Sorry Fusion, Mijn fout want ik had per ongeluk een Kemper postje verward met een Helix ;-)
Printable View
Sorry Fusion, Mijn fout want ik had per ongeluk een Kemper postje verward met een Helix ;-)
Toch maar de stap genomen na 2 jaar ofzo naa de nieuwste 2.82 fimware te upgraden. Ben benieuwd. Schaf ook nog wel wat goede metal georienteerde cab IRs aan.
Ging overigens extreem soepel allemaal. Van een héél oude versie nog wel.
Maar spelen kan hij wel, alhoewel hij de laatste 15 jaar wel erg slordig wordt, zal de leeftijd zijn, stramme vingers enzo.😁
Ik heb bij Jan vooral de indruk dat het op z'n minst deels een mentaal probleem is. Iets met er geen fuck meer om geven...
Ik ben geïntrigeerd geraakt door Helix, mede dankzij dit topic. Ik probeer de geluidskwaliteit en de mogelijkheden te beoordelen via een free trial van Helix Native. Ik ben nu zover geraakt dat ik het Helix menu te zien krijg in Garageband. Alleen hoor ik enkel het basis geluid van de focusrite in Garageband, geen geluiden via de Helix plugin. Kan iemand mij wat verder helpen?
Ik had paar dagen geleden de schik van mijn Helix-leven. Ik maakte een mooie cleane patch, sloeg hem op, wou naar een andere patch.... weg. Al mijn patches weg behalve die ene. Aan sommige live en recording patches had ik echt uren en uren besteed. Paniek Zoeken naar en uiteindelijk op de ouwe Windows laptop waar ik ooit HX Edut op had gedraaid maar ik was al bang dat ik veel nog daarna met de hand heb getweakt.... Wat bleek nou, ik had HX Edit nog en toen ik de laptop verbond met de Helix zag ik dat er een aantal blokken met patches bestaan, deze blokken noemen ze setlists. Whatever. Long story short die nieuwe patch was in een andere (blanco) setlist terecht gekomen. Volgens mij kun je niet van setlist switchen met t apparaat zelf, maar met de HX editor wel. Probleem opgelost :)
Anyway
Het goede is trouwens dat ik de laatste tijd steeds minder block elementen nodig heb. Geen compressors, geen limiters, geen 3x noise surpressors etc. Mijn metal patch gebruikt de standaard noise gate van de input, en dan:
1. overdrive block (de TS808)
2. amp (Line6 Badonk)
3. IR (varieert)
Ben terug gegaan van a 6 a 7 naar 3. Mijn laatste cleane patch (waarbij alles mis leek te gaan) is alleen maar een pitch/octaver ding en een am block.
Helix Native toch aan de praat gekregen door het in Reaper te gebruiken. Over de geluidskwaliteit ben ik eerlijk gezegd minder te spreken. Ik sluit de gitaar aan via een focusrite scarlett, en speel zo door de software. Ik zit volg de basisstappen uit filmpjes zoals deze, maar ik krijg bijlage na niet het volle geluid dat ik hier hoor. https://www.youtube.com/watch?v=6Gqy-p0kKZ0
Meestal klinkt het wat fragiel, en als ik bijvoorbeeld iets van overdrive of distorion gebruik (uit de versterker of uit een pedaaltje), klinkt dat eerder op de achtergrond. Wellicht nog heel wat uit te zoeken. Alle tips zijn nog steeds welkom!
Niet toevallig direct monitoring aan staan?
Hmm, daar had ik niet op gegokt, dat dat het probleem zou zijn.
Maar, fijn dat het is opgelost!
Dat zal wel een schrik zijn geweest, geen schik ;)
Ik denk dat je, al was het maar voor het overzicht, het simpel moet houden. Met m'n oude rack had ik te maken met bijv. verschillende EQ's en als je dan de ene keer op de ene en de andere keer op de andere aanpassingen doet, raak je de controle kwijt. Noise gates worden vaak als een simpele oplossing gezien, maar ik heb ze slechts kort gebruikt (ik zit ook niet in het zware metaal) en ik kan mij indenken dat wanneer je er een stel in je chain gebruikt er allerlei andere problemen voor terug komen.
Mij valt het op bij jouw opnames dat jij veel compressie gebruikt. Ik ben een fan van compressie maar je loopt het risico dat je het geheel wat zompig en onduidelijk maakt.
Ik heb ondertussen 15 dagen lang de proefversie van Helix Native uitgetest. Ik schrijf hier even enkele conclusies neer. Als ik zulke zaken van anderen lees, ben ik altijd geïnteresseerd en heb ik er steeds wat aan gehad. Wie weet helpt het ook anderen vooruit.
1. Helix Native in eerste gebruik is vrij teleurstellend, vind ik persoonlijk. De presets die Line 6 vooraf heeft toegevoegd waren niet mijn smaak, en dat is wat jammer. Het kan natuurlijk ook meespelen dat ik enkele technische problemen ben tegen gekomen, waarover ik zelf niks terug vond.
2. IR's: als je met Helix en andere modellers bezig bent, is er al snel iemand die vertelt dat je sowieso IR's van anderen moet downloaden en importeren, omdat de cabinet simulaties van Line6 zelf niet zoveel voorstellen. Ik ben daar niet zo zeker van. Ik heb enkele gratis paketten gedownload en vind niet dat zij onmiddellijk veel goeds toevoegen. Je krijgt niet onmiddellijk een betere sound.
3. Zelf een preset opbouwen is een enorm werk. Het lijkt mij dat de basisinstellingen bij de versterker en de cabinets niet optimaal zijn ingesteld, toch niet naar mijn smaak. Wellicht lagen mijn verwachtingen te hoog. Er zijn bij elke stap zoveel parameters die je moet instellen, dat je al gauw het bos door de bomen niet meer ziet. Ik had eerder verwacht dat wanneer je een versterker en een cabinet had geselecteerd, je al snel op een bruikbare sound zou komen die je dan eerst in die twee elementen naar smaak aanpast. Ik denk dat dit de typische werkwijze is van iemand die van fysieke versterkers komt. Zelfs als je (naar jouw eigen inzicht) alle stappen volgt die anderen (dit forum, youtube tutorials, Line6 facebook groep) opsommen, dan nog bereikte ik niet de sound die ik zelf in gedachten had. Ik heb dat hier en daar ook bij andere gebruikers gemerkt. Ik vraag me af of er modellers zijn die uit de doos betere sounds geven.
4. Ik heb het geluk gehad een stuk of 3 presets te downloaden die erg bruikbaar waren, gewoon na het downloaden en importeren. Eentje ervan was een soort Van Halen imitatie. Die bestond gewoon uit de elementen die Line 6 zelf aanleverde, dus zonder externe IR's. Een andere was gebouwd rond een Soldano versterker. De laatste was iets rond een Fender versterker met heel veel atmosferische effecten aan toegevoegd. Mijn favoriet was de Van Halen preset omdat die de eerste was waar ik een bruikbaar en overtuigend clean uit kreeg, gewoon door de volumeknop van mijn gitaar dicht te draaien. Dat dit kon en zo'n goed geluid op leverde, daar keek ik echt van op.
5. Wat mij opvalt, is dat bepaalde sounds erg goed klonken toen ik ermee aan het rommelen was binnen Helix Native en tegenvielen op een opname via Garageband, en soms gebeurde net het omgekeerde. Ik vermoed een instelling die ik niet heb gevonden.
6. Zou ik een Helix of een andere modeller aanschaffen? In eerste instantie niet. Na de eerste twee dagen was ik flink teleurgesteld. Eenmaal ik de bruikbare presets had gevonden, ben ik er toch in veranderd. Ik heb vandaag voor het eerst in weken nog eens mijn eigen buizenversterker + pedalen bovengehaald en aangesloten en ik merk toch dat ik ook daar niet altijd onverdeeld gelukkig mee ben. Waar ik heb Helix een vrij brede clean sound wist te halen, die wat stereo aandoet, klinkt mijn huidige set nu vrij dozig. Ik mis zelfs de optie om ide verschillende parameters wat bij te stellen om het geluid dat je hebt, zo ideaal mogelijk te maken. Ik heb enkele weken terug geëxperimenteerd met twee fysieke versterkers en een wet-dry setup, net om dat brede geluid te bereiken. Alleen is het met twee versterkers, de hele resem kabels en het pedalboard een heel gesleur. De reden waarom ik zo in Helix geïnteresseerd was, is dat het een lichtgewicht en praktische oplossing leek te bieden: één pedalboard, één kabel, één box. Van zodra het een beetje veilig kan, wil ik wel eens een Helix, of Kemper of Fractal, ... horen door een FR FR cabinet. Nadeel is de prijs, vind ik. Als ik even vlug reken, kom ik voor de Helix LT + Powercab al gauw aan €1500. De Kemper floor start nog maar daar.
Tja. het is maar net wat je wil. Als je gewoon wat wil gitaarspelen in de huiskamer kan je ook gewoon op een gitaarversterker spelen. Ik heb een Boss Katana top, 270 euro B-stock bij Bax, klinkt prima IMHO. Veel effecten via USB, power scaling etc. Echter, ik neem ook wel eens wat op en dat werkt voor mij niet, SM57 voor de kast enz. Veel last van het directe geluid. Dus modeling, eerst de ElevenRack, heb ik nog steeds trouwens, nog altijd prima voor het geld. Recentelijk de Kemper, hangt erg af van de profile (preset). Voor de betere moet je betalen, ik heb de complete BM set. Doen het goed in de mix zonder EQ. Beetje galm en/of deley erop en klaar.
Nadeel is wel de afschrijving, die Kemper is over 10 jaar nix meer waard en de Helix ook niet.
Helix Native (en andere software/plugins) hebben weer de gebruikelijke cybermonday 30 % korting. Ik heb eindelijk Native gekocht. Bij het bestellen gebruikmakend van mijn brievenbusfirma op de Marshall eilanden en dan komt er geen btw bij :) Voor €65 altijd handig (naast mijn Helix Floor en HX Stomp). Als je geen Helix hardware hebt kost het rond de €190 ex. https://shop.line6.com/software/helix-native.html
Ik heb m ook gekocht met korting omdat ik al een Helix LT heb. Tot nu toe bevalt het prima. Kan er niet over oordelen of ie precies hetzelfde klinkt, geen tijd/zin om te A/B-en, maar het werkt iig prima. Ben er erg blij mee.
En weet niet of ie zo mooi lightweight is gepogrammeerd of dat t mjn (idd relatief krachtige) nieuwe PC is, maar ik draai er rustig 6 parallel, naast nog een hoop andere plugins etc. Erg blij mee!
Ik neem aan dat je de helix dus niet als interface gebruikt?Waarom niet?Je kan dan eventueel een cleane line-in ingang gebruiken voor het re-ampen.
Ik reamp nu gewoon met mijn PC. Mijn fysieke Helix staat in in flight case en gebruik ik alleen op t podium. Ik ben lui en verwend ben ik bang.
Vandaar,ik snap hem,alleen dat lui en verwend geloof ik niet.
Mijn HX Stomp heb ik verkocht en er is een nieuwe Stomp XL voor in de plaats gekomen. De Helix Native licentie (die ik al had) heb ik verkocht voor €125 want ik kreeg een nieuwe licentie en Metallurgy bij de Stomp XL https://line6.com/total-guitar-recording-bundle/
Zo zit ik dus effectief met een nieuwe Stomp XL voor minder geld dan de kleine Stomp. Nu eens kijken of die Metallurgy plugin ook overdraagbaar is :)
Ik heb sinds kort ook een HX Effects, maar eigenlijk zou ik beter af zijn met een HX Stomp, want kleiner.
Is er hier misschien iemand die juist lever de HX Effects heeft?
Edoch! Als ik nu een DI opneem, ga ik vanuit mijn gitaar rechtstreeks mijn Yamaha/Steinberg audio interface in (Hi-Z ingang), en ga daarna met Helix Native tweaken. Fantastisch, edoch, dus, ik hoor dus niets als ik inspeel (behalve het akoestische gekletter van mijn snaren). prima voor clean, prima voor rock, pop, whatever, maar niet voor palm muted metal met bakken distortion. Ik moet dus met een patch gaan spelen ipv 'blind' c.q. 'doof'. Helix Native heeft te veel latency daarvoor, dus zal ik inderdaad de Helix LT als audio interface moeten gebruiken. Vraagjes!
* ik zal dan dus de drums en de bas etc waar ik op mee ga spelen via de Helix moeten afluisteren?
* door de juiste USB poorten in de Helix ASIO driver te selecteren in Cubase?
* daar ik niet mijn studio monitoren ga ontpluggen en aansluiten op de Helix LT, kan neem ik aan gewoon met hoofdtelefoon?
* de Helix LT laat dan gewoon m.b.v. direct monitoring mijn gitaarspel a.d.h.v. actieve patch horen in de mix met de via USB binnenkomende bas en drum?
* En dan dus uiteraard de opnemende DI en (evt met-geluid-track, maar die ga ik denk ik toch niet gebruiken) moeten muten in Cubase want anders komt die weer met latency terug in de Helix LT?
Zoiets? Heeft iemand hier ervaring mee? Liefst ook met Cubase??
veel vragen Fusion. Een hoop gedoe om de Helix te gebruiken als audio interface.
Denk hier eens over: Cubase kan maar één interface tegelijk gebruiken...
Dus makkelijkst is gewoon je Helix in je gewone interface pluggen, en een andere uitgang van de helix gebruiken om jezelf te horen (waarop dan ook, ampje ofzo)
Nog makkelijker word het om je interface via een mixertje naar je boxen te leiden(stereo out), en de helix kanalen (via channel direct out, soms ook via inserts mogelijk) naar je interface te leiden, dan heb je een permanente opstelling waarbij je heel makkelijk het volume van je mix versus je monitoring kan inschuiven (en hoef je niet je cubase mix te vernaggelen daarvoor)
een mixer met 2 direct outs is wat je dan nodig hebt natuurlijk(ik gebruik een oude Mackie vlz, is betaalbaar)
Voor de duidelijkheid: als je persé usb wil opnemen moet je dus de helix als interface gebruiken. Er zijn kanalen voor een onbewerkt signaal en ander voor signaal met amps etc, zie handleiding.
hoop dat je er wat aan hebt, ik heb uren doorgebracht met het uitpuzzelen ervan, dit werkt heerlijk, en je kan alles (bas, toetsen, mics) inprikken in die 2 channels op je mixer, de handelingen blijven hetzelfde
Hela! Dank voor je commentaar. Als ik eerlijk ben, klinkt jouw oplossing ook best omslachtig. Ik heb al een mixertje, maar daar komen een aantal synthesizers samen richting mijn audio interface. En je zegt 'een andere uitgang' maar welke dan? DI komt toch alleen maar uit de USB? De enige andere optie die je hebt, maar dan moet je al je patches aanpassen en je input en ingang-noise-gate parameters uitzetten c.q. apart in een blok zetten, is om als eerste een Send block in al je patches op te nemen, en dan is dus je Send uitgang deze 'andere uitgang'? Maar dan moet ik dus al mijn patches flink editten. OF snap ik je niet haha. Ik ken i.i.g. geen andere uitgangen die standaard een DI signaal sturen dan de USB?
Ik gebruik dus geen usb signaal, alleen audio outputs, die heb je zat op de helix. goed genoeg naar mijn mening.
Ik maakte wel een foutje in de uitleg. als je de xlr uitgang naar je interface doet, en de jacks naar de mixer waar ook cubase op zit, dan ben je er, niet eens channel direct outs nodig.
Het mooiste komt pas na het aansluiten, daarna hoef ik niets meer te veranderen, neem op met mijn live patches, en kan terugluisteren en opnieuw inprikken zonder aan mijn cubase mixer te zitten(opname volume en mix volume is toch anders, dus dan blijf je schuiven voor je weer kan spelen)
MAar wat ik nog steeds niet snap, waar trek je je DI signaal dan uit?
Ik ken de Helix niet maar kan me niet voorstellen dat het met zo'n apparaat niet mogelijk is om een droog signaal op te nemen en een bewerkt signaal af te luisteren... Dat kon met de POD X3 15 jaar geleden al..
Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
JA dat kan. Met de USB :) Of, met wel wat kanttekeningen, potentieel met de Send De POD had volgens mij echt een dedicated Dry out jack oid. Die is er niet maar, maar USB heeft een stereo DI out dus
als je de xlr uitgang naar je interface doet, analoog dus. Géén usb(bedoel je digital input of direct input? ik heb het over het laatste dus )
En Rinze: dat kan ook, maar Fusion wil perse usb digitaal geloof ik, en dan moet je helix dus de geluidskaart zijn, voor het afspelen ook,
want cubase doet maar 1 geluidskaart.
ff simpel: je kan niet de ene geluidskaart(helix) gebruiken als input, en een andere (?) als output.
Tenzij je iets als 'asio4all' gebruikt, en dat loopt vaak niet zo lekker, latency ellende etc.
Maar die XLR, bevat toch gewoon je patch? Je geluid met de huidige preset? Of mis ik iets curciaals
ja, tenzij je een lege patch neemt? Want jij moet echt re-ampen?
ps.
Maar als je het met een minimale goede sound opneemt hoef je het niet re-ampen denk ik dan weer, en t speelt wel zo lekker lijkt mij., en je kan alsnog meer gain toevoegen via native.
Oke maar mijn hele vraag ging om DI recording, reamping dus ;)
ja, maar je wil je helix niet aan je speakers hangen toch?
Maar misschien draaf ik wat door uit enthousiasme over mijn set up. Succes met de jouwe, ik ga ff wandelen.