@Fred Dons, mijn dank is groot!
Printable View
@Fred Dons, mijn dank is groot!
inderdaad erna :D , test wel eerst of het kneedbaar hout nog kleur absorbeert na het drogen, is dat niet het geval (en je wilt niet permanent een mahonierode filler zien op een transparant zwarte achtergrond) dan het kneedbaar hout mengen met wat zwarte inkt voor het fillenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pueblo
het hout wordt dan wel "vies" zwart tijdens het fillen maar het meeste schuur je toch wel weer weg en uiteindelijk komt er weer een zwarte laag over heen
bedankt voor de info
Ik gooit'm even hier neer, denk dat dat de juiste plek is:
Ik wil mijn gitaar zilver metalic gaat spuiten, maar nou kwam ik dit tegen:
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.c...7_1993_5998691
Da's ook een soort metalic, maar ze noemen het metal-flake. Me like... Maar hoe krijg je dat nou weer voor elkaar?
Dank,
2 technieken, een spuitpistool met een grote opening (als in echt groot, min. 1 mm) en autocolur metalflake danwel house of colour big metalflake paint
of zoals ik bij deze gedaan heb, eerst een metallic base coat spuiten (goud of zilver) daarna blanke lak en terwijl de lak nog nat is flakes (te koop bij de betere hobby winkel) in de lak strooien daarna flink aflakken
http://www.pixum.nl/members/freddons...479fd7c13d5dd0
http://www.pixum.nl/members/freddons...25eb94a90825f6
[QUOTE=Van Dattum]Hey Arjan!
http://i62.photobucket.com/albums/h104/hertog01/2.jpg
Mahoniebody, birdseye maple droptop, Wilkinson trem en EMG's
QUOTE]
Ziet er fraai uit! Heb je die body met Danish Oil gedaan???
Yep! Mijn favoriete finish! En de makkelijkste....:)
OK thanks! Ik heb een keer een moeras essen gitaar met Rustin's danish oil gedaan, de nerf kwam er fantastisch uit maar het uiteindelijke resultaat werd een beetje vintage (gelig). Maar jouw gitaar is echt mooi uhhh zegmaar prachtig goud blond.
Ik zat te denken om mijn nieuwe warmoth projectje (quilted maple) te beitsen en daarna te lakken maar nu ik dit heb gezien .... Cool!!!
Heel veel aandacht besteden aan het schuren. Steeds fijner papier gebruiken tot er geen krasje meer te zien is, dan 3 - 4 laagjes olie. Dan nog een keer olie opbrengen met 0000 staalwol. Tussendoor steeds goed uitpoetsen.
Eventueel nog een laagje bijenwas en je hebt een mooie satijnglans finish die w.m.b. veel fijner aanvoelt dan hoogglans lak, vooral op de hals.
Vraagje:
ben mijn gitaar aan het lakken in volle kleur, acryl.
Ik dacht om na de kleur er nog enkele lagen blanke cellulose over te zetten.
Als ik laatse laag kleurlak heel fijn schuur met 1000 (om appelsieneffect deruit te krijgen) en dan blank erover heen lak, gaat mijn kleurlaag dan niet steeds wat dof blijven of komt dit wel goed door het polijsten van de blanke laatste laag?
thx
niet doen, tenminste als jouw acryl uit een spuitbus komt, de thinner in de cellulose reageert slecht met het oplosmiddel in de acryl en je krijgt een blister effect in de lak (barsten, scheuren, blaren etc)
Acryl uit een spuitbus kun je gewoon het best aflakken met blanke acryl lak
de laatste kleur laag schuur je niet meer maar daar ga je gelijk over heen met de blanke lak, uiteindelijk polijst je de blanke lak en je houd een mooie glimmende gitaar over
kijk, daarom vind ik dit forum zo goed: mensen die je voor een ramp behoeden: thx fred!! ik dacht echt dat ik met cellulose over acryl heen kon.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred dons
dat dacht ik de eerste keer ook :(
(dus zo gek is het niet :D )
ik ben bang dat mijn lakprocedure nu in het eindstadium aan het foutlopen is:
alle kleurlagen erop: goed gelukt, dan eerste twee lagen blanke lak (acryl): ook mooi. anderhalve dag laten drogen.
heb juist licht geschuurd met 600 nat. Nu is mijn mooie vlakke kleurlaag naar de haaien door schuurstreepjes (ik heb mbv een klosje geschuurd) is dit normaal of komt dit goed als ik er de volgende laag blanke lak overspuit? of moet ik eerst alle schuurstreepjes wegschuren met fijnere grid?
thx
Zelf vind ik 600 prima, dan zet je er weer een paar lagen op, weer schuren en weer een aantal lagen. Na de laatste lagen ga je fijner schuren.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
Ik weet niet hoe het met die acryllak gaat, maar met cellulose lijkt het of de volgende lagen in de oude smelten (meer dan bij andere lakken, maar dat kan verbeelding zijn) en zo ontstaat een steeds vlakker oppervlak
dat doet acryl ook, alleen polyurethane en andere 2 componenten lakken doet dat niet
dus gewoon verder lakken en wanneer je twijfelt een iets fijnere grit gebruiken, maar zolang je krassen niet door de kleur laag heen zijn verdwijnen ze weer met de nieuwe blanke laklaag, ik gebruik zelf ook 600 grit voor de eerste lagen en ga daarna naar 1000
Wie van de laklords weet waar ik voor een redelijke prijs acryllakspuitbussen kanuithalen? grond en hoogglans zwart?
http://www.spuitbuswinkel.nl/ en dan professioneel
Misschien leuk voor mensen die op zoek zijn naar Motip spul (en nee, ik heb niets met deze inkoopactie te maken):
http://www.samenkopen.net/action/271293
@ GG en Fred
idd, de volgende lagen maakten de krasjes weer onzichtbaar. thx
en nog iets (heel evidents) geleerd: lakken doe je het best bij daglicht en niet zoals ik 's avonds met lampen. mss is neonlicht beter maar gewone lampen doen je geloven dat het perfect is terwijl dat bij daglicht niet zo is, heb ik dus ondervonden...
@gerko, bedankt ben meteen maar 'ns gaan kijken...
moet je eens proberen te airbrushen met kunstlicht :D (huidskleur komt er met daglicht opeens een stuk ongezonder uit te zien)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door barno
ik haalde mijn motip acryl altijd bij de autovakhandel, daar koste het eur 4,50 per spuitbus
Ik worstel hier met een stukje in Engels over het imiteren van ebbenhout.
Er staat :
Traditionally, a nigrosine water stain is used for staining the wood. Nigrosine water stain is available by mail order from finish suppliers. Once the stain has dried, apply white or blonde polish mixed with black alcohol stain, using a polishing pad (as used for French polish).
Kan ik die laatste zin lezen als:
Laat de beits drogen en breng een witte (of transparante) politoer aan, die u mengt met zwarte alcoholbeits. Gebruik een polijstkussen of politoerprop zoals bij het politoeren.
Gisteren op zoek gegaan naar blanke cellulose lak.Is niet meer te vinden hier in de buurt,ook de cetabever is bij de gamma verdwenen.
Dan maar eens op het internet gezocht,vind een aanbod krijg ik dit antwoord terug:
geachte heer/mevrouw na maanden van adverteren en een veiling via internet van de inboedel,heb ik helaas de partij van ca 3000ltr cellulose lak moeten laten vernietigen door ruimte gebrek na verkoop van de fabriek.
Hier wordt ik nou droevig van.
En nog steeds geen goeie cellulose lak voor een normale prijs...
JJ
Jan, ik weet waar je het kan krijgen bij jou in de buurt, hadden ze nog een paar blikken staan. Heb je een pm gestuurd.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door isa1984
bedankt voor de tip..tis jammer dat ze nu dicht zijn anders was ik er al.. :rockon: :rockon: :rockon:
JJ
Het wordt inderdaad steeds lastiger. Gelukkig heb ik nog een paar blikken staan.
Als het je niet lukt, weet ik in Rott. nog wel een adresje. PM maar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G.G.
bedankt voor het aanbod.Lukt het niet alhier maak ik er gebruik van.
