ja, sorry. Het is niet de bedoeling dat we iemand kruisigenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mugenjou Poject
(trekt de spijkers er weer uit...)
Printable View
ja, sorry. Het is niet de bedoeling dat we iemand kruisigenCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mugenjou Poject
(trekt de spijkers er weer uit...)
Over Revolutionair gesproken...
De Rickenbacker frying pan was geloof ik een van de eerste electrische gitaren, maar was (als ik het niet mis heb) origineel als een lap steel ontworpen..
De frying pan was een van de eerste electrische solidbodies, idd een lapsteel. In die tijd waren er overal lui aan het expirimenteren met gitaren.
Ik zie trouwens bij Gibson niet echt revoluties, maar rustige evolutie. Eerst maakten ze flattops akoestischen, toen archtops, vervolgens electrische archtops, en uiteindelijk een solid body (LP) die in feite best wel de contouren van een archtop heeft. Doorontwikkelen zijn ze ijzersterk in.
Fender kwam in één keer met de Tele, dat noem ik een revolutie.
Frying pan:
http://www.gruhn.com/photo/EU2629.jpg
Wat als gitaren er nu ook zo zouden uitgezien hebben :eek:
dan had ik de stratocaster uitgevonden :gitarist:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bert k
Grappig dat de eerste gitaar een uitgeholde toets had :satisfie:
Dat zie je nu alleen bij metalachtige gitaren
dat uithollen (scalloppen) gebeurde al bij luiten in de 16 eeuw dus zo schokkend is dat niet ;)
@Bert, Gibson was de eerste die een archtop op (eerst mandolines) en later akoustische gitaren deed en met dat waren ze wel revolutionair maar inderdaad met veel wat er na kwam is er meer sprake van evolutie
Overigens de overgang van bijvoorbeeld de bigsby gitaar naar de Tele is niet zo'n grote stap, het revolutionaire zit hem meer in de constructie (set neck naar bolt on)
Wat ik zo leuk vindt als ik sommige discusies lees, zijn de kreten "die is populairder" of die wordt al 40 jaar gemaakt...
De twee "minst" populaire gitaren van de "4" de tele en sg, zij de enige die onafgebroken geproduceerd zijn, de twee "grote" dus niet!
Leo heeft ook dingen uitgevonden met z'n andere hobby, boten (vraag maar niet wat).
Les paul heeft idd. weinig in te brengen gehad bij gibson, maar heeft welweer het multitracken uitgevonden, niet geheel onbelangrijk dus.
Wat ik echt geniaal aan Leo vondt zijn bijv. tilt legs, knoppen aan de voorkant van een versterker (gek toch dat die daarvoor altijd onbereikbaar achterop zaten).
Toevallig dat dit topic er is, want er is iets wat ik me afvroeg. Ik las eens iets over snaren voor elek. gitaar. Dunner dan de standaardsnaren, ofzoiets. En meneer Fneder wou daar niet aan beginnen omdat zn gitaren dan fretbuzz zouden krijgen. Weet iemand waar ik het over heb? Vond dat wel een grpapig verhaal, maar ik kan het me neit zo goed herinneren.
Strat is altijd geproduceert :sssh:Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door steph