zijn dat staalsnarigen?
Printable View
zijn dat staalsnarigen?
Ja! Niet op een spaansje doen natuurlijk!
Er zijn genoeg goede snaren op de markt en de goedkoopste (nylonsnarige) setjes klinken al een stuk beter dan oude snaren hoor, ze verliezen alleen sneller hun sprankelende geluid over de bassen dan duurdere snaren.
Ik heb geen klassieke gitaar hoor :satisfie:
Alleen begin ik nu te twijfele... Ik dacht altyd dat er nylonsnarige snaren op mijn gitaar lagen.
1.Kan dat, nylonsnaren op western gitaar (bedoel dat-ie met nylonsnaren verkocht wordt)?
2.Hoe herken je (behalve de klank) nylonsnarige van staalsnarige?
Jeetje, door die vragen te stellen heb ik opeens weer het gevoel dat ik nog maar pas gitaar speel :nervous:
Nylonsnaren herken je onmiskenbaar aan de e, b eb g - snaar: die zijn overduidelijk van nylon, en niet van metaal. In dat geval is de kern van de lagere snaren ook van nylon, alleen zitten daar metalen windingen omheen.Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joanna
Nylon snaren op een western gitaar zal in een winkel toch niet gauw gebeuren. Het klinkt voor geen meter. Stalen snaren op een klassieke/spaansen gitaar ruïneert de gitaar (te hoge spanning).
de e & de b zijn wel duidelijkl van nylon.
Dezen zijn (hoe ga ik dat nu weer beschrijven??) redelijk zilverachtig, dun (nja, nrml, tzijn de hoogste snaren), ze leken in het begin veel makkelijker in te drukken en ook te snijden(nu merk ik niet echt veel verschil meer) en bij de andere vier is er zo een witachtig kernding met, idd, winding om.
Nu nog een antwoord op die eerste vraag :satisfie:
Dat zijn dus nylon snaren. Maar waarom denk je een western te hebben dan?Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door joanna
Nylon snaren gaan wel wat langer mee dan stalen snaren. Maar na enkele maanden (2 a 3) is de fut er toch echt uit. De lage snaren gaan dof klinken, en je merkt ook dat het moeilijker wordt de gitaar te stemmen (de snaren worden geleidelijk onzuiver door slijtage).
Het beste kun je dit testen door ze weer eens te vevangen en te luisteren naar het verschil.
Er kan behoorlijk verschil in kwaliteit of klank zijn bij nylon snaren. Ik vind Hannabach High tension erg goed klinken en lang meegaan.
Check plaatjes op verkoop sites anders even! Spaanse gitaren hebben in bijna alle gevallen een open kop (traditionele flamencogitaren buiten beschouwing gelaten) en westerngitaren een dichte. Spaanse gitaren zijn wat kleiner, hebben meerstal geen slagplaatje, en hebben een brug waar je dr snaren aan vastknoopt ipv de brugpennen die westerngitaren hebben. Als je even op internet rondneust naar plaatjes, wordt het verschil je wel duidelijk!
(kortom, ze zijn gewoon leuker, die spaansjes :p )
Ik vervang mn snaren om de 3 tot 4 weken. Vuistregel voor nylon snaren is dat je ze na ~40 speeluren vervangt. Maar slijtage is erg afhankelijk van je speelstijl en het klankverlies is ook erg afhankelijk van de kwaliteit van je gitaar! Bij mn betere gitaar is het beste van de bassen er na een klein weekje er al af, maar bij mn brakkere gitaar hoor ik dan nog geen verschil. Waarschijnlijk omdat deze gitaar het sprankelende geluid van goede bassen sowieso niet reflecteerd
Waarom een western?
Euhm, vorm klankkast is anders dan die van een klassieke, de hals wordt minder breed naar de kop toe, de stemschroeven zijn anders dan bij en klassieke gitaar...
Het verschil tss een klassieke en een wetsern ken ik ondertss tg wel al :satisfie: .
Goeie tip! (behalve dat laatste dan: ik zie in alle gitaren wel iets)Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pais
net jouw antwoord niet gelezen :) maar ik heb die dingen al gedaan voor ik mijn gitaar ging kopen en die uitleg stond ook in een aantalm boeken die ik van mensen geleend hebCitaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pais