Dan is dit vast het beste moment om te zeggen dat knutselpagina 1 woord is? ;)
Printable View
STOP!!!! rest volgt zo.
Rood / geel is niet de centertap van de gloeiwikkeling maar van de HSP. (Lars heeft de Hammond 290BEX zag ik in post 11 op de afleverbon staan)
http://www.hammondmfg.com/pdf/EDB290BEX.pdf
Gloeiwikkeling heeft geen centertap.
Goed dat je reageerd, thanks. Ik had ook geen flauw idee wat hij voor trafo heeft maar had het kunnen weten. Hij heeft namelijk eerder de vraag gesteld over dat pilot lampje met de ontbromweerstanden.
@ Lars, maak maar eens een foto van dat plaatje.
edit
hoeft niet eens, ik ben een lul en had zo al kunnen zien dat je twee weerstanden hebt om de gloeiwikkeling te aarden. Dan heb je geen centertap. Dat had je zelf ook kunnen zien als beter had geweten waar je mee bezig ben. Dit is nu een mooi schoolvoorbeeld van een bouwplaat nabouwen. Omdat je gewoon doet wat er gezegd wordt (door de bouwplaat) weet je niet wat je gedaan hebt.
Lars.... leef je nog? Spannend man, dit topic.... (Als Lars nog leeft, kan iemand dat ff quoten, hij staat op mijn negeerlijst omdat de kans groot is dat ik mijn broek vol poep) ;)
tuurlijk leeft ie nog, die zit als een malle te spelen :D
komop met dat geluidclipje lars!
dan maar ff een leuk filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=316AzLYfAzw
lars! push the red button!
sorry mannen, was weer de hele avond zoet met iets anders (helaas). jullie zijn nog niet van me af, want ik heb het idee dat hij niet helemaal naar behoren werkt. Ik krijg een mooie warme diepe, maar vooral cleane sound. Zelfs met mijn gibson sg wil hij niet oversturen. ik heb het idee dat de gainregeling niet echt lekker werkt. op youtube zijn clipjes te vinden dat hij halverwege (beide volumepotmeters op 5) al opbreekt, dat is bij mij geenszins het geval. Ik ga er morgenmiddag nog even goed naar kijken (bedrading) en luisteren, maar we zijn nog niet klaar vermoed ik.....
twee pots open.. doe je er dan een patchkabeltje bij?
of werkt dat niet zo bij zo'n ding?
Idd uitermate onderhoudend:ok:.
Mooi schema overigens, lijkt op een matchless spitfire, de voorversterker.
hierbij de metingen, hopelijk goed gemeten. wellicht werkt hij toch goed, gaat alleen erg hard (en overstuurt dan wel). Plankje gemaakt met alu om te shielden, doet niets in het verminderen van de brom evenals het herschikken van draden tot nu toe. Ik ga ook nog even kijken bij ceriatone, daar hebben ze foto's staan met hoe de draadjes idealiter moeten lopen, wie weet.
V1 (12AY7)
1 126V
2 0V
3 1,9V
4 4,5 (2000M)
5 4,5 (2000M)
6 125V
7 0
8 1,9V
9 0
V2 (12AX7)
1 156V
2 0V
3 1,24V
4 4,5 (2000M)
5 4,5 (2000M)
6 192V
7 2,8V
8 0
9 4,2 (2000M)
E1 (6V6 S)
1 4,5 (2000M)
2 20V
3 0V
4 4,5 (2000m)
5 380V
6 340V
7 25 (2000M)
8 25 (2000M)
E2 (6V6 S)
1 4,5 (2000M)
2 20V
3 0V
4 4,5 (2000m)
5 380V
6 340V
7 25 (2000M)
8 25 (2000M)
Lars, waar blijf je nou zo lang jongen. Ik zit hier al vanaf 7:00 uur te wachten. Maar goed, je metingen. De 12Ax7 zien er goed uit maar je 6V6 heb ik moeite mee. De spanningen zijn wel goed maar de pinnummers klopt geen reet van. De belangrijkste punten zijn 3 en 4 waar je tegen de 400V kan verwachten. Pin 8 waar 20V moet staan en pin 5 ligt rond het nulpunt. Ik zie die spanningen wel maar de nummers kloppen niet. Zal wel een vergissing zijn. Snel opbreken is niet iets waar je zo even uitkomt. Daar zul je een toonfiets en scoop voor nodig hebben en dan nog is maar de vraag of je een verbetering kan behalen. Dit ampje levert nou niet bepaald wereldschokkende vermogens. Je mag blij zijn als je de 15W haalt. Heb je toevallig een cabinet met laag rendement is het een beetje beperkt tot cafe level. Belangrijk is wel of je de juiste aanpassing hebt, dat vraag ik me nog af.
edit
Als je een shield maakt moet dat wel zijn verbonden met het chassis.
Ipv de truc van gisteren kun je het volgende doen:
De weerstanden bij het lampje losmaken van massa. De weerstanden wel aan elkaar laten zitten en het knoopunt met een stukje draad aansluiten op de kathode elko van de eindbuizen (pin 8 ). Als dat goed werkt kun je de weerstanden bij het lampje weghalen en direct op een van de eindbuisvoeten solderen. doe dat dan van pin 2 naar pin 8 en van pin 7 naar pin 8.
Zekers maar weet jij wat voor meter hij heeft. Ook zijn netspanning is niet alles. Het moet iig wel werken met de gegeven anodespanningen al zijn ze aan de lage kant. Gisteren was het hoger dus neem de metingen met een ruime marge. (wat zou 2000m zijn?)
De trafo is 240V~ en soms meet hij nog geen 220V~ uit de muur.
hey mannen, sorry dat het wat langer duurde, moest vanochtend werken, net als morgen de hele dag en vanavond ook weg. Ik kan er pas zaterdag weer mee verder. In ieder geval dank voor jullie reacties, ik ga ermee aan de slag en jullie horen van mij!
nb. voor wat betreft dat shield, moet dat plankje echt vastgezet worden aan het chassis of mag hij er ook op rusten?
ik heb van dat alu-plakband op een plankje gedaan voor de time being, dat werkt ook wel vermoed ik toch?
Hij mag er los van zitten als je elektrisch maar een verbinding hebt in de vorm van een stukje draad. Schroef in draaien met een draadje er onder.
aah oke, inderdaad dat ben ik vergeten, dank je!
Lars, zou je ook de gele draden aan de 5Y3 willen meten AC!
Excuses pin 4 en 9 meten 2,7V AC (voorversterker)
pin 3 en 4 6V6 meten 330 en 380V DC
pin 2 en 8 5Y3 meten 860V AC (kan dat?) en rond de 350V DC
inderdaad AC is dus tussen de draden!!!! die moet ik even onthouden
4 en 9 is 5,7V
2 en 8 is 4,5V
speaker is een cheapie 8ohm 100W RMS
ik ga er binnenkort een Heritage G12M 20W speaker er aan hangen
Kijk, dat ziet er beter uit, al is het nog aan de lage kant. Klopt ook wel want je trafo is 240 en krijgt maar 230.
2000m Heb ik ook gevonden door op de indeling op mijn eigen metertje te kijken bij GELIJKSPANNING:
200m
2000m
20
200
600
Hij heeft hem dus op milivolt staan (en ook nog eens gelijkspanning terwijl gloeidraden wissel zijn.).