Echt De V??...k gaat het proberen.
Gebruik ik die koperfolie wel voor mn brood:seriousf:
Printable View
Echt De V??...k gaat het proberen.
Gebruik ik die koperfolie wel voor mn brood:seriousf:
koper is goed tegen schimmel
:seriousf:
Ik had dat ergens gelezen Kakihara...k verzin het niet zelf...:seriousf:
Maar wat je zegt...ik vraag mij ook af met mijn zeer beperkte kennis wat de meerwaarde is van een gekoperiseerde slagplaat.... (Hoe zei ik dat?)
als je pups met kappen hebt: 0
als je het gat wel doet.
Pups met kappen?..ja die heb ik...nikkele kappen om precies te zijn..prop de gaatjes gewoon vol met koper................................of met alufolie...
Net voor het eerst elementen en pots voor mijn stratocaster gesoldeerd. Nu ik hem test (zonder snaren en nek) doet alles het zoals het moet horen volgens mij. Switch doet het, pots doen het maar alleen is er een irritante hum. Hij is gewoon geaard vanaf de volume pot naar de tremelo claw en de pickguard is ook geshield. Of is deze hum normaal (via amplitube) als nog niet alles is aangesloten zoals de snaren? Hoe hoger de master volume hoe harder de hum is logischerwijs maar als ik de tone pot helemaal dicht draai als ik bv in de eerste positie zit dan verdwijnt de hum..
http://img515.imageshack.us/img515/6789/foto8he.jpg
http://img32.imageshack.us/img32/4362/foto7oc.jpg
http://img204.imageshack.us/img204/9057/foto6c.jpg
Iemand die me kan helpen?
Niks mis met mn pots, hoorde dat het normaal is dat als je de tone dichtdraait dan de hum ook verdwijnt. Maar nu zit ik nog steeds met die hum en krijg het maar niet weg. Pot to pot met een ground wire hoeft niet zeggen ze omdat mijn pickguard geshield is maar heb vanaf mijn master volume ook een ground wire naar de tremelo claw. Nog steeds het probleem. Verdwijnt dit als de schroeven in de pickguard (misschien werkt dat als aarde??), snaren en tuners erop zitten?
Zit in het zelfbouw board dus hoop wel dat iemand wat weet hierover.
Verdwijnt de brom niet voor een goed deel als je één van de geaarde onderdelen aanraakt?
Een heel klein beetje als ik de brug aanraak maar dat lijkt heel miniem.. Misschien ligt dat ook aan amplitube maar heb geen last met mijn Gibson. Ga morgen naar mn ouderlijk huis waar mijn versterker staat zodat ik het daar kan testen maar verwacht hetzelfde resultaat.
1 snaar erop kunnen zetten (de rest gaat niet want de tuner holes zijn net iets te klein. Ff met een ruimer wat vergroten) en als ik de snaren aanraak of de brug dan hoor ik toch wel een groot verschil in hum. Het is niet zo dat het helemaal weg is maar wel speelbaar. Hoort dit zo? Hoe is dat te verhelpen? Of is die nog niet goed geaard
Amplitube draait op een ipad of iphone? Dan heb je natuurlijk geen aarde. Probeer het even in een versterker die in een geaard stopcontact zit.
Klopt.
Daarbij vormen de snaren ook een stuk afscherming en door die aan te raken verander je jezelf van een bron van storing eveneens in een stuk afscherming. Nu ligt het open en hebben de elementen geen enkele afscherming.
Bedankt! Het draait op mijn mac, gek genoeg een hum toen hij in het stopcontact zat maar veel minder toen hij niet aan de oplader zat haha. Standje 2 en 4 hebebn helemaal geen hum, alleen 1 3 en 5 nu. Zal morgen laten weten of alles nu goed is.
Was mijn eerste keer solderen, ging mn wel redelijk af. Maar hoe kan ik weten of er een slechte verbinding in zit door het solderen? Als alles het doet dan is alles gewoon goed gegaan? En als er bijvoorbeeld slecht/niet netjes is gesoldeerd maar wel alles 'werkt' kan dat van invloed zijn op de helderheid/toon?
bedankt voor jullie hulp. Leer je nog eens wat van
Zo'n oplader produceert ook een elektromagnetisch veld met een frequentie van 50 Hz. Stand 2 en 4 zijn 'humcanceling' omdat de spoelen andersom zijn gewikkeld cq zijn aangesloten.
Als de soldering goed vast zitten en er is verbinding hoef je je weinig zorgen te maken.
Bij een goede soldeerverbinding verhit je de te solderen onderdelen, niet het tin; het tin moet mooi over en tussen de verbinding vloeien. Tijdens het afkoelen moet je de onderdelen niet bewegen anders stolt het tin dof; een goede soldering glimt, heeft goed gevloeid (niet klonterig), zit stevig vast en heeft een uitstekende elektrische geleiding.
Heb hier wat aan gehad. Alle hum eruit. Ground wires opnieuw en beter gesoldeerd en het is nu goed. Hele gitaar klaar, klinkt heerlijk alleen kom ik er nu achter dat BEIDE tone pots pas vanaf >3 het hoog eruit cut en 4 tm 10 gewoon hetzelfde is en 1 tm 3 is ook hetzelfde.. Lijkt me voor jullie een duidelijk iets maar voor mij niet iig.
Potmeters heb je in de varianten lineair en logaritmisch. Vaak worden voor toonregelingen lineaire exemplaren gebruikt; je zou eens kunnen proberen die door logaritmische te vervangen (liefst van tevoren even meten welke van de twee ze zijn).
Even tussendoor:
Ik ben er vrij zeker van dat er iets niet klopt in m'n soldeer schema, maar voor ik alles op nieuw moet doen:
Is er een manier waarop ik snel en eenvoudig kan controleren of een pickup nog werkt? kan je zo'n ding doormeten? t is een single coil.
Thanx in advanced!
Dat kun je meten met een multimeter. Stel die in op een bereik dat groter is dan de te verwachten weerstand van het element (10 of 20 kOhm zou meestal voldoende moeten zijn) en meet de weerstand van het element; je moet het wel minstens aan één kant los maken van het circuit.
Als je een 'normale' weerstand meet (iets rond 6 of 7 kOhm voor een single coil) is alles in orde; als je oneindige weerstand meet, is er iets mis.
Duidelijk verhaal.
Bedankt!
*edit*
Kapot!
ik was bang dat ik het hele schema na moest lopen, maar bij de eerste was het raak, nek element stuk.
Ik heb niet het idee dat dit te repareren valt...
Waar ik opeens aan denk waarom mijn tone pot eigenlijk maar 2 standen kent (10-3 doet hij niks, 1-3 cut hij een groot deel van het hoog eruit maar van 3 tot 1 ook geen verschil). Kan dit liggen aan een verkeerd (gesoldeerde) tone cap?
Nee; als de condensator verkeerd is gesoldeerd zijn er vier mogelijkheden:
- de toonregeling doet niets
- als de toonregeling op nul staat is het volume ook helemaal weg
- de toonregeling klinkt altijd alsof die helemaal dicht staat
- een combinatie van de vorige twee
Als de waarde van de condensator niet goed is gekozen haalt teveel of juist te weinig hoog uit het signaal.
Waarschijnlijk is jouw tonepot een logpot met een minder goed passend verloop en knik.
Echte logpots (met een vloeiende exponentiële curve) zijn erg duur om te maken. Daarom zijn bijna alle logpots pseudo-logpots, 2 lineaire verlopen aan elkaar. Als die verlopen en de knik daartussen niet goed passen bij de rest van de electronica, dan krijg je wat jij beschrijft.
Maar het kan ook een bewuste keuze zijn van de gitaarfabrikant, zodat je eerst heel subtiel wat hoog kunt filteren en op het eind ineens helemaal dicht. Dat subtiele filteren merk je alleen bij clean spelen en/of als je volumepot een treble-bleed heeft.
Gebruik je je tonepot veel, maar vind je die knik vervelend, neem dan een lineaire tonepot.
Een cap vraagje.
Net een hoop sprague orange drops gekocht.
En het viel mij op dat er 1 grotere tussen zat.
Op de meeste staat:
SBE225P 100V
473K 1226
Maar op die grotere staat ipv 1226 = 1040.
Wat is daar het verschil tussen, want ik vind niet direct iets via het www.
s.
Misschien hier even checken;
http://www.amplifiedparts.com/tech_c...apacitor_codes
Naar wat ik hieruit opmaak:
1226 is week 26 in 2012
1040 is week 40 in 2010
Ha, inderdaad.
Ik was maar op die specifieke nummers aan het zoeken, maar dat is het dus maar.
Merciekes !!!
s.
Weer een vraag.
2 pickups.
1 3-weg switch
1 volume en jack.
Hoe moet je dat bedraden als je alleen maar de nek met volume wil ...
Ik had iets bedacht, maar er komt vooral veel gekraak uit de versterker ...
Ik zal morgen eens een plannetje posten, want ik geraak er niet uit !
s.
Ik zou het zo doen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-QTNQRJPJ.jpg
EDIT:
Zwart is aarde; vergeten het symbool in de tekening te zetten.
Ha, tiens ... toch bijna identiek aan wat ik heb, alleen de switch is een beetje anders, maar dan enkel de contactjes ...
http://i475.photobucket.com/albums/r...ps3e1a381f.jpg
s.
Stijn, bijna alleen gekraak? Misschienj per ongeluk aan de Jack plus en min verkeerdom? schema moet kloppen.
Idd verkeerd om ...
Maar ik had het net veranderd, omwille van gekraak als je de elektronica aanraakte ... Of misschien toch niet goed opgelet.
Nog eens proberen, dan.
Toch goed om weten dat ik met wat logica toch ongeveer een juist circuit heb bedacht.
s.
Zie nu dat de blauwe lijn aan de top zit, de groene (hot) aan de ring). Verkeerd om dus.
Alles zit goed nu ...
Maar ik blijf een enorme storing hebben.
Enkel als ik met de soldeerbout de aardedraad aanraak stopt het, maar als ik dat met de hand aan raak wordt de storing erger ...
s.
Dan zit er toch ergens massa aan de signaalkant, lijkt me. Heb je de elementen goed om aangesloten?
braided wire aan de aarde en de andere aan de pot of direct naar de switch .
s.
Dat zou inderdaad goed moeten zijn. Kun je eens meten of er massadelen zijn die contact maken met de tip van de uitgang? Elementkapje, brug, control plate?
Het is gelukt, ik heb met de jack in de versterker alles nog eens nagelopen, alles opnieuw gesoldeerd en met trial and error de buzz eruit gekregen...
Alles zit zoals voorheen, maar dan beter, denk ik. Snap er niks van, maar soit, het werkt.
Nu wel de pot vervangen, want die is niet om aan te zien nu ...
(ben er al 2 dagen mee bezig, leuk is anders !)
s.
Gekke electronica. Denk je dat je eruit bent en dan kom je weer iets "anders" tegen dat je weer aan het twijfelen brengt :(
Ik ben van plan om onderstaand schema van Seymour Duncan te gebruiken:
http://www.atgp.nl/ouray/ouray19.jpg
Zoals je kunt zien gaat de hot van de pickups naar de linker aansluiting van de volumepot. Daarna van de middelste aansluiting naar de switch en vandaar naar de jackuitgang.
Nou kwam ik op de site van Stewmac het volgende tegen:
Met daarbij onderstaand schema:Citaat:
Alternate volume control wiring
You can wire both of the volume controls of a Les Paul (or any other dual volume control instrument) so that you can blend the volume of the pickups independently. This solves the problem at the middle position of the selector switch, in which turning down one volume control affects both pickups.
http://www.atgp.nl/ouray/alternatief.jpg
Hier gaat de hot van de pickup eerst naar de middelste aansluiting van de volumepot en daarna vanuit de linker aansluiting naar de switch.
Is dit nou beter? Klopt dat verhaal van Stewmac dat, in de middenpositie van de switch, één volumeknop invloed heeft op beide pickups in het schema van Seymour Duncan?