JJ
Als het gelukt is, en ik heb het binnenkort nodig en het is daar op, sta ik bij je op de stoep hoor
Niet bij mij.... met het adresje bedoelde ik Kroonpart. Die hadden laatst nog een paar blikken. Als je heel snel bent...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door isa1984
Hierbijgevoegd enkele foto's van mijn uit 1965 oude en degelijke Hoyer, steelstring model gebaseerd op de klassieke gitaar. Dat oudje heeft heel veel meegemaakt en de sporen hiervan zijn duidelijk terug te vinden op haar klankkast.
Ik ben van plan haar een drastische facelift te geven : t.t.z. de oude dikke laklaag te verwijderen en daarna te politoeren.
De laklaag ik dik en keihard en zit vol barsten. Veel meer schade kan ik haar niet meer toebrengen denk ik : daarom mijn vraag: "Hoe krijg ik dat lakpantser er af ?"
Ik weet niet wat soort lak men 40 jaar geleden gebruikte.
Graag enige suggesties aub.
dankudankuwel !
http://i243.photobucket.com/albums/f.../IMG_14251.jpg
http://i243.photobucket.com/albums/f.../IMG_14271.jpg
vanwege de bindingen (die niet zo goed tegen afbijt kunnen :D) zou ik een dergelijke gitaar kaalschuren met een met vlakschuurmachine en niet proberen met chemische producten te werken
als het goed is zitten onder de abalone/parelmoer dots op de brug schroeven waarmee de brug aan de body zit, kijk of je deze van de gitaar af kunt halen (maakt het schuren een stuk makkelijker)
En toch zou ik een afbijtmiddel gebruiken maar dan de randen vermijden !! deze kan je later eventueel nog schuren. Laat ook je gitaar een paar maanden acclimatiseren voordat je ze gaat pollitoeren door ze in je badkamer te zetten of gebruik een plastiek bakje met daarin een natte spons en maak gaten in je deksel ,,, en stop dit in je klankgat want zo te zien is jou gitaar te droog.
Jos.
Enkele posts terug vernomen dat cellulose lak steeds moeilijker te vinden is...
Ik ben helaas ook op zoek. Busje aflak bestel ik wel bij voxhumana of guitarsupplies, maar ik ben op zoek naar wit - zwart - lichtblauw. Iemand een idee of dat nog verkrijgbaar is bij Gamma in Nederland (Breda).
Ben zelf van België en hier is het nergens te vinden....
Gegroet!
Hoi,
Probeer eens http://www.delta-twello.nl/ of waar ik mijn nitro-cellulose lak heb besteld bij www.vesting.nl/ maar hier vragen ze wel een btw nr. .maar ik weet niet of ze met kleuren werken.
groeten,
Jos
Delta twello kende ik al, maar ik moest 12 spuitbussen tegelijkertijd kopen. Hoe zat dat bij jou? Sturen ze op, want het is wel een afstandje van bij mij thuis.
Bij de vesting sturen ze hetgeen wat je nodig hebt op via een dienst, maar zorg dat je thuis bent want ze nemen het spul gewoon weer mee. Doe via een mailtje wat je nodig hebt ,,betaal dan en het komt goed.De nitro-cellulose die ze verkopen heeft een goede vloei en helderheid en een hoge vullingsgraad. Ik heb mijn akoustische gitaar ermee gespoten en ik ben er zeer tevreden over.
Jos.
Bedankt Josse
Dat is alles wat ik moest weten.
hallo,
ik heb een tijdje terug een les paul standard faded gekocht en nu heb ik besloten dat ik deze wil polijsten om toch nog wat glans te krijgen. Kan ik ook gewoon gaan polijsten met commandant 4 en speedshine of is het rekening houdend met de dunnere laklaag slimmer om een gitaarspecifiek spulletje te kopen zoals virtuoso polish?
Geen idee of Gibson een hoogglans lak heeft gebruikt voor die gitaren (dus: of het zich laat polijsten). Een guitar polish is een reiniger, geen polijstmiddel zoals commandant, en is opzich wel goed voor de finale afwerking, al gebruik ik eerlijk gezegd alleen maar autopolishes (3M finesse-it, Maguiars, etc.) voor m'n lakken.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas.