Absoluut. Nou veel plezier julle vandaag..... Ga de hele dag schilderen... Zoon heeft een huis gekregen..... Dus het filantropisch instituut kan aan de bak :(:(
Printable View
Haha succes nico. Zolang het binnen schilderen is valt het nog enigzins mee ;)
Steekwagentje is natuurlijk altijd handig. Ik vermoed dat hij het wel langer volhoud als zo een batterijtje dus dat moet ik toch maar even tegen elkaar afwegen dan.
Goed, ik heb nieuw batterijtje gehaald. Wat ik me afvroeg tussendoor. Stroom is dodelijk zeggen ze, niet het voltage. Zo een batterijtje is 23A, dat is toch redelijk hoog. Waarom voel je hier niks van?
De gemeten waarde:
Let op! eindbuis is een 6L6GC ipv de EL84 van het ax84 schema.
Eindbuis:
pin 3: 348V
pin 4: 344V
Pin 8: 21,9V
Preamp:
pin 1: 395V
pin 3: 2,71V
pin 6: 397V
pin 8: 2,84V
Zo te zien moet de anodespanning van de preamp wel iets omlaag. Aangezien ik met 300V gerekend heb en geloof dat hij nu redelijk tegen max anode voltage van ECC83 aan zit toch?
Tijdens het meten was er een klein probleempje. Toen ik meette aan pin3 sprong er een klein vonkje over naar pin2 wat een sluiting maakte ergens. Gelijk de stroom eraf gegooit uiteraard toen ik die vonk zag overslaan.
Daarna nog een keer alles nagemeten en alle waardes zijn hetzelfde. Enige verschil is dat ik mijn volume helemaal open moet draaien voor er geluid komt nu. Standje 1t/m10 doet niks en standje 11 krijg ik ineens geluid. (jaja mijne gaat tot 11).
Weten jullie zo wat die vonk aangericht kan hebben?
Sluiting is niet erg, kathode rooster voor korte tijd zorgt voor een hogere stroom in het buisje maar door de hoge anode weerstand kan dat geen kwaad.
Hoeveel meet je op pin 5? Moet nul zijn! Als dat niet zo is amp direct weer uitzetten en componenten checken. Als dat wel goed is dan staat de eindbuis redelijk ingesteld.
Wat ik vreemd vind is je anode van de ECC, die is hoger dan de hoogst mogelijke spanning, lijkt me niet correct. Ten eerste is de voeding voor de preamp lager dan de Ub van de eindbuis door de activere filtering en ten tweede moet je van die spanning ongeveer de helft meten op de anode voor een redelijke versterking. Ik verwacht daar iets van 150V= in goede toestand.
Er moet 104V= over de anode weerstand vallen wat betekend dat B3 500V= zou zijn, klopt geen reet van.
Check maar eens goed de waarde van de anode weerstanden.
Vraag:
Hoe hoog zijn de spanningen B1, B2 en B3.
Op de eerst voedingselco heb ik 366V
B1: 358V
B2: 352V
B3: 327V
Opnieuw de preamp:
Na de anode weerstand mee ik 197V op beide. Dus dit zijn pin 1 en pin 6.
Op de kathode meet ik 1,55 op pin8 en 1,6 op pin3.
De eindbuis:
Pin3 is de plate en die hangt aan B1 (358V). Pin 3 meet ik 349V.
Ja ik vermoed idd dat er een meetfoutje in zat ergens.
Ik krijg nu 197V op de anode van de buis. Ik had bij het berekenen van de kathode weerstand een voedingspanning van 300V aangenomen. Deze is nu 326V.
Kan ik dan beter met deze waarden de kathode weerstand opnieuw bepalen of kan ik beter de B3 wat reduceren naar de 300V?
Hogere anodeweerstand zorgt voor meer spanningsval dus een lager voltage op de anode.
Hierdoor word de loadlijn minder stijl wat zorgt voor een grotere swing wat weer een grotere versterking geeft. Klopt deze beredenering?
Klopt helemaal, dat was ook mijn bedoeling. Let wel op dat je in een recht deel van de karakteristiek blijft ivm de niet lineaire vervorming van de buis. Dit zul je goed moeten bekijken. De 1mA welke nu door de buis loopt is dacht ik vrij algemeen dus die zou ik aanhouden. Vergroting van de kathode weerstand laat je instelpunt naar rechts verschuiven op de loadlijn, misschien kom je dan in een meer lineair gebied.
Frans.
Ok, dan denk ik gewoon dat ik de preampbuisjes enigzins ga begrijpen.
In dat boek van blencowe staat ook mooi stukje over warm en koud instellen en wat voor toon je krijgt daarvan.
Maar weet jij misschien wat er mis gegaan kan zijn met die vonk, frans? Kan dat zijn dat ik daar te dicht bij pin2 gekomen ben met het meten aan pin3 of hoe kan zoiets ineens gebeuren?
En kan het zijn dat mijn volumepot beschadigd is? Aangezien ik alleen nog maar op max volume signaal heb. en de rest van de pot niet meer, terwijl ik dat voor die vonk wel had?
Even de draadjes eraf solderen en meten ...
Staat 0,002V op de middelste aansluiting. Lijkt me niks.
Zal binnenkort even draadjes losmaken en de pot zelf doormeten.
Let wel, ik heb een 6L6GC gebruikt ipv EL84 zoals in schema. Dus pin2 en 3 zijn de gloeispanning en de plate. Een aan de plate hangt weer de uitgangstrafo.
Ow dat veranderd de zaak, ik dacht dat je het over de ECC had omdat daar ook de pot zit en je daar aan het meten was.
2 en 3 is dus een verbinding tussen B+ en het gloeidraad cirquit. Niet zo fijn maar ik zie geen relatie met het sneuvelen met de pot. Het gloeidraad cirquit heeft gewoon even op een DC level van 300V= gestaan wat eventueel overslag kan betekenen tussen gloeidraad en kathode. Maar dan nog zie ik geen relatie met een potm. Maak de draadjes los en meten is weten. Tis het ergste niet.
Frans.
Nee het is de master volume. Eerst deed hij het netjes en nu alleen nog maar als ik hem max open draai. halverwege geeft hij niks geen geluid.
Het feest word steeds beter. De potmeter losgehaald, doormeten. Helemaal niks aan de hand...
Potmeter terug solderen. Nog een proberen aan te sluiten. En..... It's alive!
Vermoedelijk heeft de potmeter al verkeerd gezeten want hij gaat nu ook tenminste echt tot 11! Gain en master volume helemaal open vinden de buren misschien niet zo leuk maar hij scheurd dan al best lekker, zelfs met 2 'lineaire' gainstages.
Bedankt in ieder geval voor de hulp weer frans. Het blijkt toch weer een fout van mij te zijn zie je wel.
Jah het voelt zeker goed. Je bent zo lang er mee bezig en halverwege had ik echt zoiets van dit gaat nooit goedkomen. Want je begint er leuk aan maar dan merk je pas wat er allemaal bij komt kijken van berekeningen enzo. Dan zakt de moed wat in je schoenen haha.
Maar met name jij en nico hebben erg geholpen en heb veel van jullie opgestoken in ieder geval.
Nu heb ik een mooie basis waarmee ik dingen kan gaan uitproberen. Zou eigenlijk eens voor een scope moeten gaan kijken dat ik beter zie wat er gebeurd in elke stage enzo.
En uiteindelijk zal deze basis langzaam uitgebreid worden met nog een extra gainstage, en een fxloopje erin waarschijnlijk. maar dat zie ik tzt allemaal wel haha.
En dan nu de foto's???????
haha nog eventjes rustig afwachten :P
Het cabinetje waar hij in moet komen is ook bijna klaar dus als die af ik post ik foto;s van de gehele versterker, chassis, etc etc.
Hij scheurt echt zo heerlijk met gain en volume vol open :P Maar dit komt dan omdat je preamp en eindbuis op zijn donder geeft lijkt me? De eindbuis zal ook wel gaan oversturen denk ik met beide op max.
Hij heeft voor mij in ieder geval een hoog smile-gehalte :D
Leuk ja, ik zit nog te wachten op m'n volgende projektje, een Epiphone Blues Custom. Waarschijnlijk is de voeding ergens stuk. Geen idee wat het gaat worden (kan hem altijd nog naar Anne Doedens brengen). Maar wel zin in:strat:
Vandaag mijn versterkertje volledig gekleed. Nu nog even afwachten tot de hoekjes, handvat en roostertje binnen zijn. Dan kan ik hem helemaal in elkaar zetten en komen er fototjes ;) nog even geduld dus.
Ik had na het testen van mijn versterker de buis er weer uit gehaald om weer aan de versterker te kunnen werken en hem in de headshell te plaatsen enzo.
Ik had de buis in een keukenpapiertje gerold en deze gewoon op mijn kamer bewaard.
Nu wilde ik de buis er weer terug inzetten en zag dat de zilverkleurige laag in de top van de buis was veranderd in wit poeder.
Kan iemand mij vertellen waar die zilverkleurige laag voor is? hoe dit kan gebeuren en wat ik hiermee moet doen?
Die zilveren laag is het z.g. getter.
Dat bindt de restgassen in de buis, die bij gebruik nog vrijkomen uit het metaal en vooral het gebruikte mica.
Als het getter wit is, betekent dat, dat je buis helaas lek is.:(:(:(
hm das mooi kut dan.... word weer nieuwe buis bestellen dan.
Bij deze een fototje van het eindresultaat. Het was lang wachten op het roostertje maar dan eindelijk is hij toch voltooid. Nu nog intern wat modden naar smaak.
http://foto-uploaden.nl/imgs/versterkertjeee.jpg
Hier nog wat betere kwaliteit fototjes van het resultaat.
De achterkant moet ik nog vastschroeven. En ja het logotje zit scheef op de head haha. die moet ik nog een keer opnieuw plakken en de achterkant moet ik nog vastschroeven. Nogmaals nico, frans en alle andere die geholpen hebben, bedankt! Ik ga hem intern nog wel wat modden dus dit topic is nog niet klaar natuurlijk en zal jullie hulp misschien nog wel vaker nodig hebben. Maar momenteel ben ik erg tevreden met het resultaat. Waarschijnlijk gaat nu eerst de carlsbro aan bod komen.
http://foto-uploaden.nl/imgs/verst1.jpg
http://foto-uploaden.nl/imgs/verst2.jpg
http://foto-uploaden.nl/imgs/verst3.jpg
Vandaag eindelijk een nieuwe eindbuis in mijn zelfbouw ampje gezet. Heb eigenlijk nog niet op het ampje kunnen spelen nadat hij klaar was omdat gelijk die buis kapot ging. Nu draaide ik mijn MV harder en rond standje 1 of 2 knipperde het blauw in de eindbuis en draaide hem gelijk terug en weer op hetzelfde punt knipperde de eindbuis blauw met het nodige geluid uit mijn speakers. Gelijk uitgezet natuurlijk.
Daarna ben ik even gaan meten en het bleek dat er 50V op de kathode van de eindbuis stond..... en dus ook de kathode weerstand had een ander kleurtje gekregen aangezien die maar 1 watt is.
Ik heb zelf alles bekeken maar geen idee wat er aan de hand is... iemand een idee?
Onderstaand het schema met de bijbehorende waarden. Kathode weerstand van de eindbuis is 370 ohm, deze was ik vergeten op te schrijven.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7EXJIGJ4.jpg
Als je 50V meet op je kathodeweerstand wordt de buis volledig afgeknepen, hij kan dan gewoon niet werken maar als je 50V meet over 370 ohm betekend dat een buisstroom van 135mA. Bij 261V is dat een vermogen van 35Watt. Dit is tegenstrijdig en zou beteken dat je buis kapot is. Meet die kathode weerstand maar eens door.
Ik vermoed dat de kathode weerstand inmiddels naar de 7e hemel is. Zal morgen eens meten en indien nodig vervangen.
Thijs
In een van je eerdere posts gaf je aan blauw knipperend en het nodige geluid. Wat voor soort geluid? Humm? Kan best dat er sluiting in die buis zit, kan ook zijn dat de grid zweeft. Dus een fout in de MV schakeling. Dat kan je testen door ff pin 5 van de eindbuis aan GND te hangen (verder geen gitaar inpluggen oid). en dan de spanningen meten op die eind pit. Wel eerst de weerstand vervangen.
Vandaag helaas geen tijd gehad om er naar te kijken. Even kijken of ik volgende week op een avond even er voor kan gaan zitten. Het geluid was geen hum, meer echt kraak/knallen uit de speaker gelijk met de vonken. Dus mij lijkt het idd een soort sluiting ofzo. Ik trok vanmiddag even de buis eruit pin 8 heeft een flinke sluiting gehad volgens mij want die heeft er een puntje aan gesmolten.
Klinkt als een rotte buis. Stuur wel een nieuwe op.
1 op de 200 in de laatste batch die ik heb gehad.dus valt wel mee.
Ik ben even terug gaan bladeren. Ik had mijn eindbuis gebiasd op -20V. bij -20V had hij 80mA wat wilt zeggen dat ik 1,6watt weerstand nodig heb toch?
Er zat een 1 watt dus die weerstand is getoast. Ik heb momenteel geen 2 watt weerstand liggen dus dat moet even wachten nog.
@nico, stuur nog maar geen nieuwe buis. Eerst maar eens die kathode weerstand vervangen. Ik heb hier nog 4 6l6 buizen staan die ik voor mijn engl had besteld bij jou. Dan kan ik zolang zo een buis wel even pakken om te testen of het aan de buis of aan de schakeling ligt.
Thiez, neem maar rustig een 5Watter hoor.