabele kwaliteit, vind ik. Het doet geen afbreuk aan de muziek, en het draait om de muziek, niet om het geluid, in mijn opnamen.
Misschien. Maar de opname die ik van hem had gehoord, was niet bijzonder indrukwekkend. Als je een goede tone hebt, die je niet vast kunt leggen, is dat dus nogal een probleem als je je muziek ook wilt opnemen, zoals ik.Citaat:
Hahaha alsof het oordeel van het publiek ook maar enige waarde heeft. Zeg nou zelf, die horen echt het verschil tussen line6 spider en Bogner xtc echt niet.Citaat:
Je doet 't voor je zelf om jij weet wat je wilt. Het publiek hoort niets op die ene toevallige muzikant na dan die er tussen staat dan.
Voorbeelden van goede tone voor mij in willekeurige volgorde:
Rich Robinson
Marc Ford
SRV
Jimmy Page
Warren Hayes
....etc
mijn tone ligt hier ergens tussenin.
Er zit recording out op mijn amp die ik nooit gebruikt heb.
Misschien probeer ik 't wel een keer.
Het zijn wel meestal gitaristen die naar me toe komen om over m'n gear en tone praten hoor. En ook hier op het forum zijn het natuurlijk bijna uitsluitend gitaristen die in het Sounds-forum reageren op mijn clipjes.Citaat:
Verder moet je het publiek niet onderschatten. Zij moeten immers naar je optredens komen en je CDs kopen.
Ze oordelen misschien niet in termen van 'buizengeluid' of 'dynamiek', maar ze weten wel degelijk wat ze mooi vinden, en wat niet.
Als ik met een Spider een geluid kan krijgen dat het publiek mooi vindt (en ikzelf natuurlijk ook), dan boeit het toch geen reet dat het een goedkope modelingbak is, en geen dure boetiekbak?
Inderdaad, ik wil 'grease on the guitar', zoals Steve Lukather het zo mooi omschrijft. M'n gitaar moet 'gesmeerd' klinken, zodat ik vloeiend speel, en me echt in kan leven in de muziek.Citaat:
Dat gevoel heb ik ook gehad toen ik op m'n VS230 speelde met een Zoom 505.
En ook toen ik op een Digitech GNX-1 speelde.
Sommige apparaten hebben gewoon die 'mojo', en dat hoeven geen dure apparaten te zijn, en er hoeven geen buizen in te zitten.
Daarvan ken ik alleen SRV en Jimmy Page.Citaat:
Beiden vind ik ze geen mooie tone hebben. Maar volgens mij kun je ze wel heel overtuigend uit een modeler halen.
Natuurlijk zijn dat compleet andere geluiden dan de 'gepolijste' geluiden waarmee apparaten vaak aangeprezen worden.
- het is inmiddels helder dat er theoretisch gezien geen reden is om aan te nemen dat een moddeler niet en buizen wel door de mix heenkomen. (mag ook wel na zo'n 300 posts)Citaat:
- het is inmiddels helder dat sommige mensen met een "buizen-denkwijze" behept zijn met een wat beperkte visie. "goed zicht is nog geen visie" zag ik ergens staan. Maar andersom kan het ook gelden natuurlijk....
zo, die hebben ook weer een vet stempel op hun voorhoofd..;-)
- ik ben van plan om bij gelegenheid eens even uitgebreid te gaan prutsen aan zo'n Vetta. Ik ben niet zo bang dat ik er geen goed geluid uit zal krijgen. Dat lukt me nu tenslotte ook met de podxtlive.
Het verhaal van E! heeft me overtuigd dat moddeling in bepaalde gevallen zeer toepasbaar is. (een goede mix van feiten en meningen!) Ik had zelf de schifting al gemaakt tussen optredens waar het "netjes" en "rustig" moet klinken en optredens waarbij het dak eraf mag. 3 maal raden in welke gevallen er een moddeler meegaat....;-)
En nu kan ik dus ook nog checken op grootte van de zaal en al dan niet PA aanwezig. In dat geval kan ik in vele situaties zo'n Vetta toch wel gebruiken denk ik.
Beide? :)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door qwertyuiop
Je moet het eens proberen, versterker vol open gooien, en een geluid opbouwen vanaf alleen de preamp-modeling, ipv meteen met allerlei effecten en simulaties. Zul je zien dat het toch wel erg ruig kan klinken... probleem is vooral om het mooi te laten klinken. Maar ipv meteen naar een speakercab te grijpen, zou je ook eerst een eq kunnen proberen.
neeeeee, de moddeler gaat mee als het dak eraf mag natuurlijk. Je begrijpt er nog niet veel van he scali? ;-)Citaat:
Ik geef een extreem voorbeeld om aan te geven dat 't publiek 't niet hoort. Als jij gitaren wisselt op podium om net even die andere sound te krijgen hoort echt niemand dat behalve jij...Citaat:
Dat beweert ook niemand in deze discusse, dus waarom aanhalen?Citaat:
Sommige apparaten hebben gewoon die 'mojo', en dat hoeven geen dure apparaten te zijn, en er hoeven geen buizen in te zitten.
Mijn Boss OD3 klinkt fantastisch. Ook gewoon een trapdoos van 99 Euro...
Welke gitaristen vind jij wel goede tone hebben? Steve luthaker weten we nu wel. nog 4 anderen graag. Dit om nog even een beeld te krijgen wat jij onder goede tone verstaat.Citaat:
Nog wat vergeten?....
Oh ja...
Oh my fucking god!! Stevie Ray en Page geen goede tone!!!
van mij mag je gebanned worden wegens slechte smaak....En wel per direct...
Hmm SRV geen goede toon :S, volgens mij gaan we ons op glad ijs bevinden :P Maarja het blijft allemaal smaak, net zoals met buizen vs modeling. Iedereen moet gewoon lekker doen waar hij zich lekker bij voelt. En tuurlijk heb ik ook graag een lekkere vintage grote buizen kast achter me staan bij een optreden, maar ik denk dat je modeling zeker niet moet onderschatten. Probeer het gewoon eens uit. Je moet misschien niet zelfde geluid verwachten als je misschien uit je vertrouwde versterker haalt, maar het is zeker werkbaar! Overigens denk ik dat dit topic alle puntjes nu wel zon beetje behandeld heeft. Ik zou zeggen, sta iig open voor nieuwe dingen. Is het niks voor je, no problem, maar misschien sta je nog wel versteld wat je met het modeling kunt als je er even de tijd voor uittrekt.Citaat:
Omdat jij een Spider (goedkoop) tegenover een Bogner (duur) zet.Citaat:
Brian MayCitaat:
Joe Satriani (vooral ten tijde van Flying In A Blue Dream/Extremist, geluid van Surfing en Not Of This Earth vind ik niet mooi, de gitaar klinkt veel te 'hol')
Gary Moore (Still Got The Blues vooral)
Kee Marcello (De solo van Superstitious van Europe, vind ik 1 van de mooiste gitaarsounds ooit... zo glazig, zo strak, zo beheerst)
En nee, ik vind SRV en Page vooral hele rauwe, krasserige geluiden hebben. Past goed in hun muziek, en het brengt zeker de boodschap over, maar om te zeggen dat het mooi is... nee.
Maar zoals ik al zei met mijn 'messcherpe' clean bij de Wintercontest... geluid hoeft niet altijd mooi te zijn.
Als je naar een film gaat, verwacht je toch ook niet alleen mooie plaatjes? Je wilt soms ook geweld, bloed, drama, etc. Dat is niet mooi, maar brengt wel de boodschap over.
Ik gaf dat voorbeeld omdat een groot verschil is in tone en niet in de prijs.Citaat:
Jij maakt daar weer een prijsissue van.
Of ga je me vertellen dat jij ook het verschil niet hoort tussen een xtc en een spider net als je publiek?
Ok bedankt...Nu weet ik dat je verder niet meer serieus hoef te nemen als 't over tone gaat.Citaat:
Oh ja, tip...Luister eens naar de krasserige tone van Stevie op Lenny of Little Wing. Hij zou jalours zijn op jouw winterdepressie tone...:seriousf:
Huh? Okeeeeee.... SRV/Page = niet mooi; Mooi = niet nodig;Citaat:
Ergo: SRV/Page = nodig.
QED, baby. We zijn het dus eens.
Modelling is met dubell
Natuurlijk hoor ik verschil, maar waarom kies je dan per se een Spider en een XTC?Citaat:
Waarom niet twee versterkers uit dezelfde prijsklasse? Bv een XTC en een... Diezel Herbert? Weet ik het :) Groot verschil in tone iig.
Of twee versterkers die in ieder geval dezelfde technologie gebruiken...
Een XTC en een Marshall DSL.
Wat kinderachtig. Je kunt toch ook gewoon mijn smaak respecteren, ook al is ie anders dan de jouwe?Citaat:
Ik ben heel serieus over mijn tone.
Ja, ik vind het lelijk. Ik vind dat hele Little Wing ook niet echt geweldig. Zelfs als Steve Lukather het speelt, is het nog niet bepaald m'n favoriete nummer.Citaat:
Ik maak compleet andere muziek, logisch dat ik ook een compleet ander gitaargeluid gebruik. SRV's geluid zou in mijn muziek niet eens passen. En mijn geluid niet in SRV's muziek uiteraard.
Nee. Je maakt een logische denkfout. Jij denkt:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dick Wolkendeck
Mooi = niet nodig <=> niet mooi = nodig
Dat is niet waar.
Het is onzorgvuldig opgeschreven.
Wat je bedoelt is:
Mooi != nodig
Kortom, 'mooi' is NIET gelijk aan 'nodig'
Dat zegt niets over waar 'mooi' WEL gelijk aan is, en ook niet waar 'niet mooi' gelijk aan is.
Dus je kunt niet komen tot:
!mooi = nodig
Daar heb je andere randvoorwaarden voor nodig.
Maar toch leuk geprobeerd.
Nee hoor. Volgens www.dictionary.com mag allebei.Citaat:
In het Nederlands is het wel 'modelleren', en niet 'modeleren'
Het is iig niet met dubbel-d (of was dat een referentie aan siliconenimplantaten? :))
Ikke maak grap.Citaat:
Die haal je ook uit digitala/solid state versterkers. Het zijn niet de buizen uit die befaamde amps die het verschil maken.Citaat:
/edit Juist vooral niet wanneer je heeeel veel gain gebruikt. Zoals Scali mij eerder al corrigeerde, met name bij lagere gainsettings hoor je dat veel beter.
Ik wilde een groot contrast omdat het publiek 't verschil niet hoort imo. Of ik nou een Gibson LP om mijn nek heb of een Epi LP, niemand die 't in je publiek hoort. Dat was mijn punt.Citaat:
dat ik per ongeluk een modeler ampje in mijn voorbeeld gebruikte als tegenhanger van goed was uiteraard bij jou verkeerd gevallen.
Weet je wat, laten er nog even over door discusseren...:roll:
Prima iedereen z'n eigen smaak. Maar ik kan jou nu wel in een beter perspektief plaatsen als 't tone gaat.Citaat:
Ja, ik vind het lelijk. Ik vind dat hele Little Wing ook niet echt geweldig. Zelfs als Steve Lukather het speelt, is het nog niet bepaald m'n favoriete nummer.
Ik maak compleet andere muziek, logisch dat ik ook een compleet ander gitaargeluid gebruik. SRV's geluid zou in mijn muziek niet eens passen. En mijn geluid niet in SRV's muziek uiteraard.
Heeft Steve lukater wel eens little wing gespeeld?
Anyway, dubell is met dubbell. b. Ik vroeg me af of ik in deze stalen discussie nog wat lachrimpels kon maken, vandaar. En inderdaad, het zou DDubbelll moeten zijn.Citaat:
Overigens zijn al mijn denkfouten logisch.
Ja, het is onderhand wel duidelijk dat wel hele andere ideeen hebben bij 'tone' en 'clean' en dergelijke.Citaat:
Ja, ik heb vorige week nog de DVD gekocht waar ie op staat. Concert in Parijs uit 1990.Citaat:
Ronduit geniaal. En waar ook.Citaat:
Die van mij ook trouwens. Da's logisch.
En ook hier duikt de wijsheid van Cruijff weer op, maar da's logisch :)
Zo moet je natuurlijk ook modeling en buizenversterkers zien...
Ieder nadeel heb se voordeel.
Nou, als we het nu nog niet eens zijn, dankzij Cruijff, dan weet ik het niet meer ;)
Ja. "Maar tegen het einde van de set hoor ik Lukather de eerste tonen van Little Wing inzetten!"Citaat:
http://http://www.musician.nl/news.php?id=742
Edit: sorry, antwoord was al gegeven.
Hoeft niet, het mag allebei.Citaat:
Is trouwens wel een heel mooie uitvoering van Lukather van Little Wing. Alhoewel ik de versie van SRV misschien wel de meest subtiele vind,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thefox
nee, dat is die van Sting :speed:
Het is fysiek onmogelijk om Stevie te overtreffen...Citaat:
wat bedoel je?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helter Skelter
De versie van Sting, ingetogen, beetje jazzy uitvoering...Citaat: