Hallo Luitjes, :wink:
De top heeft z'n ronding gekregen na bloed zweet en tranen , bij wijze van spreken dan, veel schuurwerk, maar ik zelf ben tevreden. :razz:
De laatste foto's hiervan weer op mijn site....
groetjes Charlotte . :lol:
Printable View
Hallo Luitjes, :wink:
De top heeft z'n ronding gekregen na bloed zweet en tranen , bij wijze van spreken dan, veel schuurwerk, maar ik zelf ben tevreden. :razz:
De laatste foto's hiervan weer op mijn site....
groetjes Charlotte . :lol:
:o Ziet er goed uit. Ik begin nu benieuwd te raken naar de hals. :cool:
hmm. mooi, mooi.
even weer wat vraagjes voor je:
-maar is de dikte van de top aan de zijkanten wel dik genoeg voor de binding?
nja, maakt niet uit (voorlopig) denk ik.
-maak je niet de long tennon versie? zo niet: waarom niet?
Hey Orpheo,
Heb inmiddels besloten dat ik een natural binding toepas, hierbij ga ik voor de dikte uit van de tekening die ik heb, +- 7 mm.
wat bedoel je precies met long tennon versie ?
Voor de hele bouw ga ik gewoon uit van de tekening, afgezien van de pups dan en wat kleine dingen.
greetz. Charlotte .
ik zie dit ook pas voor het eerst.... tering, ziet er erg mooi uit!!!! k blijf dit topic dus wel volgen vanaf nu :)
Harrald
uhm.long tennon wil zeggen dat de neklas iets langer is....Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door charlotte
normaal stopt de nek net voor de pickupholte. bij long tennon is dat iets langer....is de pup dus niet alleen op het body, maar op de nek geschroefd. je moet dan niet veel bijzonders doen, dan alleen maar de nekcavity iets dieper uitfrezen tot halverwege de pupruimte......en je nek dus evenveel langer maken.
ik vermoed dat dit voor iemand met behoorlijk veel technisch vermogen zoals jij, niet al te moeilijk moet zijn.
Hallo Allemaal, :razz:
Hoi Orpheo, ik had het ook al in het boek van Melvin H opgezocht, idd zijn er Lp's die dit vroeger zo hadden, maar ook de SG heeft/had het zo, maar ik laat het gewoon bij zoals het er nu uitziet,tot aan de pup, de ruimte is dan toch nog 7,5 cm lang bij 3 cm breed.
Was inmiddels het schuren even zat, en had op internet een handige tool gezien waar je de gitaar op kunt leggen om te servicen etc. , compleet met nekondersteuning, ben deze dus na gaan maken.
Leek me wel makkelijk straks met het afbouwen en monteren van e.e.a op de LP .
Foto's staan op de gereedschaps pagina ,van de subpagina bouw LP.
misschien een idee voor anderen ? :lol:
groetjes Charlotte :wink:
de tekening die charlotte heeft gebruikt is van een reissue 50 ties les paul uit de jaren 70 en die hadden een short tenon. Op zich maakt weinig tot niets uit, echter omdat tot 1960 de les pauls wel die lange necktenon hebben is het voor verzamelaars die een zo nauwkeurige replica van bijvoorbeeld een 59 les paul willen belangrijk dat dit lange tenon er op zit.
Sinds kort gebruikt gibson (naast de historic collection die dat al wat langer heeft) deze tenon ook weer op de Les Paul Standard.
De short tenon die gibson gebruikt heeft nogal wat loze ruimte en daarom kan ik me voostellen dat liefhebbers ook liever de longtenon willen maar zoals Charlotte het doet wordt het een hele mooie stevige verbinding.
Ik zag trouwens dat je het schuren van de top met zo'n mouse doet, heb je het al eens met een concentrische schuurmachine geprobeerd? ik heb gemerkt dat op een carved top vanwege het grotere opppervlak ik met zo'n schuurmachine een meer egaal geschuurd oppervlak kreeg (ik heb een rotoflex en die die heeft een flexibele onderkant waardoor je goed de carving kan volgen)
Maar het ziet er in ieder geval goed uit, al enig idee hoe je hem gaat lakken ?i
Hoi Fred,
Dank je voor het compliment, ik heb nog niet met een concentrische schuurmachine gewerkt, echter misschien de volgende ? heb de smaak aardig te pakken n.l...... hahaha. :lol:
De kleur wordt een sunburst, zoals ik al op de startpage van de bouw heb aangegeven,hierbij wordt de AZ body en hals, evenals de zijkant Bordeaux rood( mijn favoriete kleur ),en de VZ oranje/ geel/ rood sunburst. :razz:
Idd de halstennon wordt vrij stevig, daar de hals aan de baszijde tegen de body loopt, en je een single cut away hebt, echter bij de Lp special en de SG heb je een double cutaway, en vandaar dat bij deze gitaren de tennon verder doorloopt, wat ik dus begrepen heb. :-?
Maar eh... loze ruimte ? zoals op de tekening staat, en ik hem ook uitvoer,komt de hals 5 mm vanaf het halselement te liggen.
groetjes Charlotte
:wink:
er is een bekende foto (op de gibson site) die een dwarsdoorsnede laat zien van een Gibson nek met en zonder lange tenon
de nek met korte tenon heeft grote stukken hout die geen kontakt met de body maken, dit heeft Gibson gedaan zodat de neck nog op het laatste moment in een iets andere hoek gezet kan worden en bij de fabricage van de nek wordt dus rekening gehouden met het feit dat Gibson niet altijd heel erg nauwkeurig bij de produktie gitaren werkt
dit bedoelde ik dus met loze ruimte (dit geld dus niet voor jouw gitaar)
de double cutaway heeft inderdaad een langere tenon nodig maar kenners schijnen toch ook een geluidsverschil te kunnen horen bij de normale lp's indien er zo'n lange tenon aanzit (mij maakt het persoonlijk niets uit)