Vakwerk
+10 tekens
Printable View
Vakwerk
+10 tekens
Écht héél netjes!
Ho lee shit. Hoe heb je die rvs plaat gemaakt? Laten waterstralen ofzo? Als je geen cnc hebt neem ik aan dat je t niet hebt gefreesd.
btw over toerentallen en voedingssnelheden is van alles te vinden op internet, probeer bijv www.cnczone.nl, daar staan tabellen op voor allerlei soorten freesdiameters en materialen.
Met aluminium kun je een ruw freesoppervlak niet altijd voorkomen trouwens, het is heel belangrijk dat je het spaan meteen verwijderd. Op de foto zie ik geen koelvloeistof of snijolie, terwijl je dit meestal wel wilt hebben, al is het maar om het spaan te verwijderen. Daarnaast hebben bolkopfrezen altijd een beetje een ziel, waardoor de frees in het midden niet lekker snijd, dat geeft ook n ruw oppervlak.
Het beste wat je kan doen (als je de gleufjes nog gladder wilt maken) is nar opschuren zoals je met hout zou doen. van P600 tot P2000 en dan verder met staalwol, of polijsten. Hoe je dit het beste aan moet pakken kan ik je helaas niet heel precies vertellen omdat ik het niet weet.
@Rs-Rik :
De vorm van de plaat is bij DanielW op het werk gemaakt met een laser-cnc op basis van mijn tekening, mijn metaalfrees is inderdaad (nog) niet omgebouwd naar cnc. Het aluminium heb ik dus op mijn machine met de hand gedaan (lekker slingeren aan die "conventionele" wieltjes voor x/y/z bewegingen ;-))
Dank voor je tips. die zijn altijd welkom! :cheerup: Ik heb inderdaad eerst zonder koelvloeistof of snijolie gedaan en ook nog eens op een te laag toerental. Het werd dus wat ruw. Ik kon wel een beetje horen dat het niet optimaal ging. Ik heb daarna dus nog een ander stukje gefreesd en dit keer wel met smeermiddel (WD 40, maar ik heb ook snijolie, misschien had ik dat moeten gebruiken?) en hoger toerental en dat ging al heel veel beter. Nou vind ik het wat ruwere aluminium in combinatie met het nogal erg glimmende RVS eigenlijk wel weer wat hebben overigens.
Ok, dat van de bolfrezen wist ik ook niet. Metaal is echt heel anders als met hout, het komt allemaal een stuk preciezer. Ik ga binnenkort weer wat dingen frezen dus dan ga ik (hopelijk) steeds meer snappen en leren.
Snijolie/ koelvloeistof (koelsvloeistof is meestal water met in-water-oplosbare snijolie erin, ongeveer 1:20 ofzo)
http://www.q8oils.nl/NL/Hoofdnavigat...kingsolie.aspx
Dat kun je wel ergens kopen denk ik. Zeker als je een btw nummer hebt.
Wat toerentallen betreft, met een 4 mm freesje heb je +- 2000 toeren nodig met een voedingssnelheid van 20mm/min... of zoiets.. (ik ken t niet uit mn hoofd). Als je freesjes kleiner worden ga je heel erg inboeten op snelheid. Metaalfrezen is niet alleen preciezer, als je het goed wilt doen gaat t ook nog eens tergend langzaam op een conventionele bank. :)
Binnenkort maak ik een fret-o-verstekbak met een centreerpen op de fretposities, dan zal ik wat verder ingaan op frezen van metaal en wat er allemaal goed en fout kan gaan enzo.
Klopt, ik heb zojuist een klein strookje aluminium gemaakt, dat moet in de headstock komen. Ik had 4mm dik materiaal, dat moest eerst teruggebracht worden naar 2mm, daarna moest ik er met een ballnose van die streepjes in trekken en tot slot moest ik het losfrezen uit de grotere plaat. Ik denk dat ik ruim 2 uur bezig ben geweest (kan aan mijn onervarenheid liggen) om te komen tot dit korte strookje van 1cm breed en misschien 20cm lang :seriousf:
http://i138.photobucket.com/albums/q...psf1fad208.jpg
Dat ga ik straks op maat maken voor in de headstock (ik heb de trusrod cover zojuist ook gemaakt en verdiept ingelegd)
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps64e2f2aa.jpg
...en nog een fototje van het proces om dat strookje te maken, dit keer wel met veel smeermiddel en hoge toeren :)
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps6aaabf0b.jpg
Ik ben erg benieuwd naar je fret-o-verstekbak en het proces om hem te maken :)
De inlay in de headstock is klaar, aluminium is ingelegd en de red tortoise is ook op maat en ingelegd.
John gaat zelf kijken wat hij op het plaatje gaat zetten, hij weet het nog niet zeker. Misschien een decal, maar zijn vrouw heeft ook mogelijkheden op haar werk met vinyl lettering.
De string trees zitten een beetje scheef op de foto, maar ze zitten nog niet helemaal vast (alles moet er toch weer af)
http://i138.photobucket.com/albums/q...psec1008aa.jpg
Hoe maak ik straks die brugcover vast op de slagplaat? Ik heb gekozen voor een rvs bodemplaat (hier ligt hij nog los)
http://i138.photobucket.com/albums/q...psa450ec28.jpg
Ik bevestig hem met polyester matjes
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps4fae2445.jpg
In die rvs bodemplaat komen straks 2 gaten in en daar gaan de schroeven doorheen, door de rvs slagplaat en in de body. Door het derde gat van de cover kun je dus dan je schroevendraaier steken en de cover los maken indien nodig
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps20b2c090.jpg
Ik laat het nu goed hard worden, morgen verder.
Is het niet slimmer om de cover met 2 kleine schroefjes te bevestigen? Op de foto ziet het eruit alsof je door het kleine gleufje met een schroevendraaier wel bij het onderplaatje kan. Dan zit het iig niet permanent vast zoals met lijm. Lijkt mij handiger, je weet nooit om wat voor reden je hem er nog eens vanaf wilt halen, het is een prototype toch?
Hoe ga je die cover een rvs-look geven? heel dun (hoe dun kun je het krijgen?) plaatmateriaal eroverheen trekken/ persen? Of metallic-achtig spuiten?
Dat is toch precies wat Marco van plan is? Het lijkt mij alleen iets handiger om de gaten in de RVS-plaat te boren voordat je alles aan elkaar plakt. Verder heeft Marco al van alles geprobeerd voor die "cover" aan RVS persen of slagplaat vervormen zoals in dit topic (zeer leerzaam!) is te lezen. Als ik het goed heb, wordt hij in kleur gespoten.
Zoals Martin_ zegt inderdaad : deze cover moet in kleur gespoten worden. De RVS cover ga ik nog mee aan de slag maar het duurde allemaal te lang, ik ga eerst de gitaren opsturen, dan is de druk er af en kan ik me rustig op de rvs variant storten.
En wederom zoals Martin_ zegt : de cover gaat juist met 2 schroefjes zodat hij er af kan. Niet iedereen zou zo'n cover willen + je wilt ook de rvs cover kunnen plaatsen. Ik doe een zacht materiaal tussen de cover en de pickguard zodat hij ook niet per ongeluk kan krassen : ook al zit hij met schroeven vast, ik denk dat hij altijd een beetje zou kunnen krassen.
Ik heb gedacht om de gaten eerst te boren maar het plaatje had net teveel speling wat verschuiven zou kunnen veroorzaken, dus dan waren de gaten mogelijk niet meer helemaal in lijn geweest met de opening. Dus ik ga nu de gaten boren van bovenaf, door het derde gat in de cover.
Ik ga zo het gat boren onder de brug voor de aardedraad.
Ik heb dat wel eerder gedaan voor een hardtail en leg dan een dikke aardedraad net half aan de oppervlakte zodat de hardtail er flink contact mee maakt als je hem aanschroeft. Die hardtail maak ik dan aan de onderkant een beetje blank overigens. Maar ik vraag me eigenlijk af of er nog nettere manieren zijn? Ik zat even te denken aan een mooi ringetje aan de aardedraad bevestigen en dan dat ringetje precies op de plaats van 1 van de bevestigingsschroeven houden, zodat hij vanzelf vastgezet gaat worden. Zijn er misschien andere methoden?
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps72c66c63.jpg
Kun je, in dit geval, geen shielding (koper)tape vanuit de pup hole, onder de slagplaat door naar de brug leggen. Ik neem aan dat de de pup hole nog gaat shielden?
Trouwens, is de brug niet al geaard via de lijn brug - metalen slagplaat - pickup?
Oh, dat vind ik wel een hele goede! Dat is netjes :-)
Dank, dat ga ik doen!
Althans....ik moet denk ik even overleggen met John Backlund, want het bedrijf dat de gitaren gaat spuiten heeft gezegd "absolutely no hardware installed" en ik bedenk me nu ineens dat ik me afvraag of ze het dan erg vinden als ik wel de shielding aanbreng. Maar ja, wanneer moet dat anders? Als de gitaar in Nederland gespoten zou worden, dan zou ik daarna alles helemaal af kunnen maken. Maar dat gaat nu dus niet. Maar goed, tegen shielding hebben ze vast geen bezwaar .
EDIT :
ik zag deze vraag over het hoofd
Ja en nee, de brug valt precies in de plaat, maar hij raakt hem net wel/net niet, ik vind het geen betrouwbare verbinding. En bovendien : er worden 3 slagplaten geleverd, 2 zijn van metaal maar eentje is van tortoise....
update : de eigenaar van het bedrijf dat in Amerika de gitaren gaat spuiten bouwt zelf ook veel : hij gaat de shielding aanbrengen nadat ze gespoten zijn.
Mooi geregeld! :ok:
Ik ben nu de hals aan het controleren of de frets allemaal mooi gelijk liggen.
De 'katalina' heeft een beetje backbow, dus ik heb de trusrod voorzichtig een kwartslag tegen de klok in gegeven. Ik weet niet hoe jullie het doen maar ik laat 'haar' maar tot morgen zo liggen zodat de hals kan wennen aan de druk. Misschien is dat te voorzichtig maar nou ja, ik kan toch niet eerder verder dan morgenavond :-)
de Marz is bijna vlak met een heeeel kleine holling rond het midden van de hals. Ik denk dat ik die eerst zo laat en er van de week maar eens snaren op ga zetten om te kijken hoe het gaat.
Ok de snaren zitten op de Marz-6, ik ben nu nog met de elektronica bezig. Daarna nog slechts enkele details en hij kan verstuurd worden. Maar ik verstuur hem samen met de andere gitaar, de "John Backlund 700-Katalina" dus die maak ik hierna eerst nog af.
De Marz met snaartjes, brugcover maar verkeerde knoppen (die moeten ik nog maken, maar de gitaar gaat daar niet op wachten en zal ik intussen versturen)
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps532dac3f.jpg
Zonder brugkapje vind ik hem ook nog steeds mooi, dan moeten er alleen 2 chromen schroeven achter de brug ter opvulling van de gaten voor de bevestigingsmethode van het kapje:
http://i138.photobucket.com/albums/q...psb1841c0c.jpg
Het logo in de headstock zal in Amerika gebeuren, het is nog niet zeker wat gewenst is. Ik stuur 4 van die rode plaatjes mee, dan kunnen ze er nog eens een verprutsen ;)
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps9f1dcad8.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q...psa907992d.jpg
Een van de details waar ik nog iets mee moet, betreft de plaatsing van de strap buttons. De achterste lijkt me redelijk duidelijk. Maar de voorste zou dus kunnen op 1 van de 2 aangegeven plaatsen (of misschien zien jullie nog meer mogelijkheden). Hoe zou ik dat nu het beste kunnen testen...De achterste monteren en dan met een touwtje rond de hals bij de hiel binden? en dan een beetje proberen?
http://i138.photobucket.com/albums/q...psd6f66738.jpg
Ik heb dringend wat hulp nodig, ik zie het even niet meer...
Sinds gisteravond ben ik met de elektronica bezig en ik krijg maar geen geluid.
Ik heb desondanks een vrij simpel schema gebruikt.
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps0ed58daf.jpg
Ik heb even alles losgegooid en nu alleen het brugelement aangesloten.
Als ik met een multimeter doormeet op die stand met het "piepje" dan kon ik daardoor wel afleiden in welke stand de schakelaar moet staan voor het brugelement : getal 1 wordt verbonden met getal 0 in een bepaalde stand dus de schakelaar staat nu juist.
Dus nu volg ik het draadje 0 naar de volumepotmeter. Die komt keurig aan bij A (geen draadbreuk). Als ik nu aan de volumepotmeter draai hoor ik nog steeds niets. Nou had ik nummer C omgebogen richting het huisje en hieraan als aarde vast gesoldeerd. (ik had per ongeluk 2 schema's liggen en dit door elkaar gehaald). Die heb ik maar weer los gesoldeerd, nog steeds zonder effect.
Dus in mijn primitieve gedachte (ik ben zeer slecht in dit soort dingen) had ik twijfel of A wel in verbinding komt met B. Dus ik de versterker aangezet, een aardappelschilmesje precies tegen A en B gezet zodat ze direct verbonden zijn en jawel : geluid!
Wat leert me dit nu :???: Is de potmeter kapot? Of heb ik een foutje in het schema??? Iemand die dit wel snapt? :dontgeti:
Tja....echt uren bezig, gisteravond al, toen uit frustratie maar naar bed gegaan, vanmorgen met frisse moed begonnen en uiteindelijk.....inderdaad een kapotte potmeter. Dit weekend nieuw gehaald. Ik heb hem zojuist vervangen met een andere nieuwe en die werkt direct. Fijn dat het is opgelost, wel balen van de vele uurtjes die ik zo verloren heb.
Dat gevoel ken ik. Tijdje geleden nog uren met een Tele bezig geweest. Uiteindelijk toch niet aan de praat gekregen. Lag aan de switch. :p
Klopt van lip C : als ik dat niet deed (met de wel werkende potmeter) dan kreeg ik het volume niet uit hoewel er wel verschil was in toon gek genoeg. Lip C gesoldeerd en klaar inderdaad :-)
Frustrerend he? Ik vraag me af of er een simpele manier is om een onderdeel te testen voordat je het inzet. Vast wel (als je snapt waar je mee bezig bent :D)
EDIT : Ik heb even gegoogeld en kwam als eerste treffer op dit filmpje uit
http://www.youtube.com/watch?v=Eh2cQCLie5A
Ik heb een goede potmeter getest en die waarvan ik denk dat hij kapot is. En inderdaad : de metingen geven het aan, die deugt niet.
Toevallig had ik dat onlangs met een strat van m'n zoon. Alles werkte maar ik kon ook het volume niet uit draaien en er was inderdaad verschil in toon!
Die lip naar aarde vergeet ik dus niet weer :D
Exact! Ik kan ook best een schema volgen en de zaak inelkaar solderen maar ik heb geen idee wat ik eigenlijk doe :D
Mooi werk!
Moest bij de laatste Post toch even aan deze denken:
http://www.angelfoodcomic.com/wp-con...I-am-doing.jpg
Zo werkt al jaren de toonregeling in mijn Les Beat, gewoon een regelbare seriële weerstand in het circuit; en ik gebruik die daadwerkelijk en veelvuldig.
Ooit heb ik eens geëxperimenteerd met verschillend wijzen van aansluiten van potmeters en toen kwam ik achter dit verschijnsel. Het verklaart ook waarom het geluid doffer wordt als je het volume terugdraait want dan komt een deel van de weerstand van de potmeter in serie met het circuit.
Misschien vinden jullie dit een super stommiteit maar....die potmeter...waarvan ik dacht dat hij kapot was...dat was een no-load tone(!)potmeter. Die kun je niet gebruiken als volume potmeter heb ik inmiddels geleerd. En daar had ik hem dus wel geplaatst... Toen ik hem verving voor een andere potmeter (een gewone) had ik meteen geluid. Dus mijn conclusie was "potmeter kapot". Vervolgens ook nog met dat youtube filmpje de potmeter doorgemeten en die gaf dus "open" aan en bevestigde mijn conclusie. In de prullenbak er mee.
Maar dit was dus fout. Je kunt zo'n no-load potmeter niet als volume gebruiken en je kunt hem alleen doormeten door pin 1 en 2 in plaats van pin 1 en 3 te meten. Dit heb ik allemaal vanavond geleerd van Hans ("ATGP" op het forum) uit Apeldoorn, dank daarvoor!
Een no load-potmeter heeft oneindige weerstand als hij 'vol open' staat omdat de koolstofbaan niet helemaal tot het ene einde doorloopt. Bij een toonregeling geeft dat het effect dat er geen toonregeling in het circuit zit. Bij een volumeregeling zou precies hetzelfde het geval zijn. Als het volume helemaal open staat, is de maximale weerstand tussen de signaalkant en de aardekant van het circuit geschakeld; als die maximale weerstand oneindig groot is, gaat het signaal zonder verlies direct naar de uitgang (afgezien van de toonregeling natuurlijk tenzij die ook no load is).
Het is dus een vreemd verhaal :makeup:
Ik had er intussen iets over gelezen maar kan het even niet terugvinden.
Maar als ik bijvoorbeeld op deze website kijk waar je zo'n pot kunt kopen :
http://store.stellartone.com/prostor...t/Detail?no=92
dan staat het er zelfs vet bij "Not suitable for use as a volume control."
99% klaar hier. Morgen zijn zowel de Marz-6 als de Katalina klaar om verscheept te worden, hoewel er een paar onderdelen zijn die ik los na zal sturen, zoals custom gitaarknoppen en een rode slagplaat die ik nog moet maken. Maar intussen kunnen de gitaren op pad wantdie moeten natuurlijk nog gespoten worden in Amerika. Wel een raar idee, zoveel bloed/zweet/tranen en dan zijn ze ineens weg en zie ik ze nooit meer. Maar ik kan niet wachten op de foto's van de gespoten gitaren.
Ik heb even snel een (schokkerig, sorry) filmpje in elkaar gedraaid zojuist.
https://www.youtube.com/watch?v=INtEMVq2KAc&feature=youtu.be
Dank :-)
Nee, er is eigenlijk helemaal niets opgegeven, ik had alleen de 2 plaatjes van waaruit ik heb gewerkt. Ik heb tijdens het bouwproces heel veel contact gehad met John maar dat was vooral om hem continu op de hoogte te houden van het bouwen met foto's en zo. Maar er is weinig dat afstemming nodig had, af en toe vroeg ik hem naar bepaalde voorkeuren. Zo is er nu bijvoorbeeld nog geen logo of decal geplaatst, daar is hij nog niet over uit.
Anyway, ik zal morgen die "duik" eens vergelijken met een Fender, ik heb het niet bewust gedaan. Ik meen dat ik destijds wel even naar de fenderhals gekeken heb maar ik zal het dus eens nameten. Zou goed kunnen dat die van mij dus lager ligt. Ik ben wel nieuwsgierig naar je voorkeur voor een niet al te diepe duik?
ik ben voor zo weinig mogelijk hoogteverschil maar wel genoeg in functie van de functie :). de fender duik is trouwens net niet diep genoeg (stringtrees zijn ontwerpfoutcorrectortjes :)
Ik meen dat oa Oigun zijn headstocks een fractie dieper legt omzo geen stringtrees te moeten gebruiken.
Mooi hoor! Ik maak mijn duik idd wat dieper, ook de topkamsleuven hou ik wat dieper dan de zogenaamde "ideale" halve snaar boven de topkam (voor de tone maakt dat imo niet uit...:hide:).Ook de snaardikte/spanning bepaald of het nodig is. Als het nodig is plaats ik wel een stringtree als de betreffende gitarist veel bends doet in de lage posities.
Bij de Marz zou je kunnen overwegen bij de volgende een kleine headstockangle te maken 5/7 graden ofzo
Eigenlijk ben ik zelf meer enthousiast over zo'n angled headstock maar het was leuk om een keer deze 2 zo te doen.
Ik had achteraf gezien inderdaad op de Marz liever een angled headstock gebruikt, dat vind ik ook wel passen bij de gelijmde hals.
Op de Katalina vind ik het wel prima met z'n bolt-on neck. Alleen zou ik zelf voor de Katalina niet gekozen hebben voor de hipshot brug waardoor je de hals onder een hoek moet zetten, maar voor een hardtail brug (dus geen neck angle). Maar ik moet voor mijzelf ook nog een keer een Katalina maken, dus ik ga dan een andere brug gebruiken (zelf maken natuurlijk :-)).
Maar eerst vandaag maar vaderdag vieren :)
...en ze zijn onderweg !
De flightcase is vandaag opgehaald. Over 1 week zijn ze bij de spuiter in Amerika. Ik denk/hoop over 2 maanden foto's te zien van de gefinishte gitaren :cheerup:
Niet de meest fantastische foto's maar dat komt uiteindelijk wel, als ze gespoten zijn
http://i138.photobucket.com/albums/q...psf13113c0.jpg
http://i138.photobucket.com/albums/q...psa6044eb8.jpg
Koffertje dicht, en nu maar wachten....
http://i138.photobucket.com/albums/q...ps20c970c8.jpg
Zijn mooi geworden, Marco. Heb je nu nog motivatie om je eigen exemplaren (af) te bouwen?
Mooi :ok:
Ik ben benieuwd naar de reactie uit de VS als hij ze binnen krijgt.
Jammer dat we ze niet op de meeting kunnen zien. Misschien een paar mooie posters van het eindresultaat :D