Dat radius schuren, doe je hem van plat naar radius helemaal met de hand? en moet je daar dan ook veel rekening mee houden met je brug en je kam?
Printable View
Dat radius schuren, doe je hem van plat naar radius helemaal met de hand? en moet je daar dan ook veel rekening mee houden met je brug en je kam?
Inderdaad, van plat naar krom, gewoon door er potloodstrepen op te zetten, en dan met zo'n krom blok er overheen tot ze overal weg zijn. Ik heb nergens rekening hoeven houden met brug of topkam, maar wel dat hij in de lengterichting recht moet blijven. Dat je hem niet per ongeluk krom schuurt. Wat ik ook nog bijna gedaan heb dus... :sssh:
Het lijkt me eerder andersom: als je de topkam er op zet, dan maak je die op maat, afhankelijk van de toets.
SCHIET NOU EENS OP MAN !!!!
:seriousf::seriousf::seriousf:
Als jij er zo lang over doet, dan wacht je ook maar op je complimenten...
Ik zou het ook zonde vinden om iets anders dan een blanke afwerking te kiezen.
Blank zou ik niet doen, mooie tobaccoburst ofzo. Dat zal dr goed staan denk ik.
Daar heb je wel een punt. Bij nader inzien is blank misschien toch het beste.
Het wordt gewoon een kunstwerk in hout. Daar ga je toch niets overheen smeren, tenzij voor bescherming of accentuering van het hout.
Ik zou zeggen: ga voor blank inderdaad!
Wat zijn we het heerlijk eens met z'n allen! :grouphug:
Dan zal ik mijn andere optie (dekkend paars) maar definitief afkeuren :seriousf::seriousf::seriousf:
oh ik dacht je gaat ns lekker iedereen tegen de schenen aanschoppen en lekker als een rebel without a clue, de gitaar dekkend metalic pinkburst maken :seriousf:
Of een violin burst:
http://www.pantheonguitars.com/image...front3_big.jpg
dan kan je hem later nog wel eens dekkend paars schilderen:seriousf:
Hmmm... Ik had eigenlijk wat verder willen komen, maar ik heb nog steeds ruzie met die rottige gleufjes. Het lijkt wel alsof ze de afgelopen week weer dicht zijn gegroeid met prut, en dus heb ik vandaag nog een hele tijd staan prutsen, zagen en graven om ze naar de zijkanten toe diep genoeg te krijgen.
Maar desondanks zijn we weer een eindje verder: zo ongeveer de helft van de frets zit nu op zijn plek.
Eerst een beetje op zijn plek tikken:
http://img692.imageshack.us/img692/3...ilpict5885.jpg
Dan aan beide uiteinden een drupje secondelijm:
http://img692.imageshack.us/img692/4...ilpict5887.jpg
En dan er in pompen!
http://img692.imageshack.us/img692/7...ilpict5888.jpg
Met een hamer kan ook, en dat ga ik vast zelf thuis ook wel doen, maar als je toch zo'n apparaat ter beschikking hebt, voelt dat wel een stuk gecontroleerder.
En uiteindelijk zijn we dan dus tot hier:
http://img692.imageshack.us/img692/6126/dsc0086d.jpg
We weten het wel weer lekker te rekken, hè?
DUs zon perssysteem heb je eigenlijk niet nodig?
Ik moet binnekort mn nieuwe fretboard fretten dus vandaar.
Is een hamer genoeg of heb je nog andere tips and/of tricks waar ik op moet letten?
Mooi werk trouwens man, ben heel erg benieuwd hoe die klinkt, achtops zijn zo gaaf!
Mooi werk Woml ! Doe maar mooi rustig aan .... :seriousf:
Als je thuis een kolomboor hebt zou je die ook als pers voor het fretten kunnen gebruiken - met een hulpstukje dat de goede radius heeft.
Laat ff weten of t goed werkt, zo ja dan ga ik t zelf ook doen :)
Nou weet ik niet wanneer de eerste gelegenheid gaat zijn om dat te proberen, want voorlopig ben ik daar met mijn eigen projectje nog lang niet aan toe... Kan dus wel even duren :dontgeti:
haha okay, kzal t zelf wel proberen dan, mn schoonvader heeft zon enorm ding staan dus die zal er vast wel toe in staat zijn.
Laat ff weten of t goed werkt, zo ja dan ga ik t zelf ook doen :D
Als jullie het elkaar nu even laten weten, weet ik het ook :seriousf:
Trouwens, Stewmac heeft een speciale kit die geschikt is voor gebruik in de kolomboor.
Ik heb zo'n stewmac geval... Het werkt wel maar een Ik merk dat een kolomboor niet echt bedoelt is voor zulke krachten. De kolomboor die ik gebruik is een redelijk groot en zwaar exemplaar maar ik ga binnenkort toch een persje maken.
Maken? dat zou ik dan wel heel graag in de zelfgemaakte tooltopic terug willen zien :)
toch niks fout met fretjes in de toets hameren/tikken. Mijn ervaring is dat het vooral belangrijk dat de tang goed past in de sleuf: strak genoeg maar niet zo smal dat je ook echt moet hameren, eerder tikken.
Ik vind het trouwens straf als ik de stewmac catalogus bekijk, hoe immens veel gitaarbouw (hulp)tools er bestaan, het zijn er volgens mij bijna duizend ... en ik gebruik er (voor electrisch weliswaar) welgeteld 2 (radiusblock en crownvijl) :)
Helemaal mee eens. StewMac heeft gewoon een gat in de markt gevonden en pakken dat sluw ('you can't do whitout!') en stevig aan. Voor het gros van de middelen die ze aanbieden zijn er alternatieven of kun je een en ander zelf fabriceren naar hun voorbeeld. En wat heb je uiteindelijk echte nodig van StewMac?
Vroeger gebruikten vioolbouwers de kachelpijp om hun zijwandjes op te buigen. En alles werd gedaan met verrassend weing gereedschap, waarvan een deel ook zelf gemaakt en ontworpen was.
Ik zie StewMac vooral als een organisatie die met al hun ideeen juist inspirerend zijn voor onze eigen creativiteit.
+1 ! Er zijn maar erg weinig tool van StewMac waarvan ik echt denk van 'nou! dat zou ik nou echt heel graag willen hebben!'. Er zijn nog minder tools waarvan ik ze zo graag wou hebben dat ik ze ook daadwerkelijk heb besteld ... namelijk geen een. Met zelf knutselen en een beetje creativiteit kan het ook prima!
mijn idee is:
ik heb tijd, en weinig geld, dus is zelfbouw gereedschap de eenvoudigste oplossing.
Maar ik snap wel dat wanneer je een druk bezet gitaarbouwer bent, het gemakkelijker is om alles gewoon te bestellen. Want er kruipt toch wel wat tijd in het bedenken en het uiteindelijk maken.
Ik bestel telkens een klein tooltje als ik hardware bestel bij stewmac, om te proberen, of gewoon omdat ik weet dat het iets handig is.
En soms maakt het een job toch eenvoudiger.
Neem nu de frettang-knipper, om de fret over de binding te laten lopen.
Ik heb 'm uiteindelijk toch maar gekocht, want het is wel een heel eentonig werkje om al je frets te ontdoen... En dat ding zelf maken zag ik niet direct zitten.
s.
Ja, die tang heb ik laatst ook voor het eerst in werking gezien, en ik vond hem geweldig! En inderdaad, het zou vast ook kunnen met een vijltje of zo, maar het maakt het leven toch wel een stuk eenvoudiger.
En sommige apparaatjes werken toch beter als ze door een profi in elkaar zijn gezet. Een zelfgeknutseld gereedschapje geeft ook weer extra voldoening, maar rammelt vaak toch nog een beetje te veel naar mijn smaak. In sommige gevallen kies ik dan dus toch voor de makkelijke weg. Ik wil liever gitaren bouwen dan gereedschap... :)
Neemt aan de andere kant ook niet weg, dat ik intussen al een aantal gadgets heb, die bij nader inzien nogal overbodig zijn. Maar tot nu toe slaat de balans nog positief door. Het meeste spul vind ik toch best fijn om te hebben, en ook dat ik niet zelf het wiel heb hoeven uitvinden.
ik slijp de tang weg met dremel, gaat echt supersnel
ja ik zit ook iedere keer op die site te kijken van hey dat is handig, maar oh zo makkelijk om zelf te fabriceren, maar sommige dingen moet je gewoon niet zelf doen als je de juiste apperatuur er niet voor hebt.
Sommige dingen moeten gewoon goed spul zijn.