Ik had anders begrepen dat juist de bolling van de beamblocker voor de spreiding zorgde!
Printable View
Ik had anders begrepen dat juist de bolling van de beamblocker voor de spreiding zorgde!
tja.. het heet beamblocker..
Helemaal juist. Je kan prima zomaar wat voor de conus hangen. Dat houdt wel de 'beam' tegen, maar voegt totaal niets aan spreiding toe. Da's nou juist het voordeel van de BB.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JohnLord
Is dat staal dik? En is het goed plooibaar? Die bolling kan ik makkelijk namaken met een bierkaartje en het werkt echt wel goed, maar ik zit nu met het probleem dat mn houten bevestigingsstokjes zitten te vibreren tegen de zijkant van de speaker. Ik kan de beamblocker wel wat verder weg hangen maar dan zijn de bouten te kort en moet ik voor andere bouten gaan zien.
De stip is gewoon een stuk staal.
afmetingen (+/-) lengte strip: diameter speaker + (2*20mm)
breedte: +/- 15 a 20 mm
dik: 2 a 3 mm, redelijk stijf allemaal dus.
In de strip zitten aan de uiteindes twee sleufgaten, zodat je het ding gewoon met de bouten waarmee je speaker vastzit ook kan vastzetten.
wauw, dat hier nog altijd niet het laatste woord over is gezegd :P
Hm, dan ga ik er mss toch eens 4 kopen. Zo makkelijk zijn die metalen strips nu ook weer niet te maken. En die zorgen toch ook voor een deel van de verbetering, niet?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nielsje
Aluminium bouwmarktstrips met daarop een plakje van een stuk piepschuim bol uit de hobby winkel, beetje zagen, boren, lijmen, tapen en schilderen. Zo heb ik er 8 gemaakt voor 1x12's , 2x12 en 4x12 werkt perfect. Ik ben er dik tevreden over, en de kosten nog geen 3 tientjes!
Nou, ik heb er ook maar 2 besteld voor mijn ampeg V4 cab, die is idd heel erg gericht met het hoog en superboomy in het laag. Even een set op de bovenste 2 speakers installeren, kijken of het dan allemaal beter wordt.
Bedankt, ik ga ook eens zien voor van die alu strips.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kokeleko
Inderdaad. Is dit nou de nieuwe rage op guitargebied? Van die overpriced soepkommetjes? (Al dan niet zelfbouw)
Misschien dat je met de oude bh van oma ook nog iets leuks kunt maken...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jim Haagmans
Heb van die alu strips gaan halen en heb er gebolde bierkaartjes op bevestigd met ducktape. De demping is zoals door velen beschreven; minder schel, minder hoog. De spreiding is iets verbeterd, maar toch vooral het minder schelle valt me goed op. Ideaal voor op een optreden wanneer het speakercabinet gericht is naar het publiek, dan krijgen zij die schelle tonen niet zo in hun gezicht gespuwd.
Die metalen cirkel heb ik dus nog niet naagemaakt, voor mij is het zo goed genoeg. Heeft me nu €4.50 gekost en een pint op café voor de bierkaartjes.
Ben toch benieuwd of die zelfgemaakte meuk even goed werkt. Zou kunnen hoor. Zelf heb ik toch een 2x12 en vind ik de kosten wel meevallen en ik ben zeer lui van aard.
Ik heb een keer zelf zo'n ding gemaakt. Alu strippie, van hout een dome geschuurd (10 cm doorsnee, 18 mm dik). Ik was er niet echt positief over, maar wellicht had ik ook mijn EQ aan moeten passen. En ik had gehoopt dat die Hotrod er beter van zou gaan klinken. Hij klonk alleen maar overal hetzelfde. Dus eigenlijk deed ie het best goed.
Die ik gemaakt heb bevallen mij zeer goed de spreiding binnen de band is stukken beter, drummer hoort alles beter ook met de 4x12. Ik kan mijn TOL100 verder open zetten zonder dat het te hard wordt, ook de geluidsmannetjes hoor ik niet meer dat ik te hard ben. Dus dan zal het wel goed werken :-)
@ Braindead: mijn 2x12 en mijn oma hebben verschillende maten, helaas.
Vandaag ook een 12" setje binnen gekregen.
KO-LE-RE!!
Wat een klotekarwei om de speakers van een VC-50 los te maken zonder dopsleutels. (trouwens, mét is ook geen pretje). Er is zo fucking weinig ruimte in dat kreng.
Maar goed, tis gelukt....
Spreiding is inderdaad een wonder. Hoog gaat overal heen, heerlijk.
Nu nog een keer fatsoenlijk speakers erin....
Haha, en dan moet de kast/speaker weer los..... Waarom probeer je niet eerst andere speakers ipv die beamblockers?
Quote: Nu nog een keer fatsoenlijk speakers erin....[/QUOTE]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door paulbekkers
Tja, nieuwe speakers zitten in een ander prijsklasse.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
En bovendien, als ik die nieuwe speakers erin zet, heb ik nu mooi al een keer geoefend. :rockon:
Jij doet je naam wel eer aan hè ? Verdiep je eerst eens in de materie in plaats van dat je alleen maar met vooroordelen gaat strooien :stop:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Braindead
Hoi, hier beamblockers die ik zelf een keer gemaakt heb van polyester en een aluminium stripje , mischien een ideetje voor de doehetzelvers :p onder jullie
http://home.wanadoo.nl/spondontrx/beamblockers.jpg
Nu eindelijk nieuwe speakers erin gezet. Ik kon het toch niet laten (GAS he...).
Eminence Governors.
Wat een geile dingen om te zien. Mooi rood. Mooie dempring aan de voorkant.
Natuurlijk kon ik het niet laten ze snel aan te sluiten. Uiteraard geleerd van de vorige keer (dat ik de beamblockers aansloot), dus hele versterkergedeelte eruit gehaald. Dat maakte het vervangen van de speakers een stuk makkelijker. Uiteraard klotste het angstzweet van het hele lichaam.
Maar goed, het resultaat: die dingen klinken duidelijk beter. Meer definitie en meer warmte.
en trouwens, nu heb ik dus een mooie HH Premier Vintage 60 speaker liggen voor de geinteresseerde....
foto's ? 910
Waar heb je dat polyester gekocht? Heb je die bolling zo zelf gemaakt? Ik doe het momenteel met bierkaartjes, alu strips en ducktape. Werkt ook goed, maar ik kan me ergens wel inbeelden dat het soort materiaal van die conusvorm wel wat uitmaakt.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guitartheo
Men neme een bal of iets met de juiste ronde vorm en plakt daar polyester op ,om het niet aan de bal te laten hechten breed plastik plakband ertussen,Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ben vanhoof
polyster verkopen ze bij bouwmarkten (alabastine) niet zulk fijn spul maar zal wel werken (een of twee lagen mat zal genoeg zijn)
Na uitharding scheiden en uitzagen alu stripje er doorheen en voila een beam blocker :)
Beter polyester is bij speciaal zaken te koop (zoals polyservice)
word er handig in maak een serie en word rijk :seriousf:
Afgelopen week besteld bij Sander en Marianne de Gier en vandaag binnen! 2 Beamblockers voor in mn vetta!
Gelijk een makkelijker speelbaar versterkertje nu! Het geluid is verbeterd en reageerd anders op mn spel.
Ik ben er echt blij mee!
Ook gelijk 2 mooie plectra meebesteld. 1 met een staaldraad en 1 met koperdraad!
http://www.trinitymusic.co.uk/images...wirething5.jpg
http://images.miretail.com/products/...8503627290.jpg
http://www.webervst.com/beam_blockersL.jpg
goh.. is dat glas dat wirething?
Volgens mij is wirething de naam van het product :)
Het komt van core one products. Daar heb ik ook wat kabels van die erg goed zijn! check maar eens op de site van Sander www.degiergitaarbouw.nl
Die dingen zijn nu €25 bij De Gier! In de VS kosten ze minder dan de helft, als je de de verzend- en invoerkosten niet meerekend. Maargoed, het blijft goedkoper lijkt me. Weet iemand waar ik ze in America kan bestellen, die ook wat standaard gitaar-spulletjes (wiring, pots, pickguard, spring trees, jack plate, etc.) verkopen? Scheelt weer wat verz.kosten...
En ik zie dat er twee versies zijn, 4" en 5" van de halve bol. De grotere zal wel beter spreiden, en ik kan zo niet bedenken of dat ten koste gaat van iets anders...
ow en ik mag geen ouwe topics bumpen? :D
hoor goeie dingen over die spullen, maar hoe gaat het miccen van je speaker met zo`n ding erop? verandert dan neit de hele mic-placing die normaal goed zou klinken? zou zou je een (dynamische close-range zoals de SM57) plaatsen met een beamblocker?
@ artnaz
Die plectrums kosten bij De Gier 1.35 en dan ga je ze in de VS bestellen omdat ze dan 0.60 goedkoper zouden zijn.... :???: :dontgeti: :seriousf:
@ska: Ik mag dat! :D
Over het micen, als je tijd hebt staat er genoeg info over in het topic. Maar waar het volgens mij op neerkomt is dat er vrij weinig verandert...
@stratestic: Ja, dus? :p
er verandert heel wat, ga maar eens met een koptelefoon op met een microfoon staan zoeken naar de sweetspot van een speaker met beamblocker!
hij zit er nog wel, ze zijn er nog wel, maar de zoektocht wordt vrij bizar, elke cm beweging klinkt haast alsof er iemand met een wahwah je zit te pesten ondertussen :D
maar voor de techneuten die gewoon een mic aan een snoer ongeveer voor het midden hangen maakt het weinig uit.
heeft iemand die Beamblockers al eens geprobeerd in een Laney VC30 212? Ik ben benieuwd wat het daar oplevert, zit er aan te denken ze te installeren.
Graag een reactie van de experts hier.
Sorry. geen ervaring met de laney maar ik heb er nu 6! ze zitten in al mn cabs! Binnenkort hoop ik ok een 1960A cab te hebben en ook daar gaan ze in! fantastische dingen die BB's! Just do it!
ja, volgens mij maakt het weinig uit in welke cab een V30 zit.
op V30 zijn BB's ideaal.
ik heb de 2 bovenste wel en de ondersten niet, werkt super :satisfie:
Oh ja, ik had beloofd om mijn ervaringen te posten wat betreft de BB's in een ENGL V30 cab, en ben dat eigenlijk vergeten... Scusi daarvoor... :(
In ieder geval, het is zo gemonteerd, de (loodzware!) grill er af halen heeft meer tijd gekost. Alleen pastten mijn hex-sleuteltjes niet, en heb ik speciaal daarvoor een 24 stuk-set gekocht. Pastte ook niet! :sneaky: Toen van een vriend een kleine set geleend, en die past wel... :stop:
Maargoed, het klinkt nu echt "beter". Ik hoor mezelf veel beter (die amateur van een bassist zegt geen verschil te horen), snijdt er beter doorheen, en kan veel meer genieten! :rockon:
Deze vraag is vast al gesteld, maar werkt een mic voor je speaker nog wel goed met BB's?
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar verwacht er niet veel problemen mee opzich... (en inderdaad vaak gesteld:p)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitfire
ja dat is een apart verhaal, is een bizar avontuur als je er met een koptelefoon op naar gaat staan luisteren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spitfire
elke cm verandering geeft een effect als een flinke trap op een wahwah :D
daarom laten veel mensen 1 of 2 speakers beamblockloos.
het kan dus wel, maar het is ff zoeken naar de sweet spot.