ik heb vandaag eindelijk via de mail een (gedeeltelijk) antwoord gekregen op mijn nog openstaande vragen...dus t wordt waarschijnlijk musikding. scheelt toch flink in geld...Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SimonS
Printable View
ik heb vandaag eindelijk via de mail een (gedeeltelijk) antwoord gekregen op mijn nog openstaande vragen...dus t wordt waarschijnlijk musikding. scheelt toch flink in geld...Citaat:
Leuk ik ben benieuwd. Wat vind je van onze layout?Citaat:
ik heb een apart HV board (met gelijkrichting, filtering, A,B,C,D,E spanning en filament ref. spanning). Verder heb ik de aardig iets anders: aarde van C4,C5,C6 en C7 (filtering van A,B,C,E) gaan bij mij apart naar hun respectievelijke preamp aarde punt. Verder heb ik een aarde van de buisvoeten naar resp. preamp aarde punt. vandaar (de werkelijke steraarden) gaat alles naar het steraardepunt nabij de input.
Hopelijk is het niet te criptisch... Ow trouwens en mn board heeft een iets andere layout, mn buisvolgorde is V1,V4,V3,V2,V5,V6 (hoewel V4 en V3 uiteraard omgedraaid kunnen worden). nummering is trouwens volgens sloclone forum schema. Verder heb ik een paar aanpassingen op dat schema: geen optocouplers maar relais, en op een paar plaatsen de V1a en V1b omgedraaid.
wat betreft jullie layout, ziet er prima uit. erg leuk dat jullie er een soort joint venture van hebben gemaakt :) Ik vind sommige buisvoeten nog wel een beetje druk bezet (m.n. V5) en vind ik een apart HV board handiger, omdat je anders evt. problemen krijgt qua breedte. rechts 3 ledjes klopt niet (maar volgens mij is schakeldeel nog niet klaar ofwel?)
Ik denk dat je vooral qua formaat een probleempje hebt: binnenbreedte van een 19" behuizing is maar 438 mm (Conrad. kan verschillen)
Ik heb een opzet gemaakt voor het schakelgedeelte, kan je hier vinden:
http://www.mijnalbum.nl/Album=EPPJEBUO
Ik moet er wel bij zeggen dat dit voor mij allemaal nieuw is, ik heb 1 keer een kitje in elkaar gebakken. Dus ik heb geen idee of het schakelprintje zo goed is. Wat is er mis met de Ledjes trouwens?
De inbouwruimte heb ik niet echt rekening mee gehouden. maar ik krijg het er wel in denk ik, beetje aanpassen mss. Met name de buisvoeten zijn een stuk groter getekend dat ze in werkelijkheid zijn. Kan je nog een afbeelding van je layout posten, lijkt mij wel handig en leerzaam om ze naast elkaar te leggen.
ik snap niet echt wat je pinout is van de relais :chicken: 't is wel groot opgezet.. ik denk dat dit wel de moeite waard is om op pcb te maken.
qua grootte, je hebt nu ongeveer 55 turrets/terminals qua breedte in gebruik. stel dat je de turrets/terminals op een onderlinge afstand van 1cm hebt, past dat natuurlijk niet. en als je die turrets dichter op elkaar zet (0,75 oid) wordt 't misschien wat krap.
Ik heb mn layout nog niet ingescand. ga 'm nog even overtrekken met pen. 't is allemaal in potlood en dat is niet zo fijn te scannen... 't is niet zo'n layout bestand als dat van jullie waar alle draden ingetekend zijn: ik heb bijv HV en HV-aardings draden weggelaten (lettercodering) en alle potmeters, overmits dat nogal nutteloos veel werk is en daar zijn niet vele methoden in qua wiring :)
laat maar zitten van die leds, klopt wel.
Wat betreft de pinlayout van de relais, er zijn 8 contacten, 2 voor de spoel, 2 schakelaars en 4 contacten, volgens het schema van Aiken is de pinlayout als volgt:
1 en 2 spoel
3 en 6 schakelaars
4 en 8 rustcontacten
5 en 7 "aan" contacten
Deze layout komt niet overeen met de standaard pinlayout van het relais wat ik wil gebruiken, vandaar dat ik het heb aangepast, ik heb een afbeelding op mijnablum gezet (zie link hierboven). Een PCB zou mss makkelijker zijn maar ik heb nog nooit geetst, het lijkt ws groter dan het is.
Wat betreft de ruimte, heb je een goed punt. Moet ik nog even naar kijken, ik heb trouwens net een trafo gekocht bij Twente.
Hmm ja we moeten eens kijken naar de breedte. Je zou ruimte kunnen winnen door 3d te gaan werken, dus ook in de hoogte ipv de lengte en de breedte. Het ligt eraan ook wat voor klemmenstroken je gaat gebruiken. Alle filter-ontkoppelcondensatoren op een kluitje vind ik zelf niks, die moeten zo dicht mogelijk bij de trap waar ze voor dienen, dan werken ze theoretisch het best. We zouden ervoor kunnen kiezen om deze onder het board te plaatsen, eventueel met hun eigen stukje board. Als je drie lagen pots krijgt heb je ruimte zat in de hoogte.
En maak je maar niet druk over die relais, haal gewoon eerst die relais en dan sluit je ze aan als je uit hebt gevonden wat die aansluitingen zijn.
En over buis 5, 5 draden moet wel gaan. Je kan bijvoorbeeld die katodecondensator weer aan de weerstanddraden solderen, dat scheelt iig een punt. In mijn versterker heb ik trouwens wel meer punten op het pieltje geplakt en dat gaat best. Check mijn sig.
ik weet niet precies of het zo'n groot effect heeft, die filter caps 15 cm verplaatsen? In 3D werken is in principe wel handig, hoogte zat!
ik heb even in dat layout freeware progje geknutseld, aangezien ik helemaal gek werd van mn scanner.
Ziehier mn HV board. A-E refereren aan schema, F-J zijn aardepunten die nog verwerkt worden in preamp board. de Vref zit hier ook in verwerkt.
http://i22.photobucket.com/albums/b3...oardtryout.gif
en hierbij een eerste versie van preamp board. Is nog niet af. en ik krijg die tube sockets niet op fatsoenlijke grootte, dus die mag je er bij fantaseren. dat doe ik wel in paint oid.
op buizen gemonteerd zijn:
V1: R2, R23
V4: R26, R29, R27
V3: R37, R39
V2: R6, R10
V5: C9, R16, R14, R15
V6: R45, R43, R44
(cursief betekent "niet naar gnd")
Wiring van relais had ik geen zin in, dat zie ik wel als ik ze heb. pots is allemaal 't zelfde.
http://i22.photobucket.com/albums/b3...mainboard1.gif
Ik denk dat we inderdaad de hoogte in moeten gaan, ik heb de betaling binnen dus gooi vanavond de bestelling eruit, kan ik mss van het weekend al wat in elkaar bakken.