Oorspronkelijk geplaatst door Ndw
Bedankt voor de links Kim! Ik zal er even naar kijken als ik niet zo moe meer ben als ik nu ben... Eerst maar ff eten zo. ;)
Dat is een goede vraag allochthomas :)
Het hangt er een beetje van af: Zijn de teksten écht satanistisch, of werelds? Ik luister bijvoorbeeld regelmatig naar Sonata Arctica, een Finse powermetalband die niet christelijk is. Zij hebben soms wel twijfelachtige teksten, neem bijvoorbeeld Weballergy;
If you live
you will die
you won't live forever
stuck in time.
Er zullen misschien mensen zijn die deze band nu 'Satanisch' zullen noemen omdat het tegen Gods woord in gaat; maar je kunt ook naar het geheel kijken en daarbij is weinig ''gevaarlijks'' te vinden. Enkele liedjes hebben twijfelachtige punten, maar met de rest is niets mis. SA kun je dus werelds noemen, en dat is weer wat anders voor mij als Satanisch. Hun teksten gaan over dingen als liefde of de natuur, wat wat mij betreft prima is! Ik heb zelfs een bandshirt van hen.
Maar, even terugkomend op je vraag; bands die van oorsprong Satanisch zijn, of tekenen daarvan laten zien; bijvoorbeeld een (omgekeerd) pentagram op hun covers hebben staan, mag ik niet zo en zal er ook liever niet naar luisteren. Niet omdat het ''Satanisch'' is, meer omdat ik me er dan niet in kan vinden, ik voel me er dan ongemakkelijk bij. Kijk bijvoorbeeld ook naar Nightwish: Echt Satanisch kun je ze opzich niet noemen, maar als ik naar de lyrics kijk kan ik me totaal niet inleven in de manier waarop God wordt afgebeeld. Neem ook: I wish I had an angel... Dat is niet bepaald de manier waarop je met dat soort dingen hoort om te gaan, in mijn opinie. Ik vind de muziek echt ge-wel-dig, maar ik laat het liever liggen. Niet omdat het Satanisch is of helemaal verkeerd, maar als de lyrics zo storend zijn zou ik nooit volledig kunnen genieten van het nummer. Daarom houd ik over het algemeen niet van onchristelijke bands die christelijke thema's hun eigen maken. Met uitzondering van enkele bands, bijvoorbeeld Thy Majestie of Eluveitie, dat laatste is eigenlijk paganistisch (past in hokje moderne wiccans) maar als de teksten 'goed' zijn en de muziek fijn klinkt heb ik er weinig moeite mee.
Ik ken christenen die wél naar Satanische bands luisteren, ik heb bijvoorbeeld van iemand gehoord die naar M. Manson luistert omdat hij het zo'n kunst vindt. Ook ken ik wel iemand die naar bands luistert als Hatebreed en dergelijke. Zelf ben ik daar niet voor, maar zulke dingen verschillen per band. Als een band werelds is, kan ik vaak wel leuke nummers vinden, maar mij zul je niet gauw zien luisteren naar bijvoorbeeld Slayer of MM.
Ik luister wel eens naar een nummer van Meshuggah of iets dergelijks. Maar mijn voorkeur gaat uit naar (eventueel) christelijke bands, of bands die tenminste christelijke leden hebben.
Hopelijk heb je zo je antwoord. :)
Gegroet! :noob: