Het is wel een bloed, zweet en tranen project hè met dat snakewood. Denk je dat je het ene probleem hebt opgelost dan schuilt er ergens anders weer een adder onder het gras.
Sterkte ermee!
Printable View
Het is wel een bloed, zweet en tranen project hè met dat snakewood. Denk je dat je het ene probleem hebt opgelost dan schuilt er ergens anders weer een adder onder het gras.
Sterkte ermee!
:) helemaal gelijk Ike, maar ik kan de info die ik ermee opdoe wel goed doorgeven aan de andere bouwers.
Zou hebben we er allemaal voordeel aan.
Het is met vallen en opstaan, maar ik leer.
De laatste dagen besteed aan het afbouwen van mijn freestafel en een paar zaag jigs voor op de lintzaag.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._115638-XL.jpg
Daarmee weer een 10-tal brugjes gemaakt van Padoek.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._150038-XL.jpg
Het telkens weer nauwkeurig instellen en proefstukjes maken is eigenlijk het meeste werk.
Als het geheel eenmaal goed staat kun je net zo goed een hele reeks er door jagen.
Overal netjes gaatjes in geboord voor de snaren.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._202103-XL.jpg
Nog een paar stappen en ik heb een redelijk brugje waar ik mee verder kan werken.
Ik denk dat ik op de brug in plaats van stripjes been een paar stripjes Snakewood gebruik.
Past goed in het geheel en ik denk dat het zeker zo bruikbaar is als bot. ?
Brugjes beginnen vorm aan te nemen:
1
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2_162849-M.jpg
2
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...2_162843-M.jpg
3
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._164744-X2.jpg
koffieeeee :)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...8_175104-M.jpg
De volgende foto is er een van het voltooide product. . . .wordt vervolgd.
Goed bezig !
Ik boor mijn snaar gaten pas als ik perfect weet hoe de hals eruit ziet, want je kan dat niet zomaar terug veranderen.
Niet elke gitaar heeft dezelfde afmetingen !
s.
Hi Stijn,
Eerst afbouwen en dan pas de brug afmaken lijkt me eigenlijk ook de logische volgorde.
Op dit moment houd ik echter zoveel mogelijk de volgorde en de exacte maten van Bogdanovich aan.
Daarom zal het waarschijnlijk wel goed uitkomen.
Omdat dit mijn eerste klassieke gitaar is accepteer ik ook nog wat foutjes links en rechts.
Ik zal voorlopig deze bouwwijze bij een paar gitaren aanhouden in de verwachting dat ik steeds wat beter word.
De helft van de bruggen is kant en klaar tot en met de gaatjes, de rest heb ik ook niet voorgeboord.
Die komen later aan bod, als ik beter wordt in bouwen. :)
Bezig met een heeeeel fijn en vlijmscherp 2mm beiteltje de sleuf in het brugje te vervolmaken. . . . .
in dat sleufje onder de snaargaten is het natuurlijk erg dun. . . . niet uitschieten is het motto.
Helaas, een 2mm beiteltje is net als een vlijmscherpe priem.
Even uitschieten en er dwars doorheen en aan de onderkant van de brug er weer uit.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...5_225312-M.jpg
Een week werk naar de k@#$%ten.
Grinniken om het ridicule van de zaak, gewoon een redelijk groot recht gat er van maken, stukje Padoek erin frotten met 2comp Zpoxy en weer opnieuw beginnen :)
Ik heb een vraagje over de halsdikte.
De vorm van de hals is een afgeplatte elips.
Momenteel heb ik de hals op het vlakke gedeelte in het midden terug geschuurd naar 23mm t.h.v. de 1ste fret en 25mm ter hoogte van de 9de fret.
Hij is spekglad en voelt goed. het ziet er ook wel "in evenwicht" uit.
In het boek van Bogdanivich staat echter 22mm en 24 mm.
Dus over de hele lengte zit ik nu op 1 mm dikker.
Voor de kracht maakt het niet uit, want de toets is ruim 7,5mm Snakewood en de hals is van Padoek. Stabieler komen ze niet:)
Wat is jullie ervaring met halsdikte bij klassieke gitaren?
Die ene mm kan een hoop uitmaken. Het verschil tussen het gevoel hebben dat je een knuppel vasthoudt of lekker spelen. Mijn Yamaha is bijv. te dik, ik zou zelf een dunner halsje maken. Bijv.
Je hebt zelf toch nog een klassieke gitaar? Als je die hals fijn vindt, hou die dikte dan aan.
Kennelijk heb ik last van de laatste loodjes.
Die hals is nu zo mooi afgewerkt tot 1200 korrel, dat ik er tegenop zie om weer opnieuw te beginnen.
Hij kan dunner, maar ik weet niet of dat niet raar dun voelt.
Ik weet ook niet of er een standaard gemiddelde halsdikte is voor klassieke gitaren.
Mijn eigen Spaanse is van 23mm naar 25mm. Die voelt voor mij lekker dun en slank, maar ik ben geen maatstaf met mijn lompe klompen.:???:
stelregel mbt halsdikte: er is geen stelregel. kies wat jij lekker vindt. Mijn halsjes zijn allemaal 28.5mm dik, all over. Ik vind dat lekker. whoops...
Thanks voor de reactie Orpheo,
Ik heb, behalve mijn eigen Spaanse gitaar, verder geen vergelijk materiaal.
Het boek van Bogdanovich volg ik wel grotendeels, maar het leek me goed voelen en witst niet of ik op andere problemen zou stuiten als ik een mm dikker bleef.
Nu weet ik dat het OK is :)
Vandaag maar eens aan de gang gegaan met schildluis en Ethanol, ofwel Schellak.
Eerst opgeschuurd tot en met 1200 korrel, daarna de poriën gevuld, en een eerste laag er op gezet.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._142755-X2.jpg
Mooi hout! Ik ben wel benieuwd waarmee je de poriën hebt gevuld, daar heb ik bij mijn zelfbouw wat mee zitten prutsen namelijk. Eerst opschuren naar tot korrel 1200 doet mij vermoeden dat je het in ieder geval heel anders aan hebt gepakt dan ik.
Hi Martijn,
Ik ben begonnen met politoeren. Plataan heeft weinig poriën dus er is niet veel vullen nodig.
Beginnen met een mengsel van schellak en puimsteen poeder op een dotje. Er zijn vrij veel video's die uitleggen hoe.
Daarmee is de kunst van politoeren echter nog niet geleerd.
Ik ben slechts een beginneling dus staat mij nog een flink aantal stappen te wachten.:)
Filmpje van wat vorderingen.
https://www.youtube.com/watch?v=SfsU...ature=youtu.be
Hahaha, het BLIJFT een takken werk.
Ik heb zowat RSI klachten van het pols draaien :dontgeti:
Het is en blijft een mooi leerproces.
De 2de politoer beurt is gedaan.
Heeft iemand trouwens een politoer tip?
Ik blijf in de Schellak nog steeds vaag sporen zien van de draai bewegingen. Gebruik ik dan te veel/te weinig ?
De mengverhouding is 4 ethanol op 1 Schellak. is dat misschien verkeerd?
Uiteraard is de zaak nog zeer ver verwijderd van het eind resultaat, maar de plaatjes zijn te mooi om weg te laten.
Op de foto's zijn de sporen niet te zien, maar in werkelijkheid ziet een kritisch oog het wel.
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...IMG3848-X3.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...IMG3847-X3.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...IMG3843-X3.jpg
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui...IMG3834-X3.jpg
Geen tip, maar wauw! Wat een waanzinnige tekening in dat Plataan! Schitterend! :ok:
Schitterend hout!!
Ben je al klaar met het politoeren dan? Heb je het al gecleared met pure alcohol?
Misschien breng je teveel lagen aan in te korte tijd zodat de alcohol geen tijd heeft om uit te dampen?
(ik roep maar wat :D )
Hi Ike,
Nog lang niet klaar. Ik was pas bij laag 60. :seriousf:
Ik denk dat het een kwestie was van het "dikke lagen snel klaar" syndroom.
Dan krijg je inderdaad een te dikke opbouw.
Bijna alles er weer af geschuurd met water en waterproof 1200.
Op sommige gedeelten weer bijna terug op het hout, maar de sporen zijn weg.
De eerste 3 laagjes zitten er weer op en het resultaat is veel beter.
Mooi gelijkmatig en geen sporen.
Nog 147 lagen te gaan . . . .
Ik deed zelf eerst een pound cut (1:2 verhouding) maar dat beviel me totaal niet. Toen 1 op 3 en nu 1 op 4 en dat vind ik prettiger werken. Ik politoer een laag of 60 (doe dat binnen 3 dagen) en dan laat ik 't 3 dagen harden, schuren, polijsten. Ik schuur niet meer tussen lagen in want ik krijg te snel krassen. Ik durf het MISSCHIEN aan met micromesh. Maar dat moet ik even uitproberen. De swirl-tekeningetjes smelten wel weg in de hogere lagen en ik trek de boel strak op het eind. Dat werkt voor mij maar ik denk dat er 1001 wegen zijn die naar Rome leiden?
Wat een vakman en wat een mooi resultaat. Ik heb toch een vraagje. Bij de meeste Spaanse of Western gitaren zie je dat het stukje kunststof of been waar de snaren over lopen in de brug enigszins schuin is in gefreesd vanwege de intonatie (denk ik) Bij deze brug lijkt het evenwijdig te lopen. Of zie ik dat verkeerd.
Met vr gr
Han
Klassieke zadels staan bijna haaks ops de snaren, net niet. Bij steelstrings staan ze idd schuin. De mensuur is een compromis en geldt dan alleen voor het midden van het zadel, de rest moet dan gecompenseerd worden voor idd de juiste intonatie. Daarom zie je ook dat vaak de b-snaar extra gecompenseerd is, soms ook door twee zadels te gebruiken..
Wat Rizz zegt +1. :)
Ik zit nog na te denken over het maken van een compensatie.
Als ik er aan toe ben neem ik die horde.
Ik zet m'n zadels voor klassieke gitaren toch ook altijd schuin, een goede anderhalve cm tussen E en e snaar.
De verhouding schellak-alcohol is eigenlijk van ondergeschikt belang, omdat je die toch nog steeds verdunt in de dot. Wel van belang is dat je altijd dezelfde verhouding neemt, dat scheelt in het telkens opnieuw testen hoe het allemaal weer moet.
Ik maak altijd de verhouding van 250gr schellak op 1 liter. Maar meestal maak ik slechts een kwart liter aan. Ik heb er zelf nog geen last mee gehad, maar blijkbaar heeft opgeloste schellak een beperkte houdbaarheid ...
French polishing leer je niet met 1 gitaar, daar gaan jaren over om het echt goed te krijgen. En iedereen waaraan je vraagt hoe het moet, zal iets anders zeggen, idd zoiets als die 101 wegen naar Rome ...
s.
Thanks voor de info Stijn.
Ik kan het allemaal wel op Youtube zien, maar dat zegt er niets over wat je moet voelen, hoeveel druk je kunt uitoefenen, en tal van die dingen die je eigenlijk het best kunt doen als er iemand naast je staat en je er gaandeweg mee helpt.
Dan blijft idd over dat ik het moet DOEN met vallen en opstaan. (en wat tips hier :) )
Wat ik nu een beetje merk is, dat hoe dunner hoe beter, en niet te snel te veel willen opbrengen.
Als mengverhouding heb ik ook 1 op 4 aangehouden.
En ik heb nu van die Whiskey druppel pipetjes binnen gekregen die goed werken met het juist doseren.
http://www.liberty-flights.com/uploa...rge/1/1008.jpg
Ik ben vast besloten om dit politoeren te blijven doen, net zolang tot ik het goed onder de knie heb.
Geen foto's.
Het politoeren wil niet echt lukken. Telkens komt er wel iets dat de glanslaag verstoord. Strepen, rare putjes en ander ongein.
Het is dus afwisselend meer en minder succesvol en ik schuur de boel telkens weer met waterproof 1200 glad.
Tot vandaag.
Uren lang bezig met politoeren, telkens voor achterzijde, zijkanten en hals. . . . schiet de gitaar ineens los uit de bankklem en valt met een klap op het beton.
Stuk van de snakewood binding eruit gebroken en een aantal diepe deuken in de achterkant en zijkant.
Ow....da's wel heel erg K
Thanks mate,
ben best wel even sip geweest, maar zet de schouders er onder en ga redden wat er te redden valt.
Shit. Het zit jou ook niet mee.
Geen overhaaste dingen doen. Even laten liggen. Over een paar dagen heb je wel helder hoe je het het beste kunt aanpakken.
Sterkte!
Ik denk dat ik de gitaarbouwersbeurs op deze manier niet ga halen.
De schade kan ik nog een beetje oplappen, al blijft het wel wat zichtbaar omdat de rand te ver stuk is.
Het politoeren blijft echter tegen een ramp project.
Inmiddels heb ik de voor en achterkant al voor de 5de x met waterproof weer bijna kaal geschuurd.
Of ik zie lange strepen in de politoerlaag, dan zijn het weer honderden kleine krasjes alsof het krakele is.
Nu ziet het er weer naar uit alsof er op een deel allemaal kleine stofjes of zo inzitten en ik heb het werk van dagen weer weg geschuurd (tot korrel 2000 waterproof)
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._180534-X2.jpg
Ik weet niet hoe het komt, maar we zijn weer terug bij af.
Zou het kunnen komen omdat ik in de werkplaats bezig ben waar toch wel wat stof aanwezig is?
Moet ik misschien politoeren in een stofvrije ruimte?
http://grizz.smugmug.com/Hobbies/Bui..._181636-X2.jpg
Misschien ga ik de boel wel proberen te spuiten met Nitro.
Verdorie maatje, zit je ook nie mee hè? Afwerken sws in een stofvrije ruimte...
En er zijn meerdere wegen naar Rome.. Ken iemand die politoert met een kwast! Ik hoor de puristen nu al zuchten, steunen en luid protesteren, maar hij produceert prachtige finishes. Tis een echte Spanjaard, hij heeft het afgekeken in Spanje in dat gitaarbouwersdorpje vlakbij Madrid. Hoe precies weet ik niet...
Ik denk dat ik nog een fout tegenkom. Ik las steeds overal dat ik ongeveer 1 op 4 schellak en ethanol moest mengen.
Nu lees ik op de site van politoeren.nl dat het 1 op 10 zou moeten zijn?????
http://www.politoeren.com/contents/nl/d56_politoer.html
Ik kreeg net een zeer uitgebreide reactie van de mannen van politoeren.nl
http://www.rons.biz/contents/nl/d3_c...olitoeren.html
(en van Stephan, een radioverzamelaar die gespecialiseerd is in politoeren)
De vraag wat ik fout deed had ik ook voorgelegd bij Ron, die ook cursussen politoeren geeft.
Ik kreeg direct antwoord met een boel tips en trucs waar het aan zou kunnen liggen en hoe het op te lossen is.
Nu ik weet wat er mogelijk verkeerd gaat, ga ik met vernieuwde moed weer aan de slag.
Misschien in het vervolg toch maar beter eerst een cursus te nemen en pas dan te gaan spelen met politoer:soinnocent:
Ach ja, WRTFM... Why Read The Fucking Manual..... :D
Bekijk het van de goede kant, je hebt in ieder geval weer geleerd wat je een volgende keer niet moet doen. Die ervaring heb je alvast weer in je zak!
Vervelend is het natuurlijk wel als het allemaal niet meezit!!!
De gitaar ziet er in ieder geval prachtig uit al!
:seriousf: niet bij nagedacht hoor, geen opzet.
Tip:
De eerste lagen opzetten met 1 op 10 zonder politoerolie.
Daarna 1 op 4 tot 1 op 3 om meer body op te brengen, maar werken met politoerolie.
Strepen zijn een redelijk normaal verschijnsel, dat weer verdwijnt met de afpolitoer fase van 1 op 20!
Tevens kun je dan nog werken met een uitklaar politoer waarmee de olie wordt verwijderd.
Je hoeft niet in een stofvrije ruimte te werken. De schellak droogt eigenlijk te snel om daar veel last van te hebben.
Het was dus voornamelijk de veel te dikke verhouding waar ik mee werkte en te weinig of geen olie in die 1 op 4 verhouding.
in het weekend maar weer eens proberen de boel op te zetten.
Thanks Rizz en Rikkert,
Het is pas frustrerend als ik tijdens het leerproces niet te weten kom waarom iets fout gaat. Ik kan dan eindeloos zitten proberen maar kom er met gokken alleen niet uit.
Daarom was de hulp van die politoer mannen zo goed op zijn plek.
Omdat het daardoor weer een leerproces wordt, blijf ik er ondanks wat zijlijn gevechten toch veel lol in houden.
AH! Dank, dat vind ik fijn te horen. Ik vind het heel klote voor je dat het mis gaat bij jou, maar ik doe het al op die methode, dus dat scheelt hier aanzienlijk. Maar 'trek' het je niet aan. Mijn eerste politoer zag er echt uit om te janken. Heel, heel lelijk. Ik moet leren bursten en dan politoeren. Is lastig, omdat mijn kleurstof graag oplost in alcohol/politoer. Moet dus even testen. Misschien een laag airbrushen en dan verder politoeren. ik houd je/jullie op de hoogte.
p.s.: was is uitklaar politoer?